Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik ben van plan naar het zuiden van dit land te verhuizen.

Momenteel woon ik nog bij mijn ouders.
De bedoeling is dat ik richting Valkenburg vertrek in Zuid Limburg.

Nu heb een ik appartement gezien wat door een particulier verhuurd wordt.
Hiervoor moet ik € 450,- incl. betalen per maand.

Nu vraag ik me af; Kan ik hiervoor huurtoeslag krijgen?

Bruto verdien ik zo'n € 1000,- per maand.

Via de website van de belastingdienst krijg ik te zien dat ik € 0,- zou krijgen. Wat zijn de voorwaarden allemaal hiervoor dan om het wel te krijgen? Ik vind dit maar raar.
Of moet ik via een woningbouwvereniging huren om het wel te krijgen?

Ik kom er even niet meer helemaal uit.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
De voorwaarden voor huurtoeslag (de ene maand dat het nog huursubsidie heet laat ik maar even buiten beschouwing) staan op http://www.toeslagen.nl/p...eslag/huurtoeslag-01.html

Je probleem zit in de volgende regel: "Uw huurlasten zijn niet te hoog of te laag. Dit is afhankelijk van uw situatie. De huur mag in ieder geval niet lager zijn dan € 189,19 en niet hoger dan € 604,72. Zijn u en uw eventuele partner jonger dan 23 jaar en heeft u geen inwonende kinderen? Dan mag de huur niet hoger zijn dan € 331,78. Bepaalde servicekosten moet u in deze huurlasten meetellen."

Zo te zien ben je net 21. In dat geval mag de huur dus niet hoger zijn dan 331,78 om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Beetje een stinkregel, want dat maakt het voor jongeren dus moeilijker om een eigen woning te betalen. Blijkbaar vindt onze overheid dat je tot je 23 nog makkelijk thuis kunt wonen. Als ik bijv. in de proefberekening de leeftijd verhoog naar 23 of ouder, krijg je ineens ruim 220 euro huurtoeslag.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Dank je voor je antwoord...

Hier heb ik wat aan in elk geval.
Ik zou dan zoiets hebben van; Geef subsidie over het maximale huurbedrag en laat mij de rest zelf betalen. Maar ja, wij verzinnen de regeltjes niet hiero.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sorry hoor, maar met 1000 euro bruto per maand moet je ook geen woning van 450 nemen :?

Kan je beter op kamers gaan voor 300 ofzo, kun je tenminste nog eten kopen en leven.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:46:
Sorry hoor, maar met 1000 euro bruto per maand moet je ook geen woning van 450 nemen :?

Kan je beter op kamers gaan voor 300 ofzo, kun je tenminste nog eten kopen en leven.
Ik dacht namelijk: Stel, ik krijg huurtoeslag, dan zou ik op zo'n 350,- uitkomen per maand. En dat is te missen toch?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
freddyathlon schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:44:
[...]

Ik dacht namelijk: Stel, ik krijg huurtoeslag, dan zou ik op zo'n 350,- uitkomen per maand. En dat is te missen toch?
Dus als jij een te dure woning neemt, moet de staat ervoor betalen?

Ik vrees dat ze het daar niet mee eens zijn ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Lethalis schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:44:
Dus als jij een te dure woning neemt, moet de staat ervoor betalen?

Ik vrees dat ze het daar niet mee eens zijn ;)
Dan intepreteer je de regelgeving toch verkeerd :) De overheid stelt bepaalde grenzen, maar deze staan los van het inkomen. Er zit in ieder geval geen ratio is die stelt dat bij een bepaald inkomen het huis niet duurder mag zijn dan een bepaald bedrag. Dit even voor mensen die ouder zijn dan 23. Al verdien je vrijwel geen stuiver, dat maakt voor de hoogte van de huurtoeslag niet uit, zolang de huurprijs maar onder een bepaalde grens zit.

De regel is dus dat de huur mag in ieder geval niet lager zijn dan € 189,19 en niet hoger dan € 604,72. Verder moet de woning 'passend' zijn. Dat houdt in dat voor een 1- of 2 persoons huishouden de huur niet hoger mag zijn dan € 474,88. Over het algemeen moet je voor dat bedrag bij een woningbouwvereniging wel een redelijke starterswoning kunnen krijgen (als je ooit aan de beurt komt that is)

Het kromme is in dit geval dat mensen die nog geen 23 zijn een veel lagere huurgrens wordt gehanteerd. Iemand van 24 die het minimumloon verdiend (1250 euro bruto ongeveer) krijgt op dezelfde woning als TS wél dik 200 euro huurtoeslag, maar een 22 jarige niet. De verhouding inkomen-huur is echter niet anders.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

En vind maar iets voor onder de 350 euro incl. servicekosten. Dat is er haast niet.
Om het kort samen te vatten Wonen in nederland is voor een jong iemand haast niet te doen

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zit op vrijwel het minimum loon voor je leeftijd. (€917,00 bruto per maand) Door de heffingskorting zal je nauwelijks belastingbetalen. Bruto wordt dus bijna netto in dit geval. Totdat je opeens wel voor huursubsidie in aanmerking komt zou je het dus wel moeten kunnen betalen.

Anders een goedkoper optrekje zoeken, of nog 2 jaar wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Coen Rosdorff op 24-11-2005 03:11 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Veranderen de regels nog per 01-01-2006 ??

Pagina: 1