Toon posts:

[PRINTER] Kleurenlaser of Inktjet

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een printer aan te schaffen, en het gaat mij vooral om de afdrukkwaliteit van foto's en de prijs per pagina...de initieele aanschafkosten mogen maximaal €300 zijn.

Mijn vraag is nu, hebben jullie ervaring met kleuren laserprinters? Ik heb namelijk gelezen dat vooral foto's niet erg mooi uit een laserprinter komen en de resolutie is meestal minder hoog...maar ik kan geen voorbeelden vinden van prints op internet.

Kortom, wat is gezien mijn prioriteiten (1: paginaprijs, 2: afdrukkwaliteit) de beste keuze, toch maar een goedkope inktjet of een wat duurdere kleurenlaser. Ik ga behoorlijk veel printen... vooral in kleur en veel fotowerk

Ik heb al een aantal laserjets gevonden:
FabrikantTypeResolutieSnelheidPrijs
Konica MinoltaMagicolor 2400W2400x600 dp i20 ppm€ 259
EPSONAculaser C1100600x600 dpi25 ppm€ 299

Qua prijs zou ik de konica minolta nemen omdat die ook 2400x600 dpi kan leveren, probleem is echter dat de kleuren soms te hard worden (half glans en half dof)

Heb op mijn stage adres gewerkt met een zware HP colorlaserjet, een 8xxx ding, die printte echt lelijke kleurenafdrukken, tevens veel te duur maar zoiets wil ik dus niet.

PS het is niet de bedoeling dat jullie mij een directe keuze geven, maar meer jullie ervaringen geven met kleurenlasers, en dan vooral de afdrukkwaliteit, prijzen zoeken enz kan ik zelf wel :D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 11:29 ]

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Ik kan uit ervaring zeggen dat hele dure kleurenlasers (Bedrijfs HP) nog geen mooie foto's printen, dus ik neem aan dat goedkope lasers dat ook niet kunnen.
Wil(de) een KL voor dvdhoesjes e.d. maar twijfel er erg over ivm de afdruk kwaliteit

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

ook ervaring met een instap HP kleurenlaserprinter.....maar daar waren de A4 uitdraaien erg :'( van.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:29:
ook ervaring met een instap HP kleurenlaserprinter.....maar daar waren de A4 uitdraaien erg :'( van.
Welke was dat? Ik ga denk ik zowieso niet voor HP....relatief duur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:30:
[...]

Welke was dat? Ik ga denk ik zowieso niet voor HP....relatief duur.
Dacht dat het de 1600 was, maar dat is alweer een jaar geleden. :P
De kwaliteit zal toch wel een stuk vooruit zijn gegaan...........maar of ze nu echt al geschikt zijn om lekker A4 mee af te drukken???
Hoe groot wil je gaan afdrukken?

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Laser is leuk, maar niet echt geschikt voor foto's. Afbeeldingen zoals grafieken en clipart zijn ok maar foto's worden niet mooi in een laserprinter. Koop gewoon een goede inkjet kleurenprinter met een zooi cartridges er bij, kan best voor dat geld ;) Een goede Canon printer heeft niet al te dure inkt (in verhouding met HP bijv.), zeer goede fotokwaliteit en inkt die niet uitloopt als er water op komt...

Denk ook aan tonerprijzen, je moet wel 4 toners kopen mochten ze een keer op zijn, deze kosten al snel 100 euro, en aangezien die toners die er bij zitten maar voor ongeveer de helft gevuld zijn...

[ Voor 47% gewijzigd door D4V3 op 24-11-2005 11:43 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb de Minolta en ben er heel tevreden mee. In B/W 600x600 lekker rap printen (idd 20 ppm). Op normaal papier met prima kwaliteit kleuren printjes (ook fotos!) afdrukken.

Twijfelde bij de aanschaf ook tussen die Epson en de Minolta. Ik heb een paar reviews gelezen op internet waar die Epson er minder goed afkwam, daarom heb ik voor de Minolta gekozen.

Een ding; je kan die doos NIET achterop de fiets vervoeren |:( . Neem een auto mee!

Verwijderd

Topicstarter
Mycroft schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:41:
Ik heb de Minolta en ben er heel tevreden mee. In B/W 600x600 lekker rap printen (idd 20 ppm). Op normaal papier met prima kwaliteit kleuren printjes (ook fotos!) afdrukken.

