Toon posts:

Na USB inpluggen .... PC dood.

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren was ik op het gemak aan het surfen en wilde ook meteen even mijn fotocamera via de USB poort aansluiten (gemiddeld doe ik dit twee keer per week ... nooit een probleem). Toen ik de USB kabel erin deed ging mijn PC uit .. aan .. uit ..... en toen bleef het stil. Ik dacht ook in de korte tijd een vreemd geluid uit de kast te horen komen. Daarnaast rook het even naar verschroeid plastic.

Toen ik hem opnieuw wilde opstarten begon de fan van mijn CPU heel kort te draaien en dit twee, soms drie keer kort achter elkaar. Hierna doet ie niets meer totdat de stekker eruit is geweest en opnieuw aangeloten.

Nu heb ik vandaag bij een vriend van mij een voeding geleend en die op mijn moederbord geprikt in de hoop dat mijn voeding stuk was (garantie) maar met zijn voeding doet ie precies het zelfde. Ik kan dus denk ik wel concluderen dat de voeding niet het probleem is.

De vraag is wat het dan wel is ..... Mobo (Asus P4P800Edeluxe) is 5 maanden oud alsmede de voeding (Alaxpower ??) dus ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is.

Nu heb ik in een van de topics gelezen dat het ook een beveiliging kan zijn wanneer de fan RPM te laag is.... zou dit het kunnen zijn ?

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld ... ik weet het niet meer :|

Groeten Rene

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 21:15 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
Dit wordt een kwestie van alles loskoppelen en dus zo kaal mogelijk starten. Ik gok dat dit een defect moederbord is, maar het kan uiteraard ook nog wat anders zijn

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:09
Trek de stekker uit, druk 5 seconden op de powerknop, en probeer dan nog eens op te starten. Heb je al je CMOS gecleared?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 15:45
Wat 'zegt' je mobo?

Asus P4P800 modellen praten tegen je als er iets mis is....ff speakers aansluiten op onboard audio!

Verwijderd

Topicstarter
CMOS clearen heb ik geen ervaring mee ... hoe kan ik dit het beste doen ?

Mijn Mobo praat overigens niet tegen mij voor zover ik het weet :? ... geluid staat aan maar ik hoor niks

• naftebakje
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:27:
CMOS clearen heb ik geen ervaring mee ... hoe kan ik dit het beste doen ?

Mijn Mobo praat overigens niet tegen mij voor zover ik het weet :? ... geluid staat aan maar ik hoor niks
Je neemt het boekje van je moederbord ter hand, slaat het open op de index, en zoek het stukje "resetting the bios". Je draait verder tot die pagina, leest het stuk onder de titel "resetting the bios" even helemaal door, en daarna volg je nauwgezet de instructies. Klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hem nu clearen ... RTFM .. ahum sorry.

Verwijderd

Topicstarter
CMOS is zojuist gecleared maar dit heeft niets opgeleverd .....

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 10:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als de voeding het overigens overleefd heeft zou ik em trouwens alsnog weggooien, want als dat ding een overvoltage veroorzaakt terwijl er een simpel USB-ding wordt ingeplugd wil ik zoiets niet langer in m'n buurt hebben :P
Daarnaast kan het ook zijn dat je CPU gefrituurd is, maar ik denk dat je het beste eerst het mobo idd eens kunt testen. (Andere CPU proberen als andere instructies uit het boekje enzo neit helpen.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024

Fryske_Apoc

[- Apoc -]

Rayures schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:24:
Wat 'zegt' je mobo?

Asus P4P800 modellen praten tegen je als er iets mis is....ff speakers aansluiten op onboard audio!
mijne meld elke dag wat voor weer het word :P
hahaha

Apoc_Ownz

• redyak
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

Ik zeg , 5 maanden oud, niet zelf klooien gewoon onder garantie inleveren.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ben bang dat je chipset doorgefikt is. Waarschijnlijk was je computer niet geaard. Op dat moment staat er een spanning van 115 volt op je kast en wanneer je er dan een USB-device in plugt kan er een vonk overspringen en in dit geval is dat blijkbaar naar de DATA-lijnen gebeurd (verbonden met chipset).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

