Ik ben destijds ingestapt op een Wacom A6, nadat ik bij een vriend zo'n aldi tablet had geprobeerd. Dat was echt helemaal niks - drivers die rot waren, drukgevoeligheid die niet goed werkte, zware pen die vlot leeg ging, knoppen die na verloop van tijd defect raakten, dode plekken op de tablet. Allemaal niet cool als je gewoon wilt tekenen zonder gelul. De Wacom Graphire2 A6 was wat dat betreft een eyeopener hoe relaxed het allemaal wel niet kan zijn. Drukgevoelig, twee muisknoppen, en een achterkant die als gum functioneert. Werkt per-fect en naadloos samen met Photoshop, Gimp/Gimpshop en Painter (en vele anderen). Afhankelijk van je gebruik kun je hem absoluut laten werken (linksboven op je tablet = linksboven op je scherm), relatief (ook wel muismodus), zodat je je pen kunt optillen en ergens anders neer kunt zetten om op 't zelfde plekkie weer verder te gaan, of constrained, waarbij je tablet wel absoluut werkt, maar de omvang van het tablet bijv aan je canvas size in Photoshop wordt beperkt, zodat je daar een hogere werk-resolutie hebt.
Nu heb ik een Intuos3 A5, en da's nog een stapje luxer. Tilt control: als je je pen scheef houdt kun je daar een effect aanhangen (calligrafie oid). Pendetectie en applicatiedetectie: als ik een marker-pen pak, geeft die een totaal ander effect dan een gewone 'pen' pen. Ook andere feel, want hij ligt ook in je hand en voelt aan als een marker op papier. Bij de pen zitten trouwens verschillende stiftjes, zodat je de feel van potlood of stift kunt simuleren. Er zijn zelfs airbrush-pennen te krijgen!
Als je meer wilt met je tablet, zijn producten van Wacom echt the way to go. Ik wil iig niets anders meer.
Je kunt dat goedkope tablet natuurlijk kopen voor die 28 piek, maar waar ik bang voor ben is dat je door de technische beperkingen en vervelendheden van dat tablet, en toch de luxe van een groot tablet, het tablet snel aan de kant zult gooien omdat het niet fijn werkt, maar ook geen wél goed werkende Wacom zal kopen, omdat je het werkoppervlak te klein vindt. Daar heb je in de praktijk nauwelijks last van moet ik zeggen.
Succes met je keuze!
[
Voor 13% gewijzigd door
HunterPro op 24-11-2005 19:13
]