Toon posts:

kapotte voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
van de week is de adapter van mijn laptop overleden :'( . De specificaties van deze adapter waren als volgt:
Input: 100-240V, 1.8A, 50-60Hz
Output: 19V, 3.16A

Nu heb ik een andere adapter, maar met een output van 19V en 4.74A.

Nu vraag ik mij af of ik deze adapter gewoon kan gebruiken.

Verwijderd

Jeps, deze adapter is zelfs krachtiger. Maar het voltage is hetzelfde dus kan perfect.

Verwijderd

uhhhhhhhh dat weet ik nog zo net niet!, amperage is ook heel belangrijk nl

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 20:51 ]

Verwijderd

Nee die voeding kan perfect. Voltage is hetzelfde en de voeding leverd ook nog eens extra vermogen. Zelfde als een voeding voor je pc. Als je een 600 watt voeding haalt gebruik je ook niet alle 600 watts en dus ook maar een gedeelt. Dit is hierbij hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt, maar ik weet het dus niet zeker, het werkte wel in de laptop, maar als het mis gaat ben ik nog verder van huis. Nog anderen die het kunnen bevestigen?

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:55
euhm, ik kan dat wel bevestigen. De lader levert 19V (is en moet gelijk zijn aan de accu).
Het amperage maakt in dit geval niet uit. Je accu vraagt maar een bepaalde hoeveelheid ampere (je kunt immers ook eindeloos doorwerken op je laptop met de adapter erin zonder dat je accu overleidt) en de lader levert deze vervolgens.
Meer ampere is geen probleem

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 16:41

Quintus

Eg wel! Dus....

Juppehup schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:07:
euhm, ik kan dat wel bevestigen. De lader levert 19V (is en moet gelijk zijn aan de accu).
Het amperage maakt in dit geval niet uit. Je accu vraagt maar een bepaalde hoeveelheid ampere (je kunt immers ook eindeloos doorwerken op je laptop met de adapter erin zonder dat je accu overleidt) en de lader levert deze vervolgens.
Meer ampere is geen probleem
Inderdaad

Bij een vervangende voeding:
Volt moet gelijk zijn
Ampere minimaal gelijk of hoger

Is de HZ (hertz) output van je nieuwe ook 50-60hz?
Waarschijnlijk wel maar dat staat voor de Amerikaase en Europese hertz-waarden.
(Welke bij welke hoort weet ik zo niet 8)7 )

Unknown

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 16:54

Part

Helemaal niets.....

4.74A is de maximale stroom. Minder kan ook meer niet.
Als de + en de - op de zelfde plek zitten en de connector is ook het zelfde dan moet het werken.

Verwijderd

Topicstarter
het is dezelfde Hz en Volt waarde. Alleen de ampere wijkt af. Ik denk maar dat ik het erop waag. Bedankt allemaal!

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel toch nog. Ik heb nietzoveel verstand van natuurkunde, maar ik las ergens dat Ampere voor stroomsterkte staat. Is het niet slecht dat er dan meer stroom richting de laptop gaat (4,74A) dan de laptop gebruikt (3,16A)?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk, het is heel eenvoudig... De (nieuwe) voeding kan 4.74A leveren als een toestel daar om vraagt. Je laptop heeft echter maar 3.16A nodig (waarschijlijk zelfs nog wat minder) en zal dus ook niet meer dan die stroom vragen aan de adapter. De "4.74A" voeding zal dus maar 3.16A leveren. De laptop gaat dus niet plots meer stroom verbruiken.

De voeding heeft wel nog reserve om zwaardere applicaties te voorzien van stroom.

[ Voor 11% gewijzigd door satcp op 24-11-2005 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp, bepaalt de laptop in dit geval hoeveel ampere door de adapter wordt geleverd. Het aantal ampere van de adapter is dus het maximale dat geleverd kan worden. Zie ik dat goed?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:34

Aapje

Opel-beun
Effe een kleine opmerking van mij...

Kopt de aansluiting van je nieuwe adapter wel met wat je nodig heb..
Komen op de goede pinnetjes dus de + en - pool uit? ;)
Zou lullig zijn als je flaptop daardoor naar de filestijnen gaat

Adapter levert max X aantal amperes
Het vermogen wat gelevert moet worden word bepaald door je flaptop... (verbruik..)

Vergelijk 't met de voeding in je pc bijv.

(Adapter is een trafo... Bij trafo's heb ik geleerd dat het vermogen wat opgenomen word gelijk is aan wat verbruikt word..)

[ Voor 43% gewijzigd door Aapje op 24-11-2005 21:47 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:44:
Dus als ik het goed begrijp, bepaalt de laptop in dit geval hoeveel ampere door de adapter wordt geleverd. Het aantal ampere van de adapter is dus het maximale dat geleverd kan worden. Zie ik dat goed?
juist, vergelijk het met een gloeilamp, de 40 watt gloeilamp kan in de fitting van de 60watt lamp, de fitting enzo leverd genoeg stroom voor de 60 watt lamp maar als je de 40 watt er in doet gaat het ook prima (en ja dit heeft met ampere te maken, Volt X Ampere is Watt, en bij de lampen is het Voltage gelijk dus het Amperage is bij de 40 watt lamp lager)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Topicstarter
haha, die stekker past precies in mijn laptop, hoe zie ik dat van dat plus en min? Ik zie wel die tekens op de voeding staan.

