Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto/brommer] Dyno

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Quarin en ik kennen iemand met een schakelbrommer. Dat ding rijdt 75, dus zal iets van 2kW moeten produceren volgens de lijsten van justitie. Op de rollenbank werd echter 0.5kW gemeten. (er zit geen begrenzer op, en hij reed daarna vrij vlot weer weg)
Zelf dacht hij dat het aan het relatief grote tandwiel voor lag (de brommer trekt ook langzaam op) maar dat lijkt ons niet logisch. Kan iemand hiervoor een redelijke verklaring geven?

Dit brengt ons bij de tweede vraag, namelijk: Hoe werkt een dyno? Volgens bepaalde fora wordt gewoon de snelheid van de rollen gemeten, maar dat is onzin (dan zou je immers in de hoogste versnelling de hoogste waarde krijgen, wat niet zo is). Wikipedia geeft geen uitsluitsel, "The dynamometer applies various loads on the engine and measures the engine's ability to move the load." zegt niet zo bijster veel...

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Een politie rollerbank en een dyno zijn heel verschillend. Bij de politie is het wel degelijk zo dat het hoogste waarde in de hoogste versnelling gehaald wordt. Wat er namelijk gebeurd is dat de topsnelheid gemeten wordt, deze wordt omgezet naar KW en daarna wordt bepaald hoeveel km/h dat te hard is.

Heel krom maar waar. En mijn brommer rijdt 70 en die kreeg 1.4 KW. dat is 20 km te hard geloof ik. Leg mij dan maar uit hoe die rollerbanken kloppen 8)7

.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dynamometers heb je verschillende maten en principes.
Ik ben voorstander van de eddy currect low inertia dyno banken maar niet iedereen heeft zoiets.
Sommige hebben een rol met een gewicht van 400kg, de andere weer een rol met een laag gewicht maar met een wervelstroom rem of een regelbare viscokoppeling.....

Er zijn maar 2 goede testbanken in mijn ogen.
De testbanken van Factory en Superflow, de rest is minder goed. En die van de politie is misschien wel draagbaar maar wel compleet verkeerd van idee (al is dat idee niet helemaal verkeerd, je hebt X vermogen nodig om Y snelheid te halen maar er zijn zoveel factoren welke invloed hebben zoals gewicht van de bestuurder en frontaal oppervlak)

De testbanken met een rol van een substantieel gewicht zijn minder goed qua metingen maar hebben weer andere mechanische voordelen met betrekking tot de mechanische stress op de onderdelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 25-11-2005 12:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 20:57

Quarin

Ondertitel... wasda?

De rollenbank waar hij moest staan was geen kleine rollenbank maar een "echte" dyno, gewoon voor gebruik voor motoren dus ook. Hij had ook 0.5kw in zn 3 en minder in zn 4 en 5.

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52
Ja rollerbanken van de politie werken in mijn ogen ook niet

je meten met een waarde in Kw
en daarmee bereken ze je snelheid

voorbeeldje

Stel je hebt orginele bromfiets koop een race uitlaatje rijd +- 70km/h rollerbank test 1,5kW
Nu zetten we op de brommer een 50snel - 70cc zet deze brommer weer op de rollerbank en hij trekt het telletje van de rollerbank eruit dit kan op lopen tot 30pk -+ 22Kw als we dit weer om moeten rekenen in snelheid zou die brommer wel 300km/h mogen lopen 8)7

Op orginele cilinder dus alleen om de uitlaten kopel/trekkracht is zelfde bij beide scooters
Dit zelfde is namelijk ook als je met je orginele uitlaat onbegrenst 70 rijd heb je 0,5-1,0 kW
En met een race uitlaatje rijd je zeg maar ook 70 en haal je gewoon 1,5kW of hoger

Ik ben niet tegen bekeuringen maar laat het wel eerlijk gaan als je hard wil rijden moet je ook de consequentie ervaren.
Maar het moet wel eerlijk gaan en met deze rollerbanken is het echt alleen geld in het laadje voor de staat :(

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39

4x2

lộn xộn quá

Quarin schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:22:
De rollenbank waar hij moest staan was geen kleine rollenbank maar een "echte" dyno, gewoon voor gebruik voor motoren dus ook. Hij had ook 0.5kw in zn 3 en minder in zn 4 en 5.
Dat zal dan de 1e keer zijn dat ze daar mee aan komen sjokken.
En dat ie minder vermogen heeft in 4 en 5 kan dus niet, een klein verschil is mogelijk door wat overbrengingsverliezen (een wiellager wat tegenwerkt of een rem die wat aanloopt bv).
Wat wel mogelijk is is dat ie in de 4 en 5 stomweg niet doortrekt en dus langzamer gaat.
Sommige brommers hebben een korte powerband die erg hoog in toeren ligt en icm een slechte afstelling krijg je m dan nauwelijks in de powerband als je niet weet hoe en loopt ie dus gewoon terug in hogere versnellingen.
ValHallASW schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:42:
Zelf dacht hij dat het aan het relatief grote tandwiel voor lag (de brommer trekt ook langzaam op) maar dat lijkt ons niet logisch. Kan iemand hiervoor een redelijke verklaring geven?
Koppel op het achterwiel verandert, motorkoppel en vermogen (zowel aan het achterwiel als aan de krukas) verandert niks aan.

