Toon posts:

Linksys WRT54 G geen internet verbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Linksys WRT54G router gekocht voor een draadloze verbinding.
Deze hangt achter een Zyxel Prestige 600 modem/router in bridge mode.
Als ik alles heb aangesloten kan ik geen internet verbinding krijgen met de linksys ertussen.
Weet iemand waar het aan kan liggen? Als ik ook naar de status van mijn linksys kijk zie ik ook niet dat hij een External wan IP krijgt. Ik heb trouwens nu eerst even alles met draad geprobeerd, als dat werkt dan ga ik draadloos verbinden.

Verwijderd

En je hebt natuurlijk al de handleiding doorgelezen?

Verwijderd

Je zegt dat je nu die nieuwe linksys router achter die andere hebt gehangen. 2 routers achter elkaar moe volgens mij wel kunnen, maar heb je de dhcp-server in de oudere router wel uitgeschakeld?

misschien dat je daardoor een conflict krijgt

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 18:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Zyxel Prestige 600 modem/router zou alleen als modem moeten gaan functioneren. Of wel de Zyxel moet alleen het Ethernet signiaal om gaan zetten naar het (electrisch) ADSL signiaal. Routing etc. moet overgelaten worden aan de Linksys. Dus het externe IP adress (van je provider) moet op de WAN poort van de Linksys terecht gaan komen.

Nu ken ik de Zyxel niet, hoe deze te configureren, dus ik kan je daar verder helaas niet mee helpen...

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 25-11-2005 10:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:16:
En je hebt natuurlijk al de handleiding doorgelezen?
Tuurlijk, anders kwam ik hier ook niet met mijn vraag..

Bedankt voor de snelle reacties. Maar kan iemand me misschien helpen met de instellingen voor mijn zyxel en linksys?

Verwijderd

Oke, dan ben je goed begonnen.
Maar begrijp je wat 88mark bedoeld?? Kun je dat instellen in je zyxel en in je linksys?

Verwijderd

in de linksys moet dit kunnen. Deze zou ik alleen niet uitschakelen. beter kun je die van je oudere router uitschakelen.

<corrigeer me als ik t fout heb>

ik denk dat je oudere modem/router een ip probeert uit te delen aan je router, om dit te voorkomen, kun je m rechtstreeks aansluiten op je pc, en daarna via de configuratie uitschakelen.

</corrigeer me als ik t fout heb>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:46:
Oke, dan ben je goed begonnen.
Maar begrijp je wat 88mark bedoeld?? Kun je dat instellen in je zyxel en in je linksys?
Ja het lijkt me wel dat ik de DHCP server kan in en uitstellen, als ik thuis kom van werk ga ik het gelijk proberen. Dus even kort, DHCP moet uit van de Zyxel
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:10:
in de linksys moet dit kunnen. Deze zou ik alleen niet uitschakelen. beter kun je die van je oudere router uitschakelen.

<corrigeer me als ik t fout heb>

ik denk dat je oudere modem/router een ip probeert uit te delen aan je router, om dit te voorkomen, kun je m rechtstreeks aansluiten op je pc, en daarna via de configuratie uitschakelen.

</corrigeer me als ik t fout heb>
Dit snap ik niet echt helemaal.

Ik ben niet een kanjer in netwerk of iets, had gedacht dat het allemaal wel wat makkelijker zou zijn, een wifi router erbij :P Bedankt iig voor de hulp tot nu toe. Maar klopt het dat me zyxel modem/router in bridge moet staan? En me Linksys als gateway? Het enige wat ik dus nu moet proberen is de DHCP van me Zyxel uit te zetten. Moet ik me Linksys dan een Static IP geven?

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid ;) :

je zyxel is een modem en router in een. Zorg dat je ook alleen die funtie benut. De dhcp van die zyxel moet dus uit, omdat je er anders 2 hebt.

1. sluit je pc rechtstreeks aan op de zyxcel.
2. zet de dhcp uit
3. hang de linksys dr tussen
4. configureer deze voor je isp

88mark

ps. ik weet alleen niet hoe je de zyxel moet instellen, kan iemand me helpen? :)

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je niet gewoon de Linksys router aansluiten op een poort op de modemrouter?? Als hij deze heeft natuurlijk. Dan is de Linksys als een soort switch en dat werkt altijd :)

edit:
dus de Linksys niet verbinden met de modemrouter via de WAN-poort.

[ Voor 19% gewijzigd door daandegoeiste op 25-11-2005 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:03:
ff voor de duidelijkheid ;) :

je zyxel is een modem en router in een. Zorg dat je ook alleen die funtie benut. De dhcp van die zyxel moet dus uit, omdat je er anders 2 hebt.

1. sluit je pc rechtstreeks aan op de zyxcel.
2. zet de dhcp uit
3. hang de linksys dr tussen
4. configureer deze voor je isp

88mark

ps. ik weet alleen niet hoe je de zyxel moet instellen, kan iemand me helpen? :)
Ok, het configureren lukt me wel, moet alleen weten wat er ingesteld moet worden. DHCP moet dus uit van de Zyxel heb ik nu begrepen, maar moet de Zyxel als Bridge of als Router staan?

