Toon posts:

High End Gaming PC - Tips / Advies / Verbeteringen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

High End Game Systeem
Gaming as good as it gets ... (for me)

In tegenstelling tot sommige collega computerfreaks heb ik niet echt de gewoonte om 2-jaarlijks een nieuw systeempje aan te schaffen, of om (zware) upgrades door te voeren. Momenteel beschik ik over een ~5 jaar oud systeem dat nu toch stilaan aan vervanging toe is - het ding draait gewoon niet vlotjes meer en de laatste games kunnen al helemaal niet meer. Voor professionele doeleinden heb ik ondertussen een ander systeem - dus in tegenstelling tot mijn huidige toestel zal de nieuwe PC voor bijna 100% voor gaming doeleinden gebruikt worden (naast het occasionele filmpje).

De mission statement is dus als volgt: het bouwen van een gaming rig die de volgende 5 jaar mee kan zonder upgrades.

Aangezien 5 jaar een lange periode is zullen de specs naar de normen van vandaag 'top' moeten zijn. 'Top' indiceert vaak ook 'duur' - dus ik voorzie -volgens mij althans- voldoende budget (maximum is 2800 EUR).

Daarnaast ben ik ook geen voorstander van fel overclockte systemen: liever een goeie standaard met optimale settings die op een stabiele manier draait. Dit systeem zal net als mijn huidige bakje zo goed als 24/24 en 7/7 opstaan.

I
N
F
O
R
M
A
T
I
E
Mits enkele dagen opzoekwerk zit ik momenteel met volgende configuratie in gedachte:
  • LianLi PC-V1000 Silver € 200
  • Enermax EG565AX-VE-G-FMA 535W PSU € 122
  • Antec 120mm Blue Led Fan € 12,4 x 2
  • ASUS A8N-SLI Deluxe € 140,-
  • AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2.0Ghz) € 333
  • Zalman CPU Cooler 9500-CU LED € 58
  • Corsair 2048Mb DDR400 32MX64 TwinX Matched Pair € 328
  • ASUS Geforce 7800GTX 256Mb DDR3 PCI-E € 499 x 2
  • Creative Soundblaster X-FI XtremeMusic € 119
  • Maxtor DiamondMax 250Gb - 7500 RPM - 16Mb SATA € 120 x 2
  • Plextor PX-716A DVD-RW Retail € 116
  • Sony 1,44 FDD Black € 9,9
Totaal: € ~2688,-

Ter info: Sony 17" TFT Monitor en Logitech Wireless Desktop neem ik over van huidig systeem

E
I
G
E
N

I
D
E
E

Waarom een V1000?:
Tot op heden heb ik altijd Chieftec Cases gehad, en nu recent ook een coolermaster stacker. Lian Li had ik reeds eerder al overwogen maar toen was de impact op het budget te groot.
Nu is het budget voorhanden en deze kast ligt dus binnen het bereik. Naast de beschikbare ruimte spreekt ook de bijzondere layout mij aan waarbij het mobo omgekeerd geplaatst wordt en de PCI slots boven de kast komen te liggen.

Hierbij horen ook de 2 Antec 120mm fans die moeten dienen als replacement voor de standaard fans. Op zich weinig spectaculair hieraan, aangezien de airflow identiek blijft - gewoon de kast iets extra geven met de LED fans.

Waterkoeling spreekt me niet aan dus is niet aan de orde.

Waarom de Enermax PSU?:
Het mag duidelijk zijn dat dit systeem vraagt naar een krachtige en vooral stabiele voeding.
Ik diende dus de kiezen uit de A-merken en kwam uiteindelijk bij de 535W Enermax voeding terecht.
Deze heeft meteen ook 2 PCI-E connectoren, dus ideaal voor de SLI setup in gedachte.

Hier zijn alle beschikbare connectoren op een rijtje:
- 20+4 Pins Main Power: 1
- Process Power: 1
- PCI-Express Power: 2
- Serial ATA: 4
- HDD Power: 7
- FDD Power: 2
- Fan Monitor: 1

Mogelijk alternatief welke ik nog in het achterhoofd hou is de Enermax Liberty van 500W.

Waarom het ASUS mobo:
Hier heeft vooral de feedback die ik gelezen heb op GOT en andere sources een rol gespeeld. Initieel ging ik voor de MSI K8N SLI Platinum gaan maar aangezien er enorm veel positieve feedback is rond het ASUS bord heb ik uiteindelijk dat maar gekozen.
Het feit dat ik reeds 2 DOA MSI borden gehad heb heeft onrechtstreeks de overstap van MSI naar ASUS ook wel wat in de hand gewerkt.
Qua technische specs is het ASUS bord denk ik een absolute topper met een nforce4 chipset, SATA RAID onboard, Dual Gb NIC, ... deze specs komen net iets boven die van het eerder genoemde MSI board.

