Toon posts:

[Access 2003] Database Splitsen

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit even met het volgende probleem. Ik heb thuis een Windows 2003 domeintje waar gebruikers m.b.v. VPN inloggen en de database aanspreken.

Dit werkt allemaal zonder problemen, dus eigenlijk heb ik niet echt een probleem :9

Voorheen werkte maar 1 gebruiker met de database, maar in de toekomst zullen dat er gauw 20 worden. De database was dus al gevuld toen ik deze ging splitsen. De back-end is nu maar 2 mb groot, maar de front-end was even groot voor de splitsing (ongeveer 9mb). Worden alleen nieuwe records opgeslagen op de back-end en de oude gegevens nog steeds op de frond-end?

Kan iemand een verklaring geven? Of heb ik ergens een fout gemaakt?

Ik heb hier op het forum gekeken, maar daar kon ik niet vinden. Op de MS site heb ik ook geen relevante informatie kunnen vinden, alleen hoe ik een database kan splitsen. Het volgende schrijft MS over een database splitsen.
Opmerking De informatie in dit onderwerp is alleen van toepassing op een Microsoft Access-database (.MDB).

U kunt een Microsoft Access-database (Microsoft Access-database: een verzameling gegevens en objecten (zoals tabellen, query's of formulieren) die betrekking heeft op een bepaald onderwerp of doel. De gegevens worden beheerd door Microsoft Jet Database Engine.) opsplitsen in twee bestanden: een bestand met de tabellen en een bestand met de query's, formulieren, rapporten, macro's, modules en snelkoppelingen naar Data Access-pagina's (Data Access-pagina: een webpagina die vanuit Access wordt gepubliceerd en die een koppeling naar een database bevat. Op een Data Access-pagina kunt u gegevens die zijn opgeslagen in de database bekijken, toevoegen, wijzigen en anderszins bewerken. Een Data Access-pagina kan ook gegevens bevatten uit andere bronnen, bijvoorbeeld Excel.). Op die manier kunnen gebruikers die toegang tot de gegevens moeten hebben, hun eigen formulieren, rapporten, pagina's en andere objecten aanpassen terwijl op het netwerk maar één gegevensbron hoeft te worden onderhouden.

Wijs de opdracht Databasehulpprogramma's aan in het menu Extra en klik vervolgens op Database splitsen.
Volg de instructies in de dialoogvensters van de voorziening Database splitsen.
Nou hier staat dus niet echt relevante info, want dit was al bekent bij mij.

Ik hoop dat iemand een verklaring heeft voor een, naar mijn mening, veels te grote front-end.

Alvast bedankt

Verwijderd

Dit is heel erg logisch. De Back-end wordt alleen maar gebruikt voor de data (Records). Dit is allemaal puur ascii (Dus 3x niks). In de front-end staat alle grafisch info zoals formulieren, rapporten en dan ook alle plaatjes die je hierin heb gebruikt.

Waarom gebruik je niet gewoon een MySQL database server en een webbased tool? Werkt vele malen sneller en betrouwbaarder. Eventueel kan je ook via een ODBC koppeling je oude vertrouwde access front-end gebruiken met een MySQL database op de achtergrond.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:03:
Dit is heel erg logisch. De Back-end wordt alleen maar gebruikt voor de data (Records). Dit is allemaal puur ascii (Dus 3x niks). In de front-end staat alle grafisch info zoals formulieren, rapporten en dan ook alle plaatjes die je hierin heb gebruikt.

Waarom gebruik je niet gewoon een MySQL database server en een webbased tool? Werkt vele malen sneller en betrouwbaarder. Eventueel kan je ook via een ODBC koppeling je oude vertrouwde access front-end gebruiken met een MySQL database op de achtergrond.
Ja dat is een stap die ik in de toekomst wil gaan doen.

Dan een MySQL database met een VB.NEt web applicatie als frond-end, maar ik was een beetje bezorgd. Ik dacht namelijk dat de oude records misschien nog bij de frond-end bleven staan.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:03:
Waarom gebruik je niet gewoon een MySQL database server en een webbased tool? Werkt vele malen sneller en betrouwbaarder.
Dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk. Voor kleine database applicaties is Access stukken handiger dan een webapplicatie. Formulieren zijn in Access een stuk uitgebreider en handiger te maken dan in php en qua snelheid, tsja, je moet geen formulier maken met 4000 records en dan pas in de frontend een formulierfilter eroverheen gooien bv, dan wordt het langzaam, maar dat kun je dan weer prima oplossen met een betere query naar de backend.

Zodra er echter 20 gebruikers (tegelijkertijd) van de Access backend gebruik willen maken is het verstandiger om over te schakelen naar een andere backend. Als frontend kun je dan nog prima Access gebruiken, scheelt je weer een hoop programmeerwerk.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
zwippie schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:11:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk. Voor kleine database applicaties is Access stukken handiger dan een webapplicatie. Formulieren zijn in Access een stuk uitgebreider en handiger te maken dan in php en qua snelheid, tsja, je moet geen formulier maken met 4000 records en dan pas in de frontend een formulierfilter eroverheen gooien bv, dan wordt het langzaam, maar dat kun je dan weer prima oplossen met een betere query naar de backend.

Zodra er echter 20 gebruikers (tegelijkertijd) van de Access backend gebruik willen maken is het verstandiger om over te schakelen naar een andere backend. Als frontend kun je dan nog prima Access gebruiken, scheelt je weer een hoop programmeerwerk.
Maar het is dus wel logisch, dat mij frond-end op dit moment groter is? Voorheen was het 1 database van 10 mb en nu is de back-end 2 mb en de frond-end 9mb.. tis dus gegroeid met 1mb (logisch natuurlijk).

Maar als maar wel alle records opgeslagen worden op de back-end.. dus ook de oude.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ja, als je geen tables hebt in je frontend, dus alleen maar verwijzingen naar de tables in de backend, dan staat er geen data in de frontend.
Je kan nog eens 'Database herstellen en comprimeren' in Access proberen, scheelt soms ook weer wat.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
zwippie schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:26:
Ja, als je geen tables hebt in je frontend, dus alleen maar verwijzingen naar de tables in de backend, dan staat er geen data in de frontend.
Je kan nog eens 'Database herstellen en comprimeren' in Access proberen, scheelt soms ook weer wat.
Bedankt voor de tip.

Het gaat me trouwens niet echt om de grootte van het bestand, maar meer omdat ik op de netwerkshare de front-end heb staan, die ik via een GPO kan doorsturen naar de "nieuwe" gebruikers en ik wil dat ze dan wel met dezelfde data werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 10:36 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

En de front-end wordt toch wel door alle gebruikers lokaal gedraaid he?

Eventueel zou je ook met MSDE afkunnen, de gratis versie van Ms-SQL server. De conversie van een Access database naar een Access Project is echt heel eenvoudig en daarna weet je in ieder geval vrij zeker dat je geen problemen krijgt met record locking etc.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1