Dual CPU mobo (socket A)

Pagina: 1
Acties:

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Hoi,

Ik heb 2 problemen, 1 ik ben een fanatieke multitasker (parren, rarren, videoediten, noem maar op) en de 2e ik ben maar een arme student. Ik heb nu een Asus A7N8X deluxe bordje in mijn PC liggen met daarop, je raad het al, een socket A cpu. Een Athlon XP palomino 1800+ om precies te zijn. Ik wil graag beiden upgraden naar een dual CPU setup in verband met mijn multitask gedrag.

Nu is er 1 probleem, via google heb ik geen enkel bord gevonden wat een dual socket A CPU support heeft totaan de latere versies (Athlon XP 2600+ en sneller). Ook zijn voldoende sata aansluitingen en voldoende PCI sloten voor mij van belang, evenals een AGP slot. Een soort serverboardje dus waar ik geluid etc via mijn externe kaartjes wel aanhang. Mijn vraag is nu, zijn deze dingen nog ergens nieuw te verkrijgen of moet ik mazzel hebben dat er 2e hands eentje langs komt? Volgens de search en volgens google lijken ze me in iedergeval wel zeldzaam........

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een dual socket A (er zijn zat borden voor te vinden hoor, als je die met google niet kunt vinden is er toch echt iets mis met je zoektermen). Ik heb zelf een 2tal Gigabyte GA7DPWDW-Ps draaien die overweg kunnen met 2600+ en hogere cpus. Echter, de cpus zijn vrijwel niet te betalen. voor een setje cpus ben je tussen de 400 en 500 euro kwijt. En dan komt nog het bord (laat zeggen 200 euro). Dan zit je op een eurootje of 700. Voor dat geld kun je met gemak een X2 kopen.

Zeldzaam zijn dual soa borden niet, maar ze zijn wel duur en tegenwoordig verre van interessant om nieuw te kopen.

Asus
heeft de Asus A7M266D, maar zoals we van deze site kunnen verwachten is die niet terug te vinden

Gigabyte
http://www.gigabyte.com.t...erverBoard_GA-7DPXDWP.htm

MSI
http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=344&MODEL=MS-6501

Tyan
http://www.tyan.com/products/html/tigermpx.html

[ Voor 24% gewijzigd door TERW_DAN op 24-11-2005 23:32 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een Asus a7m266-D icm 2 x xp2800+ mobile dit loopt als een trein.
Maar om dit nu nog aan te schaffen..tja niemand die het weg doet.

Nieuw is bijna niet te doen, mischien tyan wel, maar niet veel iig.
Op marktplaats kan je denk ik wel een Compaq Dual pentium 3 met scsi disks vinden voor een mooie prijs.

Amd X2 met een mooi bordje is iig een stuk goedkoper.

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 23:32 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Socket A is er wel in Dual CPU, alleen niet met ondersteuning voor AthlonXP, tenminste, niet zonder mods aan de proc. Daarvoor zul je toch op Athlon MP's moeten overstappen.
De MP's zijn er naar mijn weten alleen met een FSB van 266MHz.
Mijn server/prutsbak (oude workstation) is dus ook voorzien van 2 x AMD Athlon MP 2400+.
Loopt overigens als een zonnetje.
Het mainboard dat ik heb gebruikt is de Gigabyte GA7DPXDW.
Misschien dat dit je zoektocht al iets bevorderd. Een ander voorbeeld van dual AMD Socket A mainboards zou je kunnen vinden bij Tian, weet alleen zo geen type.
Ik denk dat je, met de investeringen die je moet doen, niet echt interessant meer is, zeker nu er redelijk betaalbare Athlon64 X2's zijn. Het moeten immers 2 identieke processoren zijn voor zover ik weet, je moet de proc's modden of 2 nieuwe kopen (en je wilt tenzij je echt goede koeling hebt, echt geen 2 Palomino's naast elkaar zetten, die Thoroughbreds van mij worden al zo'n 55 tot 60 graden fully stressed).

