High End Game Systeem Gaming as good as it gets ... (for me) | |
In tegenstelling tot sommige collega computerfreaks heb ik niet echt de gewoonte om 2-jaarlijks een nieuw systeempje aan te schaffen, of om (zware) upgrades door te voeren. Momenteel beschik ik over een ~5 jaar oud systeem dat nu toch stilaan aan vervanging toe is - het ding draait gewoon niet vlotjes meer en de laatste games kunnen al helemaal niet meer. Voor professionele doeleinden heb ik ondertussen een ander systeem - dus in tegenstelling tot mijn huidige toestel zal de nieuwe PC voor bijna 100% voor gaming doeleinden gebruikt worden (naast het occasionele filmpje). De mission statement is dus als volgt: het bouwen van een gaming rig die de volgende 5 jaar mee kan zonder upgrades. Aangezien 5 jaar een lange periode is zullen de specs naar de normen van vandaag 'top' moeten zijn. 'Top' indiceert vaak ook 'duur' - dus ik voorzie -volgens mij althans- voldoende budget (maximum is 2800 EUR). Daarnaast ben ik ook geen voorstander van fel overclockte systemen: liever een goeie standaard met optimale settings die op een stabiele manier draait. Dit systeem zal net als mijn huidige bakje zo goed als 24/24 en 7/7 opstaan. | I N F O R M A T I E |
Mits enkele dagen opzoekwerk zit ik momenteel met volgende configuratie in gedachte:
Ter info: Sony 17" TFT Monitor en Logitech Wireless Desktop neem ik over van huidig systeem | E I G E N I D E E |
Waarom een V1000?: Tot op heden heb ik altijd Chieftec Cases gehad, en nu recent ook een coolermaster stacker. Lian Li had ik reeds eerder al overwogen maar toen was de impact op het budget te groot. Nu is het budget voorhanden en deze kast ligt dus binnen het bereik. Naast de beschikbare ruimte spreekt ook de bijzondere layout mij aan waarbij het mobo omgekeerd geplaatst wordt en de PCI slots boven de kast komen te liggen. Hierbij horen ook de 2 Antec 120mm fans die moeten dienen als replacement voor de standaard fans. Op zich weinig spectaculair hieraan, aangezien de airflow identiek blijft - gewoon de kast iets extra geven met de LED fans. Waterkoeling spreekt me niet aan dus is niet aan de orde. Waarom de Enermax PSU?: Het mag duidelijk zijn dat dit systeem vraagt naar een krachtige en vooral stabiele voeding. Ik diende dus de kiezen uit de A-merken en kwam uiteindelijk bij de 535W Enermax voeding terecht. Deze heeft meteen ook 2 PCI-E connectoren, dus ideaal voor de SLI setup in gedachte. Hier zijn alle beschikbare connectoren op een rijtje: - 20+4 Pins Main Power: 1 - Process Power: 1 - PCI-Express Power: 2 - Serial ATA: 4 - HDD Power: 7 - FDD Power: 2 - Fan Monitor: 1 Mogelijk alternatief welke ik nog in het achterhoofd hou is de Enermax Liberty van 500W. Waarom het ASUS mobo: Hier heeft vooral de feedback die ik gelezen heb op GOT en andere sources een rol gespeeld. Initieel ging ik voor de MSI K8N SLI Platinum gaan maar aangezien er enorm veel positieve feedback is rond het ASUS bord heb ik uiteindelijk dat maar gekozen. Het feit dat ik reeds 2 DOA MSI borden gehad heb heeft onrechtstreeks de overstap van MSI naar ASUS ook wel wat in de hand gewerkt. Qua technische specs is het ASUS bord denk ik een absolute topper met een nforce4 chipset, SATA RAID onboard, Dual Gb NIC, ... deze specs komen net iets boven die van het eerder genoemde MSI board. Enige potentieele nadeeltje hier is de (blijkbaar) rumoerige NB koeler - geen idee of dit nu opgelost is bij de nieuwere produktiemodellen. Indien niet vraag ik een replacement aan bij ASUS (zoals velen op GOT al deden). Waarom de AMD Athlon 64X2 3800+?: Dual core is denk ik momenteel the way to ... en deze processor doet het goed in alle artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Ik denk dat deze CPU in combinatie met de 7800GTX voldoende power moet hebben om de nieuwste generatie games probleemloos aan te kunnen. Qua cooler hoop ik dat de Zalman 9500 CU het stukken beter doet dan mijn huidige Thermaltake cooler - dit ding is echt luidruchtig. Als ik de specs lees zal dit alvast geen probleem zijn! Waarom Corsair TwinX 2Gb?: Hoewel 2gb momenteel nog niet de courante standaard is denk ik wel dat dit naar de toekomst toe zo gaat worden. Met de aanschaf van deze 2Gb ben ik zeker om de laatste games