Data overzetten van Windows naar OS X

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste mensen,

Ik ben van plan om over een paar maanden een Power Mac G5 dual 2.3 ghz te kopen, dan verkoop ik mijn Windows workstation en server.
Maar op mijn server staat nog heel veel muziek, iso's en programma's die ik graag terug wil zien op mijn mac.
Het probleem is dat mijn Windows workstation en server in Nederland staan, en mijn Power Mac G5 in noorwegen terecht komt (waar ik nu zelf ook zit).
Nou ga ik in december even naar nederland toe om die Windows server en workstation te verkopen.
Maar waar kan ik al die bestanden dan allemaal tijdelijk kwijt?
Een 400 gb externe harddisk? (fat32 of ntfs?)
En deze externe harddisk dan gewoon met het vliegtuig meenemen naar noorwegen?
Maar kan Macosx wel Fat32 of NTFS lezen?

Daarbij heb ik nog een vraag, als ik mijn Power Mac G5 heb gekocht, kan ik daar gewoon elke s-ata harddisk in doen op de 2e harddisk bay?

:) Alvast Bedankt

Verwijderd

Ja ik heb zelf net zo;n Dual 2.3Ghz. :')
Ik heb alles ook over gezet via een Maxtor HDD extern, gewoon in NTFS, of FAT 32 (dat kan OS X ook schrijven, NTFS alleen lezen)
Ik neem op vakantie ook altijd me maxtor mee, in het vliegtuig wel in de handbagage doen!
doen ze niet moeilijk over helemaal niet binnen de EU.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik heb even de titel aangepast :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Toen ik anderhalf jaar geleden overstapte, had ik niet zoveel data als jij nu hebt en heb ik gewoon mijn iPod gebruikt om de boel over te zetten.

En verder: http://www.apple.com/switch/howto/dvd.html

• HyperDevil
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 12:33:
Toen ik anderhalf jaar geleden overstapte, had ik niet zoveel data als jij nu hebt en heb ik gewoon mijn iPod gebruikt om de boel over te zetten.

En verder: http://www.apple.com/switch/howto/dvd.html
Ik heb ongeveer 360 GB aan data dat ik dan op mijn nieuwe mac wil plaatsen.
Ik koop gewoon een externe HD van WD 400 GB, daar plaats ik gewoon alles op. (formatteer het gewoon op NTFS)
En dan plaats ik in mijn nieuwe Mac gewoon een nieuwe WD 400GB in de 2e interne 3.5 inch slot achterin (S-Ata uiteraard)..
En ik heb nu nog een vraagje erbij gekregen:
Is een NVIDIA GeForce 6600 met 256 MB GDDR SDRAM snel genoeg om de nieuwste games in de apple store te kunnen spelen (zoals COD 2 etc.)?

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Ik zou, eigenlijk, om geen risico te nemen (stel je voor dat ze je HD in je handbagage niet accepteren, zelf meegemaakt toen ik naar Amerika ging, maar dat is een paar jaar terug), twee HD's nemen en twee backup's dus.

De een neem je mee, de andere stuur je op (misschien wel slim om je gegevens te coderen).

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Let je zoiezo wel op met Backups?

Je gaat dadelijk 1 schijf krijgen van 400GB die al je data bevat, en die nog met het vliegtuig mee moet.
De kans op een crash is dan wel redelijk aanwezig. Dat kan een drama worden.

Als je een internet verbinding hebt kun je ook 400 Gmail accounts aanmaken :D
Dan kun je ook 400GB kwijt, is ff oploaden, maar als je nog een internet verbinding hebt, dan kan het wel. Je kunt zoiezo je belangrijke data voor de zekerheid mailen, dan heb je bij een crash de meest fundamentele rommel nog.

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 10:06

BaT

HyperDevil schreef op woensdag 23 november 2005 @ 12:54:
[...]

.... (formatteer het gewoon op NTFS) ....

