ik heb 2X 128MB SD-RAM geheugen van 100mhz en ik wil er 512MB bij doen maakt het nu wat uit dat ik 133mhz gebruik of moet het echt 100mhz zijn..
Verwijderd
Ligt eraan wat je mamabord aan kanVerwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:36:
ik heb 2X 128MB SD-RAM geheugen van 100mhz en ik wil er 512MB bij doen maakt het nu wat uit dat ik 133mhz gebruik of moet het echt 100mhz zijn..
Kijk in je boekje van moederbord , daar moet het in staan
Je kunt als blijk van inspanning ons minstens vertellen welk moederbord het betreft. Nu kan _niemand_ jou een zinvol antwoord geven.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
ja ik ben het boekje van het moederbord kwijt vandaar dat ik het hier vraag het gaat hier over een Aopen p-38 dat was ik idd vergeten te vermelden sorry
Verwijderd
AOpen download center (Waar ook alle manuals ter download staan overigens. De meeste fabrikanten hebben die online staan, zoals je ook in de FAQ had kunnen lezen
)
http://download.aopen.com.tw/default.aspx
- Gezocht in de lijst: Geen P-38 gevonden.
- Advanced search op "38": Geen producten gevonden.
Gefeliciteerd: Je hebt een niet bestaand moederbord!
http://download.aopen.com.tw/default.aspx
- Gezocht in de lijst: Geen P-38 gevonden.
- Advanced search op "38": Geen producten gevonden.
Gefeliciteerd: Je hebt een niet bestaand moederbord!
In 99% van de gevallen maakt dit niets uit en kan je dit zonder problemen doen.
Die 512 reep kan max 133Mhz draaien maar zal in jouw systeem gewoon op 100Mhz draaien.
Het zou een ander verhaal zijn als je MoBo 133Mhz draait en je probeert er 100 Mhz mem in te doen. Dit werkt niet.....
Maaruh, hier is al zat over geschreven en dit is vast ook te vinden als je de search gebruikt. In het vervolg dus beter zoeken!
Die 512 reep kan max 133Mhz draaien maar zal in jouw systeem gewoon op 100Mhz draaien.
Het zou een ander verhaal zijn als je MoBo 133Mhz draait en je probeert er 100 Mhz mem in te doen. Dit werkt niet.....
Maaruh, hier is al zat over geschreven en dit is vast ook te vinden als je de search gebruikt. In het vervolg dus beter zoeken!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Verwijderd
Zozo, en TS kan bij jou terecht indien het niet werkt omdat de chipset op zijn mobo geen 512MB modules ondersteunt, of uitsluitend in bepaalde gevallen, of alleen indien enkel/dubbelzijdig?ChojinZ schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:09:
In 99% van de gevallen maakt dit niets uit en kan je dit zonder problemen doen.
Gevaarlijke uitspraken!
In de mééste gevallen wordt dan gewoon al je geheugen teruggeklokt naar 100Mhz. Het wérkt dan dus wel, alleen niet "optimaal", maar wat is optimaal op zo'n verouderd systeem.Het zou een ander verhaal zijn als je MoBo 133Mhz draait en je probeert er 100 Mhz mem in te doen. Dit werkt niet.....
Zonder informatie over het moederbord zou ik trouwens überhaupt niets durven aanschaffen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 09:17 ]
De topicstarter vraagt niet of zijn mobo 512 Mem geheugen ondersteunt of niet. Hij vraag of het
mogelijk is om 133 Mhz geheugen in een 100 Mhz systeem te stoppen.
Ik beweer nergens dat het plaatsen van 512 geen problemen geeft. Ik zeg alleen dat de snelheid van het geheugen geen problemen zou mogen opleveren. (jaja, lezen is moeilijk, zeker op de vroege ochtend....)
In 80% * van de gevallen zal 100 Mhz geheugen in een 133 mhz systeem juist WEL problemen geven als je niet handmatig in het bios zaken als geheugensnelheid en pci/agp dividers insteld. Iets wat de wat oudere mobo niet altijd automatische doen.
Daarnaast hebben een aantal oudere mobo's ( HP/dell/etc.) niet eens de optie op de Mem snelheid aan te passen. Deze staat dan standaart op 133. 100 Mhz werkt dan simpelweg niet...
