Toon posts:

High-End Gaming PC... heb wat hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hoi mensen.

Met kerstmis krijg ik van mijn vader wat nieuwe onderdelen ( processor, moederbord, geheugen, grafische kaart ). Ik heb dus een paar vraagjes omdat ik steeds 100euro over het limiet kom ( €550 ), ik heb ook wat probleempjes met het kiezen van een moederbord.

Ik wil alle nieuwe spellen ( Half-Life2, Call of Duty2, Battlefield2, F.E.A.R ) op hoogste resolutie, med-high settings kunnen spelen. Ik heb nu:

Processor: AMD Duron 1,4Ghz
Moederbord: Syntax
Geheugen: 256mb RAM, merk onbekend
Grafische kaart: nvidia GeForce 440MX

Nu wil ik dus deze onderdelen upgraden, ik zat te denken aan

Processor:: AMD Athlon 64 3500+
Moederbord: ???
Geheugen: 2x 512mb RAM 400Mhz ( Kingston/Twinmos/Corsair )
Grafische kaart: ??? GeForce 6600GT 128mb

Bij het moederbord heb ik dus hulp nodig, bij processor vraag ik me af of dat extra geld wel nodig is.. miss wel 3000+ of 3200+?, en bij grafische kaart.. welk merk.. miss ander voorstel? (miss ATI?)

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:31
Yo, ik zou dan sowieso voor de 3000+ als processor gaan. Die kan je tot net zoveel mhz overklokken als de 3500+ en word dan dus net zo goed. Bij geheugen is twinmos het goedkoopste, maar let wel op dat die vaak slecht zijn. 1 op de 10 van die geheugens zijn kapot, omdat die niet in de fabriek worden getest. Je zou voor GEiL kunnen kiezen, die zijn ong 100 euro. voor moederbord (natuurlijk 1 met een pci-x gleuf) ,ik zou van asus pakken, dan heb je kwaliteit. en videokaart zou ik voor een Sapphire X800 GTO² die kan je namelijk makkelijk biosflashen naar een x850 XT PE.

[ Voor 14% gewijzigd door bisselke op 24-11-2005 17:43 ]

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
is 550 nu het limiet? of is 450 het limiet?

Maja, als het 550 is dan kun je nog makkelijk een gigabyte k8nf9 kopen. Die schijnen erg goed te zijn, kosten minder dan 100 euro en ik ga die ook halen :9

Als het 450 is...

amd 64 3000+ pakken ipv van de 3500 en je komt goed uit..en als je dan nog steeds boven het budget zit dan moet je de Asrock dual s-ata overwegen. Die kost nu nog iets van 65 euro bij de meeste winkels (niet alleen bij de online winkels, die daarnaast nog 8/10 euro verzendkosten vragen :O ).

Verwijderd

Moederbord -> ASRock 939DUAL-SATA2 rond 60/70 Euro
of Asus A8N-E rond 90/100 euro

Videokaart:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050404/index.html

Die zou ik maar ff doorlezen.
Ik heb een Gigabyte GV-NX66T128VP Erg goede kaart, en ik ben er blij mee.

Verwijderd

high-end :X
ik zou voor een DFI nf4 moederbord gaan icm een 3200+ amd64 en een 7800GT.
Je gaat nu over je budget heen, maar liever een snelle vidkaart dan een snelle cpu.
Anders kan je over 6 maanden weer upgraden..

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 17:21:
Ja, hoi mensen.

Met kerstmis krijg ik van mijn vader wat nieuwe onderdelen ( processor, moederbord, geheugen, grafische kaart ). Ik heb dus een paar vraagjes omdat ik steeds 100euro over het limiet kom ( €550 ), ik heb ook wat probleempjes met het kiezen van een moederbord.

