Toon posts:

kde windowmanager probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik draai kde als window manager op een FC4 machine. Eens in de zoveel dagen (lijkt willekeurig) gaat er wat mis met de window manager (tenminste, ik denk dat daar het probleem ligt). Dat is zichtbaar aan het feit dat de randen van sommige vensters (aan de bovenkant) wegvallen, met als gevolg dat er geen minimise / maximise / kill knopjes meer te zien zijn. Ook kan ik niet naar een ander virtueel scherm switchen. De applicaties draaien gewoon door, en ik kan een venster dat on top is ook nog wel bedienen, maar de anderen die in beeld zijn en de progs die op een ander virtueel scherm draaien niet. Remote inloggen, mezelf uit de machine uitloggen en of rebooten lost het probleem op, maar dat is natuurlijk geen elegante oplossing. Is het mogelijk de wm nieuw leven in te blazen zodat die de zaak weer oppikt en of is er een algemene remedie voor dit probleem ? Ik heb dit bij eerdere FC en Redhat distro's nog niet meegemaakt (gebruik ze al sinds 4.x). Dit plaatje maakt e.e.a. misschien wat duidelijker: Afbeeldingslocatie: http://z-universe.dyndns.org/tmp/screendump.jpg. De 'zwarte rand' rond de terminal zijn de 'zichtbare' verschijnselen van de window manager problemen waar ik op doel.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het probleem is "kwin" dat door een bepaalde reden crasht. Wellicht dat je dit in de logfiles van kde (kan nu even niet uitzoeken welke logfile kwin gebruikt) kan zien. Als je dus "alt-f2" doet en daar "kwin" intypt, dan zou kwin weer moeten starten en kun je verder met wat je aan het doen was. Je zou het ook vanaf een console kunnen doen, maar dan moet je de display meegeven waar je kwin wilt starten. :)

Ik ga er gemakshalve even van uit dat dat azureus-window onderdeel is van een VNC-sessie oid, aangezien ik daar wel gewoon de wm zie. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
mOrPhie schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:39:
Het probleem is "kwin" dat door een bepaalde reden crasht. Wellicht dat je dit in de logfiles van kde (kan nu even niet uitzoeken welke logfile kwin gebruikt) kan zien. Als je dus "alt-f2" doet en daar "kwin" intypt, dan zou kwin weer moeten starten en kun je verder met wat je aan het doen was. Je zou het ook vanaf een console kunnen doen, maar dan moet je de display meegeven waar je kwin wilt starten. :)
Ik heb geprobeerd kwin vanuit een console op te starten (door met putty te connecten) maar dat werkte niet. Vermoedelijk omdat ik geen display meegaf. Ik kreeg geen foutmelding die me overigens aan dat display meegeven deed denken.
Ik ga er gemakshalve even van uit dat dat azureus-window onderdeel is van een VNC-sessie oid, aangezien ik daar wel gewoon de wm zie. :)
Ja, dat is idd een vnc-sessie. Maar zoals je ziet heeft die nog wel een vensterrand van de lokale machine. Dat vind ik nogal gek. Als kwin afsterft, waarom heeft dat vnc-window dan nog wel een rand? Maar oke, dat is in wezen niet zo belangrijk. Ik zal als het weer voorkomt kwin via alt-f2 proberen op te starten en ondertussen eens de kwin logfile zoeken.

p.s. het hele venster is overigens ook een vnc-sessie. Dus je ziet een vnc-sessie van machine 2 in een vnc-sessie van machine 1.

Verwijderd

Topicstarter
Uit /var/log/messages blijkt dat de oom-killer kwin onderuit haalt.
Ik vind daarover wel wat over het net, maar dat richt zich op kernel interne processen en dat klinkt me allemaal wat te ingewikkeld in de oren. Ik haal er iig niet uit wat ik er aan zou kunnen doen.

Om de alt-f2 truuk te simuleren heb ik kwin overigens eens gekilled.
Dan doet alt-f2 niks meer. Zal wel onderdeel van kwin zijn.
Maar als ik via de launch-balk een terminal opstart en daarbinnen kwin opstart, werkt alles weer als vanouds.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 14:05 ]