• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Mijn camera (Canon pro1) lijkt een probleem te hebben met autofocus. zie vb
De lens is onlangs vervangen (was verbogen) door ETB.

Voordat ik hem terugstuur wil ik wel uitsluiten dat het niet aan mij ligt, Is er een makkelijke/duidelijke test? Vooral op grotere afstand lijkt het mis te gaan. Natuurlijk heb ik wat dingen getest zoals boompjes, maar daar zag ik het niet goed.

Onderstaande foto is wel erg extreem, maar het vierkantje zat echt om het beestje, met MF lukt het wel BTW

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tvleeuwen.canon/voorbeeld.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Pinin op 24-11-2005 11:30 ]

www.casarodriguillo.com

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 12:23

DinX

Motormuis

De focus ligt op het eerste zicht gewoon op het ruit ?

Je hebt geen verkeerd focuspunt geselecteerd ofzo ?

[ Voor 34% gewijzigd door DinX op 24-11-2005 11:30 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit dat plaatje kun je niet veel afleiden. Heb je scherp gesteld op de beestjes of op het gras? Het gras is scherp, en met een grote lensopening kan het dan best zijn dat de voorgrond onscherp is.
Sommige toestellen hebben ook verschillende methodes van scherpstellen. Die van mij stelt bijvoorbeeld alleen op het gebied in het midden scherp, andere toestellen hebben ook andere opties. Kan daar een instelling veranderd zijn?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

In dit topic staat een mooie test:
Backfocus test chart

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:32:
Uit dat plaatje kun je niet veel afleiden. Heb je scherp gesteld op de beestjes of op het gras? Het gras is scherp, en met een grote lensopening kan het dan best zijn dat de voorgrond onscherp is.
Sommige toestellen hebben ook verschillende methodes van scherpstellen. Die van mij stelt bijvoorbeeld alleen op het gebied in het midden scherp, andere toestellen hebben ook andere opties. Kan daar een instelling veranderd zijn?
Er staat in mijn verhaaltje dat ik gefocused heb op de beestjes. diafragma=3,5 maar waarom is het onderwerp bij manual focus wel scherp? Deze cam. kan maar op één punt (midden) focussen.
Dit lijkt mij geen goede test om AUTOFOCUS op grotere afstand te testen, maar misschien heb ik dat mis hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Pinin op 24-11-2005 12:15 ]

www.casarodriguillo.com

• Excibular
  • Laatst online: 17:51
tomleeuw schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:14:

Er staat in mijn verhaaltje dat ik gefocused heb op de beestjes. diafragma=3,5 maar waarom is het onderwerp bij manual focus wel scherp? Deze cam. kan maar op één punt (midden) focussen.
Hoe weet je zo zeker dat je focus op de beestjes lag? Het ziet er wat mij betreft gewoon uit of je mis gefocussed hebt. Ook wil gebrek aan contrast er wel eens voor zorgen dat de autofocus het punt niet goed begrijpt/kan vinden maar dat zal in dit geval niet het probleem zijn.

[...]

Dit lijkt mij geen goede test om AUTOFOCUS op grotere afstand te testen, maar misschien heb ik dat mis hoor.[/quote]

Autofocus gewoon testen met een verkeersbord, die blijft (bijna) altijd stil zitten. Maar ik denk dat dit gewoon aan jou ligt en/of aan de aap. Als dat beest maar even zijn hoofd heeft weggetrokken dan is dit het resultaat.

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

aap? 8)7
sorry voor de nutteloze bijdrage

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 14:17
is dit de enige foto waarbij je dit geconstateerd hebt? je kunt thuis een proefopstelling maken, plaats een glas melk op tafel, zorg voor een contrastrijke achtergrond enkele meters achter het glas. (bakstenen muur oid.) en je camera een metertje of 1,5 van het glas af, diafragma zo ver mogelijk open (3.5 is ok). En dan een proeffoto maken.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik heb het met de hele serie foto's, daarom viel het me op. Een enkel foto'tje kan natuurlijk gebeuren. En als het vierkantje en de zoeker precies over het beestje valt, mag je aannemen dat ie daar op focused.
Nu weet ik niet hoe het focus systeem werkt bij deze cam. (geen dslr) maar kan het zijn dat ie na het vervangen van mijn lens "scheef" mikt met meten? of is dat gewoon constructief onmogelijk ( :X )

www.casarodriguillo.com

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

tozzke

aka tozzert

stond de camera anders niet op het AiAF gebeuren van canon?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
heeft deze cam niet (gelukkig)

www.casarodriguillo.com

• Excibular
  • Laatst online: 17:51
tomleeuw schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:16:
Ik heb het met de hele serie foto's, daarom viel het me op. Een enkel foto'tje kan natuurlijk gebeuren. En als het vierkantje en de zoeker precies over het beestje valt, mag je aannemen dat ie daar op focused.
Nu weet ik niet hoe het focus systeem werkt bij deze cam. (geen dslr) maar kan het zijn dat ie na het vervangen van mijn lens "scheef" mikt met meten? of is dat gewoon constructief onmogelijk ( :X )
Als het een serie is is het inderdaad wat onwaarschijnlijker dat het een misfocus is. Ik neem aan dat AF gewoon gewoon hetzelfde ziet als dat jij op je LCD ziet, dus ik snap dan niet dat hij scheef kan meten. Heeft je camera niet toevallig shutter release priority en dat je dat aan had staan?

Verwijderd

tomleeuw schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:14:
[...]
Dit lijkt mij geen goede test om AUTOFOCUS op grotere afstand te testen, maar misschien heb ik dat mis hoor.
Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen. Je vraagt om een duidelijke en makkelijke focustest. Als dit gewoon goed gaat moet je dus de oorzaak ergens anders zoeken.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Tweakert: Tuurlijk proberen kan, en bedankt voor je reactie :) Maar om hier conclusies uit te trekken.......

ik zie meer in onderstaande test. (nu is het donker en erg nat)
Cereal schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:00:
is dit de enige foto waarbij je dit geconstateerd hebt? je kunt thuis een proefopstelling maken, plaats een glas melk op tafel, zorg voor een contrastrijke achtergrond enkele meters achter het glas. (bakstenen muur oid.) en je camera een metertje of 1,5 van het glas af, diafragma zo ver mogelijk open (3.5 is ok). En dan een proeffoto maken.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1