[OC] RAM instabiel?

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben sinds een tijdje bezig met overclocken, eerst simpel bezig geweest met mn GPU. Nu ben ik sinds een weekje mijn FSB aan het opschroeven, eerst naar 205, dan 210, welke beiden een stabiel systeem opleverden. Dus, logische stap daarna, 215 MHz. Heb als simpele stress-test NFS: Most Wanted gedraaid... dit resulteerde na ~15minuten in een crash terug naar de desktop. Het eerste wat toen in me op kwam was, dat mijn geheugen de verhoogde FSB niet meer aan kon... dus op de HCC dagen maar even wat beter overclockbaar geheugen halen:D... ALS het natuurlijk zo is dat mijn geheugen echt de beperkende factor is 8)7 , waarop ik graag commentaar wil ontvangen ;)
Even de relevante specs op een rijtje:

P4 Northwoord Stepping 9 revisie D1 S478 3400 MHz @ 3565 MHz (210MHz FSB)
ASRock P4S61 (SiS 661FX chipset)
TwinMOS 2.5-3-3-8 (door SPD op 2.5-4-4-7 gezet)
Leadtek WinFast A400 AGP8X (6800 LE @ 325mhz core, 720mhz DDR, 8x1,6vp)
El-Cheapo nameless 400watt voeding, welke overigens stabiele voltages met weinig afwijking levert!
WD80GB & Hitachi 250GB HDD's @ ATA100

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 23-11-2005 21:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je er al eens aan gedacht om het voltage op je dimmen met .1 of .2V te verhogen. Vaak verbetert dat de stabiliteit dramatisch. (wel aan te raden je voeding te vervangen als je gaat OCen, want een el-cheapo voeding is iets dat je juist niet moet hebben :P)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Draai MemTest es een paar uur. Dan weet je het onmiddellijk of je RAM het probleem is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:30:
Draai MemTest es een paar uur. Dan weet je het onmiddellijk of je RAM het probleem is.
Ik zal direct Memtest even aanzetten, laat straks even weten welke resultaten ik heb.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 21:05

Krizzie

Progressive Music \o/

Gebruik eens een ram divider :) Misschien is het ook wel je chipset die niet harder wil. :)

Zit er trouwens wel een AGP/PCI lock op dat mobo? :?

Geluidswolk

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Zit geen AGP/PCI lock op, heb ik als eerste al naar gekeken :D

Ik heb die memtest op 400% gehad zonder errors, FSB 210mhz.
Morgen ga ik opnieuw testen, maar dan met FSB 215mhz en langere test tijd.

Verwijderd

Je kan je 6800 le nog veel hoger oc'n , als je toch bezig bent :D

ik heb op:
(16x1/6vp) 390 / 900 :D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rippance schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:50:
Zit geen AGP/PCI lock op, heb ik als eerste al naar gekeken :D

Ik heb die memtest op 400% gehad zonder errors, FSB 210mhz.
Morgen ga ik opnieuw testen, maar dan met FSB 215mhz en langere test tijd.
Dus je hebt in 20 minuten de test 4 keer gedraaid? Dat kan nooit (tenzij je 1MB systeem geheugen hebt, maar dan nog is het krap). Welke memtest heb je gebruikt?
degene die je moet hebben is die van memtest86.com maar die is wel erg lang bezig (reken een goede 2 tot 4 uur met 1GB ram.

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ik heb memtest voor windows gebruikt, en daarbij de instelling 'Test current free memory'. Zoveel mogelijk applicaties op dat moment uit gehad natuurlijk!

Maar bedankt voor de tip, zal memtest86 erbij pakken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Doe het van de eerste keer goed, en draai MemTest86 :) Zonder andere processen, zodat het al je RAM kan testen.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 24-11-2005 11:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Vooral test 5 kan snel fouten herkennen... die is redelijk snel. Selecteer je dat je alleen die wilt draaien en dan laat je heb 25 keer loopen (kuurt ongeveer 25 minuten).

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1