[VB2005] Users lid maken van groep in AD

Pagina: 1
Acties:

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Ik probeer met onderstaande code een lijst gebruikers die in een listbox (CheckedListBox1) staan toe te voegen aan een groep die in een Combobox (ComboBox1) staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Dim User, Group, strDomain
            Dim objRootDSE As New DirectoryServices.DirectoryEntry("LDAP://RootDSE")
            strDomain = Split((objRootDSE.Properties("dnsHostName")(0)), ".", -1, 1)
            MsgBox(CheckedListBox1.Items.Item(a))
            User = GetObject("WinNT://" & strDomain(0) & "/" & strDomain(1) & "/" & CheckedListBox1.Items.Item(a) & ",user")
            Group = GetObject("WinNT://" & strDomain(1) & "/" & ComboBox1.SelectedText & ",group")

Group.Add(User.ADsPath)
            Group.Setinfo()

Als ik dit stukje code uitvoer krijg ik de volgende foutmelding :
Exeption is unhandled
Cannot create ActiveX component
Weet iemand wat hier fout gaat en/of het op een andere manier mogelijk is om dit te doen ?
Ik ben wel een aantal functies tegen gekomen die dit 'netjes' via LDAP doen, maar ik heb niet de beschikking over de Dn's van de users en groepen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08-2025
Wrapper API for using Microsoft Active Directory Services

Bevat wrapper classes in c# / vb.net om Active Directory te benaderen. Je zou hier gebruik van kunnen maken of gewoon de code bekijken om te zien hoe je een gebruiker in een groep moet stoppen.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Ok, ziet er goed uit, heb het grotendeels aan de praat, hij resolved mijn groep en usernamen naar Distinguist Names, alleen het koppelen gaat niet goed in VB2005.

Mijn code ziet er nu zo uit :

code:
1
2
3
4
5
6
            Dim _ADUser As ActiveDirectory.ADUser
            _ADUser = ActiveDirectory.ADManager.Instance.LoadUser(CheckedListBox1.Items.Item(a))
            Dim _ADGroup As ActiveDirectory.ADGroup
            _ADGroup = ActiveDirectory.ADManager.Instance.LoadGroup(ComboBox1.SelectedItem)

ActiveDirectory.ADManager.AddUserToGroup(_ADUser.DistinguishedName, _ADGroup.DistinguishedName)

De regel waar het fout gaat is : ActiveDirectory.ADManager.AddUserToGroup(_ADUser.DistinguishedName, _ADGroup.DistinguishedName)

De foutmelding die ik krijg is :
Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/uploaded/fout.JPG

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik heb totaal geen verstand van VB maar heb je al gedaan wat er in de foutmelding staat. Wat staat er in de error property van de Exception die je terug krijgt.

Systeem | Strava

• Aram
Ik denk dat je probleem security gerelateerd is. Je kan proberen de applicatie onder een andere gebruiker te draaien met voldoende rechten doormiddel van impersonatie.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Het kan geen security zijn. ik ben als Domain Admin aangemeld.

• Aram
Cobra_Lup schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:30:
Het kan geen security zijn. ik ben als Domain Admin aangemeld.
Ja, maar de applicatie draait standaard niet onder jouw security.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
Aram schreef op donderdag 24 november 2005 @ 11:36:
[...]

Ja, maar de applicatie draait standaard niet onder jouw security.
Ik gebruik geen impersonate o.i.d. hoe kan een app dan onder andere credentials draaien ?

• Aram
Cobra_Lup schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:49:
[...]

Ik gebruik geen impersonate o.i.d. hoe kan een app dan onder andere credentials draaien ?
Daarom juist :o

Standaard meld een webgebruiker zich helemaal niet aan in een webapplicatie: je bent dus "Anonymous". ASP.NET applicaties worden gehost in een eigen proces (aspnet_wp.exe). Dit proces draait dan onder de ASPNET gebruiker. Deze gebruiker heeft zoals je kunt verwachten relatief weinig rechten.

Lees even de volgende KB stukje om meer te leren over impersonisatie en op welke manieren je dit kan toepassen: How to implement impersonation in an ASP.NET application

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Topicstarter
ahh, dacht al dat er een miscommunicatie was, ik heb het niet over ASP, ik ben met VB (Visual Basic) een windows form applicatie aan het maken. Kan dus geen rechten issue zijn ;)

• Aram
Cobra_Lup schreef op donderdag 24 november 2005 @ 21:33:
ahh, dacht al dat er een miscommunicatie was, ik heb het niet over ASP, ik ben met VB (Visual Basic) een windows form applicatie aan het maken. Kan dus geen rechten issue zijn ;)
:? :X 8)7 :Z
Pagina: 1