Ik wil alle nieuwe spellen ( Half-Life2, Call of Duty2, Battlefield2, F.E.A.R ) op hoogste resolutie, med-high settings kunnen spelen. Ik heb nu:

Processor: AMD Duron 1,4Ghz
Moederbord: Syntax
Geheugen: 256mb RAM, merk onbekend
Grafische kaart: nvidia GeForce 440MX

Nu wil ik dus deze onderdelen upgraden, ik zat te denken aan

Processor:: AMD Athlon 64 3500+
Moederbord: ???
Geheugen: 2x 512mb RAM 400Mhz ( Kingston/Twinmos/Corsair )
Grafische kaart: ??? GeForce 6600GT 128mb

Bij het moederbord heb ik dus hulp nodig, bij processor vraag ik me af of dat extra geld wel nodig is.. miss wel 3000+ of 3200+?, en bij grafische kaart.. welk merk.. miss ander voorstel? (miss ATI?)
Wat is voor jou hoogste resolutie want dan heb je aan die 550 euro eigenlijk alleen genoeg voor een nieuwe videokaart. Maar de keuzes die je nu hebt gemaakt zijn aardig voor een budget van 550 euro en de moederboarden die hierboven zijn genoemd zijn ook goed zat :)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Iliares schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:06:
is 550 nu het limiet? of is 450 het limiet?

Maja, als het 550 is dan kun je nog makkelijk een gigabyte k8nf9 kopen. Die schijnen erg goed te zijn, kosten minder dan 100 euro en ik ga die ook halen :9

Als het 450 is...

amd 64 3000+ pakken ipv van de 3500 en je komt goed uit..en als je dan nog steeds boven het budget zit dan moet je de Asrock dual s-ata overwegen. Die kost nu nog iets van 65 euro bij de meeste winkels (niet alleen bij de online winkels, die daarnaast nog 8/10 euro verzendkosten vragen :O ).
k8n is toch socket 754? Als je een goede pc wilt moet je die imo niet hebben, dat is namelijk de budgetversie (hoewel dat misschien juist goed is voor de TS ;)). Socket 939 moet je hebben, met de a64 3000+, en dan overklokken. Doe eventueel 1x 1gb ram ipv 2x 512, dan kun je later nog upgraden :).

a64 3000+ s939 €130
Asus a8n5x, nforce4, sata, lan, sound, pci-e €85
1GB PC3200 DDR, CL2.0 (Kingston HyperX, KHX3200A/1G) €142

Hou je 193 euro over voor je videokaart (ik zou ZEKER pci-e nemen). Alleen heb ik niet zo'n verstand van videokaarten :P dus een ander mag dat invullen :)

[ Voor 68% gewijzigd door stefan001 op 24-11-2005 22:04 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Zelf heb ik onlangs voor me broertje het volgende gekocht:

Asus A8N-E
Athlon 64 3200+ Venice
XFX 6800GS
2 x 512mem.

Was 625 euro kwijt. Haalt 5600 3dmark05 en alle nieuwe spellen spelen erg goed. Het zit alleen wat over het budget, maar dat komt omdat je gewoon een wat betere vidkaart haalt.

Ik zie btw dat die config alleen dan een 3000 proc nu in de pricewatch voor 564 euro staat :)

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41
Om maar even aan je budget te houden heb ik het volgende systeem samen gesteld:

AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box a € 182,00
Asus A8N-E, S939, nForce4 Ultra, GLAN, PCI-E, ATX a € 105,00
Dane-Elec 1Gb Dual-Channel Kit, 2x512Mb, PC3200 a € 99,00
MSI GeForce NX6600GT 128Mb, DVI, TVo, PCI-E a €169,00

Totaal ben je dan aan € 555,- een systeem rijker wat redelijk aan jou eisen voldoet (de prijzen komen overigens bij Informatique vandaan).

