Toon posts:

Aanschaf LCD of plasma TV

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren voor de aanschaf van een LCD of een plasma TV.

vroeger hoorde ik altijd dat plasma tv's snel inbranden, maar zover ik op internet heb kunnen vinden is de beeld kwaliteit van plasma juist beter en gaan de plasma displays met gemak tien-duizenden uren mee. Graag zou ik willen weten wat nou echt belangrijk is bij de aanschaf van een LCD of plasma TV. Ik bedoel ik lees bijvoorbeeld vanalles.

Ik had bijvoorbeeld deze tv gezien: LG 42-PX3 RV Plasma tv bij Projectieland
(http://www.projectieland....V-Plasma-tv-pr-16405.html)

En waar ik dan op let is dat hij lekker groot is :9, dat hij HDTV compatible is en dat hij 60000 branduren heeft.

Maar wat ik me dan weer afvraag is of een resolutie van 852x480x3 (RGB) = 1.4M pixels wel genoeg is. en de helderheid is 1500 cd/m, en de contrastverhouding is 10.000:1. Is dat allemaal wel genoeg ? Dat zegt me namelijk niet veel.

Bij sommige TV's staat een resolutie van: 1366 x 768, maar daar staat dan weer niet "x3 (RGB)" bij... :? terwijl als ik 1366x768 bereken komt daar maar 1049088 = 1M pixels uit..., wat is dan beter?

En misschien heeft 1 van jullie de LG 42-PX3 wel...? Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 12:14 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:47
Helderheid en contrast van dat scherm zijn prima, alleen de resolutie is duidelijk te laag voor HDTV.
Ik weet niet hoe lang plasma schermen mee gaan, maar geen 60.000 uur. Bovendien VREET plasma stroom.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

nou, die nieuwe modellen claimen dus wel 60.000 uur. Maar zelfs 30.000 uur is behoorlijk lang, stel dat je kansloos bent en 4 uur per dag tv kijkt ;) dan kun je nog 20 jaar lang tv kijken.

Verder gebruiken LCD's van die grootte volgens mij ook best wat stroom.

Hogere resolutie voor bijv. HD dan kom je toch denk ik bij Pioneer of Panasonic terecht, of LCD.

Oordeel zelf, ga eens kijken in een winkel.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Maar wat ik me dan weer afvraag is of een resolutie van 852x480x3 (RGB) = 1.4M pixels wel genoeg is.
Die keer 3 is absolute onzin; want je hebt alle 3 beeldpunten nodig voor het maken van 1
kleuren pixel. Het scherm is dus gewoon 0.4 Mp.

[ Voor 33% gewijzigd door avon op 23-11-2005 12:18 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Wat dat inbranden betreft, volgens de winkels valt het mee. Maar de handleidingen staan, ook bij de nieuwste modellen nog steeds vol met waarschuwingen.

Bij de nieuwste pioneer modellen staat dan ook:
Richtlijnen voor het gebruik
Bij alle schermen op fosforbasis (inclusief normale televisies
met een beeldbuis) is langdurig weergeven van stilstaande
beelden niet goed voor het scherm. Plasmaschermen vormen
geen uitzondering op deze regel. Door enkele
voorzorgsmaatregelen te nemen kunt u echter het na-ijlen van
beelden of permanente beschadiging van het scherm
voorkomen. Volg de onderstaande aanbevelingen op voor een
langdurige optimale werking van uw plasmascherm:
• Vermijd langdurige weergave van stilstaande beelden of een
beeld dat bijna niet beweegt (bijv. beelden met titelbalken of
van videospelletjes met gedeelten van het beeld die bijna niet
veranderen).
• Laat Teletekst pagina’s niet te lang op het beeldscherm
staan.
• Kijk niet te lang naar de beeldscherm-aanduidingen (OSD)
van uw decoder, DVD-speler, videorecorder of andere
componenten.
• Laat niet gedurende langere tijd hetzelfde stilgezette beeld
op het scherm staan wanneer u de stilstaandbeeld-functie
van een TV-ontvanger, videorecorder, DVD-speler of andere
component gebruikt.
• Beelden met erg heldere en erg donkere partijen meteen
naast elkaar kunt u beter niet gedurende langere tijd op het
scherm laten staan.
• Bij weergave van de beelden van een spelcomputer verdient
het aanbeveling de “SPEL” instelling te kiezen onder “AV
Selectie”. Gebruik het toestel alstublieft nooit langer dan
twee uur achter elkaar op deze manier.
• Nadat u een videospelletje hebt gespeeld, of een computerof
ander stilstaand beeld heeft laten weergeven, kunt u het
beste een normaal bewegend beeld laten weergaven met de
“BREEDBEELD” of “VOLLEDIG” instelling, gedurende
terminste 3 maal zo lang als het eerdere spelletje of het
stilstaande beeld was weergegeven.
• Zet uw Plasmascherm altijd uit (STANDBY) na gebruik.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ah, plasma O+