Dan is er ook nog het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knopje, daarmee kan je je bericht wijzigen omdat het niet op prijs wordt gesteld wanneer je je eigen topic kickt binnen 24 uur.
Verder klinkt je voeding brak (merk), wat voor merk voeding heeft je vriend? Zitten er schroeiplekken rond de usb-poort of waar dan ook op je moederbord? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter natuurlijk al doorgenomen?
--MeAngry-- schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:48:
Als de voeding het overigens overleefd heeft zou ik em trouwens alsnog weggooien, want als dat ding een overvoltage veroorzaakt terwijl er een simpel USB-ding wordt ingeplugd wil ik zoiets niet langer in m'n buurt hebben :P
Daarnaast kan het ook zijn dat je CPU gefrituurd is, maar ik denk dat je het beste eerst het mobo idd eens kunt testen. (Andere CPU proberen als andere instructies uit het boekje enzo neit helpen.)
eh. nooit gehoord van statische elektriciteit? potentiaalverschillen? hij kan met zijn lichaam of dat kabeltje een dergelijk verschil veroorzaakt hebben, vooral nu het wat kouder is en hij wellicht een fleece-trui aanheeft :+
Fryske_Apoc schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:50:
[...]
mijne meld elke dag wat voor weer het word :P
hahaha
schattig. je hoeft niet te reageren, dat is ook nutteloos kicken :)
redyak schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:51:
Ik zeg , 5 maanden oud, niet zelf klooien gewoon onder garantie inleveren.
als hij zijn pc al pre-built heeft gekocht, zou jij zelf blij zijn als je je pc een paar dagen/weken kwijt bent om een (wellicht) relatief simpel probleempje?

[ Voor 1% gewijzigd door DataGhost op 23-11-2005 21:56 . Reden: :+ ]

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:53:
Ben bang dat je chipset doorgefikt is. Waarschijnlijk was je computer niet geaard. Op dat moment staat er een spanning van 115 volt op je kast en wanneer je er dan een USB-device in pluugt kan er een vonk overpringen en in dit geval is dat blijkbaar naar de DATA-lijnen gebeurd (verbonden met chipset).
Zou ik dit kunnen zien op het bord ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Tja als je pc in het begin niet boot, kan dit ook het geheugen zijn. Probeer eens met 1 reepje op te starten en probeer verschillende banken. Maar ben toch bang dat er iets kapot is gegaan...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:55:
[...]

dat weten wij toch niet? misschien wel, misschien niet. enige manier dat je erachter komt is zelf te kijken, das toch niet zo'n grote moeite? ik neem aan dat je kast open staat namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Even een update;

Geheugen gecontroleerd ......
Andere voeding lost ook niets op ...... (ook el cheapo merk, maar moet de CPU fan kunnen laten draaien ?)
Cmos gecleared ......
Alle componenten los gegooid muv Mobo ......
Of mijn chipset heeft gefikt kan ik niet zien omdat er een flink koelblok op zit en dit krijg ik er niet fatsoenlijk af .....
Verder kan ik nergens schroeiplekken of andere vreemde dingen vinden.
En ja "Troubleshooter" gelezen .... en de edit was voor aanvulling van info :O
Andere CPU heb ik even niet voorradig ...
Garantie is een goed idee, winkel geeft ook een jaar garantie, hebben het nieuwe mobo ed ook geplaatst.
Iemand nog ideen !? |:(

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik zou voor de garantie gaan, als je toch geen tweede pc hebt om elk onderdeel appart te testen is het moeilijk om het exacte defect te vinden. En als je het exacte defect niet weet is het geldverspilling om een gok te wagen en hardware te gaan kopen die nog niet aan vervanging toe is.

Ik denk dat nadat ik je verhaal lees, dat je moederbord de geest heeft gegeven en in de winkel zullen ze dat wel kosteloos vervangen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:55:
[...]
Doorgefikt was figuurlijk bedoeld ;) . Dit is meestal niet te zien, als dit het geval is dan zijn er meestal intern wat dingen opgeblazen.

Maar je computer was dus niet geaard? Zet dat dan maar op de todo voor komend weeked ;).

Verwijderd

Mogelijk komt dit niet door statische elektriciteit/niet geaarde kast, maar doordat er bij het inprikken van het USB apparaat sluiting is ontstaan op de +5USB spanning
Er brandt dan een soort zekering op het mobo door.

Verwijderd

Dit komt me erg bekend voor.

Toevallig zijn aansluitingen voor USB en Firewire op het mainboard vaak hetzelfde. Plug je je front USB op de firewire poort terwijl er niets op ingeplugd is, is er ook niets aan de hand.

Tot je dus een USB device inplugt, en daarmee fysiek aansluit op je firewire.

