http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
volgens mij zou een magnetisch medium (waaronder flashgeheugen) zijn data honderden jaren moeten kunnen vasthouden... heb dat ooit ergens gelezen in een manual iig...
Zoek eens op 'flash memory' en 'flashrom'. Dan zal je een hoop duidelijk worden denk ik.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Er is niks magnetisch aan flashgeheugen.McKaamos schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:04:
volgens mij zou een magnetisch medium (waaronder flashgeheugen)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
hoezo, een stukje flashgeheugen werkt toch door magnetische bits?
gewoon RAM is capacitief iig...
Hier een linkje met veel informatie rond flashgeheugen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flash_geheugen
Maar imho lijkt me dat meer iets voor google.
Maar imho lijkt me dat meer iets voor google.
Kan een mens ooit teveel computers hebben?
Bedankt voor alle antwoorden. Dat het flashgeheugen betreft, geen bewegende delen enz. las ik al.
Maar dat dit soort geheugen na 10 jaar versleten is kan ik niet vinden.
Dus waarom de fabrikanten hier en daar zeggen dat het data 10 jaart vasthoud ik snap het niet.
Ja ok, als er geen spanning op staat wellicht, maar ook bij dagelijks gebruik??
Maar dat dit soort geheugen na 10 jaar versleten is kan ik niet vinden.
Dus waarom de fabrikanten hier en daar zeggen dat het data 10 jaart vasthoud ik snap het niet.
Ja ok, als er geen spanning op staat wellicht, maar ook bij dagelijks gebruik??
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Als ik het mij goed herinner houdt zo'n flash module de data vast door voor elk bitje een hoeveelheid elektrische lading (elektronen) op de ingang van een transistor te plaatsen.
Ideaal gezien lekt een transistor niet en blijft die lading tot het eind der tijden (hopelijk veel langer dan tien jaar...) daar wel staan en kan uitgelezen worden.
Praktisch gezien lekt zo'n transistor wel. Dat probeert de fabrikant te beperken door een zuinige technologie te kiezen in combinatie met slim ontwerpen, maar lek is niet te voorkomen. Dat zorgt er voor dat data niet eeuwig bewaart blijft. Met wat rekenwerk en simulaties is daar tien jaar uitgekomen.
Als het goed is kan je die tijd dus verlengen door tussentijds nogmaals de data er op te schrijven, maar even serieus: ga jij over tien jaar nog iets doen met een USB-stick van 2GB? Daar past (dan) toch helemaal niets meer op?!? Als je sowieso nog ergens USB in kan pluggen...
Ideaal gezien lekt een transistor niet en blijft die lading tot het eind der tijden (hopelijk veel langer dan tien jaar...) daar wel staan en kan uitgelezen worden.
Praktisch gezien lekt zo'n transistor wel. Dat probeert de fabrikant te beperken door een zuinige technologie te kiezen in combinatie met slim ontwerpen, maar lek is niet te voorkomen. Dat zorgt er voor dat data niet eeuwig bewaart blijft. Met wat rekenwerk en simulaties is daar tien jaar uitgekomen.
Als het goed is kan je die tijd dus verlengen door tussentijds nogmaals de data er op te schrijven, maar even serieus: ga jij over tien jaar nog iets doen met een USB-stick van 2GB? Daar past (dan) toch helemaal niets meer op?!? Als je sowieso nog ergens USB in kan pluggen...
Zeg nooit nooit. Op mijn ouwe 386 tekstverwerken (opstarten uberhaupt) is een ramp en ik hou het 100% werkende ding omdat het een design kast is en vanwege sentimentele gevoelens.[b]maar even serieus: ga jij over tien jaar nog iets doen met een USB-stick van 2GB? Daar past (dan) toch helemaal niets meer op?!? Als je sowieso nog ergens USB in kan pluggen...
Mijn P2-300 met 764 mb ram echter werkt nog steeds behoorlijk vlot met alles.
En met mijn huidge amd 3500+ zal ik over 10 jaar zeker nog met plezier op tekstverwerken!
Hopelijk blijft ook usb 'in' al wordt het 1000 keer sneller. Want een paar honderd word documentjes kan je op zon stickie toch vlot kwijt. Net als utilitys, removal tools e.d.
[b] Als je sowieso nog ergens USB in kan pluggen...
Ik heb hier op mijn redelijk nieuwe mobo nog een Paralelle poort :-) ? Ja die heb ik.[b]Als je sowieso nog ergens USB in kan pluggen...
Toegegeven, twee weken terug heb ik de serieele poort bracket aangesloten op m'n moederbord omdat ik iets had dat via USB niet, maar via serieel wel wilde werken...notsonewbie schreef op maandag 28 november 2005 @ 00:21:
Ik heb hier op mijn redelijk nieuwe mobo nog een Paralelle poort :-) ? Ja die heb ik.
Best mogelijk dat je over 10 jaar wel USB wilt/kunt gebruiken, maar toekomstvoorspellen op ICT gebied over zo'n periode is redelijk gokwerk. Standaardwisselingen lijken ook wel steeds sneller te gaan. Maareh, dit begint off-topic te raken!
(Als je iets 10 jaar wilt bewaren, zou een medium als CD of DVD-ROM niet beter geschikt zijn?)
Nee, daar zijn ook al veel testen mee gedaanM_v_A schreef op maandag 28 november 2005 @ 08:14:
[...]
(Als je iets 10 jaar wilt bewaren, zou een medium als CD of DVD-ROM niet beter geschikt zijn?)
Een gewone harddisk kan daarentegen wel eeuwig z'n data bewaren lijkt me. Is alleen wel de duurste oplossing, hele stapel backup harddisks in de kast
Kater? Eerst water, de rest komt later
Pagina: 1