Toon posts:

Kan dit zonder bassverlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Binnenkort ga ik me een autoradio scoren.
Deze heeft 4x45 watt.
Mijn vraag is of het veel nut heeft om 4x(dezelfde) speakers in de hoedenplank te monteren?
In feite moet het dus harder gaan maar, is er geen basverlies?

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
als je de +/- goed aansluit :?

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

Ehm... de oppervlakte wordt groter dus er zou meer bass moten komen maar hou wel rekening met je belasting, veel speakers zijn 4 ohm en dergelijke versterkers willen ook maar 4 ohm zien......

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb zelf een Philips autoradio/cd speler van 4x 35watt.

Ik heb achter in de hoedenplank 2 JBL GTO 930 speakers liggen, http://www.jbl.com/car/product.asp?prod=GTO930&ser=GTS&cat=MEL
en voorin iets eenvoudiger full range speakers van Boschmann AudioLabs http://www.boschmann.com

Ik moet zeggen dat deze combinatie behoooorlijk klinkt, alhoewel experts zeggen dat de speakers niet ten volste benut worden; daarom ben ik nu rond aan het kijken voor een extra versterker... :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Je wil niet dat alles van achteren komt. Voor bas maakt dat niet zoveel uit, die gaat toch door alles heen.

bassverlies?

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Als je een 4x 45 watt versterker in je atoradio hebt is het bedoelt om 2 speakers voorin je auto te monteren, en twee achterin. De versterker is hierop gebouwd.
Ik vraag mij af waarom je niet gewoon twee speakers voorin monteerd, ipv alle vier achterin..?

Véél beter geluid...

Verwijderd

ach... je kan ook even een versterkertje met een subwoofer in je kofferbak leggen en die 4 kanalen in je auto lekker door de auto verdelen.

Zie http://www.euronet.nl/users/tooms/stereo.htm

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Idd wat Obi zei, je kan veel beter 2 speakers voorin en twee achterin monteren. Het klinkt absoluut niet mooi als het geluid alleen van achteren komt. En doordat auto's over het algemeen behoorlijk absorberend zijn van binnen, zul je ook echt het gevoel hebben dat het geluid van achter komt.

Jag

• itdinges
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 09:00
Verdeelen die speaker!!!!
Trouwens als je 4 speakers achterin legt wordt het geluid maar 0,4 procent harder.(dus ook de bassen):'(
dit komt omdat je 10 speakers nodig hebt om maar 1 Db omhoog tegaan,(logaritmische!) (met geluids sterkte natuurlijk)
Plaats gewoon een goede woofer acherin en klaar is je alende om wat meer Bass te krijgen.>:)

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 14:57 schreef itdinges het volgende:
Verdeelen die speaker!!!!
Trouwens als je 4 speakers achterin legt wordt het geluid maar 0,4 procent harder.(dus ook de bassen):'(
dit komt omdat je 10 speakers nodig hebt om maar 1 Db omhoog tegaan,(logaritmische!) (met geluids sterkte natuurlijk)
Plaats gewoon een goede woofer acherin en klaar is je alende om wat meer Bass te krijgen.>:)
Ehm... verdubbeling van geluid is een 3dB vermeerdering. Dus van 2 naar 4 speakers is 3dB meer. En hoe kom je procentueel uit ? je weet niet eens het rendement van de huidige speakers (X dB/watt)

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Als je ff meld wat het merk/model/bouwjaar is van je auto vertel ik je wat je voor het geluid het beste kan doen.
Maar ga er iig van uit dat (zoals iedereen al zegt) alleen achter speakers zwaar ruk klinkt.
Als je hard maar simpel veel geluid wil, neem dan een leuk compo setje voorin de auto ±13cm.
En idd een stel 6"×9" ovalen achter.
Zet bij je voor speakers er ff een bipje(bipolaire condensator) tussen om de bas af te zwakken (die komt toch van achter).
Als je het iets ingewikkelder maar mooier wil neem dan een compo voor, subwoofertube achter, dit allemaal op een 4kan. versterker. Voor bas weg filteren op versterker en de achter speakers op de radio met een bipje.
Meer kan ik pas zeggen als ik merk/model/bouwjaar van de auto weet.
Sterkte.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

dit komt omdat je 10 speakers nodig hebt om maar 1 Db omhoog tegaan,(logaritmische!)(met geluids sterkte natuurlijk)
Hmm, toch maar ff de FAQ lezen (zie signature).

Jag

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:30

ChUcKiE

Dus........

Koop gewoon een goede autoradio, met ingebouwde line-out voor een subwoofer (versterker aan), die alle hoge tonen wegfiltert en waarbij je ook nog vanaf de autoradio de kantelfrequentie kan instellen, lekkere versterker + subwoofer kist, dan nog line out naar vbersterker voor ovale achterspeaker, met ingebouwd low-pass filter, zodat er leuke aanvulling is op je subwoofer. De gewone speakers voor c.q. combo-set voor filter je dmv een condensatortje de bas weg en die hebben genoeg aan het vermogen dat de autoradio kan leveren! Zo heb ik het nu en het klinkt echt geweldig! Kost wat maar dan heb je ook wat!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

http://www.euronet.nl/users/tooms/stereo.htm

600 watt subs
160 watt 16cm 2-weg achter
40 watt tweaters voor

Kost wat maar dan heb je ook wat :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

JT

VETAK y0

RHT: misschien is je geluidskwaliteit erg goed, maar dat heeft nix met wattages te maken en ik zie ook niet in waarom je er zoveel watt in je auto hebt gestopt. Ik ga ook niet op me slaapkamer zitten met 2x500 watt....snappie wat ik bedoel ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik alleen achter speakers kan inbouwen is omdat, ik voor domweg geen ruimte heb.
De auto is een Volkswagen Golf type 2.
Voorin passen wel van die hele kleine speakertjes maar das niet echt wat.
Die zou ik wel kunnen aansluiten maar als ik de radio dan op half vermogen ofzo zou zetten heb ik voor vervormingg en achter niet.
Een extra versterker met basspeaker is voorlopig nog geen optie omdat, mijn ma ook nog boodschappen wil doen :)
Tenzij het op een andere goed manier natuurlijk kan.
Oh ja, kun je de speakerkabel gewoon aan een kant van de auto laten lopen of moet het voor links (links) en voor rechts(rechts)??

