Toon posts:

WindowsXP annoyances (crashes,processen niet te killen, ...)

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik gebruik geen windows meer sinds windows98, maar sinds kort heb ik het opnieuw nodig voor school.
Ik erger mij momenteel kapot aan een paar zeer vervelende toestanden.
Op nummer 1:

Processen die maar niet dood willen.
Ik heb volledige administrator-rechten op mijn systeem, en toch kan ik veel van de lopende processen niet killen.
Zoals juist, ik start Visual Paradigm op, dat ding crasht (zoals zovele van mijn windows programmas constant doen) en ik wil het proces dus killen (aangezien het zo maar eventjes 40mb ram inneemt) maar dit werkt gewoon niet.
Zowel in de taskmanager lukt het niet, als via de command prompt (taskkill /f).
Deze situatie kom ik erg vaak tegen.
Het is toch mijn pc, ik heb alle rechten, waarom kan ik dan v*rd*mme mijn eigen processen niet killen? 8)7

Op nummer 2 staat toch wel het feit dat Windows XP zo makkelijk crasht.
Het is echt ongelooflijk, bij elke sessie dat ik windows gebruik, crasht er altijd wel iets.
Ofwel is het een programma, ofwel windows zelf, maar elke keer gaat er wel iets mis.
Ik wist dat windows nogal neiging had tot crashen, maar dit is toch echt wel zielig hoor, ik krijg gewoon geen werk gedaan!

Nummer 3 is het enorm traag afsluiten.
Soms gaat het vlot, maar soms duurt het echt 3 minuten eer de pc kan afsluiten, of rebooten.
Dan blijft hij daar maar hangen op "shutting down windows".

ff een paar opmerkingen erbij:
het is een zeer moderne pc (athlon64, 1 gigabyte ram, ...) die softwarematig tip-top in orde is (verse installatie van WindowsXP SP2, alle windows hotfixes staan erop, nieuwste drivers van alles, ik gebruik enkel Firefox, Norton Internet Security 2006 is actief en up-to-date, ik draai regelmatig spysweeper en ad-aware, noem maar op, alles in orde).
Ikzelf heb ervaring met pc's sinds ik 8 jaar was, ik zit in het laatste jaar voor mijn opleiding master informatica, dus aan mijn kennis zal het ook niet liggen.
Ben ik gewoon te verwend door mijn jarenlang Linux gebruik?
Of is hier iets aan te doen?
Wat heb ik aan een OS dat mij om te haverklap in de steek laat?
(en dan nog rekening mee houden dat ik een uiterst voorzichtige gebruiker ben, ik durf me niet voorstellen hoe het zou zijn bij de doorsnee jan-met-de-pet!).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 17:01 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kwestie van wennen :P

Ik krijg Windows niet onderuit hoor, komt waarschijnlijk vaak door slechte drivers / software...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-03 09:46

dotcode

///\00/\\

Haal effe de Download Free Windows Resource Kit dan kan je alles wat je zou willen. Hierin zit onderandere een process killer die het altijd doed en nog een paar andere handige systeem tools.

Als processen vaak hangen zou ik effe kijken waar het aan ligt. Waarschijnlijk is geheugen brak of andere hardware niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn hardware uitvoerig getest (8u Prime95 torture test, 5 volledige runs van Memtest86+).
Op mijn andere pc (Intel Pentium4, ook verse installatie van WinXP SP2) is het net hetzelfde verhaal hoor.
Je hoeft maar iets te wild in het rond te klikken, en er crasht al iets.

• dotcode

dotcode

///\00/\\

Waarschijnlijk detecteert hij dan dat jij er achter zit en gaat het dan gewoon random onderuit. Heb je ook een foutmelding. Is wel handig als je wilt weten wat er mis is.

krijg je b schermen, dan kan je in de dumps kijken. Of is het gewoon een programma dat stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een memory dump ja, dan is er meestal iets fout in register 0xblabla van een willekeurige dll.
Maar vaak krijg ik ook geen foutmelding, maar bevriest het programma in kwestie gewoon.
De GUI wordt niet meer geupdate, en je kan gewoon nergens meer op klikken.
Dan wil ik het proces natuurlijk killen, en dat gaat in de meeste gevallen niet :(

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Heb je wel een legale versie van Windows? Schijnt nogal te helpen soms O-)

• dotcode

dotcode

///\00/\\

Ziet er heel erug uit als brak geheugen, ook je video driver zou zo iets makelijk kunnen veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
dotcode schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:14:
Ziet er heel erug uit als brak geheugen, ook je video driver zou zo iets makelijk kunnen veroorzaken.
Hoe kan het geheugen slecht zijn, als het 5 volledige rondes van Memtest86+ kan overleven?
Mijn videodrivers zijn de nieuwste WHQL certified-drivers vanop www.nvidia.com

