[Excel] De functie DB

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-08 12:55
Ik behandel nu het onderwerp afschrijving in mijn lessen en ik kom de functie DB tegen. Deze functie berekent een percentage afschrijving van de boekwaarde dmv van de gegevens.

Een voorbeeldje is hier te vinden.

Mijn vraag is nu, hoe komt Excel aan dit percentage. Het is niet lineair, want anders zou het percentage boven de 100% uitkomen. Ik zoek dus het verband, nergens op internet is hier iets zinnigs over te vinden en de help van Excel legt alleen maar de functie uit. Heeft iemand een idee?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Welke Excel gebruik je dan, want in de mijne staat het letterlijk in de help 8)7

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

moet je het ff poste weet fjboere het ook meteen hier schiet hij niets mee op :+

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:56
Ok, alhier dan wat helpquotes:
"Bevat de afschrijving van activa over een bepaalde termijn met behulp van de 'fixed declining balance'-methode, ook wel vaste degressieve afschrijvingsmethode genoemd."

Aanvullende informatie

Bij de vaste degressieve afschrijvingsmethode wordt voor de berekening van de afschrijving een vaste factor gehanteerd. DB gebruikt de volgende formules om de afschrijving over een bepaalde termijn te berekenen:

(kosten - totale afschrijving uit vorige termijnen) * factor

waarbij:

factor = 1 - ((restwaarde / kosten) ^ (1 / duur)), afgerond op drie cijfers achter de komma

De afschrijvingen over de eerste en laatste termijn zijn speciale gevallen. Voor de eerste termijn gebruikt DB de volgende formule:

kosten * factor * maand / 12

Voor de laatste termijn gebruikt DB de volgende formule:

((kosten - totale afschrijving uit vorige termijnen) * factor * (12 - maand)) / 12

In boekhoudkundige termen (en dan nog een beetje kort door de bocht ook):
Ieder jaar wordt niet een deel van de nieuwwaarde, maar een deel van de boekwaarde afgeschreven.

Als boekhouder zou ik dit schema gebruiken als ik een activum (apparaat) heb, wat steeds minder economische opbrengsten heeft.
Bijv. Een computer schrijf je in 3 jaar af. aan het eind van het derde jaar doetíe het op zich nog best, maar je wil gewoon een nieuwe -> linear.

Een machine schrijf je in 5 jaar af. Dat ding verslijt (letterlijk) in die tijd. In jaar 4 doet'ie het beduidend minder goed dan in jaar 1. ->DBding.

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-08 12:55
Aha, ik kom nu ook aan goede percentage. In de help van de versie van Excel op school stond het toch niet zoals je hier net zet.

Ik snap het nu, hartstikke bedankt. :)