[Suse] probleem met apache, php, mysql

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben bezig met de installatie van een web winkel [typo3]. Deze draait op een suse 9.1 bak met apache en mysql. Het is een PHP based website. Nu heb ik de hele installatie (nou ja installatie :P ) doorgelopen en wil op het administrative gedeelte inloggen, maar dat lukt niet. Ik krijg deze melding:

Fatal error: Call to undefined function: session_start() in /data/srv/www/htdocs/webwinkel/typo3/index.php on line 240

Nu zat ik eraan te denken dat ik iets ben vergeten. Wat er n.l. anders is bij mij, is dat ik /srv verplaatzt heb naar een 2de schijf die ik gemount het in /data. Dus is het nu /data/srv/www/htdocs/

Heb in apache alles gewijzigd (denk ik tenminste) want ik kom gewoon bij mijn sites. Ik zou denken dat ik iets in php.ini of iets anders vergeten ben te wijzigen.

Iemand enig idee?

Ik zal denk ik morgen proberen de website weer in /srv te zetten en kijken wat hij dan doet. Als dat werkt mount ik die 2de harddisk wel in /srv.

Heb nu ook osCommerce geïnstalleerd en die doet het ook niet, geeft ook een dergelijke melding uit het php scrip.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heb je in de httpd.conf wel de regel dat php geinclude moet worden, ge-uncomment?
dat was iig altijd het geval bij Slackware... standaard stond het daar uitgeschakeld dmv comment.
sessio_start() is namelijk een PHP commando.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zal ik morgen eens proberen. Ik denk idd dat het een php fout is. Of ergens een koppeling met de SQL server.

De andere foutmeliding is ook iets van PHP volgens mij. Kan het hier helaas niet zien. Dat ding staat op mijn werk.

Verwijderd

FireWurX schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:54:
heb je in de httpd.conf wel de regel dat php geinclude moet worden, ge-uncomment?
dat was iig altijd het geval bij Slackware... standaard stond het daar uitgeschakeld dmv comment.
sessio_start() is namelijk een PHP commando.
Dat kan het probleem niet zijn. Dan zou de php code immers niet geparsed worden en daardoor letterlijk in de source zichtbaar zijn. Ook zou je dan juist geen foutmelding krijgen. Het lijkt er op dat de php versie geen sessie ondersteuning heeft of dat deze uit staat. De error letterlijk in google plakken geeft behoorlijk wat resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 20:15 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
hmmm zo te zien moet ik session_support aanzetten. Zal ik morgen ook eens proberen. Of PHP opnieuw installeren, een nieuwere versie misschien.

Nog iemand suggesties???

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

php.ini bekijken?
misschien dat daar safe_mode=on in staat, en dattie daarom geen sessions wil doen?

edit:
ik heb in de php.ini van mijn testbakje iig een complete sectie over sessions gezien... misschien dat daar wat nuttigs tussen staat...

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 24-11-2005 20:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb ook een topic geopend op het duitse Typo3 forum en daar werd mij gezegd dat ik PHP_Session na moet installeren omdat die nooit standaard geïnstalleerd wordt. Nu maar hopen dat Yast hem heeft anders moet ik compileren en daar heb ik geen zin in :P

Vanmiddag horen jullie wel of het gelukt is.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

^^ klopt..

Indien PHP niet zou werken, dan krijg je de .php file gedownload, en krijg je niet een keurige foutmelding van PHP (Call to undefined function)

Bij mij (gentoo) was het de reden dat PHP niet gecompileerd was met sessions.

Kan je vrij vlot achterhalen door een php file te maken met:
PHP:
1
2
3
<?
phpInfo();
?>

Dan browsen naar deze file
Dan moet daar session support tussen staan

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 25-11-2005 09:26 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Nog een tip voor als je typo3 en php. Zorg ook dat php de volgende extensies kan gebruiken:
  • ctype
  • exif
  • gd
  • zlib
en voor het geval je ook ImageMagick gaat gebruiken in typo3 moet php programmas mogen uitvoer. verder moet je in php.ini de memory_limit iets ophogen. Let ook op de premisions op de inhoud van je www root inhoud typo3 kan lastig doen als dit niet klopt

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Het is gelukt, lag aan de PHP_Session, die was idd niet geïnstalleerd.

Het werkt nu goed.

Pagina: 1