[Compuserve] Stilzwijgende verlenging van abonnement

Pagina: 1
Acties:

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Hoewel ik had verwacht wel wat meer over dit onderwerp te vinden, blijken Google en de Search helaas geen uitkomst te bieden. Dan maar een nieuw topic, want ik denk dat dit onderwerp voor wel meer mensen interessant zou kunnen zijn.

Het punt is het volgende: mijn moeder en mijn broertje wilden graag overstappen op Wanadoo Internet+Telefonie. Logisch, want het was voor hun aanmerkelijk goedkoper en ook nog sneller dan wat ze hadden. Mijn moeder had namelijk een abonnement lopen bij Compuserve, wat ze al langer dan een jaar geleden had afgesloten. Afijn, voor een nieuw abonnement bij Wanadoo gekozen en maar even gewacht met het opzeggen van het oude abo bij Compuserve; je weet immers nooit wat er allemaal mis kan gaan. Wanadoo claimde bij overstap de oude internetprovider op de hoogte te stellen van de switch van de klant, maar mijn moeder - door schade en schande wijs geworden - besloot toch maar even na te bellen. En toen bleek het volgende:
Met inachtneming van een periode van dertig (30) dagen kunt u de Breedband Overeenkomst opzeggen. Indien wij geen schriftelijke opzegging van u ontvangen wordt uw Breedband Overeenkomst na verloop van twaalf (12) maanden automatisch verlengd met opnieuw een periode van twaalf (12) maanden.
Compuserve verlengt je abonnement dus automatisch met nogmaals twaalf maanden wanneer je niet tijdig aangeeft van je abonnement af te willen. Ik was echter in de veronderstelling dat na deze minimumperiode van een jaar een abonnement alleen maar met telkens een maand kon worden verlengd. Dit is best vervelend voor mijn moeder, aangezien dit haar gewoon een hoop extra geld kost. Iemand die wat meer duidelijkheid in deze zaak zou kunnen verschaffen?

Toch?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dat zijn de kleine lettertjes die je geacht wordt te lezen als je een abbo afsluit.

Het komt in deze vorm wel meer voor.

Lijkt erop dat je moeder hoe dan ook die periode moet betalen.
Had je dit niet beter uit kunnen zoeken voordat je een Wanadoo abbo afsloot ? :+

Abort, Retry, Quake ???

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Dat maakt niet zoveel uit, dat heeft ze natuurlijk gelijk weer geannuleerd. Maar AV kunnen natuurlijk niet boven de wet staan, en ik vroeg me dus af wat die op dit gebied te zeggen heeft.

Toch?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Dit mag (helaas). Er zit wel (initiatief)wetgeving(svoorstellen) aan te komen waarin aanbieders verplicht worden elk jaar de abonnee te informeren over de verleningen zodat deze tijdig in herinnerd wordt en in staat gesteld wordt het abonnement niet voort te zetten.

Dit is overigens een voorwaarde waar ik altijd specifiek op let bij het afsluiten van een contract.

Een andere optie is het goed opletten of de algemene voorwaarden of prijzen wijzigen (voor bestaande klante) en dat aangrijpen om het abonnement voortijdig te beeindigen.

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 19:30
stem op PVDA : die zijn ermee bezig om dit te wijzigen via een nieuwe wetsvoorstel

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
daniel_ev schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:11:

[...]

Compuserve verlengt je abonnement dus automatisch met nogmaals twaalf maanden wanneer je niet tijdig aangeeft van je abonnement af te willen. Ik was echter in de veronderstelling dat na deze minimumperiode van een jaar een abonnement alleen maar met telkens een maand kon worden verlengd. Dit is best vervelend voor mijn moeder, aangezien dit haar gewoon een hoop extra geld kost. Iemand die wat meer duidelijkheid in deze zaak zou kunnen verschaffen?
Daar zit precies je probleem en eigen fout bij het woordje: veronderstelling.

Voorwaarden staan niet boven de wet natuurlijk, maar 't is wel een wederzijdse afspraak waarmee beide akkoord gaan voor het leveren en afnemen van een dienst/product in dit geval. D'r staat gewoon letterlijk wat beide partijen van elkaar vragen en mogen verwachten.

Ben je het niet eens met de voorwaarden die een ISP stelt aan haar product? Dan kiezen voor andere ISP gewoon.