Edit:
Plukke, mail me anders ff, misschien kunnen we wat regelen dat je mijn spul overneemt, als je daar interesse in hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Brede P op 24-11-2005 23:30 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik denk niet dat je een combi tegen zal komen van Dual socket A met S-ata. In de pricewatch staat de Tyan Tiger MPX voor € 220,- Daar kun je een S-ata-kaartje in stoppen. Ik weet alleen niet of deze ook Athlon XP's standaard dual ondersteunt, maar daar zijn wiretricks voor. Een bord voor sneller dan een 2600+ op 133 Mhz is er niet, omdat de chipset dit officieel niet ondersteunt. Wel zijn er mensen die een mobile (die heeft een geunlockte multiplier) draaien op 133*18. Maar afhankelijk van het bord moet je daar ook wiretricks voor doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

White Feather schreef op donderdag 24 november 2005 @ 23:30:
Ik denk niet dat je een combi tegen zal komen van Dual socket A met S-ata. In de pricewatch staat de Tyan Tiger MPX voor € 220,- Daar kun je een S-ata-kaartje in stoppen. Ik weet alleen niet of deze ook Athlon XP's standaard dual ondersteunt, maar daar zijn wiretricks voor. Een bord voor sneller dan een 2600+ op 133 Mhz is er niet, omdat de chipset dit officieel niet ondersteunt. Wel zijn er mensen die een mobile (die heeft een geunlockte multiplier) draaien op 133*18. Maar afhankelijk van het bord moet je daar ook wiretricks voor doen.
Je hebt ook nog Athlon 2800+ cpus (MP). Maar goed, je legt tegenwoordig wel 250 euro neer PER cpu. Dat zijn echt geen leuke bedragen meer voor die dingen (verder draaien ze wel als een tierelier, maar tegenwoordig is er meer bang for buck te krijgen).

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lekker voor de X2 gaan :)
Is even duur ongeveer en nog niet op sterven na dood :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• plukke
Na wat googelen blijkt dat die mod XP => MP prima te doen is omdat het in feite dezelfde CPU is (alleen ene bruggie doorgelaserd en de XP is voor 24/7 server toepassingen not done maar als workstation prima). Ik ga wat sites in de gaten houden of er nog koopjes voorbij komen voor puur het mobo en 2 leuke CPU's :9 Moet dan wel < 150 euro 2e hands te krijgen zijn met goed zoeken.

[ Voor 114% gewijzigd door plukke op 25-11-2005 17:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

plukke schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:41:
Na wat googelen blijkt dat die mod XP => MP prima te doen is. Ik ga wat sites in de gaten houden of er nog koopjes voorbij komen voor puur het mobo en 2 leuke CPU's :9 Moet dan wel < 120 euro 2e hands te klrijgen zijn met goed zoeken.
Vergeet maar dat je dual sets voor onder de 120 tegenkomt. 300 euro is realistischer (en dan uiteraard met een dual 1700+ ofzo). Zeker omdat je geen MP chipset wil (nou is de chipset niet zo slecht, maar de planken waar deze opzaten hebben alleen het probleem dat de ATX stekker erg heet wordt als je flink snelle cpus hebt (boven de 1900+).

De richtprijzen die ik aanhoudt in het taxatie topic voor 2e hands MPs zijn als volgt
Athlon MP 1700+ 2x 45 = 90
Athlon MP 2000+ 2x 60 = 120
Athlon MP 2200+ 2x 70 = 140
Athlon MP 2400+ 2x 80 = 160
Athlon MP 2600+ 2x 110 = 220
Athlon MP 2800+ 2x 175 = 350

dan hebben we het over de min. prijzen van de cpus en heb je er nog geen mobo bij. Een geschikt mobo kost je 2e hands 100 euro (en dan heb je een zeer basic plank met niets extras onboard, zoals de Asus A7M266D). Vind je een plank met raid, SCSI of lan erop dan kun je al snel 130 ~ 250 euro per plank kwijt zijn.

de mod van XP naar MP werkt lang niet altijd, dus reken er maar opdat je het niet direct werkend krijgt als het uberhaupt al wil lukken. Want lang niet iedere cpu kan het.
Hoe dan ook zit je met veel hogere kosten dan waar je aan denkt. Dual cpu systemen behouden hun waarde een stuk langer dan singlebakken. Ik heb hier een dual p!!! 800 waar ik nog een kleine 100 euro voor denk te kunnen vangen (cpus, mobo en videokaart).

Mijn tip, heb je genoeg geld, koop dan een AMD 64 X2, kost je misschien een paar stuivers meer dan een dual Athlon MP, maar is gelijk veel en veel sneller. Heb je wat minder geld, ga dan eens op zoek naar een dual Intel Xeon (die zijn best voordelig te krijgen 2e hands omdat iedereen massaal over lijkt te stappen op de AMD X2).
En dit is niet om het MP platform af te kraken, ik heb er zelf 2 naar volle tevredenheid draaien, maar je bent nu simpelweg 2 jaar te laat met de aanschaf ervan.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Koop voor de CPU's de Sempron die zijn MP(multi processing) unlocked :). Kan je zeer goedkoop krijgen :P.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Termi schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:07:
Koop voor de CPU's de Sempron die zijn MP(multi processing) unlocked :). Kan je zeer goedkoop krijgen :P.
Maar goed, met de snelste sempron kom je nog niet boven de 1,6Ghz. Die dingen doen een FSB van 166, terwijl de MP(X) chipset maar 133FSB aankan. Dus je hebt maar 4/5e van de snelheid van de cpu.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Terw_Dan schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:21:
[...]

