Setup voor eigen online remote backup?

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:53
Hoi!
Ik wil toch eens een goed backupmechanisme op gaan zetten voor mijn (prive) gegevens. Maar als ik het doe, wil ik het ook gelijk goed doen: Ik wil backups off-site waar ik dus zelfs iets aan heb als m'n huis afbrand. Ik wil er niet te veel (geen?) moeite voor hoeven doen, en er niet zelf aan hoeven denken (na het opzetten). Ook wil ik vrij veel gegevens (m'n muziek en vooral m'n digitale foto's) kunnen backuppen. Om hier een oplossing voor te vinden, denk ik aan een online backup.
Nu heb ik een aantal backup diensten bekeken en het valt me nogsteeds nogal tegen wat er geboden wordt, vooral qua prijs/kwaliteitverhouding. Een paar die ik heb bekeken:
https://www.streamload.com/about/onlinestorage.asp
http://www.strongspace.com/
http://www.backupboomerang.com/backupboomerang/index.htm
http://www.mozy.com/mozy/overview
http://www.allmydata.com/ wel een erg leuk concept, P2P Gratis als je 1:10 aanbied, maar nog erg in beta en 1:10 zou ik 200 gb vrij moeten maken....
Maar de meeste zijn dus te duur voor wat ik wil.

Dus wil ik zelf iets gaan opzetten (voor mezelf dus). Het idee is om bij m'n ouders een extra harddisk in de computer te hangen, en daar automagisch mee te synchroniseren. Nu ben ik vooral opzoek naar de beste software oplossingen hiervoor. Zowel aan de server, als aan de client kant. Qua serverkant is de voornaamste eis eigenlijk dat m'n ouders er geen last van hebben dat het blijft draaien. Aan de clientkant wil ik dus eenvoudig directories kunnen selecteren die automagisch gesynct worden op een beetje intelligente manier: dat dus niet elke dag mijn 13Gb aan digitale foto's over de lijn wordt gestuurd. Ook moet de client zelf uitvinden wanneer de server online is, en dan gaan syncen. (het liefst 's nachts, maar als m'n ouders de PC uit hebben staan, moet het 'vanzelf' overdag gaan..
Wat ik zelf gevonden heb, en het meest geschikt lijkt, is Foldershare, https://www.foldershare.com/info/howItWorks.php
Opgekocht door microsoft, lijkt het te kunnen.
Een andere optie is een FTP server installeren, dan is er vast een FTP client die op backup is toegespitst, al weet ik niet welke. Ideeén/Tips?

Voor m'n email heb ik al een andere oplossing gevonden: ik laat alle inkomende en uitgaande mail forwarden naar Gmail, waar dus automagisch en archief ontstaat voor als m'n pc crasht.

Ik ben erg benieuwd naar andere idee'en/software mogelijkheden. Thanx!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 19:16

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Je zou een vpn verbinding (of een andere secure WAN verbinding) op kunnen zetten naar de pc van je ouders en vervolgens via robocopy (ben ik zelf bijzonder tevreden over, redelijk efficient en klein) de boel in sync kunnen houden. Dat vereist echter wel dat je óf de dicipline hebt om zelf een robocopy (eens in de zoveel tijd) te draaien óf dat je een batchbestandje in elkaar draait die het allemaal voor je doet (vpn opzetten, robocopy draaien etc.) en dat die batch als een taak laten draaien. Zelf doe ik het zo, werkt tot op heden prima. Alleen de eerste keer syncen (dat er serverside dus nog niets aanwezig is) zal bijzonder lang duren, maar dat is in alle gevallen natuurlijk zo :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Tikje naar Software Algemeen, daar lijkt dit topic me beter op z'n plaats :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 18:23

Gerco

Professional Newbie

Ik kan rsync warm aanbevelen. Kijkt naar checksums van de files om te bepalen of er wat veranderd moet worden en kopieert dus niet steeds elke file helemaal.

Geen idee of het op Windows draait overigens, aangezien je niet zegt over welk OS het gaat, neem ik maar aan dat het Windows XP is.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• PanMan
JA, ik had hem in WOS gepost, dus dacht ik dat er niet bijhoefde dat het op windows was. Maar, inderdaad, beide machines draaien XP...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

Verwijderd

Dit is een leuk topic. Ik ben hier ook naar opzoek maar wil dan de bestanden van mijn laptop naar mijn Linux-huisserver kunnen kopieren (backups worden daar weer op tape weg gezet en gaan in een kluis).

Dit lijkt me ook wel handig voor mijn zus aangezien die echt niet handig met PC's is. De vraag is nu of er programma's voor zijn ? Dit mogen programma's zijn waar betaald voor moet worden, zolang ik late maar gebruikers bij kan kopen.

Iets waar mijn oog op viel is http://www.ahsay.com Alleen zoek ik meer van dit soort programma's als vergelijking.

Tivoli van IBM is niet los te verkrijgen en is volledig IBM was het niet ?

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-07 07:58
of viceversa is ook lekker.

Om de zoveel minuten syncen als er netwerkverbinding is(vpn) dan.
Kunt hem ook aan archiveren laten doen wat ik ook gebruik. Kun je instellen dat je tot 3 versies wil bijhouden.

Best de eerste maal de pc van de ouders op hetzelfde net zetten anders kan het wel een vrij lange en risico op smallband ofzo riskeren.

