Kaal koper toeslag != BelBudget. Op zich logisch: de naam "kaal koper" staat voor het aderpaar dat je van eindgebruikerslocatie naar MDF locatie kan huren zonder dienst van KPN erop, en BelBudget is juist wel een dienst van KPN. Het is dus het een of het ander: of een kaal koper toeslag (ontbundelings toeslag, zoals dat met een mooi woord heet), of een actieve telefoonlijn.
JvS schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:54:
Als een graafmachine een kabel kapot trekt, dan is kpn degene die er voor zorgt dat er binnen een dag tot enkele dagen weer een werkende kabel ligt. Als jij een nieuwe lijn wil hebben op een boerderij die nog niet aangesloten is, dan komt kpn voor minder dan 50 euro een kabeltje naar je huis graven...
Die kosten van 10 euro zijn zeker hoog, maar het is niet onterecht dat voor beheer en onderhoud van het kopernet betaald moet worden. Wat een realistische prijs is weet ik overigens niet.
En dat is nou juist het probleem denk ik: hoe kan het zijn dat je voor de ontbundelingstoeslag net zo goed een BelBudget lijn kan nemen? Want een BelBudget lijn neemt een poort op de KPN telefonieswitch in beslag en kan support kosten opleveren - je levert gewoon een dienst. Voor dezelfde prijs kan je ook kiezen om helemaal niets te hebben; dat is natuurlijk scheef.
Historisch komt dit natuurlijk van het feit dat BelBudget ooit een gesubsidieerd product was - KPN moest het leveren omdat de basisdienst telefonie intussen een eerste levensbehoefte geworden is (voor het bellen met 112 bijvoorbeeld). Die prijs is ooit wettelijk vastgesteld, en de ontbundelingstoeslag kan dat natuurlijk moeilijk ontstijgen - anders kunnen ze het net zo goed niet doen. Of die subsidie nog steeds bestaat weet ik niet. Ik zou me zo maar voor kunnen stellen van niet - de kosten voor een dergelijk product zijn zo laag voor KPN dat het intussen zichzelf commercieel prima in stand kan houden.
Waarom, als er dan een verschil is in kosten tussen ontbundelingstoeslag en BelBudget, is de prijs nagenoeg gelijk? Vanuit KPN is dit makkelijk te beredeneren: de klant is eerder geneigd om BelBudget te houden ("je betaalt het toch, dan kan ik maar beter de dienst nemen, kan ik nog gebeld worden"), wat mogelijk nog wat belminuten oplevert, en wat natuurlijk een jaarcontract en een directe klant-relatie tot gevolg heeft.
Maar waarom gaan andere marktpartijen hier niet tegenin? Andere telco's hebben hier intussen ook op gereageerd, als ik het goed begrepen heb, maar dit gaat dan eerst via de OPTA, en die organisatie staat nou niet echt bekend als een erg flexibele organisatie die snel op marktontwikkelingen kan reageren (understatement of the year). Dit is gedeeltelijk logisch, omdat iedere verandering voor de ex-monopolist KPN wettelijk helemaal tot op het bot uitgezocht moet worden, anders gaat KPN lekker in beroep en gebeurt er helemaal niets. En juristen hebben al helemaal nog nooit van haast gehoord.
Maar, zoals al eerder gezegd, er gaan blijkbaar wat dingen veranderen, maar wanneer en wat weet ik niet exact. De OPTA was er zelf nogal trots op geloof ik, maar wat het effect voor de klant wordt... We'll see.