Toon posts:

pentium 4 2,4 ghz... te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze week even een systeem in elkaar gezet.
hier de specs:

-moederboard.........MSI 6580
-chipset.................Intel 845PE Max-L
-socket..................478
-processor.............Pentium 4A 2,4 ghz (4.5 x 533)
-geheugen.............DDR pc3200
-voeding................350W
-behuizing.............ATX

Nu heb ik dit systeem aan het lopen met windows Xp pro.
verder ingebouwd, zijn NEc dvd brander, soundblaster live 5.1 platinum en als
videokaartje een AGP nvidia TNT riva 64 (32mb).

ik had speedfan geinstalleerd om te kijken of de temperaturen goed zijn, want ik ben dit moederbord dus aan het testen.het viel me gelijk al op dat er geen rpm aanduiding staat, en dat de temps vrij hoog waren.

temp1 = 31 graden celcius
temp2 = 45 t/m 51 graden celcius
temp3 = 61 graden celcius.

nou vroeg ik me de hele tijd wat die temp 3 zou zijn, want het is vrij hoog dacht ik.
ik heb aida opgestart, en toen gaf hij dezelfde waardes aan.
toen startte ik everest op, en keek bij sensors, net zoals bij aida, en gaf hij eerst 60 aan
en twee seconden later maar 27. toen everest dit aangaf veranderde bij aida en speedfan ook de waarde. maar dan moet ik wel eerst gekeken met everest. start ik mijn pc opnieuw op en open dan aida of speedfan staat er weer 60 graden.
de cpu was 45 tot 50 graden zeg maar ,en vergeleken met mijn pentium 3 is dat hoog. op mijn pentium 3 had ik in dezelfde ruimte maar 28 graden.

als ik mijn kast open doe en voel mijn geluidskaart, harde schijf en agp kaart moet ik toch zeggen dat deze redelijk warm aanvoelen. niet heet, maar gewoon wel goed warm.

nu ben ik niet zo bekend met de temperaturen van een pentium 4 2,4 ghz, maar vrij normaal lijken mij deze waardes niet.vooral niet bij idle.

wie kan mij hierbij helpen? meer koeling inbouwen dacht ik ook al aan, maar standaard mag het toch niet gelijk zo warm zijn of niet?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je hebt nu met software gekeken wat de temps zijn.
wat zegt de bios ?
en tja een p4 is geen p3 en een p4 is ook geen p4 wat temps betreft ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het lijkt mij niet echt een probleem. Pentiums mogen over het algemeen nog een stuk warmer worden en zijn ook redelijk goed beveiligd tegen oververhitting. Mocht hij dus echt te warm worden, dan zal hij zichzelf of langzamer laten draaien, of je computer zal zichzelf uitschakelen.

Ik heb hier zelf ook een P4 2,4 ghz staan en deze is idle ongeveer 32° C en bij 'hoge' belasting max 40/ 45° C. Dat het bij jou iets hoger is kan bijvoorbeeld afhangen van de airflow in je kast.

Verder is het ook zo dat het bij speedfan natuurlijk regelmatig voorkomt dat hij verkeerde waardes weergeeft. zo geeft hij standaard bij mij ook een waarde van -1° en een waarde van 103° aan, die er in werkelijkheid echt niet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door tsjsieb op 23-11-2005 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
moet er wel even bij gezegd worden dat het om een northwood processor gaat.
ik heb mij laten vertellen dat deze niet echt beveiligd zijn tegen oververhitting.
deze gaat niet vanzelf uit zoals bij de prescott, wnat die schakelt zichzelf uit als het te warm word.

maar waarom de agp kaart, geluidskaart en kabeltjes ook warm? zo warm heb ik ze nog niet gehad.
de harde schijf voelt ook iets warm aan. mijn bios geeft alleen maar de temp van de behuizing en de temp van de cpu aan. maar temp 3?? ik weet niet wat het voor temp is, maar het lijkt mij dat hij niet 60 graden mag zijn.

maar dat geeft ie aan totdat ik everest een keertje opgestart heb, dan veranderen de waardes bij alle andere progjes...

ik heb wel een keer of 3 gehad, toen ik nog mijn windows aan het configureren was dat het beeld gewoon vast liep en moest ik even resetten. vandaar dat ik me zorgen maak om de temperaturen.

hier een afbeelding van speedfan, als ik mijn pc net opgestart heb, en GEEN everest van te voren heb gestart:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/darknoize/jpg/speedfan.JPG

er staat wel een groen vinkje bij, maar dat komt omdat ik de waarde tot 65 heb gezet ,voordat ie alarm geeft...

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

En je maakt gebruik van de boxed Intel koeloplossing? Deze zit zonder slierten stof en goed is gemonteerd?

