ADSL Kaalkoper kosten waarom nog!?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
KPN wordt volgens mij slapend rijk :P van alle kaalkoper inkomsten die zij per maand van zeer veel ADSL gebruikers ontvangen, bijna €10,00 per maand, die geen gebruik meer maken van hun telefonie diensten en ISP netwerk diensten, zoals mijzelf.

Waarom is het gebruik van dit kaalkoper nog zo duur? Overheid heeft toch grootste deel bekabeling in de grond in het verleden betaald!. })
Zou het anders kunnen? ;)

Hoor graag reacties van anderen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wijkcentrales etc moeten ook onderhouden worden etc etc?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als een graafmachine een kabel kapot trekt, dan is kpn degene die er voor zorgt dat er binnen een dag tot enkele dagen weer een werkende kabel ligt. Als jij een nieuwe lijn wil hebben op een boerderij die nog niet aangesloten is, dan komt kpn voor minder dan 50 euro een kabeltje naar je huis graven...

Die kosten van 10 euro zijn zeker hoog, maar het is niet onterecht dat voor beheer en onderhoud van het kopernet betaald moet worden. Wat een realistische prijs is weet ik overigens niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 14:35
Volgens mij gaat dat per januari veranderen. Iig is Direct ADSL van KPN nu al verkrijgbaar zonder dat je kaal koper hoeft te betalen. Bij de Belcompany is die verkrijgbaar met flinke korting. ~€21 ipv ~€29

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Dat van Belcompany is volgens mij nogsteeds inclusief kaalkoper (of zoals KPN het noemt BelBudget abbo). Want KPN heeft op dit moment een Direct ADSL aanbieding voor €9,95 voor eerste jaar + ING credit card + vast telefoonabonnement van KPN €9,67 (BelBudget) = € 19,62 per maand.

Dat ze centrales moeten onderhouden en de verbinding daar tussen kan ik geloven echter maak ik alleen gebruik van de kabel van mijn huis naar de eerste centrale en vandaar wordt ik gelinkt in dezelfde centrale naar mijn provider (BBned, Tiscali, etc..). Dus de kaalkoper kosten die ik betaal is de koper kabel in de grond naar de eerste centrale en van daar binnen de centrale naar het modem van mijn provider.

Dat van die boerderij klopt volgens mij niet helemaal aangezien je een start bedrag hebt en daarna per meter graafwerk moet betalen. Kan ik fout hebben maar in het verleden was dit zo.

Als de kaalkoper in januari gaat veranderen zou ik het graag weten moet dan over op nieuw abbonnement.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmiv op 24-11-2005 16:27 ]

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ook bij Direct ADSL Only betaal je kaal koper toeslag. 9 euro voor Go, 6 euro voor Lite, 3 euro voor Basic, alleen bij Extra geen toeslag. DDSL Only via BelCompany is wel zonder kaal koper toeslag, maar dat is officieel een cash-back actie van BelCompany zelf. Volgens een artikel in de (ahum) Telegraaf moet KPN van de OPTA ook voor haar eigen ADSL lijnen kaal koper toeslagen rekenen en is de actie via BelCompany een truc om onder die verplichting uit te komen.

Verwijderd

tweakmiv schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:25:
Dat van Belcompany is volgens mij nogsteeds inclusief kaalkoper (of zoals KPN het noemt BelBudget abbo).
Kaal koper toeslag != BelBudget. Op zich logisch: de naam "kaal koper" staat voor het aderpaar dat je van eindgebruikerslocatie naar MDF locatie kan huren zonder dienst van KPN erop, en BelBudget is juist wel een dienst van KPN. Het is dus het een of het ander: of een kaal koper toeslag (ontbundelings toeslag, zoals dat met een mooi woord heet), of een actieve telefoonlijn.
JvS schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:54:
Als een graafmachine een kabel kapot trekt, dan is kpn degene die er voor zorgt dat er binnen een dag tot enkele dagen weer een werkende kabel ligt. Als jij een nieuwe lijn wil hebben op een boerderij die nog niet aangesloten is, dan komt kpn voor minder dan 50 euro een kabeltje naar je huis graven...

Die kosten van 10 euro zijn zeker hoog, maar het is niet onterecht dat voor beheer en onderhoud van het kopernet betaald moet worden. Wat een realistische prijs is weet ik overigens niet.
En dat is nou juist het probleem denk ik: hoe kan het zijn dat je voor de ontbundelingstoeslag net zo goed een BelBudget lijn kan nemen? Want een BelBudget lijn neemt een poort op de KPN telefonieswitch in beslag en kan support kosten opleveren - je levert gewoon een dienst. Voor dezelfde prijs kan je ook kiezen om helemaal niets te hebben; dat is natuurlijk scheef.