Enige potentieele nadeeltje hier is de (blijkbaar) rumoerige NB koeler - geen idee of dit nu opgelost is bij de nieuwere produktiemodellen. Indien niet vraag ik een replacement aan bij ASUS (zoals velen op GOT al deden).

Waarom de AMD Athlon 64X2 3800+?:
Dual core is denk ik momenteel the way to ... en deze processor doet het goed in alle artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Ik denk dat deze CPU in combinatie met de 7800GTX voldoende power moet hebben om de nieuwste generatie games probleemloos aan te kunnen.

Qua cooler hoop ik dat de Zalman 9500 CU het stukken beter doet dan mijn huidige Thermaltake cooler - dit ding is echt luidruchtig. Als ik de specs lees zal dit alvast geen probleem zijn!

Waarom Corsair TwinX 2Gb?:
Hoewel 2gb momenteel nog niet de courante standaard is denk ik wel dat dit naar de toekomst toe zo gaat worden.
Met de aanschaf van deze 2Gb ben ik zeker om de laatste games vlot te kunnen draaien met de zwaarste config sets (thinking COD2).
Bovendien past het plaatsen van 2gb ook binnen de strategie van de expected lifetime van 5 jaar.

Alternatieve keuze: Crucial Ballistix Tracer 2GB kit (DDR PC4000 - DDR500 - 2.8v). Is iets duurder dan de Corsair latjes ... maar ook net iets performanter. De tracers zijn bovendien "sexy".

Waarom de 7800GTX?:
Denk dat de keuze qua topkaart momenteel de 7800 GTX is - hoewel deze enorm duur nog is lijkt het mij wel de moeite waard en heb ik meteen voor een SLI setup gekozen.

Waarom een X-FI Music?:
In principe wou ik gaan voor de Audigy2 - echter is deze End Of life aan het gaan en is het alternatief een Audigy4.
Nu is er net ook het opkomen van de kaarten uit de nieuwe X-Fi reeks en aangezien de toekomst hier ligt opteer ik voor de low-end kaart uit die reeks. De higher end XFI kaarten zeggen me niks - ik zie momenteel het nut niet in van de extra features en dingen zoals de remote control en het extra 5,25 bay dat die dingen meegeleverd krijgen.

Ik heb momenteel geen nood aan een 5.1/7.1 surround set - ik doe het momenteel via de builtin monitor speakers of via de headset.

Waarom een Maxtor DM 250gb 16mb SATA?:
In totaal heb ik in verschillende systemen nu 9 schijven zitten en dit zijn allemaal Maxtors.
Veel reacties die ik gevonden hebben over de DM10 familie waren negatief - maar ik denk dat je voor elke schijven-vendor wel pros en contras kan vinden.

Wat me toch wat zorgen baarde zijn de specifieke problemen met deze schijven en de nforce4, maar voor zover ik op GOT kan lezen zouden deze ondertussen in de recentere schijven niet meer aan de orde zijn.

Voorlopig ga ik dus voor de ouwe vertrouwde: maxtor

Qua capaciteit kan ik denk ik best door met de 250Gb (vermoedelijk in RAID0 gezet). Voor opslag van data heb ik naast dit systeem een fileserver met aanzienlijke capaciteit.

Waarom een Plextor PX-716A?:
Net als bij Maxtor ben ik al jaren Plextor gebruiker en fanaat (van de SCSI 16x CDR drives al).
Deze zijn net iets duurder dan de andere producenten maar ik ben van mening dat je ook net iets beter kwaliteit krijgt. Qua aansluiting kies ik voor het IDE model ...

Ik zou het retail pakket nemen - voor de wisselbare frontjes.

De Sony Floppy drive zet ik er ook maar even bij - echter ben ik er nog niet 100% uit of ik die wel zal inbouwen. Dit is het enige twijfelgevalletje qua componenten.

O
N
D
E
R
B
O
U
W
I
N
G
Enkel bedenkingen en vragen waar ik nog mee zit:

- De LianLi kast: gaat deze met de 2 x 120 mm voldoende airflow kunnen genereren om de temperatuur binnen de perken te houden? Zeker met de SLI setup?
- ASUS mobo: iemand ervaring met het inbouwen hiervan in de V-1000? Zijn er problemen met bepaalde connecties / componenten (qua plaatsing bedoel ik).
- Maxtor DM10 250Gb: bedoeling is om deze in RAID0 te plaatsen. Haalt dit echt iets uit qua snelheid en performantie (bij gamen)?

- Zijn er bepaalde componenten en/of combinaties die jullie absoluut niet zouden nemen en zelfs afraden?
- Zoals je ziet is er nog een kleine ruimte qua budget - dus alternatieve component adviezen zijn welkom
- Verder ben ik op zoek naar eender welke algemene tips en verbeteringen.

