Toon posts:

[HDD] Langzame Raptor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik in mijn systeem al een tijdje een raptor 34GB om Windows, Spellen en Programmas mee te draaien, maar ik heb het idee dat de schijf erg traag is en ondermaats presteert. Ik gebruik het volgende systeem:

Asus A8V Deluxe
AMD64 3500+
2x512 MB Corsair Value Select
Raptor 34GB (Partitie C: 10Gb voor windows en Programmas, Partitie E: voor spellen 24Gb)
Maxtor 200Gb voor Data opslag, verdeeld over 2 partitities van 100GB (D: en F:)

Zoals gezegd heb ik het idee dat de schijf veel sneller hoort te zijn, ik heb een paar HD bench programmas gezocht, maar ik weet niet zeker of ze betrouwbaar zijn.

Deze bijvoorbeeld laat niet alleen zien dat ie niet bijzonder snel is, maar dat zelfs de Maxtor met zn 7200 toeren de WD voorbij gaat

Ook dit progje laat zien dat de prestaties niet echt denderend zijn.

Ik heb al schijfopruiming en defragmentatie gedaan, maar het mocht niet baten.

Ligt het aan mij of hoort deze schijf toch beter te presteren, zo ja, hoe krijg ik dit voor elkaar.

Alvast bedankt

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is dit niet echt slecht, de raptor 36gb loopt onderhand wat achter bij de 7200 rpm concurrentie. Maar vergelijk ze eens met scores van storagereview en andere reviews enzo, dan weet je het zeker.

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 23-11-2005 19:15 ]

specs

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

gladiool schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:15:
Volgens mij is dit niet echt slecht, de raptor 36gb loopt onderhand wat achter bij de 7200 rpm concurrentie.
wablief? :D :X

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dit niet echt slecht, de raptor 36gb loopt onderhand wat achter bij de 7200 rpm concurrentie. Maar vergelijk ze eens met scores van storagereview en andere reviews enzo, dan weet je het zeker.
Het lijkt me niet dat het hoort dat mijn 7200RPM Maxtor schijf beter presteert dan die raptor?

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:17
Ik heb precies hetzelfde probleem als wat jij hebt, alleen dan op een MSI K8N Neo Platinum met een Athlon 64 3200+ (s754). Het vreemde is echter dat als ik mijn schijf test met Data Lifeguard het klinkt of mijn Raptor gaat "opstijgen", je hoort hem echt op toeren komen.
Je zou eens kunnen proberen of dit ook bij jouw gebeurt.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
Met hetzelfde mainbord en 2x raptor in raid haal ik tegen de 110MB/sec. Dus bij jou zit er echt iets niet goed...IDE drivers etc geinstalleerd?

Verwijderd

Volgens mij is dit niet echt slecht, de raptor 36gb loopt onderhand wat achter bij de 7200 rpm concurrentie.
Grappenmaker. :z

@topicstarter, je resultaten zijn idd aan de lage kant mijn raptors scoren een heel stuk hoger.
Mischien kan je ff kijken of de schijf niet te warm word dat kan ook slecht zijn voor de prestaties en de levensduur word er ook niet beter op.

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:31:
Met hetzelfde mainbord en 2x raptor in raid haal ik tegen de 110MB/sec. Dus bij jou zit er echt iets niet goed...IDE drivers etc geinstalleerd?
Ehh zijn toch SATA drivers neem ik aan? Die heb ik iig gewoon bij windows install geinstalleerd (moest wel :) ). Ik zal zo nog wel ff kijken of er nieuwere drivers zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:34:
[...]

Grappenmaker. :z

@topicstarter, je resultaten zijn idd aan de lage kant mijn raptors scoren een heel stuk hoger.
Mischien kan je ff kijken of de schijf niet te warm word dat kan ook slecht zijn voor de prestaties en de levensduur word er ook niet beter op.
Ik heb zon Lian Li kast met de 2 schijven onder-voorin verticaal geplaatst, met 2 8cm fans ervoor die er langsheen blazen, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb de schijf voordat hij in deze positie geplaatst werd eerst in een Cooldrive 3 gehad, maar dat produceerde me toch een pokkeherrie.

Weet iemand btw een goed (freeware) programma om de schijf(ven) mee te testen, of nog liever een oplossing voor mij probleem :)??

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb vergelijkbare scores met ATTO en Drivespeed. En ik heb ook alle drivers geinstalleerd. Dit is gewoon een normale score voor een single 36GB raptor. In lees en schrijfsnelheid is deze ongeveer gelijk aan een normale IDE schijf, echter de accestijden zijn lager. Zie:Wijsheid: raptor + SATA of SATA II?. De 74GB versie zal een stuk beter presteren.

Check verder:
Raptorschijf langzaam ?
WD Raptor is langzaam!
Is de snelheid van mijn Raptor goed?
(RAPTOR) Nog steeds problemen
Slechte performance Raptor op P4PE
TRAGE RAPTOR(10.000RPM) SCHIJF

[ Voor 19% gewijzigd door Noork op 23-11-2005 20:26 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
En toch zijn er 7200 rpm schijven die een Raptor voorbij steken in leesprestaties. In schrijfprestaties is een Raptor nog koning maar wordt toch al op die hielen gezeten. Believe it or not :)
Maar dat verklaart nog niet de prestaties van de Raptor-HD van de TS. Zeker niet in vergelijking met die Maxtor.
En toch zijn er 7200 rpm schijven die een Raptor voorbij steken in leesprestaties. In schrijfprestaties is een Raptor nog koning maar wordt toch al op die hielen gezeten. Believe it or not :)

Maar dat verklaart nog niet de prestaties van de Raptor-HD van de TS. Zeker niet in vergelijking met die Maxtor.

edit:
Ik bedenk net dat het een 36gb variant is. Die zijn toch een pak trager dan de 74gb raptors? Ik herinner mij zelfs reviews die toonden dat de prestaties eigenlijk niet echt beter waren dan die van een goede 7200 RPM SATA-schijf. Ik vrees dus dat Noork gelijk heeft en dat de prestaties van de TS "normaal" zijn. Misschien dat er wel ietsje meer uit gehaald worden met de juiste drivers en wat tweaking.
We missen trouwens wel over welke Maxtor schijf het precies gaat??