.... Is een NVIDIA GeForce 6600 met 256 MB GDDR SDRAM snel genoeg om de nieuwste games in de apple store te kunnen spelen (zoals COD 2 etc.)?
Waarom op NTFS formateren; op FAT32 kan je altijd nog, zoals eerder vermeld, onder OSX schrijven, i.p.v. alleen lezen ? (NTFS alleen doen wanneer je bestanden hebt van 2gb of groter)

Die GeForce 6600 kan de nieuwe games zeker draaien; maar sowieso niet met de hoogste instellingen. Zo trek ik de demo van COD2 op me PC niet eens met de hoogste settings (6800GT).

Wat je ook kan doen ! (als backup) : Koop 3 spindels DVD's (die van 25 stuks) > 75 (dvd's) * 7 (min branden) = (ongeveer) 9 uur. M.a.w. als je er een hele werkdag voor uittrekt (weet niet hoelang je in NL blijft) kan je gewoon alles op DVD branden (75 stuks) > Mooi opslag mapje er bij kopen : en het kan zo mee in de handbagage ! 3 Spindels kosten ook maar zo'n 60 euro bij elkaar :P

@ hieronder , het was als indicatie bedoeld, als ik de performance van een 6600 en een 6800 vergelijk, met vergelijkebare cpu/mem configuraties, bij bv. Battlefield2, dan is de 6600 beduidend langzamer...

[ Voor 36% gewijzigd door BaT op 23-11-2005 16:10 ]

Product Owner - Connec2

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(Op PC loopt COD2 beter dan COD2-demo... zo het schijnt...)

Verwijderd

Waarom zouden ze in godsnaam een hardeschijf weigeren op een vliegtuig?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het geen idee om gewoon alles op een FTP neer te smijten waar je het vervolgens van downloadt? Toen ik mijn Ibook kocht heb ik het meeste gewoon via het netwerk overgegooit en dat ging prima (maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik 5 windows bakken had waarmee ik het kon doen).
Externe hdd gaat ook, OSX leest NTFS prima, maar zorg wel dat je een compatible controller hebt, want mijn ervaring is dat ze niet allemaal werken met een Mac.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
TheGhostInc schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:58:
Let je zoiezo wel op met Backups?

Je gaat dadelijk 1 schijf krijgen van 400GB die al je data bevat, en die nog met het vliegtuig mee moet.
De kans op een crash is dan wel redelijk aanwezig. Dat kan een drama worden.

Als je een internet verbinding hebt kun je ook 400 Gmail accounts aanmaken :D
Dan kun je ook 400GB kwijt, is ff oploaden, maar als je nog een internet verbinding hebt, dan kan het wel. Je kunt zoiezo je belangrijke data voor de zekerheid mailen, dan heb je bij een crash de meest fundamentele rommel nog.
Inmiddels is een gemiddelde gmail account 2,6 GB (bij mij in iedergeval wel) en ik heb ook een mailhost waar je 1 TB op kwijt kan : www.hriders.com .

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 20:09
harde schijven meenemen in het vliegtuig is geen probleem hoor. Laat een rolkoffertje vol gadgets meegenomen (ibook, externe hd, imagtank, digitale camera's, lenzen, PS2, etc) geen probleem. Moest alleen m'n iBook appart op de band leggen. Voor de zekerheid 2x je 360GB schrijven kan geen kwaad (op 2 verschillende HD) voor die remote possibillity dat het fout gaat... FTPen/Gmailen/DVD fikken zou voor mij veel te veel werk zijn!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
... en die nog met het vliegtuig mee moet. De kans op een crash is dan wel redelijk aanwezig. Dat kan een drama worden.
Nee, lekkere combinatie zo Ghost :P

Liege, liege, liegebeest!

• HyperDevil
Maar wat ik gehoord heb, is dat er zeker verschil is tussen een Nvidia 6600 voor windows en een mac 6600. Is een mac niet gewoon snelller op grafisch niveau?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperDevil op 23-11-2005 19:09 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
misschien wel, maar dat gold vroeger alleen voor grafisch ontwerpen
verder, wat berekend wordt door de gpu wordt nu niet plotseling niet door je cpu berekend omdat het een apple is

reageer eens op de andere tips die je kreeg

PSN: djmurcielago

• HyperDevil
BaT schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:02:
[...]