Ik heb alleen deze laptop waar ik niks meer mee kan. Als het mis gaat, dan moet ik flappie voor wat langere tijd missen, en een nieuwe moederbord is 400 euro.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:44:
Dat klopt inderdaad. Vergelijk het geheel met de situatie thuis. Je lichtgroepen zijn afgezekerd op 10, 16 of misschien wel 25A. Wil dat zeggen dat je lampen 10/16/25A verbruiken? En wat dan als er maar één lamp zou branden? Die zou dan plots 10/16/25A gaan verbruiken? Je snapt zelf ook wel dat dat niet het geval is. Het is de verbruiker (de lamp, de laptop,...) die aan de hand van z'n opgenomen vermogen bepaalt hoeveel stroom hij zal verbruiken.

Let wel dat dit enkel opgaat voor de stroomsterkte - niet de spanning! Een adapter die een hogere spanning levert dan je applicatie nodig heeft is niet bruikbaar en kan (en waarschijnlijk zal) schade veroorzaken!

Damn, GoldenSample was me net voor :)

Verwijderd

Topicstarter
daar is over nagedacht. Met de spanning bedoel je het aantal volt of niet? Dat is bij beide adapters 19V.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:00:
daar is over nagedacht. Met de spanning bedoel je het aantal volt of niet? Dat is bij beide adapters 19V.
Inderdaad

Dat van die amperes kan je ook met het volgende vergelijken.
Je oude adapter was een Lada.
Je nieuwe adapter is een ferrari.

Je laptop (=bestuurder) heeft minstens de snelheid van een Lada nodig. M.a.w. gaat je laptop ook tevreden zijn met de ferrari mits deze ook trager dan 300km/u kan rijden. De ferrari gaat dus nog wat overschot hebben aan kracht. De nieuwe adapter ook. De ferrari gaat maar net zo snel rijden als de bestuurder wilt, de bestuurder bepaalt dus hoeveel gas hij geeft. Zo gaat ook de nieuwe adapter maar net zo veel stroom leveren als de laptop wilt...

Is de output niet gelijkstroom? Dan maakt aantal Hz toch niet uit?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 22:36 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:32:
[...]

Is de output niet gelijkstroom? Dan maakt aantal Hz toch niet uit?
Klopt, alleen bij wisselstroom (in dit geval de input) praat je over de frequentie..

En over de + en de -, dit is idd wel belangrijk om ff uit te zoeken. Kijk eens of op allebei de adapters een tekeningetje staat over hoe de + en - geregelt is, als dit hetzelfde is kun je de adapter zonder problemen gebruiken, anders zul je de kabel eraf moeten knippen en de polen omwisselen...

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:38:
En over de + en de -, dit is idd wel belangrijk om ff uit te zoeken. Kijk eens of op allebei de adapters een tekeningetje staat over hoe de + en - geregelt is, als dit hetzelfde is kun je de adapter zonder problemen gebruiken, anders zul je de kabel eraf moeten knippen en de polen omwisselen...
Als de connectors passen, denk ik dat dit dik in orde is. Maar als je zeker wilt zijn kan je best uitmeten of de + en - overeenkomen. Als dit dan in orde is kan je de adapter perfect gebruiken volgens mij.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-02 13:24
Ik zou zeker even nameten of de plus en min wel goed zitten, ik heb op die manier al eens een lapje gesloopt.

BTW met volts en amps zit het zo: voltages geef je en amps vraagt de laptop zelf om :) teveel amps is dus alleen mogelijk als het voltage te hoog is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
wat betreft de plus en min. De tekening op beide adapters zijn hetzelfde (alleen gespiegeld). Een plus gaat de opening van een halve cirkel binnen. De andere (gesloten) helft van de cirkel verwijst naar de min. dus:

(-)--C--(+)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Afbeeldingslocatie: http://www.angrypixel.net/pressstart/polarity.gif

Dat is het tekentje wat polariteit aangeeft.

Hierbij zit de min in het midden, al heb ik die constuctie nog niet gezien in een laptop adapter (van de ~5 laptops die ik gekeken heb), heb alleen + in het midden gezien.

En vaak zit dit trouwens gewoon afgezekerd en blaas je hooguit een smd zekerinetje op (als je een beetje met een soldeerbout en schroevendraaier om kan gaan gefixed in een paar uur)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op beide adapters dat figuurtje alleen omgedraaid. Dus die plus in het midden. Dit betekent dus dat de polen van beide adapters gelijk zijn.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:58:
ik heb op beide adapters dat figuurtje alleen omgedraaid. Dus die plus in het midden. Dit betekent dus dat de polen van beide adapters gelijk zijn.
Klopt, dus je kunt hem gewoon gebruiken.

Last.fm

Pagina: 1