Verwijderd

Topicstarter
http://www.euronet.nl/users/tooms/stereo.htm
600 watt subs
160 watt 16cm 2-weg achter
40 watt tweaters voor

Kost wat maar dan heb je ook wat
Ik heb niet zo heel veel verstand van kasten enzo maarre is die kast niet te klein voor die 15 inch? speakers?
Of gebruik je ze maar gewoon de kofferbak als uiteindelijke kast?

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
jeps voor zover ik weet gaat THEORETISCH
als je 1 speaker heb en je zet er 1 dezelfde naast je aantal db met 3 omhoog maar in de praktijk ligt dit wisselend van de speakers en versterkers tussen de 2/2,5 en de 3 db
:)

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Op vrijdag 19 januari 2001 22:35 schreef Paashaas het volgende:
De reden waarom ik alleen achter speakers kan inbouwen is omdat, ik voor domweg geen ruimte heb.
De auto is een Volkswagen Golf type 2.
Voorin passen wel van die hele kleine speakertjes maar das niet echt wat.
Die zou ik wel kunnen aansluiten maar als ik de radio dan op half vermogen ofzo zou zetten heb ik voor vervormingg en achter niet.
Een extra versterker met basspeaker is voorlopig nog geen optie omdat, mijn ma ook nog boodschappen wil doen :)
Tenzij het op een andere goed manier natuurlijk kan.
Oh ja, kun je de speakerkabel gewoon aan een kant van de auto laten lopen of moet het voor links (links) en voor rechts(rechts)??
Als jouw golf is uitgerust met "handschoenen" vakjes in de deuren kan je daar roosters voor halen om daarin 13cm speakers te plaatsen, in je dashboard heb je "ruimte" voor 8,7cm speakers maar daar plaats je gewoon de tweeters van je 13 cm compo! Achter naast je hoedenplank heb je als het goed is ruimte voor 4"×6" kleine ovale speakers voor "rear fill". En een subje voor de bas aanvulling, golfjes zijn echt heel makkelijk om veel geluid uit te halen.
Als je meer vragen hebt post ze hier ff.

edit:

Om de achterbak vrij te houden voor boodschappen zou ik dan gewoon voor de optie van de 6"×9" ovalen in de hoedenplank gaan met de compo voor! Dit alles kan je met een 4kan. verst. aansturen die je bijvoorbeeld onder de bijrijders stoel plaatst.
Hoe de speaker kabels lopen maakt niet erg veel uit. De signaal(tulp)kabel en voedings kabels voor de versterker daarin tegen wel!
Meer interesante info hier.

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 22:38 schreef Paashaas het volgende:

[..]
Ik heb niet zo heel veel verstand van kasten enzo maarre is die kast niet te klein voor die 15 inch? speakers?
Of gebruik je ze maar gewoon de kofferbak als uiteindelijke kast?
Klopt helemaal, maar de poortjes die erin zitten zijn al dicht gemaakt en deze woofers zijn dan geschikt voor een 50 liter gesloten kast terwijl ze nu elk in een 35 liter kast zitten... Zit redelijk in de buurt.
Uiteindelijk zorgt de rest van de kofferbak ook voor een tegendruk.

En JT, beschouw het maar als een hobby :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag maar eens aan de slag gegaan.
De lokale audiowinkel had een paar mooie JBL GTO 963 MKII in de aanbieding voor 250 piek dus heb ik die maar meegenomen.

Ff wat anders, hoe laat je eigenlijk de stroom van de accu naar de versterker lopen?
zijn hier aparte gaten voor bij het dashbord?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zorg voor een mooie zekering bij je accu. De meeste auto's hebben wel rubbers, waardoor kabelbomen kunnen, of al lopen. D'rbij prikken en dan naar je versterker. Min zo dicht mogelijk bij je versterker kiezen, zelfde dikte als je plus. Wees niet te zuinig met draaddikte hiervoor, min vastzetten op je autochassis aan de kant waar ook je accu ligt.

Verwijderd

Op zaterdag 20 januari 2001 16:29 schreef Paashaas het volgende:
Ik ben vandaag maar eens aan de slag gegaan.
De lokale audiowinkel had een paar mooie JBL GTO 963 MKII in de aanbieding voor 250 piek dus heb ik die maar meegenomen.

Ff wat anders, hoe laat je eigenlijk de stroom van de accu naar de versterker lopen?
zijn hier aparte gaten voor bij het dashbord?
Gebruik in ieder geval goede kabels met extra dikke isolatie, en inderdaad een zekering bij je accu (khep ook een 100A zitten). Massa van je versterker kan je met een korte kabel direct aan je chassis knopen, ik heb um bij een bout van de achter gordels zitten.
De + kabel kan je bij de kabelboom stoppen die al onder je dashboard uitkomt, gebruik eventueel WD40 of groene zeep om hem gemakkelijk door te voeren. Door de cabine heen kan je meestal door de drempels heen, aan de binnenkant zitten strips op je drempels bij de deuren waaronder heel vaak veel ruimte zit. Zorg dan dat je audiokabel door de andere drempel gaat.
Succes !
Pagina: 1