* ruwe schatting
mogelijk is om 133 Mhz geheugen in een 100 Mhz systeem te stoppen.
Ik beweer nergens dat het plaatsen van 512 geen problemen geeft. Ik zeg alleen dat de snelheid van het geheugen geen problemen zou mogen opleveren. (jaja, lezen is moeilijk, zeker op de vroege ochtend....)
In 80% * van de gevallen zal 100 Mhz geheugen in een 133 mhz systeem juist WEL problemen geven als je niet handmatig in het bios zaken als geheugensnelheid en pci/agp dividers insteld. Iets wat de wat oudere mobo niet altijd automatische doen.
Daarnaast hebben een aantal oudere mobo's ( HP/dell/etc.) niet eens de optie op de Mem snelheid aan te passen. Deze staat dan standaart op 133. 100 Mhz werkt dan simpelweg niet...
* ruwe schatting
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Verwijderd
Met zulke behulpzame users heb je geen vijanden meer nodig, maar ik zal er verder niet op ingaan.ChojinZ schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:49:
Blaat... "Die 512 reep kan max 133Mhz draaien maar zal in jouw systeem gewoon op 100Mhz draaien." ...Blaat
@TS:
Ik heb er nog even wat tijd ingestopt om te kijken wat je dan mogelijk zou bedoelen. Zou het *kunnen* zijn dat je een Asus P3B hebt? If so, dan staat hier de manual.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 09:57 ]
Kom met goede tegen argumenten of houdt je mond.Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:56:
[...]
Met zulke behulpzame users heb je geen vijanden meer nodig, maar ik zal er verder niet op ingaan.
blaat, blaat, blaat...
Je wekt nu de indruk dat ik het verkeerd heb/iets verkeerds zeg. Zou best kunnen maar zeg dan wel wat ik verkeerd heb/zeg. Loze opmerkingen zoals deze, daar heb ik (en de ts) niets aan!
Dit weet je zeker? Zelfs google komt met niks zinnigs terug op 'Aopen P-38'. Trek de kast eens open, wat staat er precies op het bord, welk cpu socket/slot zit er op en wat voor cpu heb je draaien?Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 08:50:
ja ik ben het boekje van het moederbord kwijt vandaar dat ik het hier vraag het gaat hier over een Aopen p-38 dat was ik idd vergeten te vermelden sorry
Alsjeblieft, je blaast nu wel érg hoog v.d. toren; je bent gewoon iets te voorbarig met je aanbeveling in je eerste post, want garanderen kun je niks, zeker niet met 512MB DIMM's. Iemand wijst je daar op en nu ga je op zo'n manier er op in? Laart het rusten, niemand schiet er wat mee opChojinZ schreef op donderdag 24 november 2005 @ 10:36:
[...]
Kom met goede tegen argumenten of houdt je mond.
Je wekt nu de indruk dat ik het verkeerd heb/iets verkeerds zeg. Zou best kunnen maar zeg dan wel wat ik verkeerd heb/zeg. Loze opmerkingen zoals deze, daar heb ik (en de ts) niets aan!
p-38 wist ik cker maar dat Aopen stond op de doos tis idd een asus. maar zoals ik begrijp zal ik waarschijnlijk ipv 512 dan 2X 256 moeten hebben?? dit kan overigens wel want ik heb nog 2 sloten open en dan zou het dus niet uitmaken dat ik 133mhz gebruik..? en zoals die handleiding zegt (net als ik met sandra heb gevonden kan er in totaal max 1gb geheugen in.Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 09:56:
[...]
Met zulke behulpzame users heb je geen vijanden meer nodig, maar ik zal er verder niet op ingaan.
@TS:
Ik heb er nog even wat tijd ingestopt om te kijken wat je dan mogelijk zou bedoelen. Zou het *kunnen* zijn dat je een Asus P3B hebt? If so, dan staat hier de manual.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 11:09 ]
Verwijderd
Ik zal even de relevante informatie samenvatten (wat jij eigenlijk zélf moet doen als je een topic opent
)
Mainboard: Asus P3B
Chipset: Intel 440BX
4 Memoryslots
Aanwezig: 2x 128MB (100Mhz)
Gewenste uitbreiding: 512MB
Om er achter te komen wat precies aan geheugen ondersteund wordt, hebben we meer informatie over de geheugencontroller nodig. Die zat destijds in de chipset.