De hamvraag is dus: heb je *toevallig* je camera op een andere USB poort aangesloten dan normaal, die je toevallig nooit eerder had gebruikt? Check in dat geval wat waarop is aangesloten met behulp van je mobo boekje.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Waarschijnlijk is je southbridge doorgefikt, heb ik vaker gezien met verkeerd aangesloten front-usb kastjes op het moederbord. En dat draait of verschrikkelijk instabiel, of het werkt helemaal niet meer :P

• mkleinman
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met m'n ASUS P4P800 Deluxe. Na het aansluiten van een usbstick ( achter m'n pc ) ging m'n PC ook uit.

Daarna was mijn probleem gelukkig niet zo erg als het jouwe.

Mijn PC bootte nog wel wanneer ik deze USB stick NIET in de PC had zitten.

Daarna heb ik Windows opnieuw moeten installeren, Windows herkende na die reboot namelijk geen enkel USB device meer fatsoenlijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 13:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

kontroleer je southbridge maar eens..

De ICH5(R) chip wil nog wel eens spontaan doorfikken namelijk.
Staat ook een heel stuk over op ABXzone. ABZzone, burnt out ICH5 chip

Het schijnt dat op dit bord de ICH5 chip op 100MHz wordt aangestuurd, in plaats van met 66 MHz wat het hoort te zijn.

En blijkbaar zijn de USB controllers het zwakste onderdeel in deze chip :'(

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank voor al jullie mogelijke oplossingen. Heb mijn PC van de week naar de winkel gebracht die het hele zakie in eerste instantie in elkaar hebben gezet. Ik ga er vanuit dat dit "gewoon" onder de garantie moet kunnen vallen O-) ..... heb geen vreemde dingen gedaan los van de USB poort gebruiken.

Ik zal in de loop van deze week nog even laten weten wat het probleem is geweest.

Groeten Rene

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 24 november 2005 @ 07:44:
[...]
Doorgefikt was figuurlijk bedoeld ;) . Dit is meestal niet te zien, als dit het geval is dan zijn er meestal intern wat dingen opgeblazen.

Maar je computer was dus niet geaard? Zet dat dan maar op de todo voor komend weeked ;).
Even voor mijn info .... hoe kan ik het beste een PC aarden ?! Neem voor het gemak even aan dat je hiermee niet de aardedraad achterin de voeding bedoeld ?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dat bedoelen we wel ;).

• Hermania
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-11-2025
Gewoon je PC in een stopcontact (wandcontactdoos voor experts) met randaarde steken.

Het is niet alleen voor statische elektriciteit beter maar ook voor de eigen veiligheid. In (schakelende) computervoedingen zitten nogal wat condensatoren tussen div. spanningen en de aarde (de kast). Mocht er ooit wat geks gebeuren dan hang je eraan (komt gelukkig niet veel voor)

Heb je geen randaarde, dan kan je eventueel een draad (met een krokodillenbek ofzo) tussen je PC kast en een CV- of waterleiding aansluiten. Die leidingen zijn namelijk altijd geaard via een centraal aardpunt ergens in huis.

Overigens kunnen wollen truien, kunststof vloerbedekkingen etc. ook een probleem zijn

Ik moet zeggen dat als het buiten kouder wordt en de luchtvochtigheid binnen daalt, het aantal problemen met statische elektriciteit etc. toeneemt.

• Dreamvoid
  • Niet online
Aarden via de verwarming is NIET aan te raden, aangezien een hoop huizen tegenwoordig verwarmingsbuizen van plastic hebben.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
dreamvoid schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:11:
Aarden via de verwarming is NIET aan te raden, aangezien een hoop huizen tegenwoordig verwarmingsbuizen van plastic hebben.
verwarming-->ketel-->douche-->bzzz ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als de woning voor 1990 is gebouwd zul je niet snel plastic-verwarmingsbuis tegenkomen. Je moet wel aarden aan een stukje ongelakt metaal overigens. Bij een systeem met plastic buizen kom je geen ongelakt metaal tegen.

Maar test anders voor de zekerheid of de verwarming is geaard. Hou met 1 hand ongelakt metaal vast (verwarmingspijp) en pak dan ( ;) ) met je andere hand de computerkast vast (moet de pc wel aan staan natuurlijk).