Twijfelde bij de aanschaf ook tussen die Epson en de Minolta. Ik heb een paar reviews gelezen op internet waar die Epson er minder goed afkwam, daarom heb ik voor de Minolta gekozen.

Een ding; je kan die doos NIET achterop de fiets vervoeren |:( . Neem een auto mee!
Toevallig, maar ik zou graag foto's van printjes willen zien, maar die vind ik niet zo gauw met mijn grote vriend Goegel...En die 2400 dpi, zie je dat goed terug? Hij is in elk geval niet duur...

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 20:03

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topic dat ik eens gestart heb voor ervaringen met de Epson Aculaser 1100:
Ervaringen Epson Aculaser C1100?

Kijk ook eens op www.kieskeurig.nl voor gebruikers-ervaringen.

Ik heb ondertussen alle toners vervangen (Yellow na 312 pagina's, Magenta na 374m, Black na 405 en Cyan na 413 pagina's (de getallen zijn de kleurenpagina's die ik geprint heb en 98% ervan zijn dvd-hoesjes, dus ongeveer full-colour)). Bij Beat-it heb ik de nieuwe toners besteld en ik was ruim € 400,- kwijt voor alle 4 de toners, maar dan heb ik wel de high-capacity toners besteld en deze zouden zo'n 4000 pagina's moeten kunnen printen (natuurlijk niet full-colour).

Als je echt foto's wil gaan printen dan zal de kwaliteit van een inktjet (dan wel een duurdere versie) natuurlijk beter/echter zijn dan die van een kleuren-laser. Kleuren-laser is natuurlijk dan wel weer een stuk sneller. Als ik een hoesje van 20MB uitprint dan duurt het ongeveer 10sec voor ie begint te printen en binnen 5sec ligt ie dan klaar op de printer. (Ik moet er wel bij zeggen dat ik de printer via een USB 1.1 printserver heb aangesloten op mijn netwerk, hoe het dus zal zijn als ie rechtstreeks op een USB 2.0 aansluiting zit weet ik niet.)

Ow ja.. De doos is inderdaad enorm. (Gelukkig heb ik er niet mee hoeven slepen maar werd ie afgeleverd door UPS/TNT/andere bezorgdienst.)

[ Voor 7% gewijzigd door FlipFluitketel op 24-11-2005 11:52 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Ik zou voor een inkjet gaan, Epson of Canon. Ten eerste is de kwaliteit ervan vele malen beter dan die van een laserprinter, en de prijs per pagina is veel lager. Het is wel iets langzamer, maar daar valt mee te leven. Nog een leuk voordeel van sommige Canon modellen is automatisch tweezijdig printen, en de mogelijkheid om rechtstreeks op CD's te printen.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:41

the-spawn

.: Dark Storm :.

Ik zit met hetzelfde dilemma, sta ook op het punt een andere printer te kopen.
Ik heb nu een HP 930c en die lust die cardridges rauw, kost me klauwen met geld als ik zo me dvd/cd hoesjes en foto's blijf printen.

Nu zit ik ook te kijken naar de Minolta, ik was ook al aan het rondvragen naar ervaringen en naar mogelijkheden tot het bekijken van print-outs, vooral hoesjes of foto's.

Ik wil dan namelijk ook eerder zelf foto's uitprinten ipv alles naar de kruidvat of hema, ik laat daar dan alleen de geselecteerde afdrukken.

Ben je al wat verder gekomen, kipbanaan?

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:47

orf

Ik heb de C1100. Foto's zijn niet van dezelfde kwaliteit als mijn Epson fotoprinter, maar de snelheid en document afdrukken zijn erg positief.

Het apparaat is een stuk groter dan ik dacht voorday ik 'n bestelde. De doos was ongeveer 1m3.

Ik heb af en toe problemen met een witte streep in een foto afduk bij de C1100, weet niet helemaal waardoor dat komt.

Verwijderd

FlipFluitketel schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:50:
Topic dat ik eens gestart heb voor ervaringen met de Epson Aculaser 1100:
Ervaringen Epson Aculaser C1100?

