Vergelijken mid/budget videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een videokaart voor max €100,- ik weet het het is wat beperkt.

Gebruik: alleen voor GTR-racing

Nu heb ik in de FAQ gekeken en dit schijnt de meest gestelde vraag te zijn op V&B te zijn omdat elke 'tweaker" zelf wel uit kan zoeken welke kaart voldoet. Hmmmm. :|
en het zal dus resulteren in een slot. Maar nu mijn vraag: Hoe kan ik bijv. een Ati X1300 X600 en bijv. een Nvidia GF6600 vergelijken in verhouding met mijn bestaande fx5200?

Uit verschillende topics lees ik dat een GF6600GT voor mijn spel erg geschikt is, hij is echter niet geschikt voor mijn budget.

In FG zijn er topics met de titel "Welke Camera tussen €250 en €500" Ik mis dit in V&B.

www.casarodriguillo.com

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik weet niet wat je bedoelt met
Hoe kan ik bijv. een Ati X1300 X600 en bijv. een Nvidia GF6600 vergelijken in verhouding met mijn bestaande fx5200?
maar het beste lijkt me om gewoon naar de reviews te kijken, en combinaties van mhz'en, pipelines, en functies.
Een goede kaart binnen je budget is een Radeon 9800, te vinden voor rond de 100 euri. http://tweakers.net/pricewatch/cat/521
Daar staan een paar goede kaartjes tussen (wel de 9800 pakken dan).

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 23-11-2005 14:37 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Daar zijn benchmarks voor. Zoek ns rond op internet naar hoe die kaarten presteren in bijvoorbeeld 3D mark, Half Life 2 oid, en vergelijk dat met je eigen kaart.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk op tom's Hardware Guide, daar staan goede vergelijkingen van grafische kaarten (de zgn. VGA Charts).

En dat icm de Pricewatch :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Let wel op dat je een AGP kaart koopt geen geen PCI-express kaart, want dat gaat niet passen...

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 13:27
Ik weet niet wat voor de rest je van hardware hebt, maar als je ergens een 9800pro op de kop kan tikken voor rond de 100 euro ben je al veel beter af dan die fx5200.

De 9800pro wordt momenteel uitgefaseerd en is dus vrij goedkoop te krijgen en biedt met GTR en GT-legends voldoende prestaties zeker in vergelijking met die brakke 5200.
Heb deze kaart zelf en heb er na de installatie van een artic silencer geen moment spijt van.

Investeren in een andere dure kaart ga ik in mijn systeem niet meer doen omdat het volgende systeem pci-e zal hebben.

Moest je een ati kaart kopen, wel ff driver cleaner gebruiken voordat je de kaart installeert.

Verwijderd

Die 9800's. Zijn die wel 256bit? Ik vroeg me dat af.
Als je van plan bent er een aan te schaffen, mail dan de desbetreffende winkel even of het om een 128bit of 265bit gaat. Qua prestaties zit er nogal een verschil tussen die 2.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 14:54:
Die 9800's. Zijn die wel 256bit? Ik vroeg me dat af.
Als je van plan bent er een aan te schaffen, mail dan de desbetreffende winkel even of het om een 128bit of 265bit gaat. Qua prestaties zit er nogal een verschil tussen die 2.
Dit maakt opzich niet zoveel uit, als de rest dan maar goed is.
http://www.ati.com/produc.../radeon9800pro/specs.html
- 256-bit DDR memory interface :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, zoals je aangeeft is dit soort topic inderdaad niet in VB welkom.

Reden staat ook al in de FAQ - in tegenstelling tot bij camera's (FG topics die je noemt), waarbij er een sterke subjectieve element zit, is het kiezen van videokaarten puur een kwestie van bepalen wat je doel is (heb je duidelijk: voor minimale geld maximale prestaties in een specifieke game), wat daarbij relevant is (GTR racing ken ik niet, maar zoek uit of het D3D of OpenGL gebruikt), wat je budget is (EUR 100 max) en pak dan een stel benchmarks die vergelijking leveren in het onderdeel dat jij wilt.

Daarbij zul je soms 2 benchmarks moeten pakken - eentje om verschil tussen huidige kaart en een snellere kaart uit die generatie te zien, dan een tweede om tussen een oude high-end en een nieuwe mid-end kaart te kiezen.

Toevallig heb ik gisteravond exact dit gedaan voor een huisgenoot met exact zelfde budget :o

Recept:
www.tomshardware.com

Kies AGP of PCI-E (je geeft namelijk niet aan welke je nu hebt..)

AGP: pak VGA charts IV en VII
PCIe: pak VGA charts V en VI

Kijk in de eerste naar verschil huidige kaart en pakweg een Radeon 9800Pro (zie je in nieuwere benchmarks nog terug en kost toevalligerwijs rond de EUR 100 momenteel)

Kijk dan in tweede chart naar verschil R9800Pro en alternatieven.

Pak pricewatch erbij en plak prijzen aan de kaarten.

Kies datgene wat voor <=EUR 100 de maximale winst oplevert in een voor jouw gebruik zinnige benchmark. Zo simpel is het :z

Al het bovenstaande is met simpel logisch redeneren en een van de links uit de FAQ te vinden. Voor iets dat zo uit te zoeken valt heb je GEEN GoT topic voor nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.