Indien je een (klein) stroompje voelt is je PC niet geaard en kan je die buis in principe als aarde gebruiken, maar is niet aan te raden. Andere optie is overal kabels bijtrekken en WCD's vervangen. Voor een heel huis zit je zo op 150 euro, dus kan wat kostbaar zijn misschien.

• naftebakje
LauPro schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:17:
Als de woning voor 1990 is gebouwd zul je niet snel plastic-verwarmingsbuis tegenkomen. Je moet wel aarden aan een stukje ongelakt metaal overigens. Bij een systeem met plastic buizen kom je geen ongelakt metaal tegen.

Maar test anders voor de zekerheid of de verwarming is geaard. Hou met 1 hand ongelakt metaal vast (verwarmingspijp) en pak dan ( ;) ) met je andere hand de computerkast vast (moet de pc wel aan staan natuurlijk).

Indien je een (klein) stroompje voelt is je PC niet geaard en kan je die buis in principe als aarde gebruiken, maar is niet aan te raden. Andere optie is overal kabels bijtrekken en WCD's vervangen. Voor een heel huis zit je zo op 150 euro, dus kan wat kostbaar zijn misschien.
En als je pech hebt, ben je dood. De kans is misschien klein, maar de gevolgen zijn dusdanig groot dat je dit echt niet mag doen.

Als je aard via de CV, en de buizen zijn met vlas/teflon aan elkaar bevestigd (altijd bij oudere installatie's), dan is er geen goeie verbinding met de aarde. En als het ooit eens zou branden in je huis, ben jij 100% verantwoordelijk voor de brand, want het is verboden via cv/waterleiding te aarden, de verzekering zal in zijn handen wrijven.

Om te aarden leg je een aardedraad bij (geel-groene draad) van het stopcontact dat je nu gebruikt, naar het dichtsbijzijnde/gemakkelijkst te bereiken geaard stopcontact, of naar een goed geinstalleerde aardingspen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
DataGhost schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:54:
als hij zijn pc al pre-built heeft gekocht, zou jij zelf blij zijn als je je pc een paar dagen/weken kwijt bent om een (wellicht) relatief simpel probleempje?
Kortsluiting over/in de USB poort noem ik anders geen 'klein probleempje' :X 8)7

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Voor een paar maand geleden had ik hetzelfde:

Ik was aan het muziek luisteren, wou ff mijn mp3 speler pluggen op de usb en ineens een vastloper, muziek bleef hangen, en hij wou alleen nog maar uit, en was daarna net zo dood als.............
Wat bleek nou, tijdens het inpluggen van de usb kabel van mijn mp3 speler is er 1 van die plaatjes die in de usb ports zitten naar boven geschoten, en kortsluiting gemaakt met de aarde.
Dus m'n mooie p4c800-e deluxe van een paar maand oud kon ik weggooien, en daarbij is ook nog mijn usbmodem kapot gegaan.
Dit nog even aan allen: PLUG EEN USB KABEL ALTIJD MET ALLE RUST IN EEN USB POORT!!!!

Pascal

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:33:
Voor een paar maand geleden had ik hetzelfde:

Ik was aan het muziek luisteren, wou ff mijn mp3 speler pluggen op de usb en ineens een vastloper, muziek bleef hangen, en hij wou alleen nog maar uit, en was daarna net zo dood als.............
Wat bleek nou, tijdens het inpluggen van de usb kabel van mijn mp3 speler is er 1 van die plaatjes die in de usb ports zitten naar boven geschoten, en kortsluiting gemaakt met de aarde.
Dus m'n mooie p4c800-e deluxe van een paar maand oud kon ik weggooien, en daarbij is ook nog mijn usbmodem kapot gegaan.
Dit nog even aan allen: PLUG EEN USB KABEL ALTIJD MET ALLE RUST IN EEN USB POORT!!!!

Pascal
Dit heb ik een jaar geleden ook gehad, de zooi terug gebogen en het werkte weer, dus er is nog
hoop :)

Verwijderd

Topicstarter
twiekert schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:46:
Waarschijnlijk is je southbridge doorgefikt, heb ik vaker gezien met verkeerd aangesloten front-usb kastjes op het moederbord. En dat draait of verschrikkelijk instabiel, of het werkt helemaal niet meer :P
Jawel u gaat door voor de koelkast ... zag dat ook dat OVHEES een linkje had gedumpt, en jawel precies zo'n blaasje op mijn southbridge (wat dat dan ook mag wezen) Binnen een seconde werd dat ding kokend heet en stopt de PC gewoon.

