wel send geen receive

Pagina: 1
Acties:

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-04 16:10
ik heb vanmiddag een pc aangesloten op een speedtouch (4 poorts) via ethernet met een zelfgemaakte UTP kabel, de PC send wel packets maar received niets, als ik de kabel aansluit op een laptop verzend en stuurt hij wel, ik heb dus het idee dat er iets is met de PC-instellingen, het heeft wel gewerkt maar de laatste tijd heb ik via een draadloos netwerk verbinding gemaakt, dit werkt nog wel. Hij geeft ook dat ie geen (automatisch) ip adres kan krijgen via DHCP, als ik het zelf instel werkt het ook niet. subnetwerk instellingen kloppen wel.

• silverstorm
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Welk OS (besturingssysteem) draait er op de pc en welke versie.
HendrikT schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:43:
Hij geeft ook dat ie geen (automatisch) ip adres kan krijgen via DHCP, als ik het zelf instel werkt het ook niet. subnetwerk instellingen kloppen wel.
Wat stel je waar in? Subnetwerk? Bedoel je subnetmask?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Wellicht het verkeerde type kabel? Probeer zowel cross als straight eens op je PC. Een van beiden zou iig moeten werken. Het kan zijn dat hij het op je laptop wel doet, omdat die soms netwerkkaartjes hebben die automatisch detecteren wat voor type kabel erin zit.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HendrikT schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:43:
ik heb vanmiddag een pc aangesloten op een speedtouch (4 poorts) via ethernet met een zelfgemaakte UTP kabel, .
Leuk_he regel1: check de kabel:
Kun je een kabel lenen bij iemand anders die zeker wel goed is? Dan kun je al dan niet uitsluiten of de kabel goed is. Het feit dat de kabel in de laptop wel werkt wil niet zeggen dat hij goed is. Zie ook de faq hoe een netwerk kabel te knijpen.

Veel gemaakte kabel fout: kleuren wel doorverbinden maar niet in de juiste volgorde. (twist niet goed). Als je hem op 10mbips/ ipv 100 mbps zet werkt het dan wel.

Ook de ethernet kaart van de pc kan uiteraard stuk zijn. Aangezien je daar niet meer over verteld kan ik dat ook verder niet raden.

[ Voor 22% gewijzigd door leuk_he op 24-11-2005 10:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• HendrikT
Okee, weer wat geleerd. Maar het simpel 1 op 1 doorzetten van de adertjes volstaat niet dus? Ik gebruik windows XP pro op zowel laptop als PC. En ik bedoelde idd subnetmask (255.255.255.0) Kabel gaat vanaf router naar PC dus ik neem aan dat je dan geen crosskabel gebruikt.

Verwijderd

je moet wel de juiste volgorde aanhouden in de draadjes. daar zijn hier op GOT voldoende topics over te vinden, en anders wel op google. heb zo ff geen link bij de hand namelijk. Ik zou het gewoon ff proberen met een andere, werkende, netwerkkabel, zo kun je uitsluiten of het aan de kabel ligt of niet.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
HendrikT schreef op donderdag 24 november 2005 @ 19:38:
Okee, weer wat geleerd. Maar het simpel 1 op 1 doorzetten van de adertjes volstaat niet dus?
Lijkt me wel. Koper is koper, wat voor kleurtje de mantel ook heeft. Die is alleen om de verschillende aders te kunnen onderscheiden zodat je de stekker er aan beide kanten er op dezelfde manier goed op kunt zetten (laatst nog de volgorde bij één stekkertje precies omgedraaid en maar balen dat die kabel nix deed 8)7 ;) ).

Verwijderd

Dat is onzin. Je zit met de twist die je per aderpaar erin moet houden, het maakt dus wel degelijk uit welke volgorde je gebruikt.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:55:
Dat is onzin. Je zit met de twist die je per aderpaar erin moet houden, het maakt dus wel degelijk uit welke volgorde je gebruikt.
http://www.knudde.be/inde...age_name=utp_kabel&page=5

Mja. Het heeft natuurlijk met interferentiebeperking te maken, maar ik heb onlangs nog een kabel gelegd waarbij ik wit/blauw niet met wit/groen verwisseld heb (wat ik meestal wel doe), maar dat werkt gewoon. 't Is dus geen op zich geen onzin dat de kleurvolgorde niet zoveel uitmaakt voor de werking. Misschien dat het bij langere kabels op gaat spelen...

[ Voor 14% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-11-2005 14:38 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 13:22

BHQ

Ik had een keer een kabel met 2 adertjes omgewisseld (wel aan beide kanten gelijk) en ik haalde er 30 KB/sec en 2% packetloss door. Na het opnieuw knijpen trok de kabel 10 MB/sec met 0% packet loss, dus het heeft er wel degelijk mee te maken.