Waarom op NTFS formateren; op FAT32 kan je altijd nog, zoals eerder vermeld, onder OSX schrijven, i.p.v. alleen lezen ? (NTFS alleen doen wanneer je bestanden hebt van 2gb of groter)

Die GeForce 6600 kan de nieuwe games zeker draaien; maar sowieso niet met de hoogste instellingen. Zo trek ik de demo van COD2 op me PC niet eens met de hoogste settings (6800GT).

Wat je ook kan doen ! (als backup) : Koop 3 spindels DVD's (die van 25 stuks) > 75 (dvd's) * 7 (min branden) = (ongeveer) 9 uur. M.a.w. als je er een hele werkdag voor uittrekt (weet niet hoelang je in NL blijft) kan je gewoon alles op DVD branden (75 stuks) > Mooi opslag mapje er bij kopen : en het kan zo mee in de handbagage ! 3 Spindels kosten ook maar zo'n 60 euro bij elkaar :P

@ hieronder , het was als indicatie bedoeld, als ik de performance van een 6600 en een 6800 vergelijk, met vergelijkebare cpu/mem configuraties, bij bv. Battlefield2, dan is de 6600 beduidend langzamer...
Ik vind NTFS wat veiliger dan Fat32. (ik heb zelf nooit een crash gehad met NTFS, wel met FAT32)
Ik zal uiteraard mijn belangrijkste files wel op DVD zetten, maar niet alles dat wordt echt teveel.
FTP zal ook geen success worden omdat ik eerst mijn Windows Workstation en Server moet verkopen voordat ik mijn Mac kan kopen 8)7 ( en mijn upload in NL is maar 70 kb :( ).
Ik denk dat ik mijn ISO's, Programma's en Muziek op mijn Externe Harddisk gooien en nog een kopie maken van mijn muziek op DVD...

Ik ga mijn nieuwe Mac dan voornamelijk gebruiken voor Adobe Photoshop, Muziek, Gaming, Mail, Internet etc etc.
Kan ik gewoon een Nvidia 6800GT kopen bij Mycom en deze in mijn Mac stoppen? B) (of doe ik nou stom)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Sorry voor de offtopic, maar denk goed na over de keuze tussen ppc vs. wachten op de toekomst: intel. Het is kosten vs. voorbereid zijn op de toekomst.

De oplossing van je vraag is iigg al voorbijgekomen. Let wel op met dingetjes als email enzo: exporteer het in het juiste formaat zodat mail het kan importeren.

Volgens mij kun je niet zomaar iedere willekeurige videokaart in je mac duwen.

succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 23-11-2005 22:22 ]

• Murcielago
NTFS of FAT32 maakt weinig uit voor crashes IMHO
t is belangrijker om te weten of OS X wel NTFS kan lezen, en dat is volgens mij dus neit zo

• Q

Q

djmurcielago schreef op donderdag 24 november 2005 @ 00:50:
NTFS of FAT32 maakt weinig uit voor crashes IMHO
IMNSHO maakt dat weldegelijk uit. NTFS is een journaling filesystem en je wilt met het overzetten gewoon geen enkel risico lopen met je bestanden. Als je een fout maakt, of een kabel schiet los dan zal NTFS dat overleven, maar met FAT32 zou je wel eens flink in de knoei kunnen komen.

Verwijderd

Q schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:39:
[...]

IMNSHO maakt dat weldegelijk uit. NTFS is een journaling filesystem en je wilt met het overzetten gewoon geen enkel risico lopen met je bestanden. Als je een fout maakt, of een kabel schiet los dan zal NTFS dat overleven, maar met FAT32 zou je wel eens flink in de knoei kunnen komen.
Precies. Een FAT schijf is bij mij al meerdere malen verneukt; door Windows crashes op het verkeerde moment of Windows die uit z'n ster ging bij het opstarten. Ook onder DOS waren er regelmatig problemen.

