Toon posts:

Computer valt telkens uit, iemand tips ?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn pc valt telkens spontaan uit.

Ik maak gebruik van de volgende configuratie.

MBO : P4C800 Deluxe.
CPU : P4 3Ghz 800FSB
geheugen : 2 x 512 DDR 400 MHZ
Video : 9600 PRO 128 MB
PSU : Qtec 500w

Verder standaard dvd brander enz..

Wat ik allemaal al getest heb.

XP opnieuw installeren.

Nieuwe voeding : Geen succes systeem valt nog steeds spontaan uit soms tijdens het opstarten van XP soms pas na 5 min werken.

Andere videokaart : Zelfde probleem.

DVD-rom en DVD-brander ontkoppelt: Zelfde probleem.

CMOS gereset : zelfde probleem.

Als laatste test draai ik nu een LIVE cd van UBUNU (linux) en tot mijn verbazing blijft het systeem nu wel draaien. Dus nu beginnen mijn twijvels bij de harde schijf te hangen en of de controllers daar van. (aangezien hij die nu niet gebruikt)

Iemand mischien enig idee kan namelijk de HD niet testen, want ik heb geen andere schijf.

Grt,
Robert

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Qtec 500W heeft heel weinig echte Watten, dus ff in belaste toestand de spanningen controleren. Memtest om te controleren dat de ram, processor en chipset een beetje ok is door een nachtje laten draaien. Harde schijven kan je met een diagnosetooltje van de fabrikant testen.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 23-11-2005 23:43 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je hardeschijf eens met een tooltje van je hardeschijffabrikant (zie de Opslag en I/O Controller faq: diagnosetooltjes).

Wauw, een sig!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Ik gok het mobo of wat ik eigenlijk denk: het geheugen.
Zeker omdat het in linux wel goed werkte, je zal nooit je volle 1 gig gebruiken, en linux begon dacht ik "aan de andere kant" van je geheugen als ik het niet verkeerd heb...
Probeer dus even memtest (onder dos) te draaien, en laat het ons weten :)

EDIT: Het zou idd ook je harde schijf kunnen zijn, maar dit maak in de praktijk niet vaak meej. (ondanks dat ik het soms ook wel eens vermoed is het vaak toch iets anders)

[ Voor 24% gewijzigd door warcow op 23-11-2005 23:46 ]

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik denk niet het geheugen als je al bezig bent met een live cd te gebruiken. Een live cd of knoppix word volledig in je geheugen geladen en dus is de kans dat hier een fout in zit minimaal.
Probeer eens een bios update en je hd goed door te laten lopen.
De info die ik nog een beetje mis is start hij opnieuw op of valt het gehele ding uit ?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Die cd word niet compleet in het geheugen geladen, hij gebruikt alleen het nodige. (daarom laad de cd ook elke keer dat je wat doet)
Tevens begint linux bij het geheugen aan de andere kant, dit zou het dus kunnen verklaren.
Ik zou gewoon voor de zekerheid ook iig toch memtest even draaien, je verbaast je echt bij hoeveel pc's het geheugen wel niet foutief is. Op campzone hadden wij weddenschap dat degenen met foutmeldingen zouden afwassen, en 2 van de 4 bij ons hadden fouten.... :D

btw, zelfs al zou die linux zo 700 mb gebruiken, windows heeft als ie net opstart ook maar iets van 300 mb, dus je zou die hele linux cd kunnen inladen, zonder bij het foutieve geheugen gedeelte te komen. (maar zoals ik zei, dat van dat geheugen ben ik me niet meer hondert procent zeker...)

[ Voor 24% gewijzigd door warcow op 23-11-2005 23:58 ]

Verwijderd

Kijk je mobo eens na op lekkende of opgeblazen condensatoren, meet je voeding eens uit en bekijk de temp van je proc eens...

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Valt de PC uit of doet ie een reboot :?

* NBK gokt op HDD

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 14:26
Probeer eens een fan op je Northbridge te zetten, probleem heb ik ook gehad.. :s

Omdat het kan...

• MBV
  • Laatst online: 09:36

MBV

Ik zet mijn geld in op de voeding. Geheugen is een goede 2e voor risicospreiding, en als 3e de HDD. Memtest is het simpelste, begin daar eens mee :)

• Garaddon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05-2025
De Q-tec voedingen zijn idd niet al te gewldig, dus ik denk dat het daar aan ligt

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 14:26
Althwen schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:05:
De Q-tec voedingen zijn idd niet al te gewldig, dus ik denk dat het daar aan ligt
Inderdaad is de voeding vaak onderschat, zeker een P4 prescott is een heerlijke warmtebron en dus stroomvreter.. Ik heb helaas hetzelfde prblem gehad, na een tijdje werken afslaan, oplossing was een extra casefan voor een koele luchtstroom over de nb (daar waar de heatsink op zit) laen zorgen.
Hier ben ik achter gekomen toen de pc tijdens werken met open behuizing wel bleef lopen en ik die heatsink aanraakte..

Veel succes ermee either way..

Omdat het kan...

Verwijderd

volgens mij is er pas 3000 keer op GoT gezegd dat de QTec 500 troep is 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor van veel mensen nu dat het mischien de voeding en of het geheugen is, Maar dit ik heb ook allebei vervangen en het probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb trouwens een maxtor 200GB sata schijf. (zal die eens gaan testen).

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-05 22:29
Als je gebruik maak van win2k of winxp, kun je via de eigenschappen van deze computer bij het tabblad geavanceerd en dan opstart en herstelinstellingen het vinkje bij "de computer automatisch opnieuw starten" Uit zetten. Daarmee krijg je de volgende keer wanneer je pc afsluit de welbekende BSOD. Daar staat een stopfout in. Die code kan je dan vergelijken met BSOD guide en kun je mogelijk zien wat het probleem is.

