[Asterisk & Budget Phone] Enkel maar timeouts

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 17:22
Vol goede moed ben ik begonnen aan het opzetten van een Asterisk server onder Debian, met als doel een 2e nummer te krijgen, wat als fax2mail nummer kan dienen. Hiervoor had ik de volgende configuratie hints al bij elkaar geschraapt:
Hoe ontvang je een fax met Asterisk: http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+Fax+to+email
Hoe zet je een Budget Phone account in Asterisk: http://www.grootendorst.nu/modules/wffaq/

Mijn hele configuratie lijkt nu te kloppen, de andere bestanden van de Asterisk configs heb ik zo veel mogelijk met rust gelaten. Op dit moment krijg ik dan ook in de Asterisk console:
code:
1
2
3
*CLI> sip show peers
Name/username    Host            Dyn Nat ACL Mask             Port     Status
budgetphone/311  81.23.228.150        N      255.255.255.255  5060     UNREACHABLE

Wat die N bij Nat daar doet weet ik niet precies, maar goed, het werkt dus in ieder geval totaal niet.
Als ik iptraf draai, is er UDP verkeer vanaf de Asterisk PBX naar Budgetphone, maar er komt niets terug, zelfs niet als ik de default host aanpas naar deze server toe, en SIP door middel van externe ip adressen gaat werken.
Het probleem lijkt dus ergens in de NAT te zitten. Maar ik kom er totaal niet meer uit. Overal schrijft men dat het erg makkelijk is, al heb ik al eerder ruzie met Asterisk gehad, maar de problemen die ik zie, kom ik verder nergens tegen.

Mijn configuratie is alsvolgt:
sip.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
register => 31167711327:XXXXXXX@budgetphone.nl/31167711327

[budgetphone]
type=friend
qualify=300
username=31167711327
secret=XXXXXXX
fromuser=31167711327
fromdomain=budgetphone.nl
insecure=very
nat=yes
host=budgetphone.nl
port=5060
canreinvite=no
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw
context=default

Daarnaast heb ik in de global van de sip.conf een externip en een localnet ingesteld.
Als laatste heb ik ook de tip gevolgd en mijn /etc/hosts bestand veranderd zodat het in ieder geval daar niet aan kan liggen.
Mijn router is een Speedtouch 510, default host staat op deze server inmiddels, daarnaast heb ik poort 5060 UDP ook nog naar het ip van de Asterisk bak doorgestuurd.

Heeft iemand enig idee waarom ik in windows met Talk2ya.exe van Budget Phone er prima in kan komen, maar met Asterisk absoluut niet ?

sebsoft.nl

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:06
ik zag je noodkreet ook al op een ander form.

je hebt in register staan

probeer eens

register => 31167711327:XXXXXXX@sip.budgetphone.nl/31167711327

wat heb je in rtp.conf staan

pas deze range anders aan naar

10000 tot 10010 en maak een handmatige UDP napt aan voor deze poorten naar je asterisk server. vergeet 5060 ook niet (heb je geloof ik al)
schakel default server uit. (kan namelijk voor conflicten zorgen)

zorg er ook voor dat je het volgende commando uitvoerd op je speedtouch
nat unbind application=SIP port=sip (dit kan namelijk voor conflicten zorgen)

probeer eens vanaf je asterisk server te pingen naar sip.budgetphone.nl en kijk of je reactie krijgt

succes

• DaMasterC
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 09:53
Hi,

Met die register string lukt het mij wel om te registreren maar dat is ook niet het probleem.
Wat ik nu niet snap, bijna alles werkt goed behalve, het uitbellen via Asterisk via Budgetphone waar ik idd een account heb die ook werkt met een normal voipphone.

Hoe trigger ik dus Asterisk dat ie reageert op bijv: 020-1234567 (fictief hoop ik) zodat die uit gaat bellen over Budgetphone naar pstn?
Ik kan dus prima bellen via Asterisk naar iedere ander voipphone intern, binnenkomende gesprekken
op mijn budgetphone nummer neemt Asterisk ook aan.
Ik zie alles gebeuren in mijn CLI window alleen gebeurt er al 96 uur niks in de CLI log window als ik ook maar probeer uit te bellen. Ik heb zo beetje allen geprobeerd wat ik via veel Gegoogle heb gevonden, ik denk ook dat ik er bijna ben maar iets over het hoofd zie?

Wie o Wie die dit succesvol werkende heeft gekregen met budgetphone kan mij helpen om dit werkende te krijgen?

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 17:22
sir_huxley schreef op donderdag 24 november 2005 @ 18:31:
ik zag je noodkreet ook al op een ander form.
[/b]
Waar ? - Zover ik weet heb ik hierover enkel hier iets neergezet ;).
je hebt in register staan

probeer eens

register => 31167711327:XXXXXXX@sip.budgetphone.nl/31167711327

wat heb je in rtp.conf staan

pas deze range anders aan naar

10000 tot 10010 en maak een handmatige UDP napt aan voor deze poorten naar je asterisk server. vergeet 5060 ook niet (heb je geloof ik al)
schakel default server uit. (kan namelijk voor conflicten zorgen)
Handmatige UDP napt ? - Ik moet zeggen dat ik niet verder ben gegaan dan enkel poortje 5060.
zorg er ook voor dat je het volgende commando uitvoerd op je speedtouch
nat unbind application=SIP port=sip (dit kan namelijk voor conflicten zorgen)

probeer eens vanaf je asterisk server te pingen naar sip.budgetphone.nl en kijk of je reactie krijgt

succes
Het enige wat ik totaal nog niet gedaan heb, was het aanmaken van de UDP napt.

