Windows XP houd overclock settings niet vast

Pagina: 1
Acties:

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 18:05

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Heb echt alles al nagezocht, maar ik kom er echt niet uit!

Heb een Prescott 3,4Ghz Stepping N0 met een Asus P5ND2 SLI Deluxe (nVidia nForce dus).
In eerste instantie draaide die volgens Windows XP (sp2) op 2,8Ghz.
Na het uitschakelen van EIST en C1E Enhanced Power Monitoring wertkt het en draait ie volgens Windows op 3,4 Ghz.

Uiteraard ben ik ff aan het overclocken geweest en draait ie nu op
FSB : 940 Mhz
RAM : 709 Mhz (3-3-4-8 1T)
Alleen de Multiplier kan niet unlocked worden vanwege dat de CPU Thermal Design 04A heeft een geen 04B. Dan had je de CPU Lock Free kunnen gebruiken, maar dat wist ik niet tijdens de aankoop 8)7

De Multiplier staat dus standaard op 17x (17x200=3,4Ghz)

Dus met de verhoogde FSB draait het op 4 Ghz.
Alleen Windows meld nog steeds 3,4Ghz, terwijl de BIOS keurig alles goed meld.

Tot op heden heb ik 1x in windows de goede settings gezien. Daarna nooit meer....en ja....hoe dat kan?? :?

Inmiddels heb ik ook al alle tooltjes gebruikt om de monitoren, maar alles geeft 3,4 aan.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Misschien heb je een te hoge FSB gekozen, probeer eens iets lager..

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Zelf alles default gezet en CMOS clear gedaan. Als je dan alleen ram of cpu een paar mhz omhoog gooit word het niet eens herkent in Windows. Daarintegen: Memory Timings wel !

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ik lees heel veel tweakers met hetzelfde probleem, maar nergens een goede oplossing...

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoe lees je het uit in windows dan? Met de juiste tooltjes daarvoor? CPU-Z en dat soort dingen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Zie Kawaii's vraag....

Als je namelijk in de properties van My Computer kijkt geeft hij alleen de gegevens weer die de CPU vermeld vanuit zijn "firmware"... Ofwel: alleen een ID, en niet iets wat op de kloksnelheid gebaseerd is....

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Dat in Computer Properties dat gaat idd vaker fout.
Inmiddels heb ik het volgende gebruikt, maar allemaal dezelfde (verkeerde) weergave.

Sisoft Sandra, CPU-Z, CPU-Informer, PC Probe II, Asus AI Booster, Throttlewatch, CPUSPEED, Motherboard Monitor, etc etc.

Het lijkt er ook op dat de instellingen in Windows niet alleen verkeerd weergegeven word, maar ook niet toegepast worden. Ik had namelijk die ene keer snel een Quickbench gedraait, en de score kwam voor CPU en voor RAM een heel stuk hoger uit. Ik begrijp alleen nog steeds die ene keer niet. Had gewoon net als altijd de pc aangezet :P

Word er echt gek van.....

Pagina: 1