Om ook maar meteen uitleg te geven van mijn keuzes:
AMD 64 - Loopt in mijn ogen nog steeds voor qua game-performance. Komt daadwerkelijk ook vaak beter uit game gerelateerde tests.
nForce 4 - Erg stabiel mainboard met vrij weinig problemen, daarnaast is Asus natuurlijk gewoon een A-merk waar je veel van mag verwachten. Installeer overigens niet de nvidia-software, deze kan veel problemen veroorzaken (ik heb het hier natuurlijk niet over de drivers, die moeten ten alle tijden worden geinstalleerd).
Dane-Elec - Staat bij mij erg hoog als het gaat om value-ram. Andere value-ram merken (kingston, twinmos, ea) kom ik bij de Technische Dienst veel vaker tegen als defect (uiteraard is dit subjectief ;)).
Nvidia 6600GT - Eigenlijk zou ik hier liever een 6800 variant aanraden, maar dat laat je budget niet toe. Dan is in mijn ogen een 6600GT een goed alternatief!

Daarnaast zou ik aanraden ook een nieuwe voeding bij dit systeem te kopen. Ik denk namelijk dat je huidige voeding al dit nieuwe spul qua Wattages niet gaat trekken.

[ Voor 59% gewijzigd door BenJoep op 24-11-2005 22:51 ]

| I've got permission to color outside the lines |

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:40

vinnie1908

Appel != peer

Idem echter zou ik even doorsparen. Als je niet overclockt ZEKER (iets wat je niet aangeeft) en aangezien je geen idee hebt wat betreft moederbord raad ik het zeker NIET aan. Iets wat hier echter veel te vaak voor 'normaal' wordt aangenomen. Ga dan voor de 3500+ die is voor 209-229 te krijgen bij verschillende shops

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Nee, het is een socket 939 B)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Ik zou eerder iets meer geld in een betere VGA steken, X800GTO's laten zich makkelijk omflashen tot X850XT's namelijk, dan ben je voor 50 euro meer 2x zo snel uit.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• stefan001
Iliares schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 00:30:
[...]

Nee, het is een socket 939 B)
Asus k8n moederborden zijn s754: klik

B)

• ThatsHollywood
  • Niet online
Ts houd je voeding van je kast ff in de gaten, zorg er dus voor dat deze TOEREIKEND is ( raar dat niemand dat al heeft gezegd:S)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
lijkt me duidelijk, het budget is gelimiteerd op 450
dus dat wordt een:
athlon64 3000+ venice s939 boxed €140
Asrock 939Dual-SATA2 €60
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out) €140
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (Corsair VS1GBKIT400) € 90
totaal: €430 euro
klik hier voor het winkelmandje (oude mandje wordt overschreven.
je houd nog 20 euro over dus je zit net in je mandje omdat ik minimumprijzen heb aangehouden
salland, en azerty hebben alles precies in het assortiment, maar als je een ander merkt videokaart neemt, dan zit je ook wel goed

PSN: djmurcielago

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien kan de Tweakers.net Best Buy Guide van November, High-End Game PC je helpen bij de keuze van je videokaart, processor, geheugen en moederbord... :)

Hmmm... Net de Best Buy Guide bekeken... Denk eerder dat jouw systeem dan een mid-end game systeem wordt... ;)

Hou je trouwens ook in gedachten, dat je waarschijnlijk ook een andere koeler voor je CPU moet kopen?
En uiteraard het (nieuwe) vermogen (Watt) die je gaat trekken met je nieuwe systeem) dus is (zoals al eerder gezegt) een nieuwe voeding misschien ook aan te raden... :)

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2005 11:06 ]

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Het systeem dat hierboven mij gepost saat is een prima systeem, EN binnen het budget. Ik heb zelf in een PC ook een asrock mobo en ben er uiterst tevreden over. Asrock mobos blinken niet uit in features, maar zijn wel rete stabiel.

• BenJoep
Thund3r schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 08:35:
Ik zou eerder iets meer geld in een betere VGA steken, X800GTO's laten zich makkelijk omflashen tot X850XT's namelijk, dan ben je voor 50 euro meer 2x zo snel uit.
Zat er ook aan te denken, maar heb het express niet aanbevolen omdat we hier al iemand helpen met het samenstellen van een computer. Laat staan dat hij straks zijn nieuwe hardware even sloopt.
stefan001 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 08:58:
[...]

