www.casarodriguillo.com
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Aan de andere kant: op je camera ros je hem er ook zo uit zonder iets te unmounten. (de cam staat wel uit)
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
Wat ik wel altijd doe is voor gebruik de kaart in de camera formateren.
Verwijderd
Ik ga er vanuit dat het bij een cf kaart hetzelfde is omdat die door windows ook als verwisselbare schijf gezien wordt en windows daarom de zelfde schijftactiek toepast (nl. direct alles opschrijven zodat alles eropstaat als hij niet meer knippert en je hem dus dan ook veilig eruit kan trekken).
Verwijderd
Tegenwoordig doet XP niet meer aan cachen op MTD's afaik, zolang je hem er dus niet uittrekt midden in een schrijf/leesactie moet het geen kwaad kunnen. Het veiligiste is om het wel te unmounten, maar als ik haast heb gaat hij er geregeld ook direct uitCyBeR schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:11:
In principe moet je 'm nog even netjes unmounten om schade aan het filesystem te voorkomen, maar de CF zelf is er op gemaakt om zo gebruikt te worden.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
www.casarodriguillo.com
voor dat unmouten is een programmatje voor maar kan niet op naam komen, had ik in een topic gelezen
[ Voor 61% gewijzigd door ThaHandy op 24-11-2005 00:12 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
Gewoon rechtermuisknop op de betreffende drive klikken, en dan uitwerpenThaHandy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:38:
door het er zomaar uit trekken heb ik een 128MB SM kaartje geslooptterwijl de "access" ledje idle (om de sec.)kniperde
voor dat unmouten is een programmatje voor maar kan niet op naam komen, had ik in een topic gelezen
Cassettebandje schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:07:
In de manual van mijn usb key stond dat je hem in windows xp er gewoon uit kon trekken als het lampje niet knippert, en dat je in andere versies het moet doen via "hardware veilig verwijderen". (en in de praktijk klopt het, win2k gaat het mis ook als het lampje niet knippert, winxp gaat altijd goed).
Ik ga er vanuit dat het bij een cf kaart hetzelfde is omdat die door windows ook als verwisselbare schijf gezien wordt en windows daarom de zelfde schijftactiek toepast (nl. direct alles opschrijven zodat alles eropstaat als hij niet meer knippert en je hem dus dan ook veilig eruit kan trekken).
Onder Windows XP is het geen probleem om hem eruit te trekken, zolang hij niet aan het schrijven is. Bij eerdere Windows versies kan het wel fout gaan. Deze versies cashen namelijk soms een deel van wat naar het kaartje geschreven moet worden. Je denkt dan dat het erop staat, maar pas bij het unmounten (via het icoon eruit halen dus) schrijft hij het laatste gedeelte naar het kaartje. Trek je hem er dan tussentijds uit, heb je dus corrupte data. In XP schrijft hij wel alles in één keer naar het kaartje.inquestos schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:05:
Ik heb eens een keer wat data over gezet van een vriend van me, en die stond erop dat dat geunmount werd, hij had vaak data verloren door dat niet te doen.... Maar volgensmij kan het niet veel kwaad als je alles al hebt overgezet, en hij gewoon klaar is... (zoiezo boeit het weinig als je het naar de computer overzet, want gaat er iets mis, dan staat het daar gewoon op)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Bij het uitlezen van de kaart heb je daar dus niks mee te maken.
SmartMedia heeft de controller niet 'onboard', de chip(s) wordt aangestuurd vanuit het apparaat en op verschillende voltages. Het control-channel geeft bijvoorbeeld 3,3V af, terwijl de read-channels het op 1,3V doen. Gooi je ineens 3,3V over een read-channel, dan sloop je de kaart.ThaHandy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:38:
door het er zomaar uit trekken heb ik een 128MB SM kaartje geslooptterwijl de "access" ledje idle (om de sec.)kniperde
Bij CF werkt dat anders, niet alleen 'slepen de contacten' niet over de kaart, je trekt bovendien alle contacten tegelijk los. Aangezien bovendien de controller onboard zit, is de kans dat je de kaart daadwerkelijk molt veel kleiner.
--
Ik gebruik overigens OS X en unmount altijd netjes mijn CF-kaartjes. Voor SD (wat ik ook heb) heb ik geen losse reader, dus moet ik die altijd in-cam uitlezen.. Gezien ik nogal voorzichtig ben met de camera wordt ook deze altijd eerst geunmount.
[ Voor 15% gewijzigd door Floor-is op 24-11-2005 12:42 ]
Bericht hierboven
Verwijderd