Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat je niet meerdere routers in een netwerk kan hangen.
Ik heb thuis ook wel eens 3 routers met alle maal een DHCP server in mijn netwerk hangen.
Het gaat er enkel op hoe je het aansluit.
Maar had je in het verleden de computer rechtstreeks aan de Zyxel hangen?
Als dat altijd heeft gewerkt hoef je hier niets aan te veranderen!
Maar in principe zet je de Zyxel in bridge mode. Dan is hij de brug tussen het ADSL en het interne netwerk.
Als de Zyxel in bridge mode draait is het niet mogelijk dat de DHCP server in geschakeld is!
Vervolgens sluit je de Zyxel aan op de linksys op de wan poort.
Hier geeft bij de linksys op dat hij via dynamic ip /pppoe/pppoa of wat dan ook een ip moet krijgen van de provider. (raadpleeg voor de instellingen de papieren van de ISP)
Bij de linksys kan je onder de meest rechter menu button status de ip gegevens bekijken.
Desnoods een keer op DHCP release en en DHCP renew drukken.
Mocht dit niet werken. Het wil wel eens gebeuren dat het niet zo makkelijk is. dan de stroom van de modem en de router halen. dan eerst de Zyxel op het stroom zetten wachten tot hij weer verbinding heeft en vervolgens de linksys weer op het stroom zetten.
Dan evt nog een keer op DHCP renew drukken onder het kopje status en het zou moeten werken.
Om nog even terug te komen op de router eigenschappen van de Zyxel. Het is zonder problemen mogelijk om de Zyxel in te stellen als router. Hij zal dan zelf een ip adres opvragen bij de isp en zelf ip adressen uitdelen aan de netwerk kant.
Als je kan de linksys weer aansluit op de wan poort en je zegt tegen linksys dat hij dyn ip krijgt dan zal hij van de Zyxel een ip krijgen.
vervolgens gaat hij het weer vertalen naar een intern adres.
Je moet dan een paar dingen in de gaten houden.
Als de linksys bijvoorbeeld ip 192.168.1.100 krijgt moet je de dhcp server van de linksys zo instellen dat hij begint met uitdelen van ip bij 192.168.1.110 tot 192.168.1.>110
Tevens als je dan emule wilt draaien moet je eerst op de Zyxel de poorten open zetten naar de linksys en op de linksys moet je de poorten weer openzetten naar de pc.
Dit is nogal dubbelop dus is het eenvoudiger om de Zyxel op bridge te zetten en alles in de linksys te regelen.
Ik heb deze combo ook thuis staan in combi met Demon en het draaid echt super
Zo wat een lap tekst. Ik hoop dat het nu allemaal wat duidelijker is geworden.