Oplossing: Nieuw mobo van de winkel gekregen en we kunnen weer aan de gang (voorlopig :/)

Verwijderd

Topicstarter
Dan is dat bij deze opgelost want hij IS geaard ....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:26:
[...]
En als je pech hebt, ben je dood. De kans is misschien klein, maar de gevolgen zijn dusdanig groot dat je dit echt niet mag doen.
Ik ga er wel vanuit dat de CV-installatie geaard is. Dat kan je dus controlleren door je pc en verwarmingsbuizen vast te pakken. Bij ons is de CV-installatie iig wel goed geaard dus zou ik kunnen gebruiken. Ik heb liever een dikke stalen pijp dan een lullig 2,5mm2 draadje als aarde. Het is ook meer een tijdelijk advies voor Tweakers onderling, en zie het van de andere kant: als je per sé wil dat men aard via een mooie geengroene draad of anders niet (omdat de oplossing via de CV niet veilig is) dan zal men gewoon niet aarden.

Niet iedereen heeft het budget/toestemming (denk aan huurhuizen) om zomaar de zaak te gaan aarden, mocht je dan een goed geaarde CV installatie hebben kan je daar echt wel een PC'tje aan hangen hor. Je moet er natuurlijk geen wasmachines oid aan knopen.

• naftebakje
LauPro schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:21:
[...]
Ik ga er wel vanuit dat de CV-installatie geaard is. Dat kan je dus controlleren door je pc en verwarmingsbuizen vast te pakken. Bij ons is de CV-installatie iig wel goed geaard dus zou ik kunnen gebruiken. Ik heb liever een dikke stalen pijp dan een lullig 2,5mm2 draadje als aarde. Het is ook meer een tijdelijk advies voor Tweakers onderling, en zie het van de andere kant: als je per sé wil dat men aard via een mooie geengroene draad of anders niet (omdat de oplossing via de CV niet veilig is) dan zal men gewoon niet aarden.

Niet iedereen heeft het budget/toestemming (denk aan huurhuizen) om zomaar de zaak te gaan aarden, mocht je dan een goed geaarde CV installatie hebben kan je daar echt wel een PC'tje aan hangen hor. Je moet er natuurlijk geen wasmachines oid aan knopen.
Het is zeker gevaarlijk, en kan dodelijk zijn, om via de CV te aarden. Ook al denk jij dat een tijdelijk advies onder vrienden (zo kun je de Tweakers community beschouwen) gerust dodelijk mag zijn, dan nog ga ik niet akkoord.
Als een vriend van je een bom uit de 2e wereldoorlog vind, ga je hem dan aanraden om, om te testen of de bom nog werkt, er met een hamer op los te beuken. "Als hij niet ontploft na 10 minuten beuken, ben je zeker dat hij nooit zal ontploffen."

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
even over dat trekken van draden, in het geval van huurhuizen hoef je er zelfs geen toestemming voor te vragen omdat dit het huis "goed" doet en dus eigenlijk meer waard wordt.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:19:
Het is zeker gevaarlijk, en kan dodelijk zijn, om via de CV te aarden.
Leg mij nou eens uit wat hier dodelijk aan kan zijn? In ons geval is het hele CV systeem van dikke stalen pijp en in de kruipruimte goed geaard (heb ik zelf gezien). Daarbij kan ik ook meten dat er tussen de CV-buizen en een reguliere aarde geen spanningsverschil staat, ook wanneer ik er even een pc op hang.

Daarbij heb ik het meegemaakt dat mensen in een huurhuis nog geen lamp van een plafonniëre mocht verwisselen vanwege de woningbouwvereniging.

• naftebakje
LauPro schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:21:
[...]
Leg mij nou eens uit wat hier dodelijk aan kan zijn? In ons geval is het hele CV systeem van dikke stalen pijp en in de kruipruimte goed geaard (heb ik zelf gezien). Daarbij kan ik ook meten dat er tussen de CV-buizen en een reguliere aarde geen spanningsverschil staat, ook wanneer ik er even een pc op hang.