Het probleem met FAT is namelijk dat alles aan het begin van de schijf wordt opgeslagen. Door een paar sectoren aan het begin van een schijf te verneuken is gemakkelijk de hele schijf onbruikbaar te maken.

FAT is nuttig omdat elk OS het kan lezen; en voor dingen als een USB stick voldoet het nog wel. Voor de rest: mijden als de pest.

• Murcielago
maar wat heb je aan NTFS als OS X het niet kan lezen?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
OSX kan NTFS perfect lezen, het kan het alleen niet beschrijven. Is al eerder gezegd.

kleurbleur.nl

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Q schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:39:
[...]

HFS+ is een journaling filesystem, Ext3 (linux) ook, maar NTFS niet!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
FAT32 is wel de makkelijkste optie in dit geval. Kan door beide OS'en beschreven en gelezen worden, het enige probleem is dan alleen wel de 4gb filesize limiet :(

Rookworst zonder R is ook worst.

• Q

Q

MahRain schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 10:16:
[...]

HFS+ is een journaling filesystem, Ext3 (linux) ook, maar NTFS niet!
Wel!

http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 03:06
wel, ik ben een complete n00b op dit gebied, maar een mac kan dus gewoon data lezen die onder windows is opgeslagen (.avi, .iso, .jpg, etc.) wat ik ben eventueel ook van plan een mac aan te schaffen en ik wil mn data wel gewoon kunnen behouden en misschien over een tijd weer terugzetten op een windows pc mocht dat nodig zijn...

(overzetten is voor mij geen prob. heb ook een externe maxtor hdd met fat indeling)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
HFS+ en NTFS zijn beide journaling filesystems, maar iedereen die er ook maar een klein beetje verstand van heeft zal je kunnen vertellen dat dat er in dit geval helemaal niets mee te maken heeft. Of ben je bang voor de data loss voor als het TIJDENS je backup naar de externe schijf fout gaat?

Ze werken allebei prima. FAT32 is 'beter begrepen' (lees: makkelijker te reverse engineeren gebleken) dan NTFS, daarom kan de laatste alleen door Windows geschreven worden (de ontwikkelaars van Windows hadden wel documentatie ervan :) ). Uit ervaring kan ik vertellen dat NTFS door Mac OS X prima read-only gelezen kan worden, ik doe dit exact zoals hierboven is gesuggereerd, met een externe firewire-schijf die ik zowel onder Windows als MacOS X gebruik (10.1.x en 10.3.x geprobeerd).

Het werkt dus allebei. Laat je verder geen onzin over journals aanpraten.

• Q

Q

rollebol schreef op zondag 27 november 2005 @ 17:32:
Of ben je bang voor de data loss voor als het TIJDENS je backup naar de externe schijf fout gaat?
Dat is het belangrijkste punt. Maar als je gewoon kopieerd ipv verplaatst is dat risico niet zo heel erg.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
HyperDevil schreef op woensdag 23 november 2005 @ 21:56:
Blah..

Kan ik gewoon een Nvidia 6800GT kopen bij Mycom en deze in mijn Mac stoppen? B) (of doe ik nou stom)
Ja je doet stom ;) Macs hebben aparte grafische kaarten. De meeste modellen in de Ati en nVidia serie zijn wel te verkrijgen voor de mac. Kijk voor de grap eens op de websites van die graka's B)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 15:23
Koop die extra hdd gewoon in Nederland, zet je data daarop en stuur die per post (!) naar jezelf. HDD's kunnen _heel_ veel hebben als ze uitstaan. En als jij dat ding goed verpakt is er niks aan de hand.

Een 2e hdd is je backup, die stop je in je handbagage. Je wilt geen risicos lopen, zeker omdat je daarna je hdds van je pcs in Nederland leeggooit en verkoopt...
Pagina: 1