Asus k8n moederborden zijn s754: klik

B)
Zoals je kan zien zijn niet alle K8N moederborden socket754: klik
ThatsHollywood schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 09:05:
Ts houd je voeding van je kast ff in de gaten, zorg er dus voor dat deze TOEREIKEND is ( raar dat niemand dat al heeft gezegd:S)
Was al een keer eerder gezegd overigens. Ik denk dat je ongeveer uit moet gaan van een voeding met 400Watt of hoger (uiteraard wel een A-merk, dus geen Q-tec).
theshatter3 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:05:
Het systeem dat hierboven mij gepost saat is een prima systeem, EN binnen het budget. Ik heb zelf in een PC ook een asrock mobo en ben er uiterst tevreden over. Asrock mobos blinken niet uit in features, maar zijn wel rete stabiel.
Aangezien Asrock een B-merk is van Asus, zou ik in alle gevallen een Asus aanraden. Vind de kwaliteit van de onderdelen vaak nog wel discussieabel (maar goed dat is mijn mening). Vooral voor een moederbord zou ik een A-merk aanraden, en er niet op gaan bezuinigen.

[ Voor 22% gewijzigd door BenJoep op 25-11-2005 11:37 ]

• stefan001
Joep schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:23:
[...]

Zoals je kan zien zijn niet alle K8N moederborden socket754: klik
[ondertussen zwaar offtopic] dat is een A8N mobo[/ondertussen zwaar offtopic]

Verder wel eens met je reactie :P

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Joep schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 11:23:
[...]

Zat er ook aan te denken, maar heb het express niet aanbevolen omdat we hier al iemand helpen met het samenstellen van een computer. Laat staan dat hij straks zijn nieuwe hardware even sloopt.
Dan nog is een normale X800GTO nog sneller dan een 6600GT, natuurlijk ook wat duurder, maar een X800GT is net zo duur, en ook nog wat sneller :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• m0nkey
  • Laatst online: 09-10-2023
dubbelpost... blond }:O

[ Voor 96% gewijzigd door m0nkey op 25-11-2005 14:21 ]

• m0nkey
  • Laatst online: 09-10-2023
Hoi,
Heb ik net zelf een pc besteld, had ik liever deze ;( :P Maar dit is toch eigenlijk gewoon een upgrade kit?
Thund3r schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 08:35:
Kan dit wel zo doodleuk dan? Lijkt me dat je videokaart heel wat warmer wordt en dat een beter koeling nodig is... Of niet?
Ik voel me nu heel wat blonder dan dat ik ben }:O

• BenJoep
stefan001 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:19:
[...]

[ondertussen zwaar offtopic] dat is een A8N mobo[/ondertussen zwaar offtopic]

Verder wel eens met je reactie :P
Ben vandaag nogal kippig!
Thund3r schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:27:
[...]

Dan nog is een normale X800GTO nog sneller dan een 6600GT, natuurlijk ook wat duurder, maar een X800GT is net zo duur, en ook nog wat sneller :)
Heb je helemaal gelijk in, ik ben de laatste tijd nogal nvidia-minded dus vandaar mijn keuze. Moet je wel gelijk geven dat een X800 iets sneller is dan een 6600GT. Echter is dit vaak rond de 3 fps in het voordeel van Ati, iets dat je nooit echt zal gaan merken in games. Dus hier zal de topic-starter zelf een keuze moeten gaan maken! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na aanleiding van deze post:
athlon64 3000+ venice s939 boxed €140
Asrock 939Dual-SATA2 €60
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out) €140
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (Corsair VS1GBKIT400) € 90
totaal: €430 euro
denk ik dat ik deze combinatie ga nemen, maar ipv asrock, pak ik een asus nforce4 A8N-E, maar ik heb nu maar 280W voeding, deze zal dus vervangen worden door een Antec True Power 2.0 ATX 380 Watt van rond de 60/70 euro. Hiermee zal de computer dus mijn budget bereiken.. €550,- euro,

ik heb het zojuist even uitegerekend bij azarty.. 546euro, dit komt mooi uit en zo kan ik ook nog een steelpad gaming headset met USB soundcard en Steelpad S&S erbij kopen