Verwijderd

Yapser schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 14:40:
Ik had een keer een kabel met 2 adertjes omgewisseld (wel aan beide kanten gelijk) en ik haalde er 30 KB/sec en 2% packetloss door. Na het opnieuw knijpen trok de kabel 10 MB/sec met 0% packet loss, dus het heeft er wel degelijk mee te maken.
dan heb je hem denk ik te ver gestript/untwist want het maakt echt geen ene zak uit mits je hem niet te veruntwised en de volgorde goed doet. ik ken de kleur codes helemaal niet, alleen de nummerschema's (draad 1 op 1, etc) en al mijn kabels werken perfect.

(cable testers vinden het ook gewoon goed als je de kleuren door elkaar doet)
(kijk essent utp kabels eens, die hebben zelfs eigen kleuren!)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
t maakt in principe niet uit of je het gewoon 1 op 1 zet of in de juiste volgorde, aangezien je een straight kabel nodig hebt (de speedtouch heeft immers zelf al een switch. Van switchpoort naar pc is straight, aangezien de switch de cross al voor je maakt).
De "juiste" kleurvolgorde is:

Wit/oranje
Oranje
Wit/groen
Blauw
Wit/Blauw
Groen
Wit/Bruin
Bruin

Je kan wel even proberen op een andere poort op je speedtouch (misschien heb je per ongeluk de uplink gepakt, en dat gaat niet werken. Daar is namelijk de cross niet in gemaakt op de switch, en dan zou je dus weer naar je pc wel een crosskabel nodig hebben)

Verder kan je nog even de speed/duplex settings op je nic nakijken, en eventueel (als dat ook allemaal ok is) de nic vervangen.
Ik zou zelf iig beginnen met de kabel door te meten via een kabeltester of vervangen voor een kabel die zeker goed is.

iRacing Profiel

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:55:
die twist die erin zit is om storing tegen te gaan. Het maakt dus niet uit als je een straight kabel moet maken of je de kleurcodering aanhoud of niet, maar het is wel zo netjes om het wel te doen, en is ook een kleine moeite. Universeel houden is toch altijd wel aan te raden.

iRacing Profiel

• HendrikT
Okee ik heb dus alleen een kortere kabel om mee te testen, dit is wel een orginele. Dus heb ik de hele zooi maar opgepakt en dichter bij de meterkast gezet waar de router dus hangt. Nu werkt het goed, het zit hem dus in de kabel, maar ik heb ook met een multitester de kabel doorgemeten en 1 op 1 doorgemeten, alles klopte met elkaar. adertje 1 zat op de andere connector dus ook op 1 als je ze naast elkaar legt. Overigens als ik de kabel aansluit zegt ie wel dat de lan kabel is aangesloten alleen ontvangt ie dus geen packets ... met de andere orginele kabel dus wel.

Maar ik ga het gewoon opnieuw doen, connectors er af , kabel kan nog wel een 3 meter af en dan volgens de juiste kleurcode opnieuw maken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kroegtijger schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:00:
[...]

die twist die erin zit is om storing tegen te gaan. Het maakt dus niet uit als je een straight kabel moet maken of je de kleurcodering aanhoud of niet, maar het is wel zo netjes om het wel te doen, en is ook een kleine moeite. Universeel houden is toch altijd wel aan te raden.
Laat die storing nou net zijn wat een fout-geknepen (niet volgens de goede volgorde) kabel preventeert te werken op 100mbit of sneller. Met 10mbit werkt 't idd ook wel als je gewoon de volgordes aan twee kanten gelijk houdt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HendrikT
Nou okee, ik heb dus idd nieuwe connectors er op gemaakt volgens de juiste kleurcodering en het werkt. Blijkbaar is het toch erg verstandig om alles gewoon volgens de regels te doen dan gaat het goed, iedereen bedankt voor de reacties.

Verwijderd

1. Controleer de kabel

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 13:22

BHQ

Heb je het topic überhaupt gelezen :? Dan kwam je tot de conslusie dat de hele discussie over kabels ging..

Verwijderd

Yapser schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 14:41:
[...]

Heb je het topic überhaupt gelezen :? Dan kwam je tot de conslusie dat de hele discussie over kabels ging..
heb ji jhet gelezen? Dan had je gezien dat ik vrij vroeg in het topic al zo'n beetje de oplossing gaf, en dus zelfs gereageerd heb hier. Het was meer een soort van humoristische reply op zijn mededeling dat hij het probleem had opgelost. Blijkbaar wordt humor hier niet gewaardeerd :>

en ja: ik heb gezien dat je het gelezen heb, want je had zelf ook al gereplied...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 15:01 ]

Verwijderd

kroegtijger schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 15:00:
[...]

Het maakt niet uit hoe je de kleuren doet, zolang ader 3 en 6 maar met elkaar getwist zijn. Als jij dat met bruin wil doen is dat jouw zaak en dan maakt dat met straight inderdaad niets uit. Cross kan ook, maar dan moet je even onthouden welke kleur je voor 3 en 6 gebruikt hebt, die moet dan op een andere plek aan de andere kant.
Pagina: 1