En natuurlijk de open vraag ... gaat dit systeem het 5 jaar houden? Ik denk persoonlijk van wel ...

V
R
A
G
E
N

Gebruikte sources:

Got:
• Voorbeeldspecs in Complete Systemen en laptops (Complete Systemen & Laptops)
• Verschillende opinies, meningen ervaringen in de Harde Waren Forums
• Interesting read: nieuws: Invloed processor op gameprestaties gemeten

Reviews:
• Enermax voeding: http://www.driverheaven.net/reviews/enermax535/
• Lian Li V1000: http://www.overclockercaf...s/cases/Lian_Li_PC-V1000/
• Asus 7800GTX Top: http://www.3davenue.com/1434.html
• XFI XtremeMusic: http://www.neowin.net/for...on/index.php/t366459.html
• Crucial Ballistix Tracer Memory: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1700

Andere:
• SLI artikel: http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041123/index.html

En nog wat andere waarvan ik momenteel niet direct de bookmarks kan vinden.

B
R
O
N
N
E
N

Layout overgenomen uit andere post - this is a first time so go easy on me ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 22:23 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
1) Opmerking op vlak van gebruik: Waarom een gamesysteem(nodeloos??) 24/7 laten aanliggen? Het is al geen server en ik denk ook niet dat jij 24 uur per dag gamet.(Je werkt ook nog es) Neem dan dat je maximum 3 uur kunt gamen en je gebruikt minstens 6 keer meer stroom(ik zeg bewust geen 8 keer omdat tijdens het gamen meer stroom wordt gebruikt.) Ik zou je energierekening neit willen betalen met 2 videokaarten in SLI...

2)CPU: een x2 3800+?? binnen een jaar zit die al op het maximum en deze is zeker niet zo high-end, ik zou toch zo snel mogelijk proberen binnen het budget(je zit er nog steedsd een dikke 100 euro onder?)

3)Waarom zo'n duur RAMgeheugen als je toch niet overclocked? Je kunt 150 euro hiermee uitsparen: kun je al 250 euro meer aan je cpu hangen.

4) 2*7800 gtx 256 mb?? Dit is niet de snelste kaart op het moment: je neemt beter de 512 mb éénmaal, kun je later nog in SLI werken(volgens mij zal je zelfs meer performance hebben omdat de 512 mbversie standaard stukken hoger geclocked is) Hiermee kun je zeker 250 euro besparen. In principe hoef je in de toekomst niet nog een kaart bij te steken als je even snel wilt zijn als de sli die je oorspronkelijk nam(je snelheid zal nog vergroten door de stukken snellere cpu die je kunt nemen) Je kunt al 500 euro meer aan je cpu hangen.

5) Voor de rest niets op aan te merken, behalve dat er geen schijven bestaan die 7500 rpm draaien.

6) Dan opnieuw over de cpu: je nam oorspronkelijk 333 euro voor je cpu, dit kan nu 833 worden(En op ramprestaties gaje niet achteruit, en op vlak van videokaart gaje denk ik wel vooruit in snelheid met die ene kaart. Maar houdt me daar niet op aan.) i.p.v. een 3800+ x2 kun je nu een(zoekt ff)... een 4800+ x2 nemen voor 816 euro.

Conclusie: met die oorspronkelijke cpu zou je systeem het zeker geen 5 jaar kunnen houden. Nu misschien wel, maar videokaart zal het nooit 5 jaar houden(cpu ontwikkeling gaat op het moment niet zo snel: ze doen een jaar om van 4800+ x2 naar 5000+ x2 te gaan) Ik denk dat je nu 3 jaar met deze kaart op het maximum zult kunnen gamen, maar tegen dan zul je toch wel nog eenzelfde kaart in SLI moeten kopen(tegen dan kost die niet zoveel meer) en dan kun je nog wel 2 jaar verder. RAMgeheugen zul je misschien over 3 jaar ook moeten upgraden naar 4 giga, maar volgens mij zul je dan niet meer als 75 euro kwijt zijn aan die 2 giga ram extra(Nu kost 256 ram 25 euro, mijn pc 3 jaar geleden met 256 ram kostte 2000 euro en 256 ram was het maximum op dat moment dacht ik) 75 euro + 150 euro voor de videokaart in de toekomst lijkt me wel acceptabel om dan nog es 2 jaar te kunnen gamen.

pff, nu ga ik nog wat gaan uitzieken :Z

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de feedback! Hier alvast wat reactie:

1. Het 24/7 verhaal heb je vast gelijk dat ik het wat energievriendelijker zou kunnen aanpakken. Ik vermoed dat het hier gewoon een combinatie is van luiheid en boot time van mijn oude PC. Als de nieuwe PC een boottime heeft van een paar seconden zal hij vermoedelijker wel eens sneller afgezet worden.

