Toon posts:

[SP/DIF] Coaxiaal 15 meter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben weer eens verhuisd en heb op mijn nieuwe kamer (had eerst appartement met aparte computer en HT ruimte :(.) nu zowel mijn HTPC als computer staan, aan de ene kant van de kamer mijn computer en aan de andere kant mijn HTPC set met logitech Z-680 die met een tos-link aan mijn HTPC zit.

Nu wil ik dus mijn computer ook weer aan de Z-680 hangen (digitaal) maar dan moet ik 15 meter overbruggen. Zelf dacht ik dat het geen probleem zou zijn, aangezien het een digitaal signaal is en de data niet meer zou moeten kloppen als deze corrupt is en dat dan dus niet tot een vervormd signaal uit de luitsprekers leid maar tot helemaal geen geluid, of iig geen ruis door invloeden op de kabel, toch?

Maar een collega beweerd toch dat hoe langer je kabel, digitaal of niet, hoe meer ruis. Is de invloed van een 15 meter lange coaxiale kabel tegenover eentje van 2 meter groot of is die er helemaal niet?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Jij hebt gelijk. Het signaal komt of goed door of er komt een vervormd signaal met duidelijke artifacts. Maar ik heb bij mij thuis wel eens een 10m kabel ertussen gehangen (dropveter van fl2,-) en dat leverde geen enkel probleem op. Lijkt me sterk dat 15m dan wel een probleem zou zijn, desnoods vervang je de dropveter door een net iets betere kabel.

Verwijderd

Ik heb met 10 meter simpele, niet afgeschermde tv kabel met gesoldeerde plugjes de coax uit van moederbord aan mijn coax in van de versterker gehangen, geen enkel probleem.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 10:58
Ik zou toch zeggen dat hoe langer de kabel hoe meer ruis er komt. Het zal ongetwijfeld werken dat is geen probleem. De lange kabel zal aalleen een mindere kwaliteit geven dan een 1 of 2 meter kabel van hetzelfde type.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ruis krijg je niet op een digitaal signaal, dat is alleen zo bij een analoog signaal. Er zit wel ruis op de kabel, maar het signaal dat uitgelezen moet worden komt nog prima door. Zolang dat het geval is zul je geen verschil horen (audiofielen waarschijnlijk wel, daar die alles kunnen horen maar dat terzijde) en als er teveel ruis is zodat het signaal verminkt wordt dan vertaalt dat zich naar artifacts, dus tikken of piepjes of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
keesheid schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:35:
Ik zou toch zeggen dat hoe langer de kabel hoe meer ruis er komt. Het zal ongetwijfeld werken dat is geen probleem. De lange kabel zal aalleen een mindere kwaliteit geven dan een 1 of 2 meter kabel van hetzelfde type.
Neh dat is juist niet de bedoeling met digitaal, als ik een anoloog signaal omzet naar een digitaal signaal ga ik, als we het signaal ff grafisch voorstellen, die mooie ronde lijnen van het analoog signaal omzet in trapjes, op een raster. Hoe hoger de resolutie hoe fijner dat raster hoe meer trapjes.

Als er nou een invloed op die kabel is en zoon trapje valt opeens 10 waarde lager uit, dan hoor je een artifact! Geen ruis, denk ik... Maar opzich zal dr geen invloed komen op die kabel aangezien hij door een kabel gootje langs het plafond loopt. Hmm, opzich hebben toch alle coaxiale kabels dezelfde weerstand, als we invloeden van buitenaf weglaten, waarom zou de kwaliteit theoretisch minder zijn van een kabel van 2 meter tegenover 15 meter?

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 08:49

ranzige pad

kwaaak kwaak

Haal gewoon 75ohm's video kabel(van de rol) bij een electronicaboer inclusief een paar goede metalen pluggen. Zelf had/heb ik ook zo'n kabel, geen probleem, signaal komt gewoon goed door. Daarnaast ligt er een 10meter s-video kabel, ook geen probleem.

HT & NAS & Inventaris

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:46:
Neh dat is juist niet de bedoeling met digitaal, als ik een anoloog signaal omzet naar een digitaal signaal ga ik, als we het signaal ff grafisch voorstellen, die mooie ronde lijnen van het analoog signaal omzet in trapjes, op een raster. Hoe hoger de resolutie hoe fijner dat raster hoe meer trapjes.

Als er nou een invloed op die kabel is en zoon trapje valt opeens 10 waarde lager uit, dan hoor je een artifact! Geen ruis, denk ik...
Het wordt idd omgezet in een trapje, maar de tredes worden bepaald door waarden en die worden weer vertaald in eentjes en nulletjes. Het wordt dus binair. Als een 1 dan ineens een nul zou worden (dan moet er waarschijnlijk behoorlijk wat gebeuren, daar er een bepaalde drempelwaarde zal zijn) dan kan dat een klein verschil opleveren maar ook een heel groot verschil. Stel dat het 8 bits is (is niet zo) en het eerste getal veranderd van een 1 in een 0 dan is de waarde ineens iets van 100 maal zo laag en dan krijg je dus een artifact te horen.