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:58:
Processen die maar niet dood willen.
Ik heb volledige administrator-rechten op mijn systeem, en toch kan ik veel van de lopende processen niet killen.
Zoals juist, ik start Visual Paradigm op, dat ding crasht (zoals zovele van mijn windows programmas constant doen) en ik wil het proces dus killen (aangezien het zo maar eventjes 40mb ram inneemt) maar dit werkt gewoon niet.
Zowel in de taskmanager lukt het niet, als via de command prompt (taskkill /f).
Deze situatie kom ik erg vaak tegen.
Het is toch mijn pc, ik heb alle rechten, waarom kan ik dan v*rd*mme mijn eigen processen niet killen? 8)7
Schitterend 8 regels, maar geen woord aan informatie:
HOE heet het process wat je wilt killen?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Zeg, heb je die Norton Internet Security 2006 al eens bekeken als zijnde de boosdoener (m.b.t. het niet kunnen killen van processen, het trage afsluiten etc). Norton is notoir in het vergallen van de stabiliteit van je systeem (en ontzettend traag). Gooi verder voor de gein eens de prefetch directory leeg van je windows installatie, scheelt ook een hoop lag.

• dotcode

dotcode

///\00/\\

Heb je je bios op default gezet en de laatste bios update voor mb. Je moet het zeker zoeken in hardware en/of een driver probleem. Een gesigned driver kan nog steeds een probleem opleveren. Je kan nooit alles testen aan die dingen in combo met elke kaart die er wordt gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Pannenkoekkie schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:19:
[...]

Schitterend 8 regels, maar geen woord aan informatie:
HOE heet het process wat je wilt killen?
Het gaat niet om 1 bepaald proces.
Het komt vaak voor, bij verschillende softwarepakketten (van Visual Paradigm tot Microsoft Office tot Matlab 7).
De bios is up-to-date, net als alle andere drivers en firmware.
Als ik de nieuwste WHQL-certified drivers niet meer kan vertrouwen, wat dan wel? :?
En Norton Antivirus mag ik ook al niet meer draaien?
Damn Windows is een gevaarlijk OS |:(

Verwijderd

Dat je zo veel problemen hebt ligt aan je hardware of aan je zelf. Om nou meteen windows in het algemeen af te kraken.

De meeste gebruikers hebben die problemen echt niet anders was ms niet zo groot :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:32:
Dat je zo veel problemen hebt ligt aan je hardware of aan je zelf. Om nou meteen windows in het algemeen af te kraken.

De meeste gebruikers hebben die problemen echt niet anders was ms niet zo groot :)
De hardware doorstaat al de strengste benchmarks en error-checkers (SuperPi, Prime95, Memtest86+, 3Dmark, ...).
Toch raar dat iemand met een diploma hoger onderwijs informatica niet competent genoeg is om met Windows XP om te gaan?
Op de pc van mijn vader is het net hetzelfde liedje.
Op de pc's op de universiteit ook. Ik start Office op, open een document, klik ergens een optiebalkje aan en tegelijkertijd open ik ff firefox om te surfen: huppakee, systeem onstabiel, applicaties reageren niet meer.
Windows zal allergisch zijn aan mij ofzo...

Verwijderd

Windows zal allergisch zijn aan mij ofzo...
Okay, dan zijn we er bij deze uit.

Waar wil je heen met dit topic eigenlijk ?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Windows wordt instabiel als je andere processen gaat draaien zoals virus en spyware scanners. Houd je systeem dus schoon! Ik ken die spyware scanners niet goed maar zorg dat ze niet op de achtergrond meedraaien. Norton/symantec AV moet je er meteen afmeuken, dat kreng zal je misschien nog wel richting een reinstall sturen.
Ik draai nu 2 jaar XP (zonder al die ongein) en het is nog bijna nooit gecrashed. Mijn ervaringen met Linux zijn daarintegen een stuk minder goed ;)

Verwijderd

je hebt om te beginnen al erg veel benchmark tools op je pc staan :)

processen niet kunnen killen ligt over het algemeen aan de security context waarin het process draait. Ik heb zelf alleen wel een problemen gehad met beremote (veritas backup exec), verder kan ik altijd alles killen wat ik wil.

Op nummer 2 staat toch wel het feit dat Windows XP zo makkelijk crasht. >> ligt aan alle shit op je pc, of zoals aangegeven hardware/driver die niet helemaal lekker is. Maar een beetje informatica student moet toch wel instaat zijn uit te zoeken wat er mis is.