Daarbij heb ik het meegemaakt dat mensen in een huurhuis nog geen lamp van een plafonniëre mocht verwisselen vanwege de woningbouwvereniging.
Dit is al *tig keren verteld, en staat waarschijnlijk ook in de FAQ, er zijn verscheidene pistes waarbij dit dodelijk is/kan zijn.
--> Er zal bij jou thuis nooit eens gewerkt worden aan die buizen? Toch wel, op een zeker moment moeten die vervangen/gerepareerd worden, dan zal de persoon die de buizen lost alle lekstroom door zich krijgen, doordat er water in de buizen zit, worden zijn handen nat en is er een erg goed contact (bij onderdompeling in waarde wordt een spanning van 12V DC als max genomen, meer is dodelijk, bij natte omgeving is dit 60V) en een standaard PC voeding zorgt voor 115V op de aardingspen (als deze niet meer verbonden is met de aarde), dodelijk dus.
--> Zoals ik al zei, wordt er vlas of teflon gebruikt om de schroefdaad op die stalen buizen af te dichten. Nu is zowel teflon als vlas een erg goeie isolator, je stalen buizen geleiden dus niet. Je hebt het water, dat enigzinds voor geleiding zorgt, maar lucht in je leidingen, (kalk)aanslag binnenin,.. zorgen ervoor dat de geleiding van het "buis met water"systeem niet optimaal tot onbestaande wordt, na verloop van tijd. Als je CV ketel niet gestart geraakt, blijft brandstof inpompen, en de lekstroom van je PC gemakkelijker via de ketel, dan via de buizen en het aardingspunt in de kelder, naar de aarde geraakt, heb je een KNAL, wie daarbij staat is dood.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 14:45:
Dit is al *tig keren verteld, en staat waarschijnlijk ook in de FAQ, er zijn verscheidene pistes waarbij dit dodelijk is/kan zijn.
--> Er zal bij jou thuis nooit eens gewerkt worden aan die buizen?
Als eraan wordt gewerkt dan ben ik dat in dit geval. Nog losdaarvan zijn de leidingen beneden geaard, dus als je bij de CV installatie gaat schroeven kan er niet veel gebeuren.
--> Zoals ik al zei, wordt er vlas of teflon gebruikt om de schroefdaad op die stalen buizen af te dichten. Nu is zowel teflon als vlas een erg goeie isolator, je stalen buizen geleiden dus niet.
In ons geval vlas, en daarbij zijn de buizen in de kruipruimte allemaal gesoldeerd. Meten met een multimeter geeft aan dat er bij een koppeling geen noemswaardige weerstand is.

Je hebt helemaal gelijk als het een nieuwbouw huis betreft waar alles helemaal netjes met teflon e.d. is agfedicht, echter dat is hier niet het geval. Daarbij wordt de situatie nu een beetje uit zijn verband gerukt:

Ik stelde het als volgt: Stel dat er op dit moment geen randaarde is, vanwege de woningsbouwvereniging mag je zelf geen kabels gaan treffen. Op dat moment zijn er twee oplossingen:
- Niet aarden en de situatie zo laten zoals hij is met alle gevolgen van dien.
- Voor een fix bedrag de woningbouwvereniging of een klusbedrijf die kabels laten trekken.
- Aarden via het CV systeem dat al geaard is.

Hoe erg het ook is, ik ben dan van mening dat op de eerste plaats optie 2 maar op de tweede plaats optie 3 de meeste veilige is. En als optie 2 niet kan, dan is optie 3 altijd nog veiliger dan optie 1. Dat was de situatie die ik stelde.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
Lees dit ook eens, best wel interessant :

http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:39
@LauPro: Aarden via CV of andere noodoplossingen is dus idd écht niet aan te raden. Dat jij het zelf doet en het niet gevaarlijk acht, be my guest, maar ik zou het niet gaan aanraden aangezien dit dus wel voor gevaarlijke situaties kan gaan zorgen. :P (Hoewel het soms dus idd gewoon goed kan gaan... ;) )

Als er geen geaard stopcontact en dat ook niet geregeld kan worden is het nog altijd de beste optie om alles onderling op elkaar te aarden. Hoewel het dan niet geaard is heb je onderling geen last meer van potentiaalverschillen. Alleen hoe je dit dan met portable apperatuur op gaat lossen... :P

(Oh, het is trouwens dat Nielson net voor me dat linkje post. :P Die gebruik ik ook altijd als onderbouwing.)

Btw, als je een huurhuis hebt en wel verbeteringen mag aanbrengen... Als je in een kamer één geaard stopcontact maakt moeten officieel alle stopcontacten geaard worden...

[ Voor 28% gewijzigd door Xander op 03-12-2005 16:33 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
Zelf ben ik een VMBO student elektrotechniek en mijn advies: aard je pc niet via de cv, verwarming of waterleidingen maar trek gewoon een aardekabel.

waarom niet aarden via:

Centrale verwarmingsleidingen:
  • Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
  • Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
Waterleiding:

Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in het vorige stukje.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.