Maar goed, met de snelste sempron kom je nog niet boven de 1,6Ghz. Die dingen doen een FSB van 166, terwijl de MP(X) chipset maar 133FSB aankan. Dus je hebt maar 4/5e van de snelheid van de cpu.
Dat is zo, maar kijk ook naar andere beperkingen van de chipset. Maar goed, des noods unlock je ze.
Ik zet eff de prijzen naast elkaar :

AMD Athlon MP 2600+ (S-A, 2,13GHz, 256KB, 266MHz FSB, Boxed) € 189,-
AMD Sempron 3000+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 99,52

Frequentie verschil is 130 mhz, maar goed de sempron zou dan 2000/166=12*133= 1596 Mhz. En dan moet je er 2 krijgen is 180 euro. Daarvoor haal je een Athlon MP. Dat zijn toch gigantische bedragen.
En voor die bedragen pak een athlon X2 of Opteron 2xx op een goeie plank :P.

• plukke
Sempron gaat het zeker niet worden, ik ga de gok nemen en pak 2 Athlon XP (eventueel Mobile IVM de lagere warmteproductie) chipjes, wel met een barton core omdat er IMHO anders te weinig vooruitgang in zit. Daarmee gaan we lekker aan de hobby. Wil nog wel een beetje zelf rommelen, doorsparen voor een kant en klaar X2 systeem trekt me weinig aan..........

[ Voor 5% gewijzigd door plukke op 25-11-2005 20:05 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

de mobiles zijn standaard ook MP, je moet allen de multiplier nog ff aanpassen (daar heb je speciale apparaatjes voor die je tussen je cpu en de socket zet) of je doet het met de wiretrick

heb zelf 2*2500+ XP-M op een gigabyte

Van klussen krijg je grijze haren

• plukke
fenrir schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:13:
de mobiles zijn standaard ook MP, je moet allen de multiplier nog ff aanpassen (daar heb je speciale apparaatjes voor die je tussen je cpu en de socket zet) of je doet het met de wiretrick
Zou je wat meer kunnen vertellen hierover? Wiretrick gaat me wat ver maar een eenvoudig stukkie HW zou een handig middel zijn :9

Over de dual ondersteuning, Bij mijn weten moet ik de meest rechter L5 brug even dichtsmeren met geleidende verf, dan moeten de standaard Athlon XP en de Athlon XP-M in dual willen werken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze standaard multiplier unlocked zijn dus dat is het punt niet.

De Athlon XP met de Barton core niet mobile editie moet wel extra gemod worden en de multiplier standaard lekker hoog zetten. (Zie ook http://www.hardwarezone.c...les/view.php?cid=2&id=747)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/25539
Deze is best goedkoop voor een mpx plank. Al heb je geen USB poorten, dat is met een simpel kaartje op te lossen.

• plukke
Let op: Het gaat hier om een REV 1.0 mainboard, dit houdt in dat er geen gemodde XP CPU's op werken, je zult dus 2 echte MP CPU's moeten hebben.
En aangezien die CPU's me te duur zijn.... Toch bedankt voor het meedenken :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

plukke schreef op zondag 27 november 2005 @ 20:22:
[...]

En aangezien die CPU's me te duur zijn.... Toch bedankt voor het meedenken :)
Dat is dus niet waar. Als je je XPs goed modt zijn het gewoon MPs en dan weet je mobo dus echt niet wat je erop vrot. Dit staat totaal los van de revisie die je gebruikt.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Ik ben het met de meesten hier eens, dat je met een x2 toch echt een snellere,goedkopere pc hebt, met minder stroomverbruik/hitteproductie, en die dan ook nog eens toekomstgericht is.
Je kan er later nog gigantisch aan upgraden, en je kan meteen dual channel geburiken, wat voor dual channel vast ook wel weer handig is.
Ik kan je echt zo garanderen dat zo'n x2 veel sneller draaid, en je minder moeite zal kosten ook. (en je kan er nog genoeg mee zelf omprutsen)
Pagina: 1