Toon posts:

[XP] reboot zomaar ondanks 'opnieuw opstarten' uitgevinkt *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje geleden heb ik voor mijn vriendin een pc in elkaar gezet en geïnstalleerd.
De pc heeft echter nooit goed gewerkt en reboot zomaar. Dit gebeurd wanneer je meerdere programma's draait (Word, IO, Winamp) of wanneer je een spelletje speelt (Sims 2).
Het scherm wordt dan zwart, alle ventilatoren in de pc blijven draaien, en windows wordt opnieuw gestart. Tijdens het opnieuw opstart voert XP checkdisk/scandisk uit.
Ik heb XP inmiddels opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft zich voordoen.

Systeem:
ASUS A8V Deluxe
AMD64 3200+
Ati Radeon 9800 Pro (van MSI)
Maxtor 160gb SATA (6Y160M0)
Twee maal een Kingston KVR400 (512MB PC3200 CL3) dus in totaal 1024
Coolermaster Real Power 450W Voeding
Windows XP Proffesional en de daarbij behorende Office

Ik ben het nu echt spuugzat en hoop dat een van jullie een antwoord weet.
Overigens heb ik 'opnieuw opstarten' uitgevinkt in 'Systeem'. Dit verandert echter niets.

Ik hoop dat iemand weet waar het aan ligt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 00:32 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:52

ThunderNet

Flits!

Zijn alle drivers geinstalleerd?
Dingen die je ook nog moet controleren: je geheugen.. laat het programmatje memtest86 voor uurtje of 24 draaien.
Hardeschijf test utility van Maxtor.

Wat het ook nog kan zijn is een hitteprobleem. controleer of je videokaart en cpu ventilatoren goed draaien. en voel ook even aan de koelblokken.. Deze horen warm tot heet te zijn (wel als je spel/veel apps tegelijk draait natuurlijk ;) )

p.s. Volgende keer denken ook de rest van je topic titel in te vullen

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Drivers zijn goed geïnstalleerd. De spullen zitten in een aerocool kast waar twee grote 120mm ventilatoren en een 80mm de boel aardig koel houden. Op de processor zit een Zalman koeler die hem rond de 30 graden houdt. De HD zit meteen achter de voorste ventilator. Het enige wat te warm zou kunnen worden is de Videokaart, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Hoe werkt dat Utility programma van maxtor eigenlijk? :9

Zul je altijd zien dat je de titel vergeet....

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Het gebruiken van die utility staat uitgelegd op de Maxtor site :)
Controleer ook nog even de videokaart koeler, het kan voorkomen bij 9800PRO's dat ze niet goed zitten , of er af vallen door de hitte :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
hij zit er nog op ;)
waar kan ik de temperatuur controleren?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Door gewoon aan het koelblok te voelen terwijl je een 3d spel speelt...
Over nadat je 3D mark (www.futuremark.com) even hebt laten lopen (tijdens het lopen voelen natuurlijk) Want op de std. 9800PRO zit geen temp. sensor.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
oke

Rechtermuis "My Computer"/"Deze Computer"
- Eigenschappen / Properties
- Geavanceerd / Advanced
- Opstart en Herstelinstelling / Boot and recovery settings
- Bij crash automatisch rebooten/ Automaticly reboot at crash UIT!!!

ik zit vast op een paar puntjes wat mis (ff geen zin om het uit te zoeken), maar je moet er zo uitkomen.

Dan krijg je een foutmelding voor hij reboot waaruit je kan opmaken wat er aan de hand is.. reboot en opstartproblem FAQ gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:51:
oke

Rechtermuis "My Computer"/"Deze Computer"
- Eigenschappen / Properties
- Geavanceerd / Advanced
- Opstart en Herstelinstelling / Boot and recovery settings
- Bij crash automatisch rebooten/ Automaticly reboot at crash UIT!!!

ik zit vast op een paar puntjes wat mis (ff geen zin om het uit te zoeken), maar je moet er zo uitkomen.

Dan krijg je een foutmelding voor hij reboot waaruit je kan opmaken wat er aan de hand is.. reboot en opstartproblem FAQ gelezen?
Dit heb ik dus gedaan, maar ik krijg geen foutmelding voordat hij reboot, het scherm wordt gewoon zwart, en hij begint met rebooten. Ik krijg dus geen blauw scherm met fouten erop. :(

Verwijderd

Of warmteprobleem of voeding met problemen of defecte hardware of heel defecte windowsinstall (onwaarschijnlijk): probeer eens een tijdje alleen mobo met oude vidkaart en hd en dat stressen
Alhoewel voeding dat gewoon aan zou moeten kunnen.

Kijkdus vooral even alle koelers naar, en anders memtest/maxtor en systeem uitkleden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 01:04 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[XP]
Je bent wat vergeten in de topictitel ;) Ik vul het even voor je aan. Welkom op GoT trouwens :Y)

Omdat het wel een hardwareprobleem "moet" zijn als het ook gebeurt als je in Windows instelt dat die niet reboot bij een BSOD (Catch22, lezen ;) ), verplaats ik je vraag naar Processors, Mobo's & Geheugen omdat de experts dan daar zullen zitten.

Ik zou inderdaad toch uitgaan van een voeding- of warmte probleem. Ik denk dat de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif Technische PMG FAQ - hangen en opstartproblemen zo ongeveer alle tips al geeft wat dat betreft, neem die daarom even door.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik wist zo snel even geen goede titel, dus had die even uitgesteld^^
Ik denk stiekem dat het aan het geheugen ligt, omdat de videokaart naar mijn weten in word niet intensief wordt gebruikt, en het even duurt voordat de computer uitvalt. (Zou kunnen betekenen dat het even duurt voordat het geheugen vol is?). Spellen als de Sims snoepen neem ik aan ook van het geheugen. Het rare is alleen dat de computer wanneer hij een keer is uitgevallen, na het opstarten snel weer uitvalt. Dit zou juist weer wijzen op een temperatuur probleem.

Ik zag in een reactie Memtest86 staan. Is dit een programma dat ook voor een leek te gebruiken is?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

memtest86+ is inderdaad redelijk n00bproof: diskette in de geluf, reboot, wacht een paar uur en kijk naar de error-teller die op 0 hoort te blijven steken.

Temperatuur lijkt me met die symptomen inderdaad een goede gok. Schroef de kast eens open na een crash of kijk met tools / een eventuele BIOS functie naar de temperaturen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
De processor blijft goed, daar zit een goede zalman koeler op. Videokaar zou het kunnen zijn, die zit wat meer verscholen. Kan het geheugen ook te warm worden?
Pagina: 1