Alternatieven:
  • Aarding van een computer plus alle randapparatuur op een gestandaardiseerd randaarde stopcontact. Zoals het hoort.
  • Op eigen risico en sterk af te raden:
    Alle met de computer verbonden apparatuur aansluiten op een stopcontactenblok met randaarde en het stopcontactenblok aansluiten op een niet geaard stopcontact. Alle apparatuur heeft op de kast en massa-aansluitingen dan hetzelfde potentiaal, maar heeft ten opzichte van wél (min of meer) geaarde systemen een spanningsverschil van circa de helft van de netspanning door het netfilter van o.a. de computer. Voor gezonde volwassenen is die 115 Volt niet gevaarlijk, maar wel zeer ongewenst.
Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

Daar kunnen we heel kort over zijn: JA! Een computer is een apparaat wat zeer gevoelig is voor statische elektriciteit. Indien de computer met aangesloten randapparatuur niet geaard is dan kan dit vele storingen veroorzaken zoals vastlopers, traagheid en zelfs defecten!

Op de pc-kast (zonder aarde) kan een spanning komen te staan tot zo'n 115 volt. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor. Dit is echter nog niet gevaarlijk, daar de ontstoring condensators geen grote stromen doorlaten. Gaat zo'n condensator stuk, of ontstaat er kortsluiting, dan laat hij zonder enige weerstand de 230 volt door op de pc-kast. In een slechte omgeving kan dit dodelijk voor de mens zijn. Is de pc op een geaarde contactdoos aangesloten dan zal de aardlekschakelaar aanspreken en de spanning van de groep(en) afschakelen waar de pc op is aangesloten. Een geaarde pc zal over het algemeen dus minder last hebben van storing signalen die op het 230 volt net aanwezig zijn.

Bovendien vallen storingen welke veroorzaakt worden door geen of onjuiste aarding niet onder de garantie.

Genoeg info dus om je pc niet op een cv, verwarming of waterleiding aan te sluiten.

[ Voor 1% gewijzigd door svandelft.nl op 03-12-2005 18:23 . Reden: Typ fout ;) ]

System Spec

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

XanderH schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:13:
@LauPro: Dat jij het zelf doet en het niet gevaarlijk acht, be my guest
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf gewoon een mooie randaarde en overal extra draden getrokken, maar ik geef maar even aan dat het in ons geval wel mogelijk is. Al hoewel het af te raden is in zijn algemeenheid blijf bij mijn stelling: Ik ben van mening dat aarden via een CV installatie veiliger is dan niet aarden (als dat dus niet anders kan).

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pfuh wat vind ik het opeens bagger dat mn slaapkamer geen aarde heeft..

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik had hetzelfde moederbord en heb met dat ding alleen maar probleem gehad wat betreft USB. Ik kon gelukkig een goede deal maken met de winkelier en heb nu een Asus P4P800 SE (die wel wat duurder was). Sindsdien draait alles weer perfect en heb ik nooit meer problemen gehad met USB.

Oh ja, even kort enkele USB-problemen die ik had:
  • bij ontkoppelen sloeg soms de boel helemaal vast;
  • door apparaten op een van de USB-aansluitingen aan te sluiten werkte de slaapstand vaak niet, kon dan de boel opnieuw opstarten;
  • booten van USB-apparaten ging soms wel, soms niet
Ik ben al vaker problemen met het genoemde moederbord tegengekomen op Internet en vaak werd dan ook het USB-verhaal genoemd. Ook mijn winkelier (informatique) zei dat ze met dit moederbord bovengemiddeld veel problemen hadden.

Ik hoop dat je een goede deal kunt maken met je winkelier. Ik heb mijn huidige moederbord sinds begin zomer en de boel draait als een zonnetje.

Verwijderd

even over "PC niet geaard."

volgens mij zolang je er een netvoeding stekker in hebt hangen is je pc gewoon geaard , het ergste geval kan zijn dat je stopcontact niet geaard is...... Maar een pc niet geaard..... :) weet niet waat je em anders wou aan aarden een draadje met een pin in de grond van je achtertuin ? :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:41:

volgens mij zolang je er een netvoeding stekker in hebt hangen is je pc gewoon geaard , het ergste geval kan zijn dat je stopcontact niet geaard is...... Maar een pc niet geaard..... :) weet niet waat je em anders wou aan aarden een draadje met een pin in de grond van je achtertuin ? :+
Eh, 'volgens jou' ja... :X

Zie uitgebreide stuk ( _/-\o_ ) van svandelft.nl.