Mijn uiteindelijke setup moet dus zo worden:

> ingang > Zyxel Modem/Router > Linksys Router > PCS

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:10:
[...]

Ok, het configureren lukt me wel, moet alleen weten wat er ingesteld moet worden. DHCP moet dus uit van de Zyxel heb ik nu begrepen, maar moet de Zyxel als Bridge of als Router staan?

Mijn uiteindelijke setup moet dus zo worden:

> ingang > Zyxel Modem/Router > Linksys Router > PCS
dat weet ik niet.. mij lijkt niet als router. een van de balangrijkste eigenschappen van een router is namelijk een dhcp-server

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:23:
[...]

dat weet ik niet.. mij lijkt niet als router. een van de balangrijkste eigenschappen van een router is namelijk een dhcp-server
Mja maar daarnet zei je dat ik de DHCP uit moet gooien van de Zyxel toch? Hoe krijgt mijn Linksys dan een ip als die verbonden is aan de Zyxel?

Verwijderd

die kun je als t goed is zelf instellen. meestal bij main-settings of iets dergelijks.
n modem heeft voor zover ik weet geen dhcp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:35:
die kun je als t goed is zelf instellen. meestal bij main-settings of iets dergelijks.
n modem heeft voor zover ik weet geen dhcp.
De Zyxel is een MODEM/ROUTER in 1.

Verwijderd

HEt zou moeten werken als je je Zyxel in bridge mode zet. Als het goed is werkt dan de DHCP server van dat ding automatisch al niet meer, maar anders moet je die even uitzetten. Bridge mode houdt in dat hij gewoon al het binnenkomend verkeer doorstuurt naar je linksys.

Je modem sluit je vervolgens aan op de WAN poort van je linksys. Die moet je, afhankelijk van de instellingen die je provider vraagt, instellen. Ook zet je op je linksys DHCP aan. Zo zou het moeten werken.

Verwijderd

En anders zou je inderdaad de tip van Daandegoeiste kunnen proberen.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat je niet meerdere routers in een netwerk kan hangen.
Ik heb thuis ook wel eens 3 routers met alle maal een DHCP server in mijn netwerk hangen.
Het gaat er enkel op hoe je het aansluit.

Maar had je in het verleden de computer rechtstreeks aan de Zyxel hangen?
Als dat altijd heeft gewerkt hoef je hier niets aan te veranderen!

Maar in principe zet je de Zyxel in bridge mode. Dan is hij de brug tussen het ADSL en het interne netwerk.
Als de Zyxel in bridge mode draait is het niet mogelijk dat de DHCP server in geschakeld is!
Vervolgens sluit je de Zyxel aan op de linksys op de wan poort.
Hier geeft bij de linksys op dat hij via dynamic ip /pppoe/pppoa of wat dan ook een ip moet krijgen van de provider. (raadpleeg voor de instellingen de papieren van de ISP)
Bij de linksys kan je onder de meest rechter menu button status de ip gegevens bekijken.
Desnoods een keer op DHCP release en en DHCP renew drukken.
Mocht dit niet werken. Het wil wel eens gebeuren dat het niet zo makkelijk is. dan de stroom van de modem en de router halen. dan eerst de Zyxel op het stroom zetten wachten tot hij weer verbinding heeft en vervolgens de linksys weer op het stroom zetten.
Dan evt nog een keer op DHCP renew drukken onder het kopje status en het zou moeten werken. ;)

Om nog even terug te komen op de router eigenschappen van de Zyxel. Het is zonder problemen mogelijk om de Zyxel in te stellen als router. Hij zal dan zelf een ip adres opvragen bij de isp en zelf ip adressen uitdelen aan de netwerk kant.
Als je kan de linksys weer aansluit op de wan poort en je zegt tegen linksys dat hij dyn ip krijgt dan zal hij van de Zyxel een ip krijgen.
vervolgens gaat hij het weer vertalen naar een intern adres.
Je moet dan een paar dingen in de gaten houden.
Als de linksys bijvoorbeeld ip 192.168.1.100 krijgt moet je de dhcp server van de linksys zo instellen dat hij begint met uitdelen van ip bij 192.168.1.110 tot 192.168.1.>110

Tevens als je dan emule wilt draaien moet je eerst op de Zyxel de poorten open zetten naar de linksys en op de linksys moet je de poorten weer openzetten naar de pc.

Dit is nogal dubbelop dus is het eenvoudiger om de Zyxel op bridge te zetten en alles in de linksys te regelen.
Ik heb deze combo ook thuis staan in combi met Demon en het draaid echt super _/-\o_

Zo wat een lap tekst. Ik hoop dat het nu allemaal wat duidelijker is geworden.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties maar ik ben zelf op een oplossing gekomen. Ik heb mijn Linksys zijn ip veranderd naar 192.168.2.1 . Nu werkt ie ,waarschijnlijk was het een ip conflict. Bedankt iig voor de moeite!
Pagina: 1