Memory dividers?

Pagina: 1
Acties:

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02 21:00
Ik vraag me af of het anders instellen van de dividers een mooie truc is om duur geheugen te ontlopen bij overclocken. Maar zijn de prestaties dan niet veel minder?

Nu ik het een en ander heb gelezen heb ik het idee dat je je geheugen in plaats van 200MHz op bijvoorbeeld 166MHz of 133MHz kunt zetten door de divider en je CPU dan hoger kan OC'en zonder dat je goedkope PC3200 geheugen de bottleneck is. Klopt dat of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

Maar als je geheugen lager loopt dan je zogenaamde FSB, zijn de prestaties dan niet veel minder dan dat je duur PC4000 geheugen koopt dat zonder gebruik van de dividers gewoon mee kan lopen met de FSB?

Natuurlijk zal een overgeclockte CPU met PC4000 geheugen sneller lopen dan goedkoop PC3200 dat op ongeveer zijn standaard snelheid loopt door middel van een divider. Maar scheelt dit veel zodat het toch beter is om duur OC geheugen te kopen?

Oja, ik heb het hier natuurlijk over AMD s939 :P

Verwijderd

wat je zegt klopt allemaal, met dividers is het dus langzamer, logisch ook, minder MHZ

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Klopt allemaal wat je zegt, prestaties zullen door het overklokken van je processor wel hoger zijn dan standaard, maar met sneller geheugen ben je nog íets sneller (maar de socket 939 amd 64 is niet zo bandbreedte hongerig). Zorg wel dat je geheugen wel rond de DDR400 blijft draaien en niet al te veel eronder, want anders ga je misschien helemaal niet sneller zijn.

10 Mhz HTT omhoog (dus naar 210 Mhz HTT/FSB) en dan met het geheugen terug naar ddr333, zal niet sneller zijn waarschijnlijk..

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
meestal is het handig om bij het zoeken van de max van de CPU het geheugen terug te schroeven, zodat je zeker weet dat dat de bottleneck is.
(Net als het handig is je CPU multiplier omlaag te zetten als je de max van het geheugen wilt bepalen)

Dan is het een kwestie van afwegen: probeer de max van allebij te combineren. Bijv. fsb 250, multi 11x en divider 1/1, dan is cpu 2750 MHz en geheugen 250 MHz. Het geheugen haalt echter de 250 net niet en blijft steken op 248 MHz... Een divider van 9/10 zou betekenen dat het geheugen op 225 MHz gaat draaien en dat is zonde.
Neem dan fsb 275, multi 10x en div 9/10 is cpu 2750 MHz en ram 247,5 MHz. Zo kan je dus de CPU op z'n max houden en toch werken met RAM wat net niet bij de 250 MHz komt.

Een hoge HT/FSB maakt niet echt uit voor je performance. Zorg dat de HTT tussen de 800 en de 1000 MHz zit, boven de 1000 kan je problemen krijgen. Overklokken heeft geen zin: het is een databus die al redelijk ruim is, overklokken is als het verbreden van een rustige snelweg.

U vraagt, wij antwoorden.

• Robbbert
Bedankt voor de reacties :)

Nu ik weet dat je met goedkoop PC3200 a la € 80,- per GB in plaats van PC4000 a la € 160,- per GB ook redelijke prestaties kan halen denk ik dat ik daar maar voor ga.

Als bepaald sneller geheugen (PC3500 ofzo) 1 of 2 tientjes duurder is koop ik dat misschien wel, maar 2x zoveel betalen voor 50Mhz erbij vind ik wel zonde van het geld.

• MeMoRy
vergeet niet op latencies te letten! misschien is dat PC4000 geheugen 2-2-2-5, terwijl dat PC3200 geheugen 3-4-4-8 is... weet maar nooit.
Verder heeft A-merk geheugen regelmatig meer 'rek' dan el-cheapo merkloos geheugen.. (hoeft ook week niet perse, zie de DDR2 test op tweakers, waar Kinston duidelijk onderaan eindigt).

Sowieso altijd handig om revieuws te lezen. (Zijn overigens nooit garanties dat je dezelfde snelheid haalt die zij halen. Maar wel een goede richtlijn)

• Robbbert
Ik had een tijdje terug een nieuwsbericht op Tweakers gelezen waarin stond dat goede timings bijna geen prestatiewinst opleveren. Natuurlijk kan je met standaard lagere timings meestal wel hoger clocken.

Als ik straks op de HCC-dagen geheugen zoek zal ik zeker kijken of ik wat met Winbond UTT of BH-5 of CH-5 kan vinden als dat niet te duur is. Het liefst dan wel van een A-merk, maar zeker geen merkloos.

• MeMoRy
Lagere timings hoge klokken? Ik begrijp je verkeerd, of jij begrijpt het verkeerd. Als je je geheugen strakker zet (bijv 2-2-2-5 1T) kom je meestal minder ver met overklokken dan met een losse (3-4-4-8) instelling...

En timings maken zeker een paar punten uit bij gamen en benchmarken...

• Spixo
  • Laatst online: 07:10
Robbbert schreef op woensdag 23 november 2005 @ 14:49:
Ik had een tijdje terug een nieuwsbericht op Tweakers gelezen waarin stond dat goede timings bijna geen prestatiewinst opleveren. Natuurlijk kan je met standaard lagere timings meestal wel hoger clocken.

Als ik straks op de HCC-dagen geheugen zoek zal ik zeker kijken of ik wat met Winbond UTT of BH-5 of CH-5 kan vinden als dat niet te duur is. Het liefst dan wel van een A-merk, maar zeker geen merkloos.
Let erop dat bijv. PC3500 (DDR433) vaak geheugen chips bevat die nog wel harder kunnen. Op mijn eigen Speed Premium reepjes zitten chips die ook als DDR466 worden verkocht. Veel meer overclock potentieel dus dan "standaard" DDR400 reepjes.

• Robbbert
MeMoRy schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:15:
Lagere timings hoge klokken? Ik begrijp je verkeerd, of jij begrijpt het verkeerd. Als je je geheugen strakker zet (bijv 2-2-2-5 1T) kom je meestal minder ver met overklokken dan met een losse (3-4-4-8) instelling...

En timings maken zeker een paar punten uit bij gamen en benchmarken...
Je begrijpt me verkeerd :P

Natuurlijk kun je door de timings te verhogen hoger clocken, maar als je PC3200 CL2 geheugen koopt zal dat waarschijnlijk hoger te clocken zijn dan PC3200 CL3 geheugen. Dus bij geheugen met standaard lagere timings zal je de timings meer kunnen verhogen om zo beter te OC'en.

Verwijderd

Ricardo87 schreef op woensdag 23 november 2005 @ 15:39:
[...]

Let erop dat bijv. PC3500 (DDR433) vaak geheugen chips bevat die nog wel harder kunnen. Op mijn eigen Speed Premium reepjes zitten chips die ook als DDR466 worden verkocht. Veel meer overclock potentieel dus dan "standaard" DDR400 reepjes.
Bh-5? worden