[NewLineService/DSL] Welk ISRA punt?!?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 13:37
Ik wil op mijn nieuwe adres (appartement) een ADSL-verbinding laten leggen (Tweakdsl). Nu krijg ik de vraag van hun welke van de 3 onderstaande ISRA-punten zij moeten gebruiken. :?
komen wij een nieuw probleem tegen. De extensie 1-18 is onjuist volgens de postcodecheck. Verder zien wij hier 3 verschillende IS/RA punten.

1)
ISRA specs 001/B/KMR/KAMER(SLAAP EN
Qualified length Length measurement
Cgb code Tb-C Commentcode

2)
SRA specs 002/B/KM/KAMER

3)
SRA specs 003/B/GK/GASKAST

Kunt u ons doorgeven waar wij uw aanvraag op moeten realiseren?
Nee natuurlijk kan ik dat niet ! |:( :Z Hoe moet ik dat nou weten.

Het enige dat ik kan zien is dat in de woonkamer van mijn nieuwe appartement een dubbele telefoonaansluiting zit (waarvan 1 voorzien van stopcontact). In mijn meterkast zit niks (behalve gas, water, electra en de intercom naar de voordeur) Voor ik het appartement kocht heeft het een tijd leeg gestaan, dus er is al enige tijd geen actieve telefoonverbinding.
Tweakdsl zegt dat ze op 1-18 niks kunnen vinden, enkel op nr 1 (maar ja ik heb toch echt nummer 1-18!)

KPN gebeld, die zeggen dat ze het niet kunnen (of willen?) zeggen. De enige oplossing die KPN heeft is het aanvragen van een vaste telefoonverbinding met een contract voor een jaar (kosten > 200 euro totaal), maar ik heb zowieso geen vaste telefoon nodig (en hoe komen ze dan ineens wel achter het juiste punt?! :X ) en ik wil al helemaal geen 200 euro dokken puur om achter dat punt te komen :|

Weet iemand een shortcut of wat meer technische details/tips?

Hoe kunnen ze op dat appartementencomplex op nr 1 (waar 20 appartementen zitten) maar 3 aansluitingen zien? Lijkt mij sterk dat er maar 3 zijn met een ISRA punt.
En als er 3 hoofdverdelers zijn meoten ze toch ook de vertakking naar de appartementen kunnen zien?

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 23-11-2005 23:00 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Dit komt voor dat er geen eenduidige aanduiding is voor ISRA bij een apartement. Vaak als het later is opgedeeld gebeurt dit. KPN heeft dus meerdere kabels die binnenkomen op diverse punten (aanduidingen kunnen dus ook niet (meer) kloppen!) en niemand kan vooraf zien welke waar is soms.

Dan is echt de enigste optie om gewoon een analoge telefoonlijn aan te vragen bij KPN en als die op de juiste plek werkend is opgeleverd daar ADSL op aanvragen bij TweakDSL middels linesharing.

Qua kosten maakt het bijzonder weinig uit. Aanleggen DSL op ongebruikte koperlijn (NLS) kost €75 eenmalig en maandelijks €9.95 toeslag voor gebruik van de koperlijn kaal (zonder linesharing met KPN telefonie). Neem je BelBudget bij KPN voor een jaar kost je dat eenmalig €47.50 en maandelijk ongeveer €9.67 (even uit m'n hoofd).

Qua tijd scheelt het niets. In 5 werkdagen realiseert KPN de telefoonaansluiting en mogelijk nog een paar werkdagen meer als hij niet werkt of jij niet weet waar hij zit of hij op de verkeerde plek in het pand zit. Voor TweakDSL is opleveren van NLS lijn ook zeker 5 werkdagen langer dan linesharing, dus daar verlies je niets mee om eerst een telefoonlijn aan te vragen.

Ook KPN kan niet van te voren zien vanaf welk ISRA welke lijn toevallig bij jou appartement uit komt. Hooguit als ze gaan graven op welk aderpaar van welk ISRA een vorige abonnee voor telefonie op dat adres heeft gezeten. Je zal zien dat bij oplevering van telefonielijn KPN gewoon langs komt bij je om het uit te zoeken bij oplevering.
stefijn schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:55:

Weet iemand een shortcut of wat meer technische details/tips?
Telefoonlijn aanvragen.
Hoe kunnen ze op dat appartementencomplex op nr 1 (waar 20 appartementen zitten) maar 3 aansluitingen zien? Lijkt mij sterk dat er maar 3 zijn met een ISRA punt.
En als er 3 hoofdverdelers zijn meoten ze toch ook de vertakking naar de appartementen kunnen zien?
Kan zijn dat die slaapkamer apart is en 1 aderpaar is (hooguit 2). Die GASKAST een enkel aderpaar is in een oud stookhok voor monitoring of alarmmeldingen bijvoorbeeld. En dat die andere een ISRA is met bijvoorbeeld 40 aderparen die intern doorverdeeld zijn. Maar niemand weet welke van die wellicht 40 dan doorloopt naar jou apartement. Je zoekt je wezenloos straks en TweakDSL kan er niets aan doen als jij de lijn niet kan vinden. Jij hebt besteld op dat ISRA en daar wordt geleverd immers.

Wees verstandig en neem in zo'n situatie de weg van de minste hobbels en minste weerstand. Even langs de primafoon want dat gaat het snelste omdat je ook gelijk je krabbel kan zetten. Vraag in deze situatie pas ADSL aan op het moment dat je kiestoon + juiste nummer hebt op juiste aansluiting!

edit:
Topictitel even aangepast naar iets algemeners, is niet ISP specifiek immers.

[ Voor 44% gewijzigd door bjck op 23-11-2005 23:21 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.