[XHTML/CSS] table- of list- data

Pagina: 1
Acties:

• -J00P-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 13:32
Graag jullie mening over het volgende probleem:

ik heb een lijst met gegevens, laten we zeggen:
labelX: dataX
labelY: dataY
langelabelZ: dataZ

Nu wil ik deze natuurlijk netjes uitgelijnt weergeven (zowel de labels als de data, 2 nette rijtjes onder elkaar dus)

Hoe kan ik dit het best doen? De manier van weergeven lijkt op een table.
Echter is de data semantisch een lijst (imho).
Wat is nu de correcte XHTML/CSS om dit weer te geven. Als list zie ik namelijk niet zo snel een simpele oplossing, terwijl het gebruik van tables ook niet helemaal op zijn plaats is volgens mij

Verwijderd

Naar mijn mening is een tabel toch het beste......

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 02:01 ]

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Dit is voor zover ik kan zien, tabulaire data, en hoort dus imho ook gewoon in een tabel. Een lijst dient imho gebruikt te worden bij een opsomming.

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:51
Je zou een definition list (dl) kunnen gebruiken. In combinatie met wat CSS (floating) kan je de dt en dd elementen naast elkaar op dezelfde hoogte laten staan. Imho is dat qua semantiek prima. Het voorbeeldje wat je hier laat zien zou ik niet bestempelen als tabulaire data, het doet mij meer denken aan een opsomming. Vandaar de definition list ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Een table vind ik verdedigbaar: gelijkwaardige data in de kolommen en horizontale relatie tussen de gegevens. Als je netjes met table-headers werkt en eventueel met axis/scope is daar niets mis mee.

Intentionally left blank

Verwijderd

het hangt eigenlijk helemaal af van de daadwerkelijke inhoud

• -J00P-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 13:32
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:24:
het hangt eigenlijk helemaal af van de daadwerkelijke inhoud
het gaat in dit geval om persoonsgegevens:
code:
1
2
3
4
5
naam:                jansen
voornamen:           jan jans
adres:               somestreet 00
                     somecity
etc                  etc

ik heb het nu opgelost met een definition list, maar weet nog steeds niet of dat de goeie oplossing is.

[ Voor 5% gewijzigd door -J00P- op 24-11-2005 16:18 ]

Verwijderd

alhoewel de meningen er een beetje over verdeeld zijn of zoiets in een dl of een tabel moeten (het is niet echt definitie), zou ik voor tabel kiezen, temeer vanwege je beoogde opmaak.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 17:47:
alhoewel de meningen er een beetje over verdeeld zijn of zoiets in een dl of een tabel moeten (het is niet echt definitie), zou ik voor tabel kiezen, temeer vanwege je beoogde opmaak.
Wat voor opmaak je eraan wilt koppelen moet opr de semantiek van een code geen invloed hebben. Een definitie-lijst staat semantisch wel goed voor de beoogde content.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 10:20
Het hangt er volledig van af hoe jij de rest van de pagina's hebt gemaakt. Heb je de hele pagina opgebouwd uit tabellen, dan is tabellen hier een logische keuze. Is je pagina echter opgebouwd uit div's dan ga je natuurlijk niet met een tabel werken maar met twee divjes. Officieel is het echter gebruikelijk dergelijke data in een tabel te stampen.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 01:54:
Het hangt er volledig van af hoe jij de rest van de pagina's hebt gemaakt. Heb je de hele pagina opgebouwd uit tabellen, dan is tabellen hier een logische keuze. Is je pagina echter opgebouwd uit div's dan ga je natuurlijk niet met een tabel werken maar met twee divjes. Officieel is het echter gebruikelijk dergelijke data in een tabel te stampen.
:D Ga jij eens gauw wat lezen over semantiek in plaats van hier onzin lopen te spuien. Hoe je de rest van je pagina hebt opgebouwd, hoort geen enkele invloed te hebben op de keuze van je element.

@TS
In dit geval zou ik gaan voor een definition list. Je hebt immers enkel een term en de verdere invulling daarvan. Een tabel kan wat mij betreft ook wel.

Pas wanneer je informatie over meerdere personen wilt tonen, is het 100%-duidelijk tabulaire data.

Naam________________Voornamen___________Adres_____
Bla                 Bla bla bla         blaaaaa 15
Moo                 Moo moo moo         mooooo 21

Het probleem met dl's is dat niet zeer precies is omschreven waar het voor is. Het hoofddoel is duidelijk (begrippenlijsten, woordenboeke, etc.), maar het internet houdt zich qua inhoud niet echt aan de offline-vormen. dl's in formulieren? dl's in gastenboeken/fora?

[ Voor 2% gewijzigd door -Lars- op 25-11-2005 19:57 . Reden: Grammatica ]

Pagina: 1