• MBV
  • Laatst online: 09:36

MBV

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 10:45:
volgens mij is er pas 3000 keer op GoT gezegd dat de QTec 500 troep is 8)
Veel minder: in maar 83 topics. Qtec daarentegen wél 1313 keer genoemd op GoT :D

http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart

Verwijderd

Topicstarter
Dat vinkje had ik al uitgzet. Maar het lijkt me niet zo`n soort fout waardoor hij evt zal willen herstarten. Het is namelijk net als of je de voeding uitschakeld zo valt hij uit.

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-05 22:29
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:11:
Dat vinkje had ik al uitgzet. Maar het lijkt me niet zo`n soort fout waardoor hij evt zal willen herstarten. Het is namelijk net als of je de voeding uitschakeld zo valt hij uit.
Kan nog met je poccesor te maken hebben dat hij te warm word en dat in de bios staat dat hij dan automatisch moet afsluiten bij bepaalde temp.
Valt ie uit of start ie opnieuw op?

Verwijderd

Topicstarter
winux schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:18:
[...]

Kan nog met je poccesor te maken hebben dat hij te warm word en dat in de bios staat dat hij dan automatisch moet afsluiten bij bepaalde temp.
Valt ie uit of start ie opnieuw op?
Hij valt gewoon echt uit. Als of je de stekker uit de com trekt. De temp is vrij normaal 56 graden ongeveer. Ook niets overgeclockt trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu verschillende testen uitgevoerd op de hardschijf, maar hier uitblijkt dat de schijf gewoon goed is.

Het vreemde vind ik ook nog steeds dat hij tijdens die testen en tijdens linux gewoon blijft draaien.

Daar uit concludeer ik dat het niet iets met het MBO kan zijn, anders had hij dan toch ook moeten uitvallen ?

:)

Verwijderd

Het kan zijn dat hij daar een lager voltage gebruikt dan bep. aplicaties in windows.
Het wattage kan de voeding niet opleveren, dus krijgt de pc te weinig stroom, dus valt de pc uit.
Logisch. Of het nou wel of niet aan de voeding ligt. Koop een andere, waarschijnlijk is het probleem dan verholpen, en zo niet dan kijk je verder wat het kan zijn, en heb je in ieder geval geen schadelijke voeding meer.Verder zou je nog kunnen proberen de processor te testen in zwaar belaste situatie, maar dit heeft pas zin met een goede voeding, want zwaar belast heeft behoefte aan genoeg power

succes

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 22:00

3xNix

golfr in hart en nieren

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:00:
Kijk je mobo eens na op lekkende of opgeblazen condensatoren, meet je voeding eens uit en bekijk de temp van je proc eens...
Helemaal met Visvogel eens, gister ook 1 gehad allemaal bol met prut erop. (mobo 1 jaar oud)
Ding reboote steeds spontaan, of ging uit.
Heb je ze al bekeken? of weet je niet wat je zoekt?

Verwijderd

Topicstarter
3xNix schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:23:
[...]

Helemaal met Visvogel eens, gister ook 1 gehad allemaal bol met prut erop. (mobo 1 jaar oud)
Ding reboote steeds spontaan, of ging uit.
Heb je ze al bekeken? of weet je niet wat je zoekt?
Heb het hele mobo nagelopen, ziet er allemaal normaal uit. Staat niets bol ofzo. Zal dan toch nog maar eens naar een andere voeding gaan kijken vanmiddag. Laat jullie wel horen als dat het is. |:(

Verwijderd

ik heb ook 2 jaar met een Qtec 450 watt gezeten had nergens problemen mee...

het zou kunnen dat er bij jou 2 "toevallig" crap zijn

mijn specs waren toen p4 prescott 2.8 ghz 1024 mb ram radeon 9800pro en nog wat meuk...

ik denk dat je harde schijf aan het overlijden is

Verwijderd

Topicstarter
heb zojuist de voeding vervangen voor een 400 watt antec voeding.

Mocht helaas niet helpen.

Dus zo ongeveer het laatste dat het nog kan zijn is het Moederbord. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:41:
ik heb ook 2 jaar met een Qtec 450 watt gezeten had nergens problemen mee...

het zou kunnen dat er bij jou 2 "toevallig" crap zijn

mijn specs waren toen p4 prescott 2.8 ghz 1024 mb ram radeon 9800pro en nog wat meuk...

ik denk dat je harde schijf aan het overlijden is
Deze heb ik echter getest met maxtor tools en die blijkt gewoon goed te zijn.

Verwijderd

Valt de PC uit als je specifieke dingen doet? Het kan namelijk ook een driver-probleem zijn.

Eigen voorbeeld: telkens als ik ging downloaden met P2P-applicaties viel mijn computer uit (of: BSOD). Naar lang zoeken was de driver van mijn ADSL-modem het probleem. Nieuwste driver installeren en alles loopt nu zoals het hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 16:24:
Valt de PC uit als je specifieke dingen doet? Het kan namelijk ook een driver-probleem zijn.

Eigen voorbeeld: telkens als ik ging downloaden met P2P-applicaties viel mijn computer uit (of: BSOD). Naar lang zoeken was de driver van mijn ADSL-modem het probleem. Nieuwste driver installeren en alles loopt nu zoals het hoort.
Hij valt heel wisselvallig uit. soms al bij het login venster van windows en soms tijdens het surfen op internet. Net een schone installatie op er op van windows maar dat helpt ook niet. (en dit terwijl b.v de hele installatie zonder problemen verliep).

Wat ik vanavond nog probeer voordat ik een nieuw MBO koop is linux gewoon installeren en kijken als dan ook alles net zo soepel blijft draaien als bij de live cd er van.
Pagina: 1