[ Voor 49% gewijzigd door D-Three op 23-11-2005 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:22:
[...]

edit:
Ik bedenk net dat het een 36gb variant is. Die zijn toch een pak trager dan de 74gb raptors? Ik herinner mij zelfs reviews die toonden dat de prestaties eigenlijk niet echt beter waren dan die van een goede 7200 RPM SATA-schijf. Ik vrees dus dat Noork gelijk heeft en dat de prestaties van de TS "normaal" zijn. Misschien dat er wel ietsje meer uit gehaald worden met de juiste drivers en wat tweaking.
We missen trouwens wel over welke Maxtor schijf het precies gaat??
Maxtor Diamondmax 9. Wat bedoel je met die juiste drivers en wat tweaking??
Ik blijf het namelijk wel raar vinden dat de gewone HDD beter (schijnt) presteert.

• maratropa
  • Niet online
Ben ik ineens een grappenmakert? :)

De 36Gb versie van de raptor is een eerste generatie schijf, en al wat ouder. Die legt het gewoon soms af tegen nieuwere 7200 rpm schijven. de 74gb raptor is een 2de generatie schijf.

Hier bijvoorbeeld de scores dit in de tweakers database staan, van ATTO:

http://tweakers.net/bench...ne%5BUser%5D=1&bar_max=80

Dit is natuurlijk alleen doorvoer, maar het is een voorbeeld. En door slim met de cache om te gaan etc kan de performance van een recente 7200 rpm schijf beter zijn in "real world" applicaties dan de 36gb 10k schijf.

Net zoals de raptor 74gb in de buurt komt van sommige 15k schijven, bij desktop gebruik.

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 24-11-2005 00:01 ]

specs

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gladiool schreef op woensdag 23 november 2005 @ 23:59:
Ben ik ineens een grappenmakert? :)

De 36Gb versie van de raptor is een eerste generatie schijf, en al wat ouder. Die legt het gewoon soms af tegen nieuwere 7200 rpm schijven. de 74gb raptor is een 2de generatie schijf.

Hier bijvoorbeeld de scores dit in de tweakers database staan, van ATTO:

http://tweakers.net/bench...ne%5BUser%5D=1&bar_max=80

Dit is natuurlijk alleen doorvoer, maar het is een voorbeeld. En door slim met de cache om te gaan etc kan de performance van een recente 7200 rpm schijf beter zijn in "real world" applicaties dan de 36gb 10k schijf.

Net zoals de raptor 74gb in de buurt komt van sommige 15k schijven, bij desktop gebruik.
Qua constande doorvoer kan een grote 7200rpm schijf winnen vanwege de datadichtheid is veel fijner is bij grote disks, maar qua seektijden wint de 10k de 7k2 schijf wel, en wint de 15k het weer van de 10k.

Op de zaak gebruik ik enkel en alleen 15k disks :)

• maratropa
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:06:
[...]

Qua constande doorvoer kan een grote 7200rpm schijf winnen vanwege de datadichtheid is veel fijner is bij grote disks, maar qua seektijden wint de 10k de 7k2 schijf wel, en wint de 15k het weer van de 10k.

Op de zaak gebruik ik enkel en alleen 15k disks :)
Ja op de zaak ja ;)

Je merkt vooral bij servertoepassingen, die erg "random" van aard kunnen zijn dat de seek erg uitmaakt, en daar merkt je dat verschil. Maar seeks, netzoals doorvoer, zeggen niet alles.

Die raptor 36GB kan wel wat snellere seeks hebben dan die 7200rpm schijf, maar wat je ziet is dat doordat de techniek ook niet stilstaat, de "real world desktop performance", dus gewoon in algemeen desktop gebruik een 7200 rpm schijf sneller kan zijn dan die raptor. En dat is wat uitmaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 24-11-2005 00:22 ]

specs

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 23:11:
[...]

Maxtor Diamondmax 9. Wat bedoel je met die juiste drivers en wat tweaking??
Ik blijf het namelijk wel raar vinden dat de gewone HDD beter (schijnt) presteert.
Een DM9 is niet echt een HD van de laatste generatie.

Om eerlijk te zijn, heb ik niet echt een idee wat de beste tweaking is van een Raptor in combinatie met een VIA-chipset. Maar heb je geen utility-disk ofzo gekregen bij die HD? Misschien is er één of andere Acoustic Management die er voor zorgt dat de HD minder lawaai maakt door trager te werken.
bartwilgenhof schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:29:
Ik heb precies hetzelfde probleem als wat jij hebt, alleen dan op een MSI K8N Neo Platinum met een Athlon 64 3200+ (s754). Het vreemde is echter dat als ik mijn schijf test met Data Lifeguard het klinkt of mijn Raptor gaat "opstijgen", je hoort hem echt op toeren komen.
Je zou eens kunnen proberen of dit ook bij jouw gebeurt.
Dit doet eigenlijk mijn vermoeden toenemen dat er toch iets is dat de schijf wat stiller wil houden. Maar ik kan verkeerd zijn.
Pagina: 1