Historisch komt dit natuurlijk van het feit dat BelBudget ooit een gesubsidieerd product was - KPN moest het leveren omdat de basisdienst telefonie intussen een eerste levensbehoefte geworden is (voor het bellen met 112 bijvoorbeeld). Die prijs is ooit wettelijk vastgesteld, en de ontbundelingstoeslag kan dat natuurlijk moeilijk ontstijgen - anders kunnen ze het net zo goed niet doen. Of die subsidie nog steeds bestaat weet ik niet. Ik zou me zo maar voor kunnen stellen van niet - de kosten voor een dergelijk product zijn zo laag voor KPN dat het intussen zichzelf commercieel prima in stand kan houden.

Waarom, als er dan een verschil is in kosten tussen ontbundelingstoeslag en BelBudget, is de prijs nagenoeg gelijk? Vanuit KPN is dit makkelijk te beredeneren: de klant is eerder geneigd om BelBudget te houden ("je betaalt het toch, dan kan ik maar beter de dienst nemen, kan ik nog gebeld worden"), wat mogelijk nog wat belminuten oplevert, en wat natuurlijk een jaarcontract en een directe klant-relatie tot gevolg heeft.

Maar waarom gaan andere marktpartijen hier niet tegenin? Andere telco's hebben hier intussen ook op gereageerd, als ik het goed begrepen heb, maar dit gaat dan eerst via de OPTA, en die organisatie staat nou niet echt bekend als een erg flexibele organisatie die snel op marktontwikkelingen kan reageren (understatement of the year). Dit is gedeeltelijk logisch, omdat iedere verandering voor de ex-monopolist KPN wettelijk helemaal tot op het bot uitgezocht moet worden, anders gaat KPN lekker in beroep en gebeurt er helemaal niets. En juristen hebben al helemaal nog nooit van haast gehoord.

Maar, zoals al eerder gezegd, er gaan blijkbaar wat dingen veranderen, maar wanneer en wat weet ik niet exact. De OPTA was er zelf nogal trots op geloof ik, maar wat het effect voor de klant wordt... We'll see.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
birdibird schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:13:
Volgens mij gaat dat per januari veranderen. Iig is Direct ADSL van KPN nu al verkrijgbaar zonder dat je kaal koper hoeft te betalen. Bij de Belcompany is die verkrijgbaar met flinke korting. ~€21 ipv ~€29
Hier is natuurlijk niet te zeggen of je die toeslag niet betaalt. Dat het eindbedrag naar jou toe toevallig lager is met een gelijk bedrag zegt niets over de opbouw van de kosten van het product en waar die korting vandaan komt.

Net als 'BTW korting' van 19% (of was 't nou 17.5) bij winkels ook echt wel gewoon BTW betaald moet worden. De winkel geeft je alleen zodanige korting op het product dat je netto exact zoveel % minder betaalt als het BTW bedrag zou zijn op 'normale' prijs.

Verder:

Of het nu wel of iet een reëel bedrag is zal een langdradige discussie zijn. Argumenten over en weer, maar de telco's zullen dit wel met de OPTA uitvechten en dat is niet een proces van een maandje of wat.

Dat er een bedrag tegenover het in standhouden, onderhouden, aanleggen, uitbreiden (meerdere lijnen opeens nodig op een adres), aanbouwen (nieuwbouw wijken) is niet heel raar natuurlijk. Sommige lijnen zijn allang gefinancieerd en zelfs inclusief 10 storings onderzoeken omdat er nooit iets mee was. Andere lijnen komen lang niet uit bij KPN qua onderhoud en reparaties voor dat bedrag per maand.

En je hebt ook nog de kosten voor aanleggen en afbreken van een verbinding. Zijn die dan wel riëel bijvoorbeeld.

[ Voor 43% gewijzigd door bjck op 25-11-2005 01:00 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 14:35
Want KPN heeft op dit moment een Direct ADSL aanbieding voor €9,95 voor eerste jaar + ING credit card + vast telefoonabonnement van KPN €9,67 (BelBudget) = € 19,62 per maand.
Da´s een HetNet actie.
Direct adsl is leverbaar via KPN of Belcompany ook zonder dat je een telefoonaansluiting hebt (volgens mij is dat het enige abo waarbij dat kan op dit moment) . Echter zoals bjck terecht zegt zal de kaalkoper toeslag wel in de prijs verdisconteerd zitten.

Overigens is een best-adsl of 12move abo met belbudget dan nog voordeliger dan Direct ADSL.

Maar dan ben je wel verplicht belbudget te nemen als je geen telefoonlijn hebt, dus € 48,- aansluitkosten. Of zijn er al meer mogelijkheden bekend om een abo direct met kaalkoper te nemen?