Lees eens mijn betoog alhier:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1464173

Check daarna deze linkjes voor een test van jouw scherm:

http://www.mediatotaal.nl/test/download.php?download=180
http://www.mediatotaal.nl/test/download.php?download=179
http://www.mediatotaal.nl/test/download.php?download=178

Ik wil specifiek nog even een opmerking maken tav inbranden, daarin ben ik in de eerste link niet heel duidelijk geweest. Moderne plasma's hebben pixelshifting techniek om te vookomen dat dingen langdurig op dezelfde plaats staan (zie de andere linkjes voor een uitgebreid verhaal in MediaTotaal).

Ik zie de inbrandproblematiek als volgt: de eerste generatie plasma TV's hadden er last van, dat staat buiten kijf. Wat er alleen gebeurde, was dat mensen die net zo'n ding van 20.000 gulden hadden gekocht dermate verbolgen waren (gezien aanschafprijs) dat ze hun gal spuiden bij wie het maar horen wilde. Plasma staat voor veel mensen (vraag maar eens rond!) gelijk aan "een duur scherm dat inbrandt". Dit is dus enerzijds technisch verholpen, maar anderzijds een probleem wat nooit in de proporties heeft bestaan zoals toenmalige slachtoffers ons willen doen geloven (mooie volzin nietwaar).

Dat de Pioneer manual volstaat met anti-inbrand maatregelen wil niet zeggen dat het gebeurt, het zijn voorzorgsmaatregelen. Fabrikanten zijn ook wijzer geworden.

Naar de LG TV dan:

Die LG TV is een basic TV (niet HD-ready) maar in wat hij beoogt te doen, slaagt hij wel. Als je optimaal HDTV wil benutten, kom je of uit bij LCD of in de hogere plasma prijscategorie (Philips 42PF9966, Hitachi 42PD7200 en met name Panasonic 42LX500 zijn daarin de mooiste keuzes). Alleen zijn die wel veel duurder. Kijk dan weer naar mijn opmerkingen mbt de beschikbaarheid van HDTV in de eerste link; dan is aan jou om te bepalen of je een plasma neemt met een hoge resolutie (of althans, geschikt om 720p weer te geven) of niet, want dat maakt een enorm prijsverschil. (Lees, een verschil van 2000-2250 of 3500-4000 verkoopadviesprijs). Persoonlijk zou ik het niet doen en meteen een Panasonic 42PA50 halen. Niet HD-ready (wel DVI) maar wel een prachtbeeld.

Ga vooral ook eens in de winkel kijken met de internetprijs in je achterhoofd, misschien kan je wat van de prijs af lullen. Garantietechnisch is zo'n dikke bak wel een gezeik als je dan 'service' moet hebben van een internetwinkel.

[ Voor 40% gewijzigd door Captain Pervert op 23-11-2005 16:38 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Captain Pervert schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:29:
Garantietechnisch is zo'n dikke bak wel een gezeik als je dan 'service' moet hebben van een internetwinkel.
Bij LG is dit geen issue, die staan op jouw tijd de volgende dag voor de deur.

Ik heb de 42PX4RV en ik kan niet anders zeggen dat dit een fantastisch en retescherp scherm is, ook als je er een HDTV source in stopt, want hij is wel HD compatible ;) (scaler werkt super).

Gebruikers ervaringen op kieskeurig bevestigen dit ook.