Kijk ook eens op www.kieskeurig.nl voor gebruikers-ervaringen.

Ik heb ondertussen alle toners vervangen (Yellow na 312 pagina's, Magenta na 374m, Black na 405 en Cyan na 413 pagina's (de getallen zijn de kleurenpagina's die ik geprint heb en 98% ervan zijn dvd-hoesjes, dus ongeveer full-colour)). Bij Beat-it heb ik de nieuwe toners besteld en ik was ruim € 400,- kwijt voor alle 4 de toners, maar dan heb ik wel de high-capacity toners besteld en deze zouden zo'n 4000 pagina's moeten kunnen printen (natuurlijk niet full-colour).

Als je echt foto's wil gaan printen dan zal de kwaliteit van een inktjet (dan wel een duurdere versie) natuurlijk beter/echter zijn dan die van een kleuren-laser. Kleuren-laser is natuurlijk dan wel weer een stuk sneller. Als ik een hoesje van 20MB uitprint dan duurt het ongeveer 10sec voor ie begint te printen en binnen 5sec ligt ie dan klaar op de printer. (Ik moet er wel bij zeggen dat ik de printer via een USB 1.1 printserver heb aangesloten op mijn netwerk, hoe het dus zal zijn als ie rechtstreeks op een USB 2.0 aansluiting zit weet ik niet.)

Ow ja.. De doos is inderdaad enorm. (Gelukkig heb ik er niet mee hoeven slepen maar werd ie afgeleverd door UPS/TNT/andere bezorgdienst.)
kun je iets meer vertellen over de aansluiting op de printserver? is het draadloos en welk merk gebruik je?

ik ben nl op zoek naar een draadloze printserver die de Epson aculaser c1100 verbindt met mijn netwerk. momenteel gebruik ik een belkin printserver echter die ondersteunt dit niet.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die Epson, heeft die standaard een netwerk aansluiting?

Nee. Dat is dus de 1100n variant die een stuk duurder is.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 06-12-2005 15:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 17:32

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou absoluut voor een inkjet printer gaan, de Canon Pixma IP 5000 of nog liever de 5200 maakt afdrukken waar je U tegen zegt. Daarnaast is die ook nog zeer zuinig, goedkoop en stil.

DE website voor printertests: http://www.photo-i.co.uk/...s/Pixma%205000/page-1.htm

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 20:03

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:28:
[...]

kun je iets meer vertellen over de aansluiting op de printserver? is het draadloos en welk merk gebruik je?

ik ben nl op zoek naar een draadloze printserver die de Epson aculaser c1100 verbindt met mijn netwerk. momenteel gebruik ik een belkin printserver echter die ondersteunt dit niet.
Dat ding wat ik heb is van Linksys. Die hebben dacht ik ook draadloze printservertjes.
Aansluitingen wat erop zitten zijn 4 ethernetpoorten en 1 usb poort. Op de usb poort sluit je dus de printer aan en op de ethernetpoorten de pc's of een switch.
Ding heb ik bij Salland besteld. Daar hebben ze ook de draadloze varianten.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

zou kunnen dat het gaat werken, het probleem schijnt te zitten in het twee richtingen verkeer en de monitoring software. er zijn inderdaad een aantal printservers die hiermee overweg kunnen. ik heb de vraag bij Epson neergelegd en bij een aantal fabrikanten van printservers. Ik denk dat ik dat even afwacht alvorens ik over ga tot aanschaf.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 12:52

TheBorg

Resistance is futile.

De nieuwe color Laserjet printer hebben naar mijn mening toch al een redelijke kwaliteit. Geen foto kwaliteit, maar toch zeker vergelijkbaar met een DVD hoesje. Helaas zijn ze flink duurder dan 300 Euro.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Color laser printers zijn gewoon niet voor foto's bedoelt simpel,
Met echt hele dure grafische laserprinters, calibratie apparartuur en duur papier kan je wel aardige foto's maken, maar een canon pixma 4200 van nog geen €200,- verslaat dit met gemak.