[ Voor 6% gewijzigd door birdibird op 25-11-2005 02:11 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Verwijderd

tweakmiv schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:25:

Dat van die boerderij klopt volgens mij niet helemaal aangezien je een start bedrag hebt en daarna per meter graafwerk moet betalen. Kan ik fout hebben maar in het verleden was dit zo.
Voor elke 1e aansluiting geld de leverplicht van KPN, dus normaal aansluitarief.
De leverplicht heeft KPN altijd al gehad !!!

Je betaal enkel voor de bijzondere aansluitingen een startbedrag en een bedrag per meter, dit zijn vaak gebouwen en ruimtes zonder huisnummer ed.

• pven
  • Niet online
Momenteel heb ik een ISDN-lijn, waar ik volgend jaar vanaf wil. Omdat ik naar BBned overstap, heb ik nog wel 'kaalkoper' nodig. Kan ik die ISDN-lijn opzeggen of moet ik aan KPN op de een-of-andere manier duidelijk maken dat ik het om wil zetten naar 'kaalkoper' ?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
birdibird schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 02:09:
[...]
Da´s een HetNet actie.
Direct adsl is leverbaar via KPN of Belcompany ook zonder dat je een telefoonaansluiting hebt (volgens mij is dat het enige abo waarbij dat kan op dit moment) . Echter zoals bjck terecht zegt zal de kaalkoper toeslag wel in de prijs verdisconteerd zitten.

Overigens is een best-adsl of 12move abo met belbudget dan nog voordeliger dan Direct ADSL.

Maar dan ben je wel verplicht belbudget te nemen als je geen telefoonlijn hebt, dus € 48,- aansluitkosten. Of zijn er al meer mogelijkheden bekend om een abo direct met kaalkoper te nemen?
Het lijkt mij niet dat de prijs van het kaalkoper verwerkt zit in de prijs van DirectADSL zonder vaste telefoonaansluiting. Kpn zou het dolgraag willen aanbieden voor dezelfde prijs als gewoon DirectADSL maar dat mogen ze niet van de opta. Daarom bieden ze het voor 21,95 aan via de BelCompany. De prijs van 30,95 de KPN zelf vraagt voor dat abbo is gewoon zo hoog omdat het niet lager mag.

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Het grappige bij die aktie is dat bij het eerste abonnement de kaalkoperkosten inderdaad 9 euro zouden zijn, maar bij de Lite variant zit je al aan 6 euro en bij basic is dat teruggelopen naar 3 euro. De vraag die hier gesteld moet worden is natuurlijk hoe dat kan? 3 euro kaalkoperkosten zou voor veel mensen de drempel weghalen, mits dat ook voor andere aanbieders geldt.

• pven
  • Niet online
griphin schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:07:
Het grappige bij die aktie is dat bij het eerste abonnement de kaalkoperkosten inderdaad 9 euro zouden zijn, maar bij de Lite variant zit je al aan 6 euro en bij basic is dat teruggelopen naar 3 euro. De vraag die hier gesteld moet worden is natuurlijk hoe dat kan? 3 euro kaalkoperkosten zou voor veel mensen de drempel weghalen, mits dat ook voor andere aanbieders geldt.
Goed punt! Het koperen kabeltje blijft natuurlijk hetzelfde, of je er nu drie of negen euro voor betaalt. Het zal wel zo zijn gedaan om het enigzins wat in verhouding te laten zijn met de prijs van het ADSL-abonnement.

• bjck
pven schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:40:
Momenteel heb ik een ISDN-lijn, waar ik volgend jaar vanaf wil. Omdat ik naar BBned overstap, heb ik nog wel 'kaalkoper' nodig. Kan ik die ISDN-lijn opzeggen of moet ik aan KPN op de een-of-andere manier duidelijk maken dat ik het om wil zetten naar 'kaalkoper' ?
Er valt niets om te zetten of iets in die zin zoals je denkwijze nu is. Je hebt een koperlijn en die is in gebruiker voor een ISDN dienst van KPN. Je wilt ADSL van BBned en dat wil je niet ISDN linesharing hebben.

Dan kan je vier dingen doen:

- ISDN opzeggen en als lijn vrij is aanvragen kaal-koper bij een ISP (bbned). BBned zal dan op je adres bij KPN verzoeken om een koperlijn en als die er is deze gaan huren en gebruiken.
- ISDN naar POTS remigreren (terug migreren naar analoog) a €75 en daar linesharig op aanleggen.
- ISDN linesharing laten aanleggen en dan als dat draait ISDN opzeggen bij KPN. Dan blijft er DSL over (wel annexB dan natuurlijk).
- Aanvragen op kaalkoper naast je huidige ISDN lijn. Als er nog een aderpaar vrij is (vaak zijn er 2) wordt DSL naast de ISDN gezet op aparte koperlijn.

