Optische uitgang verschil in realtec en soundblaster?

Pagina: 1
Acties:

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:13
Ik ga morgen een nieuw mobo proc en videokaart kopen @ hcc maar nou had ik de volgende vraag.

Ik heb een 7.1 setje boxen van creative de t7700 in combinatie met de td100 decoder van creative ik gebruik ze nu nog los dus boxen hanger direct aan de pc en met een switchbox kan ik de decoder aanzetten voor xbox tv dvd speler.

maar ik wil straks mijn pc via de optische uitgang direct aan de decoder hangen zodat ik niet nog een extra dure netwerkkaart hoef te kopen. En niet hoef te kloten met de switchbox.

Nu vroeg ik me alleen af of het wat uitmaakt of ik die realtec zooi onboard heb zitten en daar de optische uitgang van gebruik of van de creative chipset op de msi sli mobo's. Ik dacht zelf namelijk dat het geluid gewoon over de optisch uitgang wordt gegooit en er dus verder niks mee gebeurt en dat de decoder het dan verwerkt. Of is het toch beter om die creative chipset te pakken?

tot morgen (8>

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Beide chips resampelen, echter doet de audigy dat iets beter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Brainstorm86
Maar zou je het verschil echt merken aangezien het geluid gecodeert wordt in mij decoder?

Het enigste waarvoor ik geluid om mijn pc nodig heb is muziek en filmpjes bekijken gamen doe ik met plantronics dsp500

[ Voor 46% gewijzigd door Brainstorm86 op 24-11-2005 15:51 ]

Verwijderd

beetje erg nutteloos allemaal,
want de output van je spdif is 2.0 stereo geluid,
met mogelijk alleen een DD en DTS passtrough,
dus wees niet teleurgesteld als je geen dolbi surround in je games en mp3's hebt

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Brainstorm86 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:50:
Maar zou je het verschil echt merken aangezien het geluid gecodeert wordt in mij decoder?
Bij DTS en DD is er 0.0 verschil, alleen bij PCM stereo geluid.

• Brainstorm86
Mijn dvd speler geeft toch wel surround door aan mijn decoder via de optisch uitgang

Dus wat xforce zegt klopt niet?

[ Voor 18% gewijzigd door Brainstorm86 op 24-11-2005 15:55 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

xforce zegt dat je goed surround geluid met games kunt vergeten.

• Brainstorm86
ja ok dat snap ik maar klopt dat ?? omdat in games pcm geluid is ofwat? ben niet zo goed met geluid enzo

En hoe zit het dan met mp3's?

[ Voor 14% gewijzigd door Brainstorm86 op 24-11-2005 15:58 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brainstorm86 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:54:
Mijn dvd speler geeft toch wel surround door aan mijn decoder via de optisch uitgang
Ja vriend, dat is DTS en DD signaal, wat al vantevoren voor je gecodeerd is en als data op de DVD staat. Stereo muziek en stereo signalen zoals uit games komt, kunnen niet als 5 kanaals geluid worden doorgegeven door een digitale uitgang.

Ow en over dat upsamplen van PCM-stereoo geluid naar 48khz, ga je daar alsjeblieft niet druk om maken als je met een PC-speakerset de zaak afluistert.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 24-11-2005 15:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Brainstorm86
oh dus als ik het goed begrijp worden die stereo geluiden in games normaal omgezet door de geluidskaart en dan verstuurt naar mijn boxen en dat kan mijn decoder niet?

Raden jullie mij aan om dan toch onboard geluid te gebruiken en niet de optisch uitgang?

En dus te gaan voor het msi mobo omdat die creative chipje onboard heeft waar volgens de reviews toch wel veel beter geluid uitkomt

[ Voor 21% gewijzigd door Brainstorm86 op 24-11-2005 16:15 ]

• Brainstorm86
kan iemand mij maybe nog ff hiermee helpen?

Verwijderd

Wat bedoelt wordt is dat een bepaalt type geluidsformaat (PCM) wat voor veel stereobronnen gebruikt wordt (en muziek wat het belangrijkste is qua geluidskwaliteit) origineel 44khz is. De Creative kaarten upsamplen dit naar 48khz. Hier komt kwaliteitsverlies bij kijken. In games zal je dit niet merken, maar bij muziek mogelijkerwijs wel als je speakers goed genoeg zijn (hifi, niet pc set).
De meeste kaarten doen dit i.v.m. mixen en die onboard kaart waarschijnlijk ook. Die onboard kaart heeft alleen zin als die EN niet upsampled (onwaarschijnlijk) en zeker weten een digitale uitgang heeft. Als dit niet zo is zal de relatief slechte DAC voor nog meer kwaliteitsverlies zorgen dan de upsampling.
Bij DD en DTS maakt dit allemaal weinig uit omdat het 1. zo en zo alleen digitaal verzonden kan worden en 2. een eigen formaat heeft en er geen upsampling toegepast wordt.

Verder is een optische uitgang waarschijnlijk (is nog discussie over mogelijk ;)) de beste uitgang voor een geluidskaart: digitaal en geen invloed van de overige electronica op het signaal als het omgezet is naar licht :)

Conclusie: gewoon optische uitgang gebruiken van de geluidskaart en voor muziek een programma als Foobar2000 gebruiken voor softwarematige upsampling. Als je echt optimaal geluid wil: koop een kaart zonder upsampling en met optische uitgang.

p.s. Dit alles heeft niks met je decoder te maken, die doet precies wat je verwacht van de naam: geluid decoderen, dus omzetten van een bepaald formaat naar een ander bruikbaar formaat. Upsamplen is binnen hetzelfde formaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 18:55 ]

• Brainstorm86
OK thnx dan kijk ik op de hcc wel wat de prijzen zijn en beslis ik daar wel of ik de asus met realtec of de msi met creative chip pak het verschil zal ik toch niet snel merken dan.
Pagina: 1