Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat gebeurt er met restant bouwdepot

Pagina: 1
Acties:
  • 4.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: Ik ben een echte belasting / hypotheek noob.

Voor ons huis hebben we een hypotheek afgesloten met een bedrag van ca. 10.000 voor verbouwing en aard en nagelvaste goederen (muren, verf, tuin). Dit bedrag is volledig in een bouwdepot gestopt. Na betaling van het huis is hierin nog een bedrag over, waar we dus de tuin, keuken etc. van gedaan hebben.

Hiervoor dienden wij overschrijvingen bij de bank in te leveren tezamen met een bon (moet aard en nagelvast zijn ivm belastingaftrek).

Nu wil het dat wij na alle uitgaven ongeveer 1500 euro zullen overhouden.

Wat gebeurt met die 1500 euro? Wordt dat op onze rekening gestopt en blijft dit dan gewoon ieder jaar volledig aftrekbaar (de rente over de volledige hypotheek dus), of is dit bedrag niet meer aftrekbaar?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Dit bedrag kun je gewoon laten staan voor toekomstige reparaties, zolang je het niet gebruikt betaal je er ook niets voor. Ik heb ook - zonder dat ik van plan was te gaan verbouwen - een bouwdepot aan mijn hypotheek gekoppeld zodat ik bij een verbouwing niet direct weer naar de bank hoef. Ik betaal voor dit hele bedrag geen cent zolang ik het niet gebruik.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:13:
Allereerst: Ik ben een echte belasting / hypotheek noob.

Voor ons huis hebben we een hypotheek afgesloten met een bedrag van ca. 10.000 voor verbouwing en aard en nagelvaste goederen (muren, verf, tuin). Dit bedrag is volledig in een bouwdepot gestopt. Na betaling van het huis is hierin nog een bedrag over, waar we dus de tuin, keuken etc. van gedaan hebben.

Hiervoor dienden wij overschrijvingen bij de bank in te leveren tezamen met een bon (moet aard en nagelvast zijn ivm belastingaftrek).

Nu wil het dat wij na alle uitgaven ongeveer 1500 euro zullen overhouden.

Wat gebeurt met die 1500 euro? Wordt dat op onze rekening gestopt en blijft dit dan gewoon ieder jaar volledig aftrekbaar (de rente over de volledige hypotheek dus), of is dit bedrag niet meer aftrekbaar?
Mijn restant bouwdepot (ook rond dat bedrag) is op mijn verzoek op mijn rekening gestort na aangave waaraan het zou worden uitgegeven. Hier deed men niet moeilijk over en is volgens mij heel normaal. Aangezien je genoeg kleine dingetjes koopt voor je huis waarvan je niet allemaal per stuk het bonnetje gaat overleggen, maar bij elkaar opgeteld weer wel een behoorlijke bedrag is.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

_Arthur schreef op donderdag 24 november 2005 @ 18:04:
[...]

Mijn restant bouwdepot (ook rond dat bedrag) is op mijn verzoek op mijn rekening gestort na aangave waaraan het zou worden uitgegeven. Hier deed men niet moeilijk over en is volgens mij heel normaal. Aangezien je genoeg kleine dingetjes koopt voor je huis waarvan je niet allemaal per stuk het bonnetje gaat overleggen, maar bij elkaar opgeteld weer wel een behoorlijke bedrag is.
De bank doet ook vast niet moeilijk nee, die hebben er alleen maar baat bij. Het is de belastingdienst die aan komt kloppen ;)

• _Arthur

_Arthur

blub

André schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:29:
[...]

De bank doet ook vast niet moeilijk nee, die hebben er alleen maar baat bij. Het is de belastingdienst die aan komt kloppen ;)
Daarom ook:
Aangezien je genoeg kleine dingetjes koopt voor je huis waarvan je niet allemaal per stuk het bonnetje gaat overleggen, maar bij elkaar opgeteld weer wel een behoorlijke bedrag is.
Waarmee je bij de belastingdienst kan aantonen die 1500e ook aan je huis te hebben uit gegeven.

Wanneer dat echt niet het geval is, is die 1500e van je hypotheek inderdaad niet meer aftrekbaar mbv de HRA. En kost je dat een hoop gedoe om dat allemaal netjes te regelen. Dan kan je bijna beter toch die 1500e aan dingen voor/aan/op je huis spenderen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Bij ons was het zo dat zodra het bedrag onder de 2500 euro kwam het restant gewoon op onze rekening werd gestort. Tot deze grens schijnt de belastingdienst niet moeilijk te doen met bewijs en kun je het dus gebruiken zoals je zelf wil.

• _Arthur

_Arthur

blub

Daniel schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:52:
Bij ons was het zo dat zodra het bedrag onder de 2500 euro kwam het restant gewoon op onze rekening werd gestort. Tot deze grens schijnt de belastingdienst niet moeilijk te doen met bewijs en kun je het dus gebruiken zoals je zelf wil.
Dat zal zeker de praktijk zijn. Maar als je het volgens de regeltjes doet en dus niet kan aantonen dat die 1500 of 2500e aan je huis gespendeert is, mag je je HRA niet over dat bedrag aftrekken. Indien je dat niet doet zal het de belastingdienst een worst wezen waar je het dan wel aan uit geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 24-11-2005 22:10 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Kan je met dat bedrag niet gewoon een deel van je lening weer terugbetalen? Als je het geld niet nodig hebt, waarom zou je het dan opnemen en daar rente over gaan betalen...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet sowieso het bedrag binnen 2 jaar opmaken volgens de belastingdienst. Bij ons was het inderdaad beneden de 2500 euro en dat wordt het gewoon op je lopende rekening gestort.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Wekkel schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 08:55:
Kan je met dat bedrag niet gewoon een deel van je lening weer terugbetalen? Als je het geld niet nodig hebt, waarom zou je het dan opnemen en daar rente over gaan betalen...
Als je het opgenomen bedrag gaat gebruiken om de lening weer terug te betalen, kan je het net zo goed in je depot laten staan (waarna het inderdaad na 2 jaar 'weg' is): dat geeft precies dezelfde situatie, maar scheelt je papierwerk.

Door de hypotheekrente-aftrek bestaat de rare situatie dat het goedkoper is om het geld wel op te nemen, dan de kosten uit eigen zak te betalen. In mijn voorbeeld: bouwdepot: 5000 euro. Rente staat 15 jaar vast op 4.5% (netto 2.7%); over die 5K euro betaal je natuurlijk vermogensbelasting, dus dat kost je 1.2%, dus in totaal zeg 5%. Maar dan heb je wel 5K in handen, die 5K gooi je voor 15 jaar in een redelijk defensief beleggingsfonds waarmee je 6-7% redement haalt (resultaten in het verleden bieden geen garanties in de toekomst, bla, bla, ...).

Wat je hierbij wel in de gaten moet houden is dat je gewoon aan het speculeren bent met geleend geld. Zolang je beseft dat dit het geval is is het een optie die te overwegen valt. Persoonlijk vond ik het gedoe en het risico die 50-100 euro per jaar niet waard, dus ik heb de verbouwing gewoon uit m'n eigen vermogen betaald (en er staat nu dus nog 5K op m'n bouwdepot te wachten).
Pagina: 1