Toon posts:

Nieuwe cooler, pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een nieuwe cpu cooler aangeschaft voor m'n Pentium 4 2,8 Ghz.
De Coolermaster Hyper 48

http://www.coolermaster-e...title=+KHC-L91+Hyper%2048

Ik heb alle aangewijzingen opgevolgd ( niet te veel, niet te weinig koelpasta, met bankpas) maar toch start pc niet meer op.
(alles draait, maar hij start niet op, geen piepje geen foutmelding, niks)

Om te testen oude koeler er weer opgezet, en alles werkt weer.

Waar kan het probleem liggen?

ps: het kosste nogal wat moeite op de cooler met de beugeltjes vast te zetten, is dat normaal?

Verwijderd

mja, hij moet wel goed vast zitten,

verder lijkt het me een beetje apart dat de pc wel met de ene, en niet met de andere koeler start.

heb je de stroom van de pc gehaald tijdens het installeren, en er ook weer opgezet, om de pc te testen met de nieuwe koeler.
Ik denk dat je het nog maar eens moet proberen.

Aan de koelpasta zal het ook niet liggen, zolang het er niet aan de zijkanten komt uitgelopen.

Verwijderd

Topicstarter
@xforce,

Nou zeker dat hij goed vast zat, het kosste namelijk zoveel moeite om de beugeltjes vast te zetten dat ik bang was dat m'n mobo zou breken.

Wat mij wel opviel is dat de fanaansluiting van de Coolermaster Hyper 48 4 pennetjes heeft en de standaard er 3 heeft.

Aan de andere kant, ook zonder cooler zou de pc moeten opstarten.

[/quote]heb je de stroom van de pc gehaald tijdens het installeren, en er ook weer opgezet, om de pc te testen met de nieuwe koeler.
Ik denk dat je het nog maar eens moet proberen.
[quote]

Er was wat fout gegaan toen ik alles uit m'n kast haalde, de stroom stond er nog op. Maar er lijkt mij niks beschadigd anders zou hij het nu niet meer doen.

Uiteindelijk heb ik de nieuwe cooler er afgehaald en de oude er opgezet. ( alles kabbels aangesloten, geen voeding er op) Toen deed hij het weer

Verwijderd

Ik heb ook een Hyper48 in één van mijn PC's.

Je moet goed opletten dat je de goede kant van de backplate gebruikt (de isolerende sticker naar het mobo toe natuurlijk . . . duh :P)

Maar je moet ook eventjes goed zoeken naar je biosinstellingen voordat je begint. De fan van de Hyper 48 draait nl vrij langzaam. Sommige biossen starten niet op als het RPM van de fan onder een bepaald niveau komt.

Je moet ofwel die minimale RPM-waarde aanpassen tot ca 1000~1500, en mss moet je ervoor een je bios flashen (moest ik met mijn 8KNXP wel bijvoorbeeld). Wat je ook kunt doen is de fan warning/error/halt on RPM (. . . de controle op de fan van de CPU zeg maar . . .) helemaal uitschakelen.

Als het goed is kan een 4-pins aansluiting maar op één manier op de "ouderwetse" 3-pins moboaansluiting gezet worden, dit dmv van inkepingen. Maar check voor de zekerheid op GoT/google hoe het zou moeten, dan weet je ook meteen zeker dat dat goed zit.

Zorg in ieder geval dat die koeler goed vast zit; Op de manier dat "vast == vast", dus niet alles zo hard als je kan vastschroeven !!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 10:14 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik denk ook omdat het komt door de CPU-fan instelling in het BIOS. Zelf een soortgelijk probleem gehad na het monteren van mijn Zalman VF7700.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
@ G_M_C

Wat betreft die sticker. Die is toch aan beide zijden nu gelijk?
Ik vond het trouwens erg vreemd om deze aan de achterkant van het moederbord te monteren.
Kostte me 5 keer manual lezen.

Maar ik kom niet eens in de bios. Monitor reageert niet.
Zal ik bios moeten instellen als oude cooler er nog opzit.

Ga vanmiddiag weer aan de slag.

Geintje van nieuwe cooler (+ Musketeer) heeft me wel m'n nachtrust gekost :Z

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:25:
@ G_M_C

Wat betreft die sticker. Die is toch aan beide zijden nu gelijk?
Ik vond het trouwens erg vreemd om deze aan de achterkant van het moederbord te monteren.
Kostte me 5 keer manual lezen.

Maar ik kom niet eens in de bios. Monitor reageert niet.
Zal ik bios moeten instellen als oude cooler er nog opzit.

Ga vanmiddiag weer aan de slag.

Geintje van nieuwe cooler (+ Musketeer) heeft me wel m'n nachtrust gekost :Z
Die backplate idd aan de achterkant van het mobo (vandaar ook de naam backplate ;) ). In sommige gevallen moet je zelfs ook de retentionmodule vervangen (als die niet sterk genoeg is/gaten op een andere plaats zitten).

Maar zowiezo moet je die module eruit halen; Want de oorspronkelijke module zit met een soort splitpennetjes en dat is niet sterk genoeg. Die pennetjes moesten bij mij simpelweg vervangen worden door schroeven, die dan weer in de backplate werden vastgeschroeft.

In principe kan het maar op één manier, want "uitstekende schoefbusjes" (waar je je schoeven in vallen) moeten in de gaatjes van je mobo vallen. En die kant mjoet dan ook de isolatiesticker hebben, ivm kortsluiting natuurlijk.

Je bios moet je idd aanpassen voordat je begint idd. Want anders kan je er wss niet meer bij idd . . . zoals je gemerkt hebt ; )

PS: Gef evt bij je volgende post eventjes je merk/type mobo/processor, en leifst ook bios versie. Mss weet iemand hier hoe dat zit met de minimale RPM van de fan, of hoe je evt iets kan aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 10:34 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Vaak is het gewoon een probleem van goed vastmaken.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
zet anders je nieuwe koeler op je proc en sluit de oude fan aan en kijk of hij boot.

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Ganzz schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:56:
zet anders je nieuwe koeler op je proc en sluit de oude fan aan en kijk of hij boot.
Lijkt me geen goed plan, zonder draaiende fan koelt de Hyper 48 ook niet zoals het moet (oké, het duurt ffies voordat een kilo koper warm wordt . . . maar toc ;) ).

Gewoon de BIOS instellingen veranderen , bios saven en meteen PC uitzetten. Dan beginnen met modden, that's it.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 12:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond aan de slag.

Ik zal kijken of ik in de bios de fan-instellingen kan aanpassen.
Anders toch ff op HCC kijken naar ander MOBO.

Ik zal vanavond posten of het gelukt is.
Pagina: 1