Asus a8n-vm csm vage problemen

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo.

Heb een week geleden een computer helemaal nieuw samengesteld voor m'n vriendin. In het begin leek alles goed te werken, maar al snel kwamen er een aantal BSOD's (waaronder IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, BAD_POOL_CALLER). Dacht dat het te maken had met verkeerde drivers, maar dat mocht niet baten. Want vanavond startte ik hem op en kreeg ik de BSOD PFN_LIST_CORRUPT. Na beetje nazoeken dacht ik te hebben gevonden dat het lag aan of verkeerde hardware/drivers (alweer) of een fout met het geheugen.

Daarop besloot ik dus om het geheugen eens te gaan testen met Memtest. Maar als ik nu de computer aanzet, dan krijg ik het volgende te zien:

Boot Block Compatible Version Ver.009
Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery

En dan gaat hij constant zoeken naar een floppy-drive en daarna naar een CD-ROM en dan weer naar floppy etc.

Ik ga zo maar eens de CMOS clearen, maar vroeg me af of iemand me op weg kon helpen met wat er hier aan de hand kon zijn. Want stel dat ik m'n BIOS weer terug krijg, dan nog steeds zit ik met al die BSOD's :'(

Hieronder even de specs:

Mobo: Asus A8N-VM CMS
Proc: AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939
RAM: Corsair ValueSelect DDR SDRAM 1 GB (2x 512 MB) PC3200 400MHz
Kast: AOpen QF50A 300 Watt
HDD: Hitachi Deskstar T7K250 160 GB, SATA II
DVD: NEC ND-3540

That's all dus. Heb een vaag vermoeden dat het een brak geheugen is, maar dat kan ik nu niet (meer) testen dus. Hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 23:07
Hi,

je zou eens kunnen kijken naar de ervaringen van anderen in dit topic:
Asus A8N-VM CSM

Femme had ook stabiliteitsproblemen die aan het dual channel geheugen bleken te liggen (Twinmos).

Ook de product surveys van deze plank geven misschien wat aanknopingspunten:
http://tweakers.net/productsurvey/126650

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Skar
Mmm. Heb de post van Femme gelezen. Dat lijkt idd wel heel erg op mijn probleem. Dus ga vanavond maar eens proberen het dual-channel geheugen eruit te halen. Kijken wat hij dan wil doen.

Het enige wat ik me dan afvraag, wat moet ik dan doen? Moet ik het geheugen in aparte banken zetten, zodat het niet dual-channel werkt? Of kan ik gewoon niet meerdere geheugenreepjes erin stoppen?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 23:07
Gewoon 1 reepje eruit halen en dan kijken of hij wel stabiel is, of evt. wisselen met een ander merk oid. als je dat ergens hebt.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Skar
Ok. Heb nu een reepje eruit gehaald en hij komt gewoon weer in WindowsXP
Heb sinds vanochtend geen BSOD's meer gekregen en alles LIJKT goed te werken.

Maar nu kan ik dus maar een reepje gebruiken. Want zodra ik het andere reepje erbij stop, start de computer niet meer op. Moet ik nu maar wachten op een BIOS update of valt dit anders op te lossen?

Update
Ok. Net weer een BSOD gekregen. Gaf geen melding, was alleen een STOP-code (0x0000008)
Weet dus niet wat er mis was :(

[ Voor 64% gewijzigd door Skar op 26-11-2005 20:06 ]

• Skar
Ok. Snap niet waar die laatste BSOD vandaan kwam. Het gebeurde toen ik Shareaza afsloot. Ik klikte op het kruisje en kreeg direct het BSOD. Als ik Shareaza nu opstart en weer afsluit, gaat er niks mis.

Heb daarom nu de minidump die aangemaakt was 'herschreven' met behulp van windbg (een debugtool van Microsoft). Daaruit kwam een leesbaar debuglog. Ik snap er zelf weinig van, maar misschien dat iemand hier mij daarmee kan helpen? Hij is hier te vinden: http://www.rakso.nl/download/20051125_debuglog.txt

[ Voor 6% gewijzigd door Skar op 26-11-2005 20:49 ]

• Skar
Is er niemand die deze debuglog begrijpt?