Verwijderd

bjck schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:24:
- ISDN opzeggen en als lijn vrij is aanvragen kaal-koper bij een ISP (bbned). BBned zal dan op je adres bij KPN verzoeken om een koperlijn en als die er is deze gaan huren en gebruiken.
- ISDN naar POTS remigreren (terug migreren naar analoog) a €75 en daar linesharig op aanleggen.
- ISDN linesharing laten aanleggen en dan als dat draait ISDN opzeggen bij KPN. Dan blijft er DSL over (wel annexB dan natuurlijk).
- Aanvragen op kaalkoper naast je huidige ISDN lijn. Als er nog een aderpaar vrij is (vaak zijn er 2) wordt DSL naast de ISDN gezet op aparte koperlijn.
Huh? Je kunt al sinds "den beginne" van bbned gewoon ADSL zonder linesharing aanvragen op je huidige ISDN lijn. Effect: je telefonie wordt tijdens portering (omzetting lijn naar bbned) opgezegd bij KPN en dus ook technisch uit dienst genomen, en je krijgt gewoon ADSL zonder linesharing.

• pven
  • Niet online
Ik heb bij TweakDSL dezelfde vraag neer gelegd, zie hieronder (antwoord is deze avond pas ontvangen, vandaar dat ik het niet eerder kon vermelden):
> Ik wil dus volgend jaar van mijn ISDN af en weet niet wat mogelijk is
> om TweakDSL aan te kunnen vragen: ISDN opzeggen of om laten zetten
> naar een analoge lijn. (Volledig opzeggen heeft mijn voorkeur.)

Dat kan dus prima. Eenmalig 75 euro voor het (her)aanleggen van het
koperpaar, en dan dus die 9 euro 40 inc BTW per maand voor het koper
gebruik.

• bjck
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 22:32:
[...]

Huh? Je kunt al sinds "den beginne" van bbned gewoon ADSL zonder linesharing aanvragen op je huidige ISDN lijn. Effect: je telefonie wordt tijdens portering (omzetting lijn naar bbned) opgezegd bij KPN en dus ook technisch uit dienst genomen, en je krijgt gewoon ADSL zonder linesharing.
Klopt, maar weinig ISP's bieden het en je hebt kans dat de ISP je niet begrijpt en de NewLineService ernaast oplevert.

Verwijderd

bjck schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 23:21:
Klopt, maar weinig ISP's bieden het en je hebt kans dat de ISP je niet begrijpt en de NewLineService ernaast oplevert.
Err, dude, dit heeft niets maar dan ook niets met NLS te maken. Ik heb nog nooit gezien dat dit mis gaat. Sorry, maar dit is echt onzin. :)

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58
JvS schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:54:

Als een graafmachine dat doet (of wie of wat dan ook) dan komen die kosten voor 100% bij degene die de schade heeft veroorzaakt. Zij durfen zelf extreem hoge kosten door te berekenen mdat de verzekering deze kosten vaak dekt.

Verwijderd

Switek schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:43:
[...]

Als een graafmachine dat doet (of wie of wat dan ook) dan komen die kosten voor 100% bij degene die de schade heeft veroorzaakt. Zij durfen zelf extreem hoge kosten door te berekenen mdat de verzekering deze kosten vaak dekt.
Ja, maar waarom zou KPN dan die kabel vervangen, als niemand er voor het koper betaald. Dat die kabel bij jouw huis uitkomt toevallig en dat hij kapot is, wil niet zeggen dat zij verplicht zijn hem te vervangen, want je hebt geen contract (zonder kaalkoper contract) of iets met KPN waarin staat dat jij recht hebt op dat het stuk koper werkt en werkend blijft. Zonder een maandelijkse afdracht aan KPN is het alleen maar een stuk koper in de grond, wat eigendom is van KPN en van niemand anders, dus ze hebben geen verplichting tov de bewoner van het huis om onderhoud te plegen indien het stuk koper kapot is, want de relatie koper <=> bewoner is er dan een waar bewonder != klant is. Zonder een contract met KPN direct of via een andere ISP/Telco die namens jouw aansluitng iets afdraagt aan KPN, heb je ook geen rechten op het koper naar jouw huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 22:47 ]

• bjck
En dan kunnen ze bij defect bijvoorbeeld ook tegen je ISP zeggen: "Nee hebben we niet op dat adres".

En dan? Of gewoon nee zeggen zonder dat het waar is bijvoorbeeld omdat ze geen verplichting hebben naar andere telco's wat nu wel het geval is. Nu kan je overal NLS aanvragen want er is zelfs een tarief waar als er niets ligt of niets vrij is gegraven gaat worden. Tarief is vrij 'hoog', om het even voorzichtig uit te drukken alleen natuurlijk voor die situatie.

Vrij zinloos overigens want een telefoonlijn/abonnement bij KPN aanvragen kost €47.50 eenmalig en wordt ook aangelegd. Kan je daarop ADSL/linesharing aanvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door bjck op 28-11-2005 22:42 ]

Pagina: 1