Een apparaat is pas geaard als er een ononderbroken aardelijn loopt van dat apparaat tot aan een aardingspunt. Ieder huis heeft zo'n punt, alleen is (helaas) in NL niet ieder stopcontact in huis daarmee verbonden.

Als je een netvoeding stekker aangesloten hebt op een stopcontact die niet geaard is, is je apparaat ook niet geaard :o

Waarom blijkt dit iedere keer nou zo moeilijk te snappen... :?

Oslik blyat! Oslik!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 10:41:

Volgens mij heeft je PC dan ook stroom, zodra er een stekker aan hangt. En nee, die stekker hoeft vervolgens echt nergens in te zitten hoor. Nergens voor nodig joh. :+

Zoals dion_b al zegt... er moet een verbinding zijn tussen de aardepin van je voeding en het aardepunt in je meterkast. (Waar vandaan idd een pin in de grond zit). Als je ergens in de keten (bv: stopcontact) geen aarde hebt is alles daar achter ook niet meer geaard.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

dat zeg ik toch ergste geval is je stopcontact niet geaard en dat komt uiteindelijk bij de meter kast ? of niet....

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
hmz hoe aard je je pc dan als je een plexi case hebt, dat werkt ook gewoon, zonder die hele aarde draad aan te sluiten

• ZeilDude
De posts zijn inmiddels wel erg off-topic...

• naftebakje
Phant0m schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 07:03:
hmz hoe aard je je pc dan als je een plexi case hebt, dat werkt ook gewoon, zonder die hele aarde draad aan te sluiten
Aangezien intern in de voeding de massa (de zwarte draden) aan de aarde wordt verbonden, zullen alle componenten netjes geaard zijn wanneer ze aan een voedingsconnector hangen. Zolang je de stekker dus in een geaard stopcontact steekt, is alles geaard.
Dit heb ik trouwens al vermeld, even de thread lezen zal je sneller informeren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

naftebakje schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 09:37:
[...]

Aangezien intern in de voeding de massa (de zwarte draden) aan de aarde wordt verbonden, zullen alle componenten netjes geaard zijn wanneer ze aan een voedingsconnector hangen. Zolang je de stekker dus in een geaard stopcontact steekt, is alles geaard.
Dit heb ik trouwens al vermeld, even de thread lezen zal je sneller informeren.
Niet helemaal, de case en behuizing van componenten zoals een harddisk aarden elkaar ook. Als je bijvoorbeeld een Zalman Heatpipe voor het koelen van een hardeschijf gebruikt, wordt deze met rubbers in een 5,25" bracket gehangen. Je krijgt dan een "aarde" kabeltje meegeleverd om deze tussen één van de rubbers tegen de hardeschijf te schroeven en tussen een rubber en de behuizing, zodat de behuizing en de buitenkant van de hardeschijf electrisch gezien met elkaar verbonden is.

Hoe ze dit oplossen met plexi behuizingen heb ik geen idee van. :D

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 16-12-2005 10:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik vind dat mensen alles errug snel op 'je pc is niet geaard' afschuiven. Ik draai hier al +15 jaar met meerdere PC's die NIET geaard zijn. Geen enkel probleem. Dat is echt geen toeval meer. Persoonlijk is het denk ik 9 van de 10 keer een brakke voeding die het niet trekt.

• ZeilDude
Nogmaals, allemaal erg interessant, maar erg offtopic. Daarnaast heeft TS aangegeven dat zijn PC wél is geaard en het probleem daar dus niet zal liggen. Helaas geeft TS niet aan hoe het verder gegaan is na zijn laatste post van ruim 2 weken geleden.

Verwijderd

Topicstarter
ZeilDude schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:33:
Nogmaals, allemaal erg interessant, maar erg offtopic. Daarnaast heeft TS aangegeven dat zijn PC wél is geaard en het probleem daar dus niet zal liggen. Helaas geeft TS niet aan hoe het verder gegaan is na zijn laatste post van ruim 2 weken geleden.
ff opletten, heb een nieuwe mobo van de winkel gekregen ... daarmee is het probleem opgelost aangezien mijn southbridge was doorgefikt....

Dank voor de input. Topic kan dicht.
Pagina: 1