Dus koop geen laserprinter voor foto's, vooral huidtinten is een drama.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:13:
zou kunnen dat het gaat werken, het probleem schijnt te zitten in het twee richtingen verkeer en de monitoring software. er zijn inderdaad een aantal printservers die hiermee overweg kunnen. ik heb de vraag bij Epson neergelegd en bij een aantal fabrikanten van printservers. Ik denk dat ik dat even afwacht alvorens ik over ga tot aanschaf.
De reactie van Epson:

Het zou kunnen werken, maar is van onze zijde uit niets over bekent.

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:46:
Ik zou absoluut voor een inkjet printer gaan, de Canon Pixma IP 5000 of nog liever de 5200 maakt afdrukken waar je U tegen zegt. Daarnaast is die ook nog zeer zuinig, goedkoop en stil.

DE website voor printertests: http://www.photo-i.co.uk/...s/Pixma%205000/page-1.htm
Het normale A4 papier gaat bij veel inkt dus foto's op hoge resolutie altijd zo bollen, bij laserprinters heb je dat veel minder...

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

.

[ Voor 100% gewijzigd door Slasher op 14-12-2005 19:02 ]

Elect a clown, expect a circus.

• stfn345
  • Laatst online: 05:29
Mijn ervaringen, ik lever dagelijks printers aan klanten:

- Minolta Magicolor - goedkoop, geen fotokwaliteit, redelijke prints, maar VEEL kleurverschillen tussen gelijke printers. - ik zou deze zelf nooit kopen.
- HP (color) Laserjet - nette prints, redelijk prijzige toners.
- HP Inkjet - mooie prints, belachelijk dure inkcartridges
- Epson inkjet - mooie prints, gemiddeld qua prijs (inmiddels iets goedkoper in inkt dan voorheen)
- Canon inkjet - mooie prints, erg goedkoop in gebruik. (Pixma serie)

Mijn advies: koop een canon uit de pixma serie (ikzelf heb een pixma 3000, perfecte printer)
voordeel van een hoger model is vrijwel alleen de snelheid (en deze is al razendsnel)

Conclusie: koop een canon Pixma i3000 of i4000 - kosten weinig in aanschaf EN in gebruik.

Verwijderd

razorhead schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:12:
Mijn ervaringen, ik lever dagelijks printers aan klanten:

- Minolta Magicolor - goedkoop, geen fotokwaliteit, redelijke prints, maar VEEL kleurverschillen tussen gelijke printers. - ik zou deze zelf nooit kopen.
- HP (color) Laserjet - nette prints, redelijk prijzige toners.
- HP Inkjet - mooie prints, belachelijk dure inkcartridges
- Epson inkjet - mooie prints, gemiddeld qua prijs (inmiddels iets goedkoper in inkt dan voorheen)
- Canon inkjet - mooie prints, erg goedkoop in gebruik. (Pixma serie)

Mijn advies: koop een canon uit de pixma serie (ikzelf heb een pixma 3000, perfecte printer)
voordeel van een hoger model is vrijwel alleen de snelheid (en deze is al razendsnel)

Conclusie: koop een canon Pixma i3000 of i4000 - kosten weinig in aanschaf EN in gebruik.
Sorry voor het tijdsverschil van bijna een maand met de laatste post, maarr...waar ik het meeste mee zit met inkjet printers is de opbolling van het papier bij veel inkt (dus grote foto's in kleur), of valt dat tegenwoordig ook wel mee?

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Ligt er sterk aan welk soort papier je gebruikt, goed papier bolt niet of nauwelijks op (fotopapier, of dik ander papier)

Verwijderd

Koenzie schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:08:
Ligt er sterk aan welk soort papier je gebruikt, goed papier bolt niet of nauwelijks op (fotopapier, of dik ander papier)
Oke maar op gewoon 80gram A4? Welke printer print dan het meest egaal?
Meest egaal? Engelse zinsbouw? Egaalst....whatever

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:32:
[...]

mee zit met inkjet printers is de opbolling van het papier bij veel inkt (dus grote foto's in kleur), of valt dat tegenwoordig ook wel mee?
But-papier. koop gewoon iets betere kwal.
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:25:
[...]

Oke maar op gewoon 80gram A4? Welke printer print dan het meest egaal?
Meest egaal? Engelse zinsbouw? Egaalst....whatever
Een laser als ie nieuw en goed is.

[ Voor 34% gewijzigd door Pinin op 11-01-2006 19:41 ]

www.casarodriguillo.com

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

tomleeuw schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:40:
[...]

