Toon posts:

2 gig geheugen verdwenen

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wie kan mij helpen.

Ik heb een asus P5n32 sli de luxe moederbord met 4 reepjes van een gig

Bij het instaleren ziet mn pc maar 2 gig terwijl er 4 reepjes inzitten, ik heb 2 kleuren sloten geel en zwart ik heb alles afzonderlijk getest ( 2 in zwart, 2 in geel vervolgens die andere 2 modules ook in zwart en geel gestopt en worden wel gezien) en al de modules zijn in orde alleen als ik ze er instop geeft i dat niet in de bios aan wat kan dit zijn. geeft max 2048 aan.

Ik heb het geheugen gecontroleerd of dat voor het moederbord geschikt is het is pc 5300 -667

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:22
meschien kan je moederbord maar 2 gig aan (al lijkt het me zeeer sterk) maar probeer een bios update, helpt vaak wel met geheugen problemen :)

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 18:41:
wie kan mij helpen.

Ik heb een asus P5n32 sli de luxe moederbord met 4 reepjes van een gig

Bij het instaleren ziet mn pc maar 2 gig terwijl er 4 reepjes inzitten, ik heb 2 kleuren sloten geel en zwart ik heb alles afzonderlijk getest ( 2 in zwart, 2 in geel vervolgens die andere 2 modules ook in zwart en geel gestopt en worden wel gezien) en al de modules zijn in orde alleen als ik ze er instop geeft i dat niet in de bios aan wat kan dit zijn. geeft max 2048 aan.

Ik heb het geheugen gecontroleerd of dat voor het moederbord geschikt is het is pc 5300 -667
Is het geheugen allemaal van het zelfde merk + type ?
Is het goed gekeurd geheugen wat Asus zegt ?

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is van het zelfde merk, ik heb ze hiervoor in een asus p5wd2 premium gehad en daar zag de bios wel 4096 mb
UNICRONBOT schreef op woensdag 23 november 2005 @ 18:53:
[...]

Is het geheugen allemaal van het zelfde merk + type ?
Is het goed gekeurd geheugen wat Asus zegt ?

Verwijderd

tja.. we kunnen wel doorgaan met het geven van advies, maar het is toch echt raadzaam om je bios te updaten naar de meest recente versie.

-edit: dat ze het op het eene asus bord goed doen betekend niet automatisch dat ze het ook op een andere bord doen........
maar aangezien je getest hebt met alle reepjes lijkt mij dat er iets anders aan de hand is.
flash..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 19:36 ]

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-04 11:39

SpeedBart

Futurama 0wnage

Je moet memory hole 15-16m aanzetten!
Windows 32 bit zal nooit meer dan 2gb kunnen adresseren als je van alle 4 gb gebruik wil maken moet je windows 64 bit gebruik maken.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Verwijderd

SpeedBart schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:38:
Windows 32 bit zal nooit meer dan 2gb kunnen adresseren als je van alle 4 gb gebruik wil maken moet je windows 64 bit gebruik maken.
jawel toch, daar is toch dat boot.ini trukje voor

-edit: hier - > http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html, 3gb is de grens

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 19:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Speedbart, volgens mij staat de meest recente bios erop 0202 dat is de standaard versie er is nog geen nieuwere.

waar kan ik in de bios memory hole 15-16m aanzetten en rare vraag waar is dat voor ???

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 07:37

SpamLame

niks

Klok <> klepel

memory hole doet niks anders dan het gebied tussen 15 en 16 mb vrijhouden (of niet..).
voor welk doel dat is, weet ik niet

windows 32 bit kan wel meer dan 2Gb aanspreken.
In de boot.ini /PAE toevoegen en klaar.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat in Win32 elk proces maar max 4Gb kan aanspreken (waarvan 2Gb voor kernel (dacht ik)) met /3gb kan elke proces 3gb voor zichzelf gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik bij boot.ini en wat is in godsnaam pea en waar kan ik dat toevoegen ...
SpamLame schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:59:
[...]

Klok <> klepel

memory hole doet niks anders dan het gebied tussen 15 en 16 mb vrijhouden (of niet..).

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat in Win32 elk proces maar max 4Gb kan aanspreken (waarvan 2Gb voor kernel (dacht ik)) met /3gb kan elke proces 3gb voor zichzelf gebruiken

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat hoef jij niet te doen, iemand liep heel erg dom te lullen over max memory gebruik, dat is bij jou niet van toepassing.
Lijkt me een hardware probleem bij jou, geeft ie bij booten ook maar 2GB aan ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Das niet waar, ik heb hier een tijdje gewerkt met 2,5GB in mijn bak. Dat werd onder win2k gewoon prima herkent.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:02:
Hoe kom ik bij boot.ini en wat is in godsnaam pea en waar kan ik dat toevoegen ...
[...]
de boot.ini kun je vinden in de root van je systeemschijf, of simpelweg benaderen via msconfig.
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:34:
tja.. we kunnen wel doorgaan met het geven van advies, maar het is toch echt raadzaam om je bios te updaten naar de meest recente versie.