Bekijk daarbij altijd of er updates zijn geweest in de specificaties.
Leg deze informatie naast de PMG FAQ zodat je je goed inleest in wat wel en niet werkt.
Heb je toevallig geluk dat jouw chipset als voorbeeld staat:
leverancier die het kan leveren, en je kan verzekeren dat het betreffende geheugen voldoet aan de specificaties.
(Even contact opnemen dus, want dergelijke specifieke details staan niet erbij vermeld in de pricewatch, aangezien die geheugen niet echt actueel meer is)
In principe mág 133Mhz geheugen geen probleem zijn zolang het aan het hierboven genoemde voldoet, maar 100% garantie daarop zal je niet krijgen.
Tip: Morgen beginnen de HCC dagen in de jaarbeurs in Utrecht. Neem iemand met voldoende kennis van zaken mee en scoor daar 2e hands reepjes en laat die op de HCC testen bij de speciaal daarvoor ingerichte testhoek)
Mainboard: Asus P3B
Chipset: Intel 440BX
4 Memoryslots
Aanwezig: 2x 128MB (100Mhz)
Gewenste uitbreiding: 512MB
Om er achter te komen wat precies aan geheugen ondersteund wordt, hebben we meer informatie over de geheugencontroller nodig. Die zat destijds in de chipset.
Bekijk daarbij altijd of er updates zijn geweest in de specificaties.
Leg deze informatie naast de PMG FAQ zodat je je goed inleest in wat wel en niet werkt.
Heb je toevallig geluk dat jouw chipset als voorbeeld staat:
Als je je overtuigt hebt van de mogelijkheden, zoek je eenVoorbeeldje: hieronder volgt een voorbeeldje met de welbekende Intel 440BX chipset:
1) Surf op The BalusC Server naar de Intel chipset tabel
2) Zoek de 440BX chipset op (CTRL+F is handig, of gebruik de zoekfunctie aldaar)
3) Kijk aldaar onder RAM Mbit en neem de maximale waarde (128Mbit dus)
4) Check de onderstaande chipstructuur - DIMM structuur tabel
5) Kijk onder 'chipstructuur' > 'capaciteit (DRAM density)' > '128Mbit'
6) Er zijn dus drie opties qua structuurdiepte x datalijnen: 8Mx16, 16Mx8 en 32Mx4
7) 440BX is een Intel chipset en deze ondersteunt de 32Mx4 dus niet > wegstrepen
Kijk bij het grootste structuurdiepte (16Mx8 dus) naar rechts onder DIMM structuur
9) Er zijn twee bestaande reepjes: 128MB met 8 chips en 256MB met 16 chips
leverancier die het kan leveren, en je kan verzekeren dat het betreffende geheugen voldoet aan de specificaties.
(Even contact opnemen dus, want dergelijke specifieke details staan niet erbij vermeld in de pricewatch, aangezien die geheugen niet echt actueel meer is)
In principe mág 133Mhz geheugen geen probleem zijn zolang het aan het hierboven genoemde voldoet, maar 100% garantie daarop zal je niet krijgen.
Tip: Morgen beginnen de HCC dagen in de jaarbeurs in Utrecht. Neem iemand met voldoende kennis van zaken mee en scoor daar 2e hands reepjes en laat die op de HCC testen bij de speciaal daarvoor ingerichte testhoek)
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 11:46 ]
jah ik zou idd naar de HCC dagen gaan omdat ik toch op een ICT opleiding zit leek me dat verstandig maar kheb nog veel projecten op school lopen dus dat zal niet helemaal gaan lukken.
maar in ieder geval bedankt allemaal.
maar in ieder geval bedankt allemaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2005 11:59 ]
Voor als het al niet gezegd is (en als ik het goed begrijp),
Als je je geheugen uit wilt breidden naar 768Mb door er extra geheugen in te zetten van 512Mb 133Mhz (Er zit immers al 256 Mb 100Mhz in) dan werken de twee reepjes van 256 Mb 100Mhz waarschijnlijk niet meer, welke al in je PC zitten. Over het algemeen is het zo dat een moederbord maar één soort geheugen tegelijk aan kan. Dus niet 100Mhz én 133Mhz.