Verwijderd

De geluidskaarten op de mobo's van tegenwoordig zijn erg goed. Ik heb een ASRock 939DUAL-Sata2, met 7.1 geluid. Dus dat is erg goed. En ik ben er te vreden mee.
Van Asus website:
AI Audio (8-kanaals Audio)
De A8N-E heeft acht kanalen audio output met coax en optische S/PDIF-connectoren, ontworpen om uw luisterervaring te maximaliseren. AI Audio biedt tevens “Jack Sensing” en “UAJ” functies. “Jack Sensing” detecteert automatisch eventuele incorrecte aansluitingen en waarschuwt gebruikers hiervoor. De “UAJ” functie maakt zowel input- als outputfuncties mogelijk op alle aansluitingen, en maakt daarmee een definitief einde aan de verwarring over Line-in, Line-out en Mic-aansluitingen.
Dus het lijkt mij dat je die niet hoeft te kopen. Als je er niet te vreden mee bent kan je die altijd later nog kopen lijkt mij.

Voor de 6600 GT zou ik nog even dit door lezen:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050404/index.html
Ze hebben daar alleen de XFX niet getest. Dat is dan wel weer een nadeel. Maar daar staat een hoop zinvolle informatie in.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik zou zeggen inversteer iets meer voor je videokaart omdat je een gamer ben, immers is een cpu veel minder afhankelijk voor je games dan de videokaart,
kijk voor een normale 6800, 6800gs of een 6800gt, 256mb of 128mb maakt niet veel uit, de gpu zou gewoon sneller zijn als een 6600gt, en de 6800 heeft wat meer feutures.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:54
Reacties hier zijn nogal tegenstrijdig, geloof ik. Ik ga geen onderdelen zoeken, daar is al advies genoeg voor. Ik raad je alleen het volgende aan:

- Ga niet hoger dan voor een Athlon64 3000+, want dat is momenteel de beste koop die je kunt hebben voor een niet al te hoge prijs. In games komt hij prima mee, want de CPU vormt daarin zoas recentelijk bewezen nauwelijks een bottleneck.
- Stop het meeste geld in een videokaart, want die telt immers het hardst mee aan een gamepc. Ga niet voor iets als een 6600GT, want daar heb je spoedig weer tekort aan. Zoek het bij een kaart als de X800GTO2 of 6800GS. Die zijn voor een mooie prijs te krijgen en kunnen nog wel een tijdje mee.
- Zoek er een redelijk eenvoudig moederbord bij. Ga wel voor PCIe, want je wilt je gamepc natuurlijk over een tijdje weer uit kunnen breiden. Moederborden van Asrock e.d. zijn wel goedkoop maar zeker niet minder stabiel. Er wordt gewoon bezuinigd op luxe als 3 firewirepoorten etc.
- Stop als laatste geheugen erbij, omdat dat ook het makkelijkst uit te breiden is. Neem als het binnen je budget past 2 x 512MB DDR PC3200 van een a-merk en kies als dat niet binnen je budget past voorlopig voor 1 x 512MB. Daarvan merk je in games het minst en zodra het irritant begint te worden (games ala BF2) heb je wel weer wat geld liggen voor een reepje 512MB méér.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk en aardig voorgesteld Dragen, maar ik moet toch binnen het limiet blijven, en omdat ik nog wel een paar jaartjes CSS /(en voor de fun BF2) blijf spelen ben ik niet toe aan een processor die mij de nieuwste games op hoogste kwaliteit goed wil presteren.

Als de tijd rijp is, zal ik zeker voor een nieuwe grafische kaart gaan kijken, ik moet nu zorgen dat ik een beetje mooie graphics met spellen zoals CSS & BF2 heb, zonder enige fps drops/lag en zeer goeie gamegear.

Ik blijf toch met wat ik bij mijn 2de post had voorgesteld..

Maar bedankt voor jullie reacties.. ik ben nu eruit!

*Slotje* please :p
Pagina: 1