En idd LCD zou ik ook links laten liggen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:55:
Ik heb de 42PX4RV en ik kan niet anders zeggen dat dit een fantastisch en retescherp scherm is, ook als je er een HDTV source in stopt, want hij is wel HD compatible ;) (scaler werkt super).
Mja, maar het is wel altijd downscalen het HDTV!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Captain Pervert schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:29:
Ah, plasma O+

Ik wil specifiek nog even een opmerking maken tav inbranden, daarin ben ik in de eerste link niet heel duidelijk geweest. Moderne plasma's hebben pixelshifting techniek om te vookomen dat dingen langdurig op dezelfde plaats staan (zie de andere linkjes voor een uitgebreid verhaal in MediaTotaal).

Ik zie de inbrandproblematiek als volgt: de eerste generatie plasma TV's hadden er last van, dat staat buiten kijf. Wat er alleen gebeurde, was dat mensen die net zo'n ding van 20.000 gulden hadden gekocht dermate verbolgen waren (gezien aanschafprijs) dat ze hun gal spuiden bij wie het maar horen wilde. Plasma staat voor veel mensen (vraag maar eens rond!) gelijk aan "een duur scherm dat inbrandt". Dit is dus enerzijds technisch verholpen, maar anderzijds een probleem wat nooit in de proporties heeft bestaan zoals toenmalige slachtoffers ons willen doen geloven (mooie volzin nietwaar).

Dat de Pioneer manual volstaat met anti-inbrand maatregelen wil niet zeggen dat het gebeurt, het zijn voorzorgsmaatregelen. Fabrikanten zijn ook wijzer geworden.

.
Het gebeurd nog wel degelijk, anders zet Pioneer het niet meer zo vaak in de handleiding. Denk je nu echt dat als het beeld niet meer inbrandt Pioneer het toch zou vermeldden in de handleiding.
Ik heb zelf op het punt gestaan, voordat ik de 37PF9830 LCD van Philips gezien had, om een Pioneer PDP-436XDE te kopen.
Volgens de winkelier komt inbranden bij stilstaande beelden niet meer voor, dus zei ik "zet even op papier dat ik bij inbranden binnen vijf jaar een gloednieuw toestel krijg" maar dat deed hij niet.

• Captain Pervert
Laat ik het anders verwoorden, inbranden in theoretisch mogelijk maar wordt door middel van pixelshifting techniek zoveel mogelijk en in de praktijk adequaat tegengegaan.

Als je het ding wilt laten inbranden dan kan dat, maar bij normaal 'common sense' gebruik gebeurt het niet meer. Maar niet iedereen heeft common sense dus staan wat (overduidelijke) richtlijnen in de handleiding. :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Captain Pervert schreef op woensdag 23 november 2005 @ 18:31:
Laat ik het anders verwoorden, inbranden in theoretisch mogelijk maar wordt door middel van pixelshifting techniek zoveel mogelijk en in de praktijk adequaat tegengegaan.

Als je het ding wilt laten inbranden dan kan dat, maar bij normaal 'common sense' gebruik gebeurt het niet meer. Maar niet iedereen heeft common sense dus staan wat (overduidelijke) richtlijnen in de handleiding. :)
Pixelshifting is marketing b*llshit, als jij twee zwarte balken boven en onder hebt kunnen de pixels nog zoveel shiften, ze blijven zwart. Inbranden is verder echter totaal overhyped, gewoon een beetje normaal doen de eerste 500-1000 uur en daarna zijn er totaal geen problemen meer. Ik vind zelf lcd iets meer diepte hebben dan plasma's. Contrast in het zwart is echter weer minder... met een betere aansluiting vind ik het tegenwoordig allemaal weinig verschil uitmaken...

• Captain Pervert
Als ik het goed heb begrepen werkt pixelshifting over het hele beeld. Dus de lijn tussen de zwarte balken en het beeld ligt nooit langdurig op dezelfde plaats.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik heb nu net minuut geleden via internet (thuisbioscoop.nl) na lang overwegen ook een plasma scherm van LG aangeschaft. Ik heb veel LCD en plasma schermen vergeleken, en ik vind LCD op 1 of andere manier "traag" overkomen, vooral als er snelle beelden zijn lijkt het wel alsoft het scherm het gewoon niet bij kan houden.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Pagina: 1