Wil je 512 Mb extra plaatsen dient deze ook 100 Mhz te zijn.
Wil je één blokje van 512 Mb plaatsen dan kan deze wel 133Mhz zijn, maar dan werken de twee blokjes van 128 niet meer.
Je kan zelf proberen om een blokje van 512 Mb bij te plaatsen van 400Mhz (veel goedkoper), soms werkt dat, maar dan alsnog werken de twee blokjes van 128 Mb 100Mhz waarschijnlijk niet.
Als je je geheugen uit wilt breidden naar 768Mb door er extra geheugen in te zetten van 512Mb 133Mhz (Er zit immers al 256 Mb 100Mhz in) dan werken de twee reepjes van 256 Mb 100Mhz waarschijnlijk niet meer, welke al in je PC zitten. Over het algemeen is het zo dat een moederbord maar één soort geheugen tegelijk aan kan. Dus niet 100Mhz én 133Mhz.
Wil je 512 Mb extra plaatsen dient deze ook 100 Mhz te zijn.
Wil je één blokje van 512 Mb plaatsen dan kan deze wel 133Mhz zijn, maar dan werken de twee blokjes van 128 niet meer.
Je kan zelf proberen om een blokje van 512 Mb bij te plaatsen van 400Mhz (veel goedkoper), soms werkt dat, maar dan alsnog werken de twee blokjes van 128 Mb 100Mhz waarschijnlijk niet.
[ Voor 19% gewijzigd door intermusic op 24-11-2005 12:16 ]
Een PC133 DIMM CL3 draait ook PC100 CL2.
Enige dat verkeerd kan/mag gaan is samenwerken met andere modules.
Dit kan liggen aan:
a.) pauper bak van o.a. HP / Compaq / Dell e.a. die geleverd worden zonder bewerkbare BIOS.
b.) merk / timing conflict met bestaand geheugen. (timing probleem niet oplosbaar zie punt A)
c.) brak geheugen latje.
Verder zijn er geen tot helemaal geen borden die 512MB PC100 gebruiken.
Deze modules worden gebruikt in o.a. Apple systemen en custom troep. (denk controlers)
99,9 van de 100 modules die nu verkocht worden PC100, zijn PC133 modules met ander stickertje en spd info.
Comment to self: Thats a bold statement....
Enige dat verkeerd kan/mag gaan is samenwerken met andere modules.
Dit kan liggen aan:
a.) pauper bak van o.a. HP / Compaq / Dell e.a. die geleverd worden zonder bewerkbare BIOS.
b.) merk / timing conflict met bestaand geheugen. (timing probleem niet oplosbaar zie punt A)
c.) brak geheugen latje.
Verder zijn er geen tot helemaal geen borden die 512MB PC100 gebruiken.
Deze modules worden gebruikt in o.a. Apple systemen en custom troep. (denk controlers)
99,9 van de 100 modules die nu verkocht worden PC100, zijn PC133 modules met ander stickertje en spd info.
Comment to self: Thats a bold statement....
Nope, dat is onzin.intermusic schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:10:
PC133 op een PC100 moederbord werkt op IBM compatible systemen bijna 100% zeker zonder problemen, alleen dan op 100Mhz ipv 133Mhz. Timing is geen probleem omdat zelfs het traagste PC133 geheugen sneller is dan het snelste PC100 geheugen. In die tijd was er nog niet zoveel OC-geheugen zoals dat nu het geval is met DDR'400'. Ook de refresh is geen probleem.
Ik heb dat al bij vele PC's gedaan en nooit problemen ondervonden. Alleen van de iMac weet ik wel zeker dat het problemen geeft en bij systemen van OEM's kan het misschien problemen geven maar bij HP werkt het iedergeval wel.
Enige probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat moederborden uit de tijd van PC100 nog geen 512MB per DIMM ondersteunen. Je kunt daarom beter 2x256MB kopen.
[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 24-11-2005 12:26 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Nou, je geeft nog steeds niet exact aan welk moederbord het betreft. Ja, een Asus, maar er bestaat geen Asus P-38. Sorry, ik geloof het zolangzamerhand wel; jij vaag, wij vaag. Kijk op het bord zélf en check vervolgens de Asus site voor de manual of kijk anders met de search (als het een P3B-F is, dan is daar met de search genoeg over te vinden, trust me).
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()