Toon posts:

Vreemde aanname in nieuwsartikel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Kostprijs Xbox 360 Premium 525 dollar
Hierin staat het volgende:
Echt verrassend is het niet dat Microsoft geld moet bijleggen, het is niet ongebruikelijk dat consoles initieel met verlies verkocht worden.
De eerste console die initieel met verlies verkocht werd, was de Xbox. De PS2 is een tijdje onder de kostprijs verkocht omdat Sony mee moest gaan in de prijsverlagingen van de concurrentie, maar verder is de Xbox 360 de tweede console die initieel met verlies verkocht wordt. Bij mijn weten waren hiervoor geen consoles die initieel met verlies verkocht werden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Bijna alle consoles werden naar mijn weten te goedkoop verkocht (dus ook de GameCube en PS(2)), omdat de inkomsten voornamelijk van spellen moeten komen. Immers, als je eenmaal zo'n ding hebt staan, die je 'goedkoop' kon krijgen, wil je er natuurlijk wel spellen voor.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

D'r is wel een verschil tussen verlies en verlies: consoles tegen kostprijs verkopen is boekhoudtechnisch gezien ook verlies, omdat er geen rendement op het geinvesteerde geld wordt behaald. Als er niet ook nog spellen werden verkocht, zou het verkopen tegen de kostprijs voor de aandeelhouders beslist als onrendabel worden gezien. Voor die aandeelhouders geldt dat elke cent die een aandeel minder dan normale bankrente oplevert, verlies is. Een verliesgevende operatie is in dat licht wat anders dan verkopen waar letterlijk geld bij moet, zoals met de 360 het geval is.

Als de Xbox en de PS2 onder de kostprijs zijn verkocht, heb je het trouwens wel over een heel erg fors marktaandeel :) We zouden hooguit wat aan het woordje 'initieel' kunnen doen, maar in de context van 'het is niet ongebruikelijk' lijkt me dat eerlijk gezegd een beetje spijkers op laag water zoeken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 25-11-2005 21:41 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.