Verwijderd

Topicstarter
nAFutro schreef op donderdag 24 november 2005 @ 06:26:
En je maakt gebruik van de boxed Intel koeloplossing? Deze zit zonder slierten stof en goed is gemonteerd?
nee, ik gebruik een bulk processor....

pentium 4 2,4 ghz nortwood met een fsb van 533 mhz
heb al wel een iets andere koeler dan standaard, al hoewel hij wel standaard lijkt..

zit een koperen staaf in het element van ongeveer 2,5 cm doorsnee en aluminium koelribbels eromheen.

ik heb gister het systeem effe nieuw opgebouwd en ook gelijk even een IDE kabel vervangen, want ik hoefde de oude maar iets aan te drukken en me pc liep vast. dus dat ik mijn scherm nog wel zag, maar de muis niet meer bewegen kon en me toetsenbord deed ook niks meer... tot nu toe loopt het nog redelijk, maar de temperaturen blijven....

ik heb wel pc 3200 DDR ram van kingston erin, terwijl mijn moederbord maar pc1600, pc 2100 en pc 2700 ondersteunt.... maar volgens verschillende winkeliers moet dat niks uitmaken want mijn systeem zal dan de pc 3200 DDr ram "downgraden" naar de ondersteunde snelheid... klopt dat?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:24:
zit een koperen staaf in het element van ongeveer 2,5 cm doorsnee en aluminium koelribbels eromheen.
Die met de aluminium vinnen als een verdraaide ster (van bovenaf bekeken)? Ik ken 3 PC's die van dergerlijke koeler voorzien zijn, en die alledrie laaiend heet worden. Een van een familielid, en 2 PC's op mijn eindwerk, die 2 PC's moeten zware berekeningen doen, en lopen constant veel te traag omdat de CPU throttled, en dat voor bedrijfsPC's die op stabiliteit en prestaties moeten gebouwd zijn (intel MB en proc, allemaal kwaliteitscomponenten) ...
Dat is dus (in mijn ervaring) het huidige beeld bij Intel: wil je een laaiend hete processor, die erg traag werkt, ga dan zwaar voor de Pentium, je kan patsen met een hoog cijfertje (kloksnelheid) en met de te hoge prijs die je betaald hebt 8)7 , gelukkig blijft ie wel stabiel...

Dit is niet als flame richting Intel bedoeld, de Intel-fans die dit zo opvatten, zijn boos vanwege feiten, en zouden dus op Intel (dat er zo'n zooitje van maakt) boos moeten zijn).

TS: je hebt een miskoop gedaan in mijn ogen, je kan je troosen met het feit dat hij stabiel zal werken. Mss lost een andere koeler /betere airflow wat op, maar ze worden zowiezo erg heet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
LOL ik heb een P4 2,66 die 60 Graden op stock draait. Hij wil ook wel regelmatig zichzelf uitschakelen bij gamen. Dit is een laptop CPU zijn er mannieren om deze koeler laten te draaien? Volgens mij kan je er niet zo snel een fan ofzo vervangen.

P.S. geen flauwe opmerking met je moet de luchtweg niet afdekken. :P

Edit waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik heb net ff speed van gedownload. CPU heeft nu een temp van 75 graden....... das veel te warm zelfs voor een P4 voor alleen maar Internet Browsen.

[ Voor 23% gewijzigd door illstid op 24-11-2005 16:54 ]

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
naftebakje schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:35:
[...]

Dat is dus (in mijn ervaring) het huidige beeld bij Intel: wil je een laaiend hete processor, die erg traag werkt, ga dan zwaar voor de Pentium, je kan patsen met een hoog cijfertje (kloksnelheid) en met de te hoge prijs die je betaald hebt 8)7 , gelukkig blijft ie wel stabiel...

Dit is niet als flame richting Intel bedoeld, de Intel-fans die dit zo opvatten, zijn boos vanwege feiten, en zouden dus op Intel (dat er zo'n zooitje van maakt) boos moeten zijn).

TS: je hebt een miskoop gedaan in mijn ogen, je kan je troosen met het feit dat hij stabiel zal werken. Mss lost een andere koeler /betere airflow wat op, maar ze worden zowiezo erg heet.
ik ben geen intel of amd fan, maar hier zeg ik op: komaan zeg, doe eens normaal! de northwood core was nog goed, zeker die 2.4HGz (met 800MHz bus) was in de tijd (toen die uitkwam) sneller dan amd. de prescotts van nu zijn idd bagger. de prescotts zijn trager dan amd en worden warmer enzovoort, maar ze presteren redelijk goed (en niet zo gelijk een P2 zoals jij precies wil voordoen).

De northwood heeft trouwens wél een bescherming tegen overhitting, moet je dus niet echt zeer veel schrik van hebben.
Ik zou eens kijken vooral naar de caseflow.

edit: P4 voor laptop is inderdaad niet zo geschikt, wordt zoals je wel merkt snel warm. Je kan er zo een onderzetje met fans voor kopen, koelt een heel stuk af (weet wel niet wat ze kosten of waar te verkrijgen)

[ Voor 8% gewijzigd door plastronneke op 24-11-2005 16:57 ]

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik denk dat het idd echt met de airflow te maken heeft. Zelf heb ik een P4 2.66 @3.2 draaien met een idle van 33 en een uiterste max van 50. Plaats dus eens wat extra koelers bij anders.

telefoontoestel

Pagina: 1