2. Het CPU verhaal vreesde ik al wat voor - het lijkt me idd verstandiger om hier initieel wat meer budget aan te besteden. Ik overweeg om over te stappen op de 4400+ ... de 4800+ is me toch net iets te veel geld momenteel.

3. RAM: wat zou jij dan aanraden? Ik heb idd gekozen voor een duurdere (beter?) setup ... omdat deze gewoon een betere performance bieden (ook niet-overclocked). Zie ik dat dan zo verkeerd?

4. Ik ben niet van je stelling overtuigd. Toegegeven dat een single 512Mb het beter zal doen dan een 256 SLI setup wanneer spellen gespeeld worden op lagere resoluties (1024x768). In testen die ik gezien heb is dit effectief zo bewezen. Maar wanneer het aankomt op het betere werk (eg alle specs op max) dan doet de enkele kaart toch onder voor een SLI setup. Bovendien is het zo dat de 512mb versies tot nog toe niet te vinden zijn bij de winkels waaraan ik voorkeur geef (GOT pricewatch geeft er ook maar een klein aantal aan btw).

5. Dat van die schijven is typo 8)7

Conclusie: ik ga het CPU/RAM verhaal alvast eens herbekijken en zien of ik tot een alternatieve setup kan komen. ;)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:31
Het is echt een fantastisch systeem. Maar als je kijkt naar het geld dan is het veel economischer om elke 2,5 jaar een nieuwe PC te kopen, met iets minder snelle hardware. De prijs/kwaliteit verhouding is een beetje scheef. Maar ok, als je het graag zo doet...

Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat hierboven gemeld is. Geheugen kun je gewoon het meest goedkope kiezen. Als jij niet gaat overclocken dan is het echte zonde om daar zoveel aan uit te geven. En als je dan toch heel veel geld uit wil geven (zie ook de eerste alinea), dan moet je voor gamen echt een snellere processor kopen. Daarnaast is het maar de vraag of het zin heeft om een dualcore te kopen. Er zijn nog helemaal geen games die daarvan gebruik maken en het zal waarschijnlijk ook nog wel even duren. Daarnaast is het de vraag in hoeverre ze daarvan profiteren. Dus kun je op dit moment misschien beter een FX serie single-core kopen. Die levert betere prestaties...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Na het horen van jullie advies omtrent CPU heb ik besloten om volgende CPU te nemen:
AMD Athlon64 X2 - 4400+ - s939 - Boxed Athlon 64 X2 Dual-Core 4400+ 2.2Ghz S939 Ht2000 L1=2*128 L2=2*1024
Deze kleine wijziging trekt het totaal prijskaartje wel ff omhoog met zo'n 250 EURO.

Ik heb ook even gekeken naar een FX processor maar die was nog eens 250 EURO duurder bovenop de 64 X2 4400+ (AMD Athlon64 FX55 - 2.6 GHz 1Mb L2 s939).

Zoals het er nu uitziet is geheugen de enige post waar ik misschien nog wat kan besparen. Maar wat raden jullie aan als alternatieven dan? Een gewone no-name 2x 1024 DDR 400 setup lijkt me toch ook niet zo ideaal, of toch? Verder ben ik al eens gaan rondzien bij Kingston maar daar betaal je al gouw hetzelfde als bij Corsair.

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 18:30

Huig

Merino Fanatic

Ik heb prima reepjes voor je gevonden:
http://tweakers.net/pricewatch/97816

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Ik heb nog een argument: De helft van de games ondersteunt SLI tog niet. En je haalt misschien op de hoogste settings 10 frames meer(Maar met een 3800+ zou dat dan ook weer neit gaan) En dat voor 250 euro meer... MIjn keus zou vlug gemaakt zijn: een 4800+ en over een tijdje (3 jaar) videokaart upgraden, want met een 3800+ zul je over 3 jaar niet meer meekunnen, 4800+ wrs wel omdat cpu een mindere rol begint te spelen in games.

http://specs.tweak.to/16567

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 19:06
skelleniels schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 21:20:
...met een 3800+ zul je over 3 jaar niet meer meekunnen, 4800+ wrs wel omdat cpu een mindere rol begint te spelen in games.
Over 3 jaar is de 4800+ ook net zo outdated als de 3800+ dat verschil zie ik niet. Tegen die tijd zijn er wel weer nieuwe generatie processors (en sockets) op de markt. En aangezien de cpu toch niet de bottleneck is in games zou ik gewoon voor de goedkopere 3800+ gaan. Upgraden kan tussen nu en komende jaren altijd nog voor je cpu.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Hoedje schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 20:20:
Het is echt een fantastisch systeem. Maar als je kijkt naar het geld dan is het veel economischer om elke 2,5 jaar een nieuwe PC te kopen, met iets minder snelle hardware. De prijs/kwaliteit verhouding is een beetje scheef. Maar ok, als je het graag zo doet...

Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat hierboven gemeld is. Geheugen kun je gewoon het meest goedkope kiezen. Als jij niet gaat overclocken dan is het echte zonde om daar zoveel aan uit te geven. En als je dan toch heel veel geld uit wil geven (zie ook de eerste alinea), dan moet je voor gamen echt een snellere processor kopen. Daarnaast is het maar de vraag of het zin heeft om een dualcore te kopen. Er zijn nog helemaal geen games die daarvan gebruik maken en het zal waarschijnlijk ook nog wel even duren. Daarnaast is het de vraag in hoeverre ze daarvan profiteren.
Ik denk dat jij het nieuws de afgelopen tijd niet goed genoeg gevolgd hebt.
Spellen maken al wel gebruik van de dual core. De een wat beter als de andere, maar dat geen enkel spel er gebruik van maakt is gelul (bedoel t niet onvriendelijk: je kan niet alles weten)
Dus kun je op dit moment misschien beter een FX serie single-core kopen. Die levert betere prestaties...
Op korte termijn inderdaad, niet als je er 5 jaar mee wil doen. Dan is de FX een zeer slechte keuze.

nieuws: Invloed processor op gameprestaties gemeten
ik citeer:
Opvallend is dat spellen nu al van dual-core beginnen te profiteren. In eerste instantie was het voor gamers eigenlijk alleen maar interessant om hier naar te kijken als ze klaar wilden zijn voor de toekomst of ook andere dingen met hun systeem wilden doen. Nu is dual-core in sommige gevallen echter al de beste manier geworden om hoge framerates neer te zetten. In hoeverre dat nou komt door optimalisaties in de spellen zelf of door nieuwe multithreaded drivers is nog niet helemaal duidelijk, maar het effect is in ieder geval wel zichtbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Quacka op 28-11-2005 11:37 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Nog even twee andere discussies:
  • Waarom een geluidskaart van €119 euro als geluid niet je prioriteit heeft. Is een Audigy 2 (misschien EOL maar toch!) niet slimmer/goedkoper (bv Value editie, €40)? Misschien zelfs gewoon on-board audio?
  • Natuurlijk is Plextor een goed merk. Maar als primaire taak van het systeem gamen is, ben je dan niet net zo blij met een simpele maar zeer goede NEC DVD-writer van 40/50 euro?
  • Waarom niet een vlotte WD-Raptor schijf in combinatie met een grote harde schijf? Persoonlijk ben ik tevreden met mijn 2*120Gb RAID, maar de Raptors zijn wel erg snel - en populair!
Het systeem zal het uiteraard geen 5 jaar volhouden als high-end systeem. Binnen vijf jaar zijn er zoveel nieuwe ontwikkelingen dat dit gewoon geen reële stelling is. Neemt overigens niet weg dat het wel gedurende meerdere jaren een prima systeem zal blijven.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:10:
Nog even twee andere discussies:
  • Waarom een geluidskaart van €119 euro als geluid niet je prioriteit heeft. Is een Audigy 2 (misschien EOL maar toch!) niet slimmer/goedkoper (bv Value editie, €40)? Misschien zelfs gewoon on-board audio?
  • Natuurlijk is Plextor een goed merk. Maar als primaire taak van het systeem gamen is, ben je dan niet net zo blij met een simpele maar zeer goede NEC DVD-writer van 40/50 euro?
Het systeem zal het uiteraard geen 5 jaar volhouden als high-end systeem. Binnen vijf jaar zijn er zoveel nieuwe ontwikkelingen dat dit gewoon geen reële stelling is. Neemt overigens niet weg dat het wel gedurende meerdere jaren een prima systeem zal blijven.
- De keuze van de geluidskaart heb ik zelf ook een tijdje over gedaan. Initieel was onboard voor mij de meest voor de hand liggende keuze aangezien ik niet echt anders gewoon ben. Dus ik kan moeilijk oordeel vellen over Audigy of andere kaarten. Maar na het lezen van een paar artikels/bevindingen is het denk ik toch wel zo dat de kwaliteit van onboard toch veel moet onderdoen. Vandaar dus toch een extra kaartje hiervoor en dan lijkt met de lichtste X-fi toch wel de beste keuze - zeker als het enkele jaren mee moet. De ~60 euro opleg tussen de Audigy en de X-fi vind ik dan toch wel de moeite waard hiervoor.