[ Voor 23% gewijzigd door bjck op 25-11-2005 02:00 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 13:01
Let trouwens ook op een alinea in hoofdstuk 10 van de AV:
Indien u besluit de BreedBand Overeenkomst te beëindigen, kunt u gebruik blijven maken van de CompuServe inbeldienst, maar u dient een maandelijks prijsplan te selecteren uit de op dat moment beschikbare prijsplannen oom te bepalen hoeveel uw gebruik van de CompuServe inbeldienst zal kosten. Indien u geen prijsplan selecteert, dan wordt u automatisch in gedeeld door CompuServe in het prijsplan dat het meeste overeenkomt met uw prijsplan op de datum van deze BreedBand Overeenkomst
Ofwel alleen een brief versturen met de mededeling: "Ik wil van mijn BreedBand af na mijn contract" is niet genoeg. Je moet ook nog zeggen: "en ik stel geen prijs op een inbel abbonnement van CompuServe".

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Thekk schreef op maandag 05 december 2005 @ 09:16:
Let trouwens ook op een alinea in hoofdstuk 10 van de AV:

[...]

Ofwel alleen een brief versturen met de mededeling: "Ik wil van mijn BreedBand af na mijn contract" is niet genoeg. Je moet ook nog zeggen: "en ik stel geen prijs op een inbel abbonnement van CompuServe".
Ik interpreteer dat toch anders ;)
Indien u besluit de BreedBand Overeenkomst te beëindigen, kunt u gebruik blijven maken van de CompuServe inbeldienst, maar u dient een maandelijks prijsplan te selecteren uit de op dat moment beschikbare prijsplannen oom te bepalen hoeveel uw gebruik van de CompuServe inbeldienst zal kosten. Indien u geen prijsplan selecteert, dan wordt u automatisch in gedeeld door CompuServe in het prijsplan dat het meeste overeenkomt met uw prijsplan op de datum van deze BreedBand Overeenkomst
Het kunnen geeft een vrijblijvende mogelijkheid aan. Tevens geeft het woord maar aan dat er sprake is van een conditioneel gebruik. Uit deze zinnen mag je wmbt afleiden dat indien er geen gebruik gemaakt wordt van de inbeldienst, dat er dan ook geen kosten aan vast zitten. Maak je er wel gebruik van dan zal CompuServe kosten in rekening brengen volgens het gekozen of geselecteerde prijsplan. Een andere interpretatie door CompuServe beschouw ik als moedwillige misleiding danwel het op het verkeerde been zetten van haar klanten.

Het is trouwens ook van de zotte dat als je een overeenkomst opzegt, je uit hoofde van die overeenkomst meteen een nieuwe overeenkomst aangaat indien je niet aan allerlei onredelijk bezwarende opzeg- en vormvereisten voldoet 8)7. Er is niets onduidelijks aan "ik zeg mijn abonnement op" of "ik zeg mijn overeenkomst op".

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 05-12-2005 09:31 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vervelend iets voor Daniel_ev, maar dit soort dingen hoor je uit te zoeken voordat je uberhaubt een abonnement afsluit. Ik kies altijd providers die dit soort grappen niet hebben.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 20:49
En Wanadoo heeft dezelfde clausule in hun contract. Die verlengt ook altijd per jaar.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Lastig voor de topicstarter.

Maar als je een abbonement bij iemand afsluit moet je de algemene voorwaarden GOED lezen.

Dit gebeurd zoveeeeeeeeeeeeeeeeeel mensen, maar uiteindelijk is degene die tekent toch echt zelf de schuldige en niet het bedrijf.

Verwijderd

en zelfs als je tekent en de kleine lettertjes gelezen hebt zit je nog niet safe.

voorbeeldje:
HCCnet heeft in 2004 hun algemene voorwaarden gewijzigd in 30 dagen opzegtermijn en stilzwijgende verlening met een jaar.
dat was per maand opzegbaar na een jaar.

dit hebben ze in hun nieuwsbrief kenbaar gemaakt waar ik me dus in het begin al voor afgemeld heb....

je tekent er namelijk ook voor dat zij hun algemene voorwaarden ten alle tijden mogen wijzigen ....

ik probeer er onderuit te komen en ben al overgestapt naar een andere provider, maar zodra je opgezecht hebt lijkt niets meer te werken, aangetekende brieven krijg je geen antwoord op, helpdesk wil je niet meer te woord staan etc.
gelukkig is kpn wel zo vriendelijk om hun deel af te sluiten, scheelt toch weer ;)

• bjck
Dat komt omdat het KPN-DSL gedeelte (als je een verbinding hebt via KPN-DSL) wel na een jaar per maand opzegbaar is. Het gaat nu alleen nog om het ISP gedeelte van HCCnet ;)

Dat werkt alleen op die manier als je een verbinding hebt bij een ISP die 'powered by kpn' levert en je dus via KPN-DSL aansluit. Te herkennen aan de aparte twee delige facturatie via KPN nota en ISP apart.