• Skar
*kick*

Verwijderd

Er is een kansje dat de leespogingen van het geheugen mislukken, omdat een of meerdere geheugenreepjes defect zijn. Test je geheugen met Windows Memory Diagnostic en/of Memtest86+ voor de zekerheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 10:51 ]

• Skar
@FFWD: had al Memtest86 gedraaid en vond geen problemen.

Maar ik had er dus al een reepje uitgehaald, waarna hij stabiel leek te draaien (kreeg alleen die ene BSOD dan). Maar sinds die laatste BSOD heb ik geen problemen meer gehad. Dus wacht nu maar ff af, wacht op de nieuwe BIOS update en hoop dan dattie twee reepjes geheugen aankan. Anders heb ik 512 MB RAM overbodig gekocht :(

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 12:27
Je kunt proberen ze niet-Dual Channel op je mobo te stoppen. Heb je wel het volledige geheugen, maar niet de volledige snelheid, maar hopelijk wel de volledige stabiliteit. (Dat is wel genoeg volledig in 1 zin...) Bij de A8N-VM (CSM) moet dat door ze in Bank A1 en B1 te stoppen (denk ik). Dit staat namelijk niet zo heel duidelijk in de handleiding.

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 10:28
Als het je geheugen niet is, kijk dan eens of Cool 'n Quiet aanstaat. Als dit in de Bios aanstaat, even uitzetten. En natuurlijk even de C'nQ driver uit Windows verwijderen. Dat loste het grootste deel van m'n BSOD's op.

De nieuwe 0506 Bios is overigens een stuk stabieler als z'n voorganger, dus als je die kan flashen: meteen doen!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Skar schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:57:
Boot Block Compatible Version Ver.009
Bad BIOS checksum. Starting BIOS Recovery
Het doet mij denken aan mijn Asus A7V880. Identiek dezelfde problemen. Soms wou dat ding gewoon niet booten zoals bij jou! Die checksum error komt doordat er geheugenfouten optreden. Mijn ex-mobo crashte soms terwijl ik gewoon in de BIOS wat instellingen aan het wijzigen was. Een BIOS update loste niks op. Dit was in combinatie met Mushkin geheugen. Ik heb dan maar het geheugen van een vriend geleend (Corsair) en daarmee bleek het wel te werken. Ik heb de helpdesk van Asus gemaild en hun antwoord was dat ik mijn geheugen moest vervangen. 8)7 En dat terwijl het geheugen perfect had gewerkt op een Abit NF7-S, perfect werkte op een Abit IC7-Max3 en het nu zonder problemen doet op een DFI nF4. Ik heb het Asus moederbord gewoon verkocht omdat mijn geheugen duurder was dan dat ding. Maanden nadien hebben ze dan toch een BIOS uitgebracht die de problemen van sommigen opgelost heeft. En de A7V880 is niet het enige bekende geval, er zijn nog moederborden van Asus die heel erg picky zijn qua geheugen. Asus heeft gewoon een brakke geheugenondersteuning.
Wel eigenaardig dat jouw Corsair geheugen het niet goed doet. Je hebt volgens mij maar enkele mogelijkheden. Ofwel je kan wachten op een BIOS-update, ofwel vervang je het geheugen door certified memory, ofwel vervang je het moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 07-12-2005 01:46 ]

• Skar
Ik zag dat er sinds kort idd een nieuwe BIOS-update is. De afgelopen week heeft hij heel stabiel gedraaid (geen enkele BSOD gehad). Dus ben nu beetje huiverig om die nieuwe BIOS te gaan installeren, maar toch maar doen en het geheugen erbij proberen dus?

Laat wel weten hoe het ging :)

• Skar
Toch nog maar even deze post netjes afronden.
Heb nu een maand de nieuwe BIOS draaien en sindsdien geen problemen meer gehad.

Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik nog niet m'n tweede geheugenreep er weer ingezet heb. Maar zal dat eerdaags doen. Mocht ik dan problemen hebben, laat ik het horen.

Dus... geen gehoord is goed :D

Pagina: 1