- De keuze van een goedkopere DVD drive was ik net zelf aan het overwegen. Dit vooral ter compensatie van de zwaardere CPU waarvoor ik gekozen heb (en die de nodige impact heeft op het budget). Ik had zelf al zitten zien naar de LG 4166BBB drive - die naast een mooie prijs (~50 EUR) ook nog eens de lightscribe technologie met zich meebrengt ("nice-to-have" elementje).

Uiteraard zal dit systeem na verloop van tijd geen "high-end" klassering meer waardig zijn - daar ben ik me volledig van bewust. Maar zoals je zelf al aanhaalde ben ik er van overtuigd dat dit wel een prima systeem zal zijn gedurende een paar jaar - en dat is uiteindelijk de bedoeling. ;)

• Smoothcrimineel
  • Laatst online: 18-11-2025
Je hdd:

- Nou ik zou voor geen goud een maxtor meer willen hebben heb er al 3 versleten in korte tijd op 3 verschillende systemen. Als je toch voor snelheid gaat maakt een WD raptortje of 2 in raid 0 ook niet zoveel uit. Bijv in bf2 uit eigen ervaring is dat ik 10 seconden eerder op de server ben dan een andere gemiddelde speler! dus ik heb altijd de heli! :P

Graka:

- Of doe dan een graka minder want 1 gtx (met 512 mb!) kan ook alles wel aan. En upgrade later met een 2 e ofzo.

geluid:

- Als gamer zijnde bespaar ik juist NEVER op geluid. ik als ik mijn Creative kaartje eruit haal doen mijn oren pijn met die on-board shit, hoe goed het ook mag zijn. Goed geluid is een must voor (top)/gamers tenminste. Houden die xfi dus ;)

Muis

- MX518 van logitech! (gamen wilde je toch?) :p Of een nieuwer model maar deze ziet er ook nog eens ganz geil uit :D

Moederbord:

- Heb je al eens wat gelezen over de DFI lanparty SLI?

[ Voor 17% gewijzigd door Smoothcrimineel op 29-11-2005 18:56 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Die X-Fi is zonde van je geld met Monitor speakers. Een logitech muziek setje is een must!

Burp

• Smoothcrimineel
  • Laatst online: 18-11-2025
Zeeppoeder schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:50:
Die X-Fi is zonde van je geld met Monitor speakers. Een logitech muziek setje is een must!
Maar gamers hebben toch een headset? :p

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-02 09:32
Smoothcrimineel schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:55:
[...]

alleen bij een lanparty lijkt me. Kzie het voordeel van een headset niet boven een 5.1 setje

edit: ok ik zag de :P iets te laat |:(

[ Voor 13% gewijzigd door ajampaniki op 29-11-2005 18:59 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Nette ts :) Kijk zo zien we ze graag :P

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 09:30

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

skelleniels schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:20:
RAMgeheugen zul je misschien over 3 jaar ook moeten upgraden naar 4 giga, maar volgens mij zul je dan niet meer als 75 euro kwijt zijn aan die 2 giga ram extra(Nu kost 256 ram 25 euro, mijn pc 3 jaar geleden met 256 ram kostte 2000 euro en 256 ram was het maximum op dat moment dacht ik) 75 euro + 150 euro voor de videokaart in de toekomst lijkt me wel acceptabel om dan nog es 2 jaar te kunnen gamen.

pff, nu ga ik nog wat gaan uitzieken :Z
Ik wil hier even op reageren...want dit is klinklare onzin. Dat je pc 2000 euro kostte is leuk, maar in de tijd van de euro was 256 mb echt neit maximaal meer. Ik heb hier een mid range pc staan, dat wil zeggen 1400 euro. Uit let wel, 2000. Februari 2000. P4 1.6 Ghz en 256 mb ram 40 gb harddisk. Wat toen voor iets meer euro beschikbaar was weet ik wel omdat ik dat ook graag wilde en vaders moeilijk deed. 512 ram, 80 Gb harddisk en Athlon XP 2000+ of Intel P4 2.0 Ghz/1.8 Ghz, en dat was dan zo'n 1800 euro met CRT scherm. Dit is 2 jaar voor jouw pc, en in die tijd ontwikkelde die hardware sneller als het nu deed... (mierenneukmodus off)
Verder, zou ik voor zulk geld eerder kiezen voor 2x 74 Gb raptor in raid, en een 4400+ dual core. Budget maak je vrij door ipv een SLI config een X1800 XT PE van iets meer euro's (600?) te nemen die evengoed presteerd. In acht houdend dat de kaart veel te verwerken krijgt en de 7800 series niet echt lange levensduur hebben. (zie nieuwsartiekel.) Verder, overclocken is een handige manier om iets meer eruit te halen, of veel meer. Maar iets meer kan iig geen kwaad. Schroef alles grofweg 10% op en je kan toch weer 10% langer met je pc doen. Maar da's een keuze.