Verwijderd

Ik ben hier ook naar opzoek maar wil dan de bestanden van mijn laptop naar mijn Linux-huisserver kunnen kopieren.
Folderclone (www.folderclone.com) is hiervoor hét pakket! Het is niet heel duur, en je kan er echt van alles instellen naar jou wensen.
Je kan echter niet naar een FTP server of i.d. laten kopieren. Of het met VPN werkt, weet ik niet maar valt zeker te proberen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 19:28 . Reden: .nl werkt helaas niet :P ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55
Syncback free version .. werkt als een tierelier!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:34
razorhead schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:20:
Syncback free version .. werkt als een tierelier!
hier ben ik het helemaal mee eens, en het werkt ook nog eens over ftp en is nog gratis ook

hondennamen.info Openscheermes.nl

Verwijderd

appetoe schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:28:
[...]

hier ben ik het helemaal mee eens, en het werkt ook nog eens over ftp en is nog gratis ook
Klinkt positief, eens kijken of ik ook sftp kan gebruiken :)

edit:

Opzich ook wel iets dat ze op mijn werk willen hebben voor meerdere gebruikers, dure aangelegenheid dan :( Daar moet een andere oplossing voor te vinden zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 20:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 19:53:
[...]

edit:
Opzich ook wel iets dat ze op mijn werk willen hebben voor meerdere gebruikers, dure aangelegenheid dan :( Daar moet een andere oplossing voor te vinden zijn.
Een server met centrale opslag? Of bedoel dat iedereen z'n files van zijn of haar laptop kan synchroniseren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:14:
[...]

Of bedoel dat iedereen z'n files van zijn of haar laptop kan synchroniseren?
Yes dit bedoel ik ! Webbased of via een installer zou niet uit maken, zolang het maar secure is. (en handig te gebruiken voor iedere nono)

Je moet eigenlijk een klik-klik-klik en klaar oplossing hebben met een "verzend" knop of iets dergelijks.

Verwijderd

Wat te denken van de werkmap van windows zelf? Kan je ook bestanden mee synchroniseren! Zelf vind ik het k*t werken. Maar ik ken veel bedrijven die dit gebruiken bij hun laptops.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VPN en Secondcopy of FTP synchronisatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:27:
... Zelf vind ik het k*t werken...
Je geeft het antwoord zelf al. Ik zou graag zien dat wanneer een persoon op zijn Thuiscomp even wat wil bijwerken dit ook moet kunnen. Het moet dus niet gebonden zijn aan VPN of iets dergelijks en al helemaal niet aan windows qua server.

@Noork: Allemaal niet interresant wanneer je over 100 gebruikers praat. Tevens is FTP niet secure :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 20:31 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50
Heb hier glftpd draaien in ssl mode. Als je dat ook nog eens over een vpn tunnel doet, is het volgens mij echt wel redelijk secure ;)

Verwijderd

UltraSub schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 20:34:
[...]

Heb hier glftpd draaien in ssl mode. Als je dat ook nog eens over een vpn tunnel doet, is het volgens mij echt wel redelijk secure ;)
Teveel rompslomp.

Idee is:

Installeren, gegevens van de server instellen en klaar. Werkt het niet, check je instellingen of installeer het op een andere PC.

Backup voor "managers" dus ;)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50
Dat snap nik. Het ging me alleen er om dat iemand zegt "ftp is niet secure".
Dat hoeft dus niet waar te zijn.

Verwijderd

UltraSub schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:23:
[...]
Dat snap nik. Het ging me alleen er om dat iemand zegt "ftp is niet secure".
Dat hoeft dus niet waar te zijn.
DIe informatie is voor een ander altijd handig :)

Verwijderd

Nog iemand met ideeën ?Je zou het bijna laten ontwikkelen als het niet in een dusdanige hoeveelheid bestaat :)

• PanMan
Nogal een kick, maar ik ga me hier weer's mee bezighouden :). De setup is inmiddels iets veranderd:
Ik heb inmiddels een 250 Gb schijf in een server bij een provider weten te regelen. Dat is veiliger en handiger dan bij m'n ouders, aangezien dit een stuk betere verbindingen heeft, altijd online is, en fysiek ook redelijk beveiligd, etc.
Die gaat ws regelmatig gesynct worden tegen een andere schijf, zodat ik effectief 125 Gb over houdt (soort poor-mans-raid. Heeft voor-en nadelen, maar dat is nu niet zo relevant).
De server draait linux, en hoewel ik hem niet beheer, kan ik ws wel, indien nodig, eea laten installeren.
Ik heb er nog's over nagedacht, en wil iig dat de files gewoon als files worden opgeslagen, zodat ik nog's een bestandje los kan ophalen, als ik daar behoefte aan heb.
Ik wil er dit weekend een beetje mee gaan klooien.
Ahsay lijkt vooral ook een serveroplossing te leveren.
Syncback en second copy, beide via FTP, ga ik zeker proberen, en rsync ga ik ook bekijken.
Sofar nog andere ideeén?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hier vind je vast wel inspiratie: [rml][ Backup] Tool voor het backuppen via internet[/rml]

Concensus zo'n beetje (geloof ik): http://www.rsnapshot.org/ voor *nix en http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp voor Windows - hoewel DeltaCopy dan weer als nadeel heeft dat je padnamen niet zo lang kunnen zijn.

Deze twee tools kopiëren alleen de verschillen (ook *binnen* files) en herconstrueren complete backups op de remote location.

Hier roep ik iets over een scriptje dat ik geschreven heb om te backuppen maar na de discussie wil ik daar denk ik liever niet aan herinnerd worden :/ Vorkbaard in "Advies gevraagd over backup server"

Anyway, er zijn genoeg mogelijkheden en elk programma heeft z'n voor- en nadelen.

[ Voor 9% gewijzigd door CmdrKeen op 20-05-2006 10:05 ]

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1