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:54:
[...]

Het wordt idd omgezet in een trapje, maar de tredes worden bepaald door waarden en die worden weer vertaald in eentjes en nulletjes. Het wordt dus binair. Als een 1 dan ineens een nul zou worden (dan moet er waarschijnlijk behoorlijk wat gebeuren, daar er een bepaalde drempelwaarde zal zijn) dan kan dat een klein verschil opleveren maar ook een heel groot verschil. Stel dat het 8 bits is (is niet zo) en het eerste getal veranderd van een 1 in een 0 dan is de waarde ineens iets van 100 maal zo laag en dan krijg je dus een artifact te horen.
Maar als de drempelwaarde 5 volt zou zijn, dan zou een signaal wel erg heftig beinvloed moeten worden inderdaad. Maar dan is de enige beperking in lengte van de kabel toch de eigenschap van de kabel om het electrische signaal goed genoeg te geleiden dat het aan de andere kant nog voldoende sterk is? en dat zou voor een kleine 15 meter absoluut geen verschil moeten maken met 2 meter, slechts enkele milivolts?

En wat houd die 75 ohm weerstand dan in, is dat per meter? Of hoe moet ik dat zijn? Thnxs voor de info.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:58:
Maar als de drempelwaarde 5 volt zou zijn, dan zou een signaal wel erg heftig beinvloed moeten worden inderdaad. Maar dan is de enige beperking in lengte van de kabel toch de eigenschap van de kabel om het electrische signaal goed genoeg te geleiden dat het aan de andere kant nog voldoende sterk is? en dat zou voor een kleine 15 meter absoluut geen verschil moeten maken met 2 meter, slechts enkele milivolts?
Volgens mij is zo'n signaal niet 5 volt sterk, maar minder sterk. Ik weet dat alleen niet zeker, dus dat zul je moeten nazoeken. Maar het zal idd niet zo snel verschil maken nee. Aangezien ik 10 meter al probleemloos kon overbruggen met een dropveter, moet 15 meter ook wel lukken (desnoods met een iets betere kabel).
En wat houd die 75 ohm weerstand dan in, is dat per meter? Of hoe moet ik dat zijn? Thnxs voor de info.
Denk het, maar ik heb daar verder weinig kaas van gegeten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:58:
[...]

75ohm per meter idd.
maja, wat al eerder gezegd werd: een digitaal signaal vervorm je niet zomaar... er moet heftige interferentie zijn, wil dat "stuk" gaan...
volgens mij kan je zelfs nog wel 15 meter RG174 gebruiken... das hele dunne, flexibele coax.
soort van dikke schoenveter dikte. daarnaast is het retegoedkoop, maar zoals alle coax soorten afgeschermd.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 25-11-2005 11:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:25:

Nu wil ik dus mijn computer ook weer aan de Z-680 hangen (digitaal) maar dan moet ik 15 meter overbruggen. Zelf dacht ik dat het geen probleem zou zijn, aangezien het een digitaal signaal is en de data niet meer zou moeten kloppen als deze corrupt is en dat dan dus niet tot een vervormd signaal uit de luitsprekers leid maar tot helemaal geen geluid, of iig geen ruis door invloeden op de kabel, toch?
Absoluut geen probleem. Ik heb tijden lang een 15m lange el-cheapo audiokabel gebruikt om de (analoge) stereo output van m'n geluidskaart op m'n versterker beneden aan te sluiten. Later heb ik ditzelfde kabeltje gebruikt op de digitale SP/DIF. Zelfs met dit supergoedkope kabeltje heb ik nog nooit artefacts (of ruis ;) ) gehoord.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Ten eerste geven kabels geen ruis, zowel niet met analoge als digitale signalen niet. Ruis krijg je door actieve componenten en een verkeerde gain structure (oftewel te lage signaal niveaus).
Ten tweede vertalen problemen met de verbinding bij digitale signalen zich idd in wegvallend of tikkend geluid, niet ruis. Ik heb dit wel eens gehad toen ik als tijdelijke noodoplossing 15m tweeling snoer als digitale "interlink" gebruikte: dat werkte dus niet. AC3 signaal viel continu weg.
Ten derde is die 75Ohm niet de weerstand per meter, maar de karakteristieke impedantie. Moet je maar eens in Wikipedia.org intypen ofzo als je precies wil weten wat het is. De kabel wordt iig afgesloten met een weerstand van ook 75 Ohm en op die manier worden reflecties voorkomen. Maar hoe dat allemaal werkt weet ik ook niet.

En idd: een dropveter voldoet gewoon. Je kan ook zelf 75Ohm coax kabel kopen en daar zelf connectoren opzetten. Is ook niet duur en ziet er ook goed uit.
Pagina: 1