-edit: dat ze het op het eene asus bord goed doen betekend niet automatisch dat ze het ook op een andere bord doen........
maar aangezien je getest hebt met alle reepjes lijkt mij dat er iets anders aan de hand is.
flash..
biosflash maakt niets uit. Je bios staat los van het geheugen omdat dat via de chipset geregeld wordt. Dus welke biosversie je hebt maakt totaal niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
hij geeft in de bios ook maar 2048 aan maar als ik die reepjes los test doen ze het allemaal...en windows geeft 2.12 gb aan...
KillerAce_NL schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:05:
Dat hoef jij niet te doen, iemand liep heel erg dom te lullen over max memory gebruik, dat is bij jou niet van toepassing.
Lijkt me een hardware probleem bij jou, geeft ie bij booten ook maar 2GB aan ?

• SpamLame

SpamLame

niks

Lijkt wel of jouw (type) memory niet gesupport wordt (in die configuratie).
Als ze het afzonderlijk wel doen maar samen niet.....mss kun je nog
proberen of het zonder dual channel of consevatievere setting het wel werkt?
Op de site van asus hebben ze het erwel over dat je "Memory QVL" memory moet hebben
en met een max van 16Gb.
De support site is "too busy", maar het zou ook in je boekje moeten staan.
Mss dat daarnog wat uit te halen is?

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 23-11-2005 21:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SpamLame schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:55:
Op de site van asus hebben ze het erwel over dat je "Memory QVL" memory moet hebben
en met een max van 16Gb.
Volgens de supportsite is het toch echt een stuk hoger. Op het bord moet je 16GB kwijt kunnen, niet 16Gb (gezien dat 2GB is).

Voor de TS, kijk eens wat de max grootte chip is dat je chipset aankan en wat jij hebt (en dan dus niet Mb en MB door elkaar halen).

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:33:
Het geheugen is van het zelfde merk, ik heb ze hiervoor in een asus p5wd2 premium gehad en daar zag de bios wel 4096 mb

[...]
Het een MB is het ander MB niet :( .
Maar als wat meer moeite had gedaan. Met het zoeken van wat het probleem kan zijn. Met Google of op de Asus site. Ik doe dit af en toe als ik zin heb ;) linkje Maar het meeste staat al in dit topic op een paar dingen naar.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• SpamLame

SpamLame

niks

Terw_Dan schreef op woensdag 23 november 2005 @ 22:40:
[...]

Volgens de supportsite is het toch echt een stuk hoger. Op het bord moet je 16GB kwijt kunnen, niet 16Gb (gezien dat 2GB is).

Voor de TS, kijk eens wat de max grootte chip is dat je chipset aankan en wat jij hebt (en dan dus niet Mb en MB door elkaar halen).
Je hebt gelijk, ben niet echt consequent in B of b gebruik.
Support site laadt bij mij overigens retetraag..

Verwijderd

Dat is een geheugengebied dat vroeger voor VESA kaarten (IIRC) gebruikt werd en soms uitgesloten moest worden.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 23 november 2005 @ 20:06:
[...]
blaat

biosflash maakt niets uit. Je bios staat los van het geheugen omdat dat via de chipset geregeld wordt. Dus welke biosversie je hebt maakt totaal niet uit.
Nee niet :/ en de timings in je bios welke door de chipset gebruikt worden staan daar ook voor jan *** zeker

Verwijderd

Ik heb pasgeleden een reepje geheugen van Dane-Elec Bestelt
Maar moeten alle reepjes dan van de zelfde merk zijn want anders zit ik hier dadelijk met de gebakken peren :7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:54:
[...]

Nee niet :/ en de timings in je bios welke door de chipset gebruikt worden staan daar ook voor jan *** zeker
Zeker niet. Maar je bent nu gewoon appels met peren aan het vergelijken, dus dat slaat ook nergens op. Weet waar je het over hebt ipv gewoon een denigrerende opmerking ergens neer te gooien.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-04 11:39

SpeedBart

Futurama 0wnage

[...]

Klok <> klepel

Sorry, hebben hier ook een bak gehad waar 3 gb op werd herkent, moet me niet vastpinnen op exacte nummer. Ik weet wel dat we een dfi nf4 ultra zover hebben gekregen dat de bios ook 4 gb ziet door memory hole @ 15-16m aan te zetten. Heb me niet verdiept in het hoe en waarom, het ging erom dat deze het deed.

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

Verwijderd

Topicstarter
n de specificaties staat dat ik non ecc memory moet gebruiken, nu kan het zijn dat het geheugen dat ik heb wel ecc geheugen heeft maat dat uit ???
SpeedBart schreef op zondag 27 november 2005 @ 17:34:
[...]

Sorry, hebben hier ook een bak gehad waar 3 gb op werd herkent, moet me niet vastpinnen op exacte nummer. Ik weet wel dat we een dfi nf4 ultra zover hebben gekregen dat de bios ook 4 gb ziet door memory hole @ 15-16m aan te zetten. Heb me niet verdiept in het hoe en waarom, het ging erom dat deze het deed.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2005 @ 21:05:
n de specificaties staat dat ik non ecc memory moet gebruiken, nu kan het zijn dat het geheugen dat ik heb wel ecc geheugen heeft maat dat uit ???
[...]
Nee, want ECC checking kun je gewoon uitzetten (of het wordt gewoonweg genegeerd). Je kunt trouwens simpel zien of je dimmen ECC zijn, dan moet er namelijk een extra chipje opzitten (gewoon tellen dus).
Pagina: 1