But-papier. koop gewoon iets betere kwal.

[...]

Een laser als ie nieuw en goed is.
Een laser print foto's niet elgaal, ook niet als hij nieuw en goed is...

Verwijderd

Zou een zwartwit test voldoen? Of print een kleuren laserprinter in lagen wanneer er kleur gebruikt wordt, waardoor er meer opbolling ontstaat...

• Pinin

Pinin

Koenzie schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:31:
[...]

Een laser print foto's niet elgaal, ook niet als hij nieuw en goed is...
Jij hebt het over foto's ik niet, want dat was niet de vraag van die persoon waar ik op antwoorde.

edit: ook een laserprinter print foto's egaal, alleen de fotokwaliteit is ruk, maar dat is wat anders dan egaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Pinin op 12-01-2006 10:31 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Nou ik heb een Konica Minolta 2400W aangeschaft bij de mediamarkt voor €279,--. Deze komt compleet gevuld geleverd (3 kleuren cartdriges voor 1500 vel en een zwartwit cartdrigde voor 4500 vel).
Ik heb een paar foto's geprint en ben onder de indruk, probleem is echter dat volgens de spec. maximaal 90 gr/m2 papier gebruikt mag worden. Maar de kwaliteit is echt wel goed van de foto's en geen bollingen in standaard laserpapier. Qua prijs issie ook nog es goedkoper dan een inktjet.(gezien de hoge prijzen van de inkt zelf)..

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Wildfire

Joy to the world!

^^ kickje ^^

Een oom en tante van mij zijn hun Canon inktjet flink zat en willen iets anders. Ze vertelden mij dat ze het nu meteen goed wilden doen en meteen een laserprinter zouden willen, liefst kleur als dat kon.

Nu zat ik net een beetje ervaringen te lezen van anderen en ik twijfel - is een laserprinter wel een goede keuze? Ze zullen af en toe tekst en grafieken in kleur doen en ook links en rechts DVD hoesjes. Is dan bv. de Epson AcuLaser C1100 voldoende?

Is er ergens misschien nog een site met pics van afdrukken van laserprinters? Er kan wel vanalles gezegd worden over de afdrukkwaliteit, maar zonder pics van bv. geprinte DVD-hoesjes is dat wel moeilijk beoordelen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb een hele tijd gezocht naar reviews van de Epson, een Konica Minolta en de HP Laserjet 2600n. Meningen zijn gewoon erg verdeeld en heb nog niet een echte keuze kunnen maken. Al neig ik naar de HP

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 16:15
Ik heb de middenweg genomen. (alweer tijdje geleden)

- HP 5550 (inktjet) voor de fotoafdrukken
- HP 4500 (kleurenlaser) voor dvd hoesjes.

De Hp4500 is niet snel en lomp,maar een STUK voordeliger in gebruik. Printer koop je 2e-hands <200 eur, toners 60-70 eur per kleur (genoeg overtollige toners nieuw in doos op marktplaats)

Kostprijs per pagina is een stuk lager dan de huidige nieuwe kleurenlasers:

HP 2600 serie toner: 54 pond excl (gok 95 eur oid), 2000 pages 5%
Bron: http://h10010.www1.hp.com...79-12148116-31107751.html

HP 4500 serie toner: $119, zo'n 100 eur dus, 6000 pages @ 5%
Bron: http://h10010.www1.hp.com...48-24450-14791-14792.html

Het verschil in snelheid tussen een oude en nieuwe kleurenlaser is wel aanzienlijk, maar ja, voor dvd hoesjes.. maakt t mij totaal niet uit. Kostprijs per pagina des te meer.

Zoals al gezegd: voor fotos is een kleurenlaser niets, een inktjet print al veel beter. Maar voor inktzuipende meuk als dvd/cd hoesjes is het perfect.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 01-03-2006 22:16 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HP 4500 is al wel weer een oud model, en de ervaring die ik er mee heb is dat hij toch best traag kan zijn. Nieuw zijn ze niet meer te krijgen (en de 4xxx reeks van HP zit toch aan de 1500 euro). Dus dan kan je beter kijken naar een 2600 instap laser o.i.d

Pagina: 1