vlot te kunnen draaien met de zwaarste config sets (thinking COD2). Bovendien past het plaatsen van 2gb ook binnen de strategie van de expected lifetime van 5 jaar. Alternatieve keuze: Crucial Ballistix Tracer 2GB kit (DDR PC4000 - DDR500 - 2.8v). Is iets duurder dan de Corsair latjes ... maar ook net iets performanter. De tracers zijn bovendien "sexy". Waarom de 7800GTX?: Denk dat de keuze qua topkaart momenteel de 7800 GTX is - hoewel deze enorm duur nog is lijkt het mij wel de moeite waard en heb ik meteen voor een SLI setup gekozen. Waarom een X-FI Music?: In principe wou ik gaan voor de Audigy2 - echter is deze End Of life aan het gaan en is het alternatief een Audigy4. Nu is er net ook het opkomen van de kaarten uit de nieuwe X-Fi reeks en aangezien de toekomst hier ligt opteer ik voor de low-end kaart uit die reeks. De higher end XFI kaarten zeggen me niks - ik zie momenteel het nut niet in van de extra features en dingen zoals de remote control en het extra 5,25 bay dat die dingen meegeleverd krijgen. Ik heb momenteel geen nood aan een 5.1/7.1 surround set - ik doe het momenteel via de builtin monitor speakers of via de headset. Waarom een Maxtor DM 250gb 16mb SATA?: In totaal heb ik in verschillende systemen nu 9 schijven zitten en dit zijn allemaal Maxtors. Veel reacties die ik gevonden hebben over de DM10 familie waren negatief - maar ik denk dat je voor elke schijven-vendor wel pros en contras kan vinden. Wat me toch wat zorgen baarde zijn de specifieke problemen met deze schijven en de nforce4, maar voor zover ik op GOT kan lezen zouden deze ondertussen in de recentere schijven niet meer aan de orde zijn. Voorlopig ga ik dus voor de ouwe vertrouwde: maxtor Qua capaciteit kan ik denk ik best door met de 250Gb (vermoedelijk in RAID0 gezet). Voor opslag van data heb ik naast dit systeem een fileserver met aanzienlijke capaciteit. Waarom een Plextor PX-716A?: Net als bij Maxtor ben ik al jaren Plextor gebruiker en fanaat (van de SCSI 16x CDR drives al). Deze zijn net iets duurder dan de andere producenten maar ik ben van mening dat je ook net iets beter kwaliteit krijgt. Qua aansluiting kies ik voor het IDE model ... Ik zou het retail pakket nemen - voor de wisselbare frontjes. De Sony Floppy drive zet ik er ook maar even bij - echter ben ik er nog niet 100% uit of ik die wel zal inbouwen. Dit is het enige twijfelgevalletje qua componenten. | O N D E R B O U W I N G |
| Enkel bedenkingen en vragen waar ik nog mee zit: - De LianLi kast: gaat deze met de 2 x 120 mm voldoende airflow kunnen genereren om de temperatuur binnen de perken te houden? Zeker met de SLI setup? - ASUS mobo: iemand ervaring met het inbouwen hiervan in de V-1000? Zijn er problemen met bepaalde connecties / componenten (qua plaatsing bedoel ik). - Maxtor DM10 250Gb: bedoeling is om deze in RAID0 te plaatsen. Haalt dit echt iets uit qua snelheid en performantie (bij gamen)? - Zijn er bepaalde componenten en/of combinaties die jullie absoluut niet zouden nemen en zelfs afraden? - Zoals je ziet is er nog een kleine ruimte qua budget - dus alternatieve component adviezen zijn welkom - Verder ben ik op zoek naar eender welke algemene tips en verbeteringen. En natuurlijk de open vraag ... gaat dit systeem het 5 jaar houden? Ik denk persoonlijk van wel ... | V R A G E N |
Gebruikte sources: Got: • Voorbeeldspecs in Complete Systemen en laptops (Complete Systemen & Laptops) • Verschillende opinies, meningen ervaringen in de Harde Waren Forums • Interesting read: nieuws: Invloed processor op gameprestaties gemeten Reviews: • Enermax voeding: http://www.driverheaven.net/reviews/enermax535/ • Lian Li V1000: http://www.overclockercaf...s/cases/Lian_Li_PC-V1000/ • Asus 7800GTX Top: http://www.3davenue.com/1434.html • XFI XtremeMusic: http://www.neowin.net/for...on/index.php/t366459.html • Crucial Ballistix Tracer Memory: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1700 Andere: • SLI artikel: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041123/index.html En nog wat andere waarvan ik momenteel niet direct de bookmarks kan vinden. | B R O N N E N |
Layout overgenomen uit andere post - this is a first time so go easy on me ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 22:23 ]