[ Voor 20% gewijzigd door DualDevil op 29-11-2005 20:15 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
dat nieuwsartikel was bullshit, zo werd al aangetoond, dus om je daar nou op te basseren :S
verder, hoe weet je nou dat als je 10% overclocked dat je dan 10% langer ermee kunt doen? t zijn zelf de eisen die je eraan stelt, en als je het overclocked heb je het risico dat de zooi eerder stuk gaat.
waarom zou je meer uitgeven aan de ati, als de nvidia net zo snel is (zoals jij zegt)

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Smoothcrimineel schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:55:
[...]

Voorlopig worden het de monitor speakers, ook al zijn die wat (veel?) minder van kwaliteit dan een low-end 2.1 of 5.1 speakerset. Onofficieel de reden: Sennheiser headset staat op de verlanglijst voor de feestdagen. :7

Misschien dat ik op termijn nog opteer voor een extern 2.1 setje - maar dat is toekomstmuziek. Een 5.1 zie ik momenteel echt het nut niet van in. Bovendien is er qua plaatsing in/rond/op m'n huidige bureau een beetje een probleem.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Sowieso als je mijn layout jat, let dan ook ff op de commentaren op mijn post :P Ipv een X-fi of audigy 2 kun je beter een audigy 4 nemen :)
En waarom is jou Corsair 2048mb DDR400 Matched Pair duurder dan mijn Corsair 2048mb DDR500 Matched Pair :?
djmurcielago schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:44:
dat nieuwsartikel was bullshit, zo werd al aangetoond, dus om je daar nou op te basseren :S
verder, hoe weet je nou dat als je 10% overclocked dat je dan 10% langer ermee kunt doen? t zijn zelf de eisen die je eraan stelt, en als je het overclocked heb je het risico dat de zooi eerder stuk gaat.
waarom zou je meer uitgeven aan de ati, als de nvidia net zo snel is (zoals jij zegt)
Gemiddelde graka/cpu gaat een jaar of 6-8 mee(excl de fans etc) met overclocken wordt misschien de helft. Over 3 jaar is een 7800GTX net zo useless als mijn Geforce 2 DDR ;) (SLI ff buiten beschouwing gelaten)
ajampaniki schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:58:
alleen bij een lanparty lijkt me. Kzie het voordeel van een headset niet boven een 5.1 setje
edit: ok ik zag de :P iets te laat |:(
Een 5.1 headset?
DaannO schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 18:59:
Nette ts :) Kijk zo zien we ze graag :P
Heeeej, waar was jij toen ik um postte :? :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-12-2005 13:06 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
@Rey:

- Ik had de X-Fi gekozen omdat ik niks heb aan de remote control toestanden (of 5,25 bay-vullingen) die bij zo'n kaartje komen. Ik spendeer dan liever aan een X-Fi kaartje die enkel de PCI kaart heeft en die (hoop ik) een langere "high-end" kaart zal blijven dan de audigy (cfr het systeem moet 5 jaar mee).

- Overclocken doe ik liever niet, om redenen reeds gemeld in het topic. Ik denk dat je gelijk hebt dat de videokaarten geen high-end blijven gedurende 3 jaar. Maar om nou je vergelijk van een 7800GTX naar een GF2 te nemen: is denk ik net iets overdreven. De 7800GTX SLI setup zal nog best z'n mannetje staan binnen 3 jaar.

Enne ... thanks voor de layout. :*)

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:51:
@Rey:

- Ik had de X-Fi gekozen omdat ik niks heb aan de remote control toestanden (of 5,25 bay-vullingen) die bij zo'n kaartje komen. Ik spendeer dan liever aan een X-Fi kaartje die enkel de PCI kaart heeft en die (hoop ik) een langere "high-end" kaart zal blijven dan de audigy (cfr het systeem moet 5 jaar mee).

- Overclocken doe ik liever niet, om redenen reeds gemeld in het topic. Ik denk dat je gelijk hebt dat de videokaarten geen high-end blijven gedurende 3 jaar. Maar om nou je vergelijk van een 7800GTX naar een GF2 te nemen: is denk ik net iets overdreven. De 7800GTX SLI setup zal nog best z'n mannetje staan binnen 3 jaar.

Enne ... thanks voor de layout. :*)
Anderzijds kan je nu ook gewoon kiezen voor 1 7800GTX. Deze presteert nu prima (doet mijn 7800GT ook -> alles op hoogste instellingen)
Over zeg maar ruim een jaar koop je dan een nieuwe topkaart voor dezelfde prijs als dat nu de 700GTX kost. Die zorgt ervoor dat je systeem weer een stuk beter gaat presteren

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57
Waarom 2 250 GB schijven in raid 0? Dan kom je op 500 Gb, erg veel voor een gamepc en voor storage totaal ongeschikt. Aangezien je toch al een fileserver hebt zou ik kiezen voor 2 kleinere schijven, een (jaja, daar is ie weer) raptor en een grotere schijf of (ultiem!) 2 raptors in raid 0. Met zo'n budget zou ik het wel weten...

