Flatcable of rounded cable voor ATA-133?

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik vroeg me eigenlijk af... Ik heb nu rounded ATA-133 cables in mijn computer zitten. Maar zoals iedereen denk ik wel weet, zakt de snelheid van de drive interface in als er veel fouten in de transmissie worden ontdekt.

Bij een ATA-133 flatcable wordt de storing (overspraak tussen twee signaaldraden) tussen twee draadjes voorkomen door er een extra aarde draadje tussen te zetten. Van een 80-polige ATA-133 kabel zit er om-en-om een signaaldraad en een aardedraad.

Als je nu een kabel gaat rounden (of een rounded kabel gebruikt), dan wordt dat systeem van om-en-om een signaaldraad en een aardedraad 'gesaboteerd'. Het zal bij een rounded cable vaak voorkomen dat twee signaaldraden tegen elkaar aan liggen.

Nou vroeg ik me af of het te meten is, en of iemand hier ooit metingen naar heeft gedaan.

Ik heb namelijk een halfgare rounded cable die ik op de HCC dagen wil gaan vervangen, maar ik vraag me af of ik niet beter gelijk weer terug kan gaan naar flatcable. Ik heb inmiddels een wat grotere kast en luchtstroom is niet meer zo belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 24-11-2005 12:56 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Ik heb eens even rondgezocht, en heb de volgende review van rounded cables gevonden:

http://www.cluboc.net/reviews/cables/antec_cobra/index.htm
As far as testing goes, it is extremely difficult to verify if one brand of cable actually transfers data faster or better than another. Many times, the only way to tell if a cable is good or not is if it simply works, or it doesn't work. Most of the time, as long as a cable meets ATA166/133/100/66 specs, it will work flawlessly. The only thing that really separates rounded cables you see on the market today is QUALITY. When buying cheap cables, you get exactly what you paid for; a cheap generic knock-off of the real thing. Although it may work the first time, the instant you pull on the cable to remove it, you end up breaking wires or the wires will come loose and cause strange data errors corrupting your hard drive. When choosing a cable, you should approach it just like every other piece of hardware you purchased - choose the best. Or if you are on a budget, choose the best product for the money. Just be a wise and educated consumer and you can't go wrong.
Ze stellen dus dat zolang er gespecificeerd is dat de kabel ATA133 compliant is, het goed is.
Persoonlijk ben ik iemand die in zo'n geval gewoon voor een kwaliteitskabel zou gaan, omdat je voor die paar tientjes het gelul niet wil hebben.

De Antec kabels uit de review lijken me van behoorlijke kwaliteit :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De officiele ATA133 spec zegt, als ik het goed heb tenminste, alleen 80 aders (40 data, 40 randaarde) en max 60 lang.

Rounden maakt de signaalintegriteit al minder, en grotere lengtes dan 60 cm ook. Als je vervolgens géén device op het eind van de kabel hebt zitten gaat de signaalintetriteit er nog meer onder lijden.

Zelf heb ik (op m'n werk) te maken gehad met een 3Ware 7500 8-poorts ATA133 RAID controller die door de winkel was uitgerust met 4 ATA133 schijven aan 4 stuks 90 cm rounded kabels. Wat betreft netjes wegwerken van kabels was dat wel een goeie oplossing, maar wat betreft signaaloverdracht niet: In de 3Ware controller logs werd steeds melding gemaakt van CRC errors en als gevolg daarvan geforceerd terugschakelen naar een trager overdrachtsprotocol... :|

Goed, de 4 stuks rounded ATA100 kabels van 90 cm (waren dus niet eens ATA133, mag officieel niet vanwege de lengte) gingen retour, en met de 4 stuks flatcable ATA133 kabels (die ook nog eens single ended waren, die 2e stekker heb je toch niet nodig voor het aansluiten van 4 HDs op 4 poorten) vervolgens de volle ATA133 transfer snelheid verkregen zonder CRC errors.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op donderdag 24 november 2005 @ 13:32:
De officiele ATA133 spec zegt, als ik het goed heb tenminste, alleen 80 aders (40 data, 40 randaarde) en max 60 lang.

Rounden maakt de signaalintegriteit al minder, en grotere lengtes dan 60 cm ook. Als je vervolgens géén device op het eind van de kabel hebt zitten gaat de signaalintetriteit er nog meer onder lijden.

Goed, de 4 stuks rounded ATA100 kabels van 90 cm (waren dus niet eens ATA133, mag officieel niet vanwege de lengte) gingen retour, en met de 4 stuks flatcable ATA133 kabels (die ook nog eens single ended waren, die 2e stekker heb je toch niet nodig voor het aansluiten van 4 HDs op 4 poorten) vervolgens de volle ATA133 transfer snelheid verkregen zonder CRC errors.
ik heb hier ook 2 90 cm Flatcabels in mb pc hangen, had ook eerst rounded maar dat werkte toch ook niet helemaal soepel en vooral niet als je ze dan in RAID hangt :D

en daarbij kan ik deze flatcables veel mooier en strakker! in mn chieftec kast verwerken :)

die 2 schijfjes waar ze aan zitten staan wel op de nominatie om vervangen te worden door SATA schijfjes, maar goed :)

404 Signature not found