[osx]HDD ruimte is zomaar minder geworden...

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik was net even een TV serie aan het kijken en na het kijken zie ik in finder dat ik nog maar 7.7 gig over heb aan schijfruimte terwijl ik net voor het kijken nog iets met 13 Gig had. WTF??!?!

Ik zag mijn schijfruimte van m'n externe HDD ook langzaam terug gaan van 724 naar 721.7 gig ik ben niks aan het downloaden naar m'n externe hdd of iets aan het verplaatsen naar de externe hdd. What the hell is hier aan de hand??? De eerste mac virus???

Heb maar even voor de zekerheid alles gebackuped.

Ik heb even gekeken naar mijn mappen en mijn eigen home is iets meer dan 42 gig groot.
De root>Library map is 19.26 Gig groot <- is dit normaal? Hoe groot is die van jullie?

Assume there are no rules and it's one big free for all

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 19:00
Wat is je schijfruimte als je even uit-/inlogt, of zelfs even herstart?

Ik heb weleens progje gehad wat ergens wat geheugen lekte, dat schreef ie weg naar schijf. Of je swapt naar schijf kan je controleren door "top" te doen in je terminal, als je pageouts hebt dan heb je niet genoeg geheugen (of lekt er iets wardoor je geheugen vol zit) en gaat je mac swappen.

• Alpha-sphere
Uitzetten was het eerste wat ik deed. Daarna gaf finder nog steeds hetzelfde aan.

Ik heb net m'n bakkie weer gerestart en als ik in m'n activity monitor kijk dan zie ik dat ik maar 7.84 MB vrij heb. 560.20 MB inactive!! WTF?!

• NomoDigger
Een mac houdt wel van geheugen, als hij niet meer nodig heeft maakt hij ook geen geheugen vrij. Dit resulteerd in snellere laadtijden voor dingen die toevallig nog in het geheugen staan :) Pas als ie gaat swappen heb je echt te weinig geheugen, dit kan zien door te kijken of je pageouts hebt.

Mijn schijf is maar 10 GB groot, (iBook OS 10.3.9) /Library/ =~ 1 GB en /System/ =~ 1.2 GB

Je home-dir daar kan je natuurlijk zoveel inzetten als je wilt, kijk eens naar hoe groot je onderliggende mappen zijn daar. (bewaar je je muziek en films in je homedir?)

Geef ook even aan wat je open had staan en welk OS je draait.

[ Voor 7% gewijzigd door NomoDigger op 24-11-2005 00:07 ]

• Alpha-sphere
NomoDigger schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:06:
Een mac houdt wel van geheugen, als hij niet meer nodig heeft maakt hij ook geen geheugen vrij. Dit resulteerd in snellere laadtijden voor dingen die toevallig nog in het geheugen staan :) Pas als ie gaat swappen heb je echt te weinig geheugen, dit kan zien door te kijken of je pageouts hebt.

Mijn schijf is maar 10 GB groot, (iBook OS 10.3.9) /Library/ =~ 1 GB en /System/ =~ 1.2 GB

Je home-dir daar kan je natuurlijk zoveel inzetten als je wilt, kijk eens naar hoe groot je onderliggende mappen zijn daar. (bewaar je je muziek en films in je homedir?)

Geef ook even aan wat je open had staan en welk OS je draait.
Ja maar ik heb 'm nog nooit zoveel inactive geheugen zien gebruiken. Ik heb nu alleen safari en Activity monitor aan staan. Ik draai 10.4.3

Ik bewaar mijn muziek en dergelijke in m'n eigen home dir ja. Gewoon waar je ze verwacht in de picture, music map enz

• NomoDigger
Alpha-sphere schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:11:
[...]
Ja maar ik heb 'm nog nooit zoveel inactive geheugen zien gebruiken. Ik heb nu alleen safari en Activity monitor aan staan. Ik draai 10.4.3
Inactief geheugen wordt toch juist niet gebruikt? Is in het verleden gebruikt en staat nu te wachten om hergebruikt te worden.
Ik bewaar mijn muziek en dergelijke in m'n eigen home dir ja. Gewoon waar je ze verwacht in de picture, music map enz
Dan is je home-dir niet gek groot, je (root)/Library echter wel, kan je uitvogelen in welke map deze GB's zich bevinden?

• Alpha-sphere
14.2 GB in m'n /library/Logs/console/501 map
Het bestand console.log.3 is de boosdoener zo te zien. Kan ik dat gewoon weg mieteren?

Hey, m'n inactive geheugen is nu weer terug naar 80MB. Ik heb nog niks weggegooit.

[ Voor 103% gewijzigd door Alpha-sphere op 24-11-2005 00:31 ]

• NomoDigger
Heb je hier wat aan?

En inactief geheugen heeft niets te maken met gebruikte hardeschijfruimte.

Wellicht is het zoieso een idee om eens wat onderhoud te doen (als je dat niet al doet), kijk eens naar cocktail.

[ Voor 64% gewijzigd door NomoDigger op 24-11-2005 00:38 ]

• Alpha-sphere
Ik heb even in m'n log gekeken en heb het volgende aangetroffen

XviD_Codec: Error GetMediaSample()
XviD_Codec: error, non monotone timestamps 1621 >= 1621
XviD_Codec: error, non monotone timestamps 1621 >= 1621

Heel veel hiervan! Dit is dus de boosdoener! GRRRR
Een gaar gecodeerde XviD bestand??

En in dit topic iemand met hetzelfde probleem
http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=42338