Roomba E5 te koop

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02
Ik geloof niet in SLI, is veel teveel afhankelijk van driver ondersteuning en vreet VEEL stroom, terwijl er vaak snel een nieuwe kaart is die minstens net zo snel is als SLI en veel minder stroom kost.

Ook het upgraden (dus 2e erbij na een jaar of 2 jaar) is vaak lastig, aangezien de kaart dan vaak al slechter leverbaar is. Als ik zie hoe slecht een leuke 6800GT nu leverbaar is schrik ik me rot!!

Al met al denk ik tegen de tijd dat je een tweede kaart erbij wil zetten dat het slimmer is om gewoon een hele nieuwe te kopen.

Als je echt het beste wilt hebben zou ik gewoon voor 1x 7800GTX met 512MB gaan. Dat lijkt me echt een lekkere kaart.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Ik ben zelf opt moment erg aan het twijfelen tussen desktop of laptop. Doel ; solide framerates @ eyecandy settings EN snelheid wbt 3D renders.

Eigenlijk zit je dan al vast aan een X2 4800 desktop met cas2 ram en een 512 GTX plus
misschien een 10k rpm WD Raptor ; zoveel hd ruimte heeft een game cq 3D workstation niet nodig.

M'n alternatief is de Promedion 570A met de M780 en de Go7800GTX.....maar als
ik voor laptop kies is wachten op Yonah misschien beter. De Turionnetjes zie je
vooralsnog alleen met die semi top x700...

Mjah...m'n budget is wellicht ook iets hoger....

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
- Ik had de X-Fi gekozen omdat ik niks heb aan de remote control toestanden (of 5,25 bay-vullingen) die bij zo'n kaartje komen. Ik spendeer dan liever aan een X-Fi kaartje die enkel de PCI kaart heeft en die (hoop ik) een langere "high-end" kaart zal blijven dan de audigy (cfr het systeem moet 5 jaar
mee).
Je hebt ook een audigy 4 NON PRO voor 54-60 euro, heb je géén front bay, géén remote control en support up to EAX 4/5 HD. Aan de andere kant, als je ooit een betere speaker set koopt, heb je iig al een schitterende X-Fi :+
Twas ook geen reactie op jou, maar meer op het overclocken/levensduur verhaal.

De 6800GT/Ultra is nu een jaar oud(iets ouder zelfs)en is tegenwoordig het wel minimum wil je fear/Cod2/q4 etc. op 1280*1024 spelen en een beetje realistische settings. Met minder gaat gewoon niet...
Kijk naar de 9800 XT reeks van Ati, inmiddels een goeie 2 jaar oud. Terwijl Doom3 en halflife 2 nog enigszins speelbaar waren zijn ze vaak nog maar nét toereikend voor de nieuwste generatie spellen. En dan hebben we het wel over medium/low settings. Wat betaal je nu voor een 9800? 100 euries?
Gaan we nóg een generaties terug, dan hebben we het niet eens meer over 3dkaarten :+

Over 3 jaar is je GTX gewoon geen kont meer waard, ik zou zeggen, wat al vaker gezegd is: Koop nu een GTX 512MB met een SLI ready mobo. Volgend jaar, of over 2 jaar, als spellen niet echt meer op de hoogste settings draaien, knal je d'r een 2e in, die dan waarschijnlijk een euro of 150-250 kost.
Kan je systeem dan nog minstens 2 jaar mee(dus 5 jaar in totaal). Misshcine kun je d'r ondertussen nog wel een sneller X2 in gooien....

Aan de andere kant, als geld geen probleem is.... })
sig69 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:03:
Waarom 2 250 GB schijven in raid 0? Dan kom je op 500 Gb, erg veel voor een gamepc en voor storage totaal ongeschikt. Aangezien je toch al een fileserver hebt zou ik kiezen voor 2 kleinere schijven, een (jaja, daar is ie weer) raptor en een grotere schijf of (ultiem!) 2 raptors in raid 0. Met zo'n budget zou ik het wel weten...
Mja, dat is écht niet handig...ik heb nu 2x 120 gig in raid 0 en het is nogal irri at je zo PC gebonden bent. Gaat het fout ben je je data kwijt, 'even overzetten' is lastig meteen onboard raid kaart. Nu heb ik een PCI raid kaartje, dus da's niet zozeer een probleem voor mij :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-12-2005 15:11 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1