Toon posts:

Video camera voor snelle actie en donkere ruimtes

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi

ik heb flink door het forum gespit maar zag door de bomen het bos niet meer, vandaar een eigen post.

Ik wil voor het eerst een digitale video camera kopen en heb dus weinig ervaring, maar wel veel eisen :) Zo ben ik namelijk fanatiek snowboarder en wil ik graag mijn vrienden en vriendinnen op de berg filmen. Een redelijk goede steady shot voor snelle actie etc leek mij daarom wel handig.
Daarnaast speel ik in een bandje en wil ik ook dat de camera goed kan opnemen in donkere ruimtes zoals kroegen etc.

Naast dat ik weinig ervaring heb, heb ik ook nog eens een beperkt budget. Na wat rond neuzen enzo kwam ik tot de conclusie dat de Sony HC19 wellicht wat voor mij was. Heeft iemand ervaring met de camera en / of weet iemand een camera die goed zou aansluiten bij mijn eisen?

BVD & Grtz

RoB

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Videocameras vallen onder Audio, Video & HiFi. :)

GT --> AV

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Ikzelf vind de Sony HC serie te slecht presteren binnenshuis (in het donker). Beter (in het zelfde segment) zou zijn de JVC GR-DF420 (of als budgettair mogelijk is, de GR-DF540 met 1.3 MP). Deze camera's hebben een lichtsterker objectief (f/1.2) en een als goed bekend staand nachtprogramma. Daarnaast zit er in tegenstelling tot de HC19 een mic aansluiting op, waardoor je de camera ook nog kunt gebruiken om je bandje te filmen.

Vergeet onder geen voorwaarde en bij alle camera's een UV filter erbij te kopen. Deze beschermt je lens en zorgt ervoor dat je op je vakantie normale kleuren krijgt ipv een blauwzweem (door een grotere hoeveelheid UV licht op hoogte).

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Als je snowboardtricks wilt filmen zul je al gauw merken dat gefilmde hoek van de camera eigenlijk te klein is, dus ik zou zoiezo een model kiezen waar je ook een fisheye en/of een groothoek lens op kan zetten, dan kan je veel grotere shots maken. :)

Verwijderd

Dat kan sowieso op dergelijke camera's. Bij een dergelijk budget zou ik alleen voor een goedkope third party adapter gaan ipv het mega dure origineel. Hama heeft overigens nog heel acceptabele microfoons voor een schappelijke prijs (lees 60,-). Het is de RMZ serie.

Nu maar hopen dat de TS dit topic terug kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de snelle reacties en sorry voor het misplaatsen van het topic!

Mig29: de alternatieve JVC die jij oppert lijken me idd in dezelfde categorie vallen en heeft in iedergeval ervoor gezorgt dat ik nu in groot dubio zit :) Ik heb alleen nog wel een vraagje, wat bedoel je met

"Bij een dergelijk budget zou ik alleen voor een goedkope third party adapter gaan ipv het mega dure origineel. Hama heeft overigens nog heel acceptabele microfoons voor een schappelijke prijs (lees 60,-). Het is de RMZ serie."

Grtz

Verwijderd

Ik reageerde hiermee op de reactie van Sjoewe. Hij stelde voor om een groothoek te gebruiken op de camera. Ik bedoelde dat wanneer je een groothoeklens koopt voor je camera dat je dan beter een third party lens kunt kopen ipv een originele accessoire. Deze kosten ongeveer de helft van de camera. In dat geval lijkt mij de verhouding een beetje zoek en kun je denk ik beter voor een alternatief van een third party gaan!

Ik zie dat deze opmerking direct bij mijn opmerking over een mic stond. Zie dat dus een beetje los. De UV filter heb je in de bergen sowieso nodig. Volgens Sjoewe is een groothoek voor gebruik bij snowboarden ook aan te raden (heb ik geen ervaring mee). Mijn voorstel was om ook een accessoire mic erbij te kopen als je serieus een leuke opname wilt maken bij het bandje.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Ik zal het even uitleggen, omdat je vaak van niet zo heel erg ver van je object aan het filmen bent bij het snowboarden, krijg je vrij 'kleine' shots. Erg is het niet, maar het wordt mooier als je een lens met een grotere hoek pakt. Dan zie je meer van de actie en hoef je veel minder te pan/tilt te doen om de hele actie op de film te krijgen.

Pak er maar eens een snowboard/skateboard film bij, bijna alle shots zijn daar met een fisheye/groothoek lens gemaakt. Het is niet verplicht maar het is beslist geen overbodige luxe als je vooral dit soort dingen wilt filmen.

Verwijderd

Even voor je opgezocht. De JVC gebruikt een 30 mm objectief. Hier heb je een lijstje met ideeen. Hier nog een overzichtje van wat mics.
Pagina: 1