Heb met mn eigen NSR ook een keer op een rollenbank gestaan, ding haalde soepeltjes 2KW (in de 3 overigens, dus als dat ding het werkelijke motorvermogen zou meten had ie het in iedere overige versnelling ook moeten halen).
Heb m een tijd daarna ook nog een keer op een echte vermogensbank gehad en daar perste het ding er 15,7PK uit aan het achterwiel, dus een 11KW.

leeg

• Chevy454
  • Niet online
Maar een "echte" dyno, gewoon voor gebruik voor motoren dus ook. Hij had ook 0.5kw in zn 3 en minder in zn 4 en 5.
Trust me, op een rollenbank met een drum van 400kg voor motorfietsen krijg je met een scooter of brommer nooit die drum aan het rollen. Hebben we al een keer geprobeerd en die krijgt dat gewoonweg niet aan het rollen, de inertie is gewoon veels te groot. Mag je een scooter hebben met 18pk, die krijgt dat gewoon niet aan het draaien. Een motorfiets met 18pk wel, het verschil in koppel is het probleem.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Dat komt omdat het vermogen te laag is om het ding aan te drijven.

edit:
Wat chevy zei dus

[ Voor 7% gewijzigd door AkroBatik op 25-11-2005 18:35 ]

.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Chevy454 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 16:35:
[...]

Trust me, op een rollenbank met een drum van 400kg voor motorfietsen krijg je met een scooter of brommer nooit die drum aan het rollen. Hebben we al een keer geprobeerd en die krijgt dat gewoonweg niet aan het rollen, de inertie is gewoon veels te groot. Mag je een scooter hebben met 18pk, die krijgt dat gewoon niet aan het draaien. Een motorfiets met 18pk wel, het verschil in koppel is het probleem.
Tovami bank 275kg rol. Zelfbouwbank 350kg rol.

Ik denk dat het voornaamste vooral ligt aan wat voor bank het is en welke techniek er gebruikt wordt.
Belangrijkste is denkik als je ergens gaat banken dat je kan vergelijken met je veranderingen/aanpassingen die je doet.

Die politie rollerbanken zijn alles behalve accuraat. Bij een schakelbrommer moet je van ze doorschakelen want dan krijg je meer vermogen 8P

• Chevy454
  • Niet online
Freezerator schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 16:19:
Tovami bank 275kg rol. Zelfbouwbank 350kg rol.
Tovami = dynojet replica en qua ontwerp niet echt accuraat. Maar aangezien iedereen een dynojet achtige bank heeft kan je toch wel vergelijken. Zijn echt heel weinig welke een superflow of factory testbank hebben. Op school hebben we een Superflow 8)
Ik denk dat het voornaamste vooral ligt aan wat voor bank het is en welke techniek er gebruikt wordt.
Meer in de software instellingen.
Belangrijkste is denkik als je ergens gaat banken dat je kan vergelijken met je veranderingen/aanpassingen die je doet.
Aanpassingen moet je altijd op dezelfde bank meten.

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 26-11-2005 17:52 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Grappig dat ik dit hier nu tegen kom. Ik had het er van de week nog over met een kameraad van me. 45km/u is volgens de lijst van justitie 0,5kW.. Maar hoe kan 60km/u dan ineens 1,0kW zijn? 0,7 o.i.d lijkt me dan toch veel waarschijnlijker.. Politierollerbanken zouden gewoon snelheid moeten meten. Bijvoorbeeld brommer tikt op de rollerbank volgens de meter 80 aan, correctie eraf van wat-ie onder normale omstandigheden zou moeten kunnen halen (dus rijdende) en dat is dan het aantal km's wat de brommer/scooter tehard loopt, en daarop de boete baseren. De huidige metingen van justitie, is gewoon BS als je het mij vraagt.

Iemand die kan verklaren hoe dit zich zo kan vertalen op een rollerbank? :o

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 28-11-2005 11:43 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Chevy454
  • Niet online
de benodigde energie loopt exponentieel op bij een hogere snelheid?

Pagina: 1