Nummer 3 is het enorm traag afsluiten. >> en hoe groot is je profile? zit je in een domain en is je netwerk wel lekker etc etc...

en inderdaad ja, niet met xp kunnen omgaan als je een informatica opleiding doet is wel triest, maar het lijkt er verdacht veel op.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 17:46 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn XP is al, weetikveel, een jaar niet gecrasht ofzo? Soms een progje wat vastloopt, maar dat is eerder een slecht geprogrammeerd programma, dan dat het aan Windows ligt :)

Zoals mensen zeggen: Slechte drivers en niet alle updates, daar ligt het vaak aan :)
Plus een scheutje onkunde van de gebruiker :)

* anandus aait z'n Windows XP :P

edit:
Oh, en Norton sucks bigtime :P

edit:
PS. Als je wil Windows-bashen moet je in NOS zijn, niet in WOS :+

edit:
PPS. Ow, heb je je event-log al bekeken, wáár het aan ligt dat-ie crasht? Zo kunnen we je misschien helpen. Ik ben bijna geneigd om naar de WOS-FAQ te wijzen })

[ Voor 48% gewijzigd door anandus op 23-11-2005 17:50 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• dotcode

dotcode

///\00/\\

Lijkt me niet dat je te helpen bent als je niet eens de info kan geven die nodig is om normaal te kunnen debugen. Nu kunnen we alleen doen als, he het water kookt, waarschijnlijk is je pc lek. Wou ik hoef geen info te geven want ik draai windows, dat is toch instabiel en verklaart alles. Als je dat zo erug gelooft kan je beter iets anders gaan draaien op die pc. Als je dan mazzel hebt werkt dat wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Als het aan mij lag draaide ik ook helemaal geen windows, maar ik heb het nu eenmaal nodig voor bepaalde programma's voor mijn opleiding.
Topic mag voor mij gesloten worden. Ik zal er maar gewoon met leren leven, zo snel mogelijk de opdracht afwerken, en dan de NTFS partitie mooi verwijderen, iedereen gelukkig :)

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik ben geen Microsoft fan en ook hier gebeuren soms rare dingen, MAAR Windows XP draait meerendeel van de tijd toch heel goed hier en ik doe veel met mijn laptop en PC.

Wat ik verwacht is dat het een stukje software kan zijn die je zelf ALTIJD gebruikt op een computer in de veronderstelling dat het goed werkt. Ik heb bv ook altijd hetzelfde ritueel bij het installeren van Windows, installeren, bepaalde opties aanpassen, bepaalde software er op en ga zo maar door.

Doordat ik steeds ongeveer hetzelfde deed had ik een ooit een raar probleem (de Windows update site crashte in IE op ierdere PC waar ik Windows opzette). Bleek dat later te komen doordat ik de default language uit IE gooide. Het was dus door iets wat ik standaard deed.

De kans is groot dat het bij jou ook zo iets is omdat verschillende systemen hetzelfde doen. Misschien is het wel die Norton software of iets anders wat op al je systemen staat.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:45:
edit:
PPS. Ow, heb je je event-log al bekeken, wáár het aan ligt dat-ie crasht? Zo kunnen we je misschien helpen. Ik ben bijna geneigd om naar de WOS-FAQ te wijzen })
Ik doe het toch :)

Check dit:
Windows Crash/Memory dumps FAQ
En dit:
Windows XP en 2000 BSOD guide
En just to be sure:
Windows Operating Systems - FAQ

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
dotcode schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:48:
Lijkt me niet dat je te helpen bent als je niet eens de info kan geven die nodig is om normaal te kunnen debugen. Nu kunnen we alleen doen als, he het water kookt, waarschijnlijk is je pc lek. Wou ik hoef geen info te geven want ik draai windows, dat is toch instabiel en verklaart alles. Als je dat zo erug gelooft kan je beter iets anders gaan draaien op die pc. Als je dan mazzel hebt werkt dat wel goed.
Als een programma gewoon "freezed", en ik krijg geen foutmelding, en er staat niks in het event log, en ik kan het proces niet killen, wat voor nuttige info zou jij dan van mij willen?
Anyway, het gaat niet om 1 bepaald probleem, zoals ik al zei.
Het OS en de programma's die erbij horen zijn in het algemeen gewoon onstabiel.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zie in je topic weinig concrete informatie over je eigenlijke probleem. Foutmeldingen die zich bij de crashes voordoen zouden al een boel verduidelijken. Het lijkt me verstandig dat je even de tijd neemt om die te bestuderen, en daarover zo veel mogelijk te vermelden. ails over de specifieke incidenten.

Je topicstart waarin je veel software zonder enige onderbouwing anders dan je Informaticastudie nogal negatief belicht, nodigt totaal niet uit tot discussie. Windows - Linux is al vele malen voorbijgekomen. Ik ga dit topic sluiten.

Ik stel voor dat je eventueel een nieuw topic opent, en daarin je mening onderbouwt met feiten. Daarnaast zou ik het op prijs stellen als je iets vriendelijker/neutraler schrijft. En als je zo'n negatieve toon aanhoudt is een prettige discussie lastig te voeren. Feiten zijn het enige wat tot een oplossing gaat leiden. Kijk ook nog even in Windows Operating Systems - Policy voor de titelpolicy in Windows Operating Systems

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 23-11-2005 17:57 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.