Overigens is DirectADSL van KPN per maand opzegbaar ook na een jaar en InternetPlusBellen weer niet. IPB Wordt ook met steeds dezelfde periode (12 maanden) verlengd. Bij beide neem je het helemaal van KPN af zonder tussenkomst van een aparte ISP. Hier geldt de tweedeling in facturatie dan ook niet bij IPB.

[ Voor 66% gewijzigd door bjck op 01-01-2006 23:10 ]

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2006 @ 22:02:
en zelfs als je tekent en de kleine lettertjes gelezen hebt zit je nog niet safe.

voorbeeldje:
HCCnet heeft in 2004 hun algemene voorwaarden gewijzigd in 30 dagen opzegtermijn en stilzwijgende verlening met een jaar.
dat was per maand opzegbaar na een jaar.

dit hebben ze in hun nieuwsbrief kenbaar gemaakt waar ik me dus in het begin al voor afgemeld heb....

je tekent er namelijk ook voor dat zij hun algemene voorwaarden ten alle tijden mogen wijzigen ....

ik probeer er onderuit te komen en ben al overgestapt naar een andere provider, maar zodra je opgezecht hebt lijkt niets meer te werken, aangetekende brieven krijg je geen antwoord op, helpdesk wil je niet meer te woord staan etc.
gelukkig is kpn wel zo vriendelijk om hun deel af te sluiten, scheelt toch weer ;)
Als ik het goed heb, sta jij in je recht om een contract te ontbinden als het aan hun kant niet nagekomen word. Dat houd dus ook in dat zodra zij hun voorwaarden veranderen naar iets anders dan waar jij voor getekent hebt, je op dat moment 1 van de 2 opties moet krijgen: 1: directe contract beindiging of 2: de rest van je contract tegen de oude voorwaarden uitzitten. Veel ISP's combineren daarom meestal een voorwaardenverandering met een snelheidsverhoging. Op dat moment kan je kiezen tussen de oude voorwaarden met oude (trage) snelheid of de nieuwe snelheid maar dan ook de nieuwe voorwaarden.

• bjck
Als voorwaarden worden aangepast wordt je daarvan op de hoogte gesteld (via nieuwsbrief bijvoorbeeld die via mail komt). Je hebt dan vaak ongeveer 30 dagen de tijd om je te melden als je het er niet met eens bent om je contract te ontbinden direct. Meldt je je niet ga je akkoord met de verandering.

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:03

Hero

Duck power!

bjck schreef op maandag 02 januari 2006 @ 07:38:
Als voorwaarden worden aangepast wordt je daarvan op de hoogte gesteld (via nieuwsbrief bijvoorbeeld die via mail komt). Je hebt dan vaak ongeveer 30 dagen de tijd om je te melden als je het er niet met eens bent om je contract te ontbinden direct. Meldt je je niet ga je akkoord met de verandering.
Maar hoe zit het dan als je je afmeldt voor de nieuwsbrief? Dan kan (in dit geval) HCCnet redelijkerwijs aannemen dat jij niet op de hoogte wordt gebracht van de verandering in algemene voorwaarden. Sturen ze je geen aparte mail of brief waarin expliciet de verandering van de AV wordt aangekondigd, dan lijkt het mij dat je nog steeds aanspraak kunt maken op de oude voorwaarden op basis waarvan je het contract bent aangegaan. Of is dat niet zo?

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• bjck
Als je je mail niet leest zou je het ook niet gezien hebben. Ze hebben het via een normale weg gecommuniceerd aan iedereen, dat je het niet leest is iets anders.

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:03

Hero

Duck power!

bjck schreef op maandag 02 januari 2006 @ 18:36:
Als je je mail niet leest zou je het ook niet gezien hebben. Ze hebben het via een normale weg gecommuniceerd aan iedereen, dat je het niet leest is iets anders.
Maar als jij je afmeldt voor de nieuwsbrief is HCCnet daar van op de hoogte. En mail niet lezen is op zich hetzelfde als de post niet openen. In het geval van afmelding stuurt HCCnet je geen post. Dan kun je het ook niet lezen. En daarmee ben je dan weer bij mij argument dat geen post betekent dat je contract niet verandert.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

Pagina: 1