Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Is mijn print nog te redden ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/mk160nl.jpg

Ik heb gisteren een printplaatje gesoldeerd van velleman. Zown zelfmaak kit voor gsm afstandbediening. Nu heb ik een 1k en een 47k weerstand omgewiseld 8)7 je kunt het nu wel raden daardoor is een ic1 doorgebrand (midden in schema) en de transistor (rechtsonderin in schema) is er een manier om deze te omzijlen ? aangezien die ic1 dient voor de tijd dat de schakeling open staat dacht ik van draadje eromheen en dan zolang er licht in de ldr komt relai gaat om en geen licht meer relai gaat weer dicht. Of moet ik nu weer een nieuwe kopen ? ik hoop dat ik het zo goed genoeg heb uitgelegd :)

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/6638/naamloos9ax.jpg

Kleine edit:

Door pin 2 en 3 te verbinden van ic1 blijft de relai constant aan met of zonder licht haal je de stroom er weer af gaat de relai weer uit

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, om een IC door te laten branden moet je wel iets meer doen dan een weerstand van 1K en een weerstand van 47K omwisselen hoor. Ik denk dus niet dat je printje daardoor stuk is gegaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
En als je print wel stuk is, dan zet je er toch n nieuw ICtje op?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
The Widow Maker schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:44:
En als je print wel stuk is, dan zet je er toch n nieuw ICtje op?
is een geprogameerd ictje die je n iet los kunt kopen :'(

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Heb je toen je pin 2 en 3 doorverbond ook de potmeter getrimd? Deze moet je instellen op het omslag punt. De PIC zou er anders ook niet veel mee kunnen. En dit is naar mijn mening de simpelste oplosing om de pic te ontlopen.

Trouwens je zou eens contact kunnen opnemen met Velleman misschien kunnen ze je als je het lief vraagt ;) een nieuwe toesturen.

[ Voor 42% gewijzigd door Steefph op 23-11-2005 21:26 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• ThoetmosesIII
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02-2021
Je transistor is in ieder geval niet stuk.
Als jij met het kortsluiten van pen 2 en 3 van IC2 het relais kan laten schakelen is de transistor in ieder geval in orde.

Verwijderd

Topicstarter
jha nadat ik de puntjes heb doorverbonden :) dus ga morgen nieuwe transistortje halen en kijk eem of ze nieuw ictje hebben denk ik :)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

ThoetmosesIII schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:29:
Je transistor is in ieder geval niet stuk.
Als jij met het kortsluiten van pen 2 en 3 van IC2 het relais kan laten schakelen is de transistor in ieder geval in orde.
Inderdaad, dan doet de tor het ook nog wel. En het IC gaat ook niet stuk van die omwisselingen. :+

Ik verdenk ook de analoge schakeling (met opamp IC2) ervan niet goed te werken. Doet de rode LED wel wat? Die moet ook aan/uit gaan wanneer je het licht verandert. Heb je de potmeter wel ingesteld op het juiste lichtniveau? Als je hem helemaal op nul ohm draait, moet de LED zowieso gaan branden. Draai je hem helemaal de andere kant op, dan moet de LED uit zijn.
Klopt dat? :?

En heb je ZD2 (de zenerdiode bij die LED) wel op de juiste manier gesoldeerd?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:44:
[...]

Inderdaad, dan doet de tor het ook nog wel. En het IC gaat ook niet stuk van die omwisselingen. :+

Ik verdenk ook de analoge schakeling (met opamp IC2) ervan niet goed te werken. Doet de rode LED wel wat? Die moet ook aan/uit gaan wanneer je het licht verandert. Heb je de potmeter wel ingesteld op het juiste lichtniveau? Als je hem helemaal op nul ohm draait, moet de LED zowieso gaan branden. Draai je hem helemaal de andere kant op, dan moet de LED uit zijn.
Klopt dat? :?

En heb je ZD2 (de zenerdiode bij die LED) wel op de juiste manier gesoldeerd?
jha allus klopt staat pot open dan aan en dicht dan is led uit hij reageerd ook op licht inval en donker dus maar ik ga morgen naar de winkel toe :)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:55:
[...]

jha allus klopt staat pot open dan aan en dicht dan is led uit hij reageerd ook op licht inval en donker dus maar ik ga morgen naar de winkel toe :)
Check dan even de voedingsspanning van die PIC. Is die wel 5 Volt (op pin 1 dus...) :?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
het is misschien een heeeeel :| stomme vraag maar hoe werkt dit eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Heb onderandere nieuwe gehaald en kreeg een gratis soldeerzuiger :) zow maar eem extra goedd opletten :)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
louisver schreef op donderdag 24 november 2005 @ 12:49:
het is misschien een heeeeel :| stomme vraag maar hoe werkt dit eigenlijk?
als je naar die telefoon belt, gaat het display licht geven, en dat wordt dan weer opgemerkt door die LDR, waarna het relais wordt geschakelt (zover ik weet).

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
in de vellaman boekjes zeggen ze dat je je gsm niet moet opendoen of openvijzen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nee, dat is niet nodig, die ldr vangt het knipperende licht van de mobiel op...anders zou je het relais direct op de mobiel kunnen aansluiten...
Pagina: 1