Misschien beetje jammer voor in de toekomst, maar ik heb besloten na zeer geïrriteerd te zijn geraakt, dat ik het op de LAN hier niet aan de praat kreeg. En daarom heb ik besloten de hele zooi over te zetten naar een server die niet achter een NAT zit.
Op die server werkte de hele zooi binnen een kwartier.

DaMasterC: Het uitbellen ermee heb ik niet nodig gehad, dus daar kan ik niet mee helpen. Het enige doel van mijn configuratie was dat Asterisk na 1x overgaan direct opnam en een fax imiteerde. Dit werkt inmiddels prima.

Maar is het kiezen van methode om uit te bellen geen onderdeel van je dialplan configuratie ?

sebsoft.nl

• sir_huxley
@Icheb
De poorten 10000 t/m 10010 in dit geval verzorgen de zogenaamde RTP steram oftewel het protocol waar het geluid mee vervoerd wordt.

De poort 5060 is het zogenaamde SIP protocol en zorg enkel voor het tot stand komen van het gesprek. Je moet het zien als een dirigent die afspreek welke protocolen en welke telefoon bij het gesprek benodigd is

Beide zijn echter noodzakelijk

Als je wel verbinding krijgt maar geen geluid ligt het meestal altijd aan de RTP poorten

Krijg je geen verbinding dan ligt het aan de SIP poort

@DamasterC
Graag eerst wat aanvullende informatie
Ik doe toch alvast een poging om je op weg te helpen
gebruik je asterisk @ home (aah), AMP of een versie van sctratch

Indien a@h of AMP is het makelijk.

maak een outgoing route aan
voorbeeld
------------------------------------
rule outbound rule:
0|.

trunk:
budget-out

indien je dan draait
0010-123456789 dan kapt asterisk de eerst nul eraf en belt hij naar buiten via budget-out

succes

• DaMasterC
@sir_huxley
Graag eerst wat aanvullende informatie
Ik doe toch alvast een poging om je op weg te helpen
gebruik je asterisk @ home (aah), AMP of een versie van sctratch

Indien a@h of AMP is het makelijk
.

Ik gebruik nu Debian met de Debian Asterisk Packages nadat ik met asterisk@home zat te stoeien maar ik merkte dat die van de standaard Asterisk config afweken wat ik toch wel onhandig vind voor commandline config.

Op internet zijn een paar configs te vinden van andere mensen die met Asterisk uitbellen via BudgetPhone maar ik krijg het maar niet voor elkaar ook mijn CLI debugwindow reageert niet als ik naar buiten probeer te bellen, deze reageert wel op al het interne verkeer en inkomend extern verkeer, heel vaag.

Deze link heb ik gevolgd http://voip-info.org/wiki-Talkin2ya
en de deze http://www.webhostingtalk.nl/showthread/t-81285.html
en deze http://www.grootendorst.nu/modules/wffaq/index.php

Kortom alles werkt behalve uitbellen.
Hoop dat jij nog wat opties weet

thx

• sir_huxley
Stel dat je in SIP.conf heb staan:

[budgetphone]
type=friend
qualify=300
username=telefoonnummer
secret=wachtwoord
fromuser=telefoonnummer
fromdomain=budgetphone.nl
insecure=very
nat=yes
host=budgetphone.nl
port=5060
canreinvite=no
disallow=all
allow=ulaw
allow=alaw
allow=gsm
context=from-budgetphone

zet dan in Extension.conf

[budgetphone]
;-----------------------------------------------------------
; uitgaande gesprekken via budgetphone beginnen met een 0
;-----------------------------------------------------------
exten => _0.,1,Dial(SIP/${EXTEN:1}@budgetphone)
//${EXTEN:1} geeft aan dat je van het gekozen nummer slechts die moet overhouden die na
//de eerste karakters komen. Je moet dus draaien 0010-123456789 om naar buiten te bellen
// (uiteindelijk word 010-123456789 doorgegeven)
//dit kun je uiteraard veranderen :P

vergeet niet in de CLI een reload te doen

start asterisk op met asterisk -rvvv
om de CLI te activeren en extra informatie weer te geven
hoe meer v-tjes hoe meer info

erg nuttig om na te lezen is:
http://voip.permentier.co...rojectwerk%20Asterisk.pdf

succes :)

• DaMasterC
@sir_huxley

Bedankt voor je reactie.
Wat jij beschrijft dat zie ik inderdaad ook als de enige oplossing om het aan de praat te krijgen, echter de debug output van de Asterisk CLI reageert nergens op als ik er mee naar buiten probeer te bellen, als ik interne calls doe dan zie echter wel prima alle output komen.
Ik gebruik om te testen Xlite Softphones wat het op zich allemaal prima doet, ook binnenkomende gesprekken werken perfect.
Misschien mot ik de boel maar opnieuw installen ofzo dan want ik zie nu door de bomen het bos niet meer.
Het faalt dus al intern omdat ik geen enkele output zie in de CLI als ik naar buiten wil bellen.
Misschien is het die Xlite Softphone wel ofzo.

Misschien heb jij spectaculaire tips want het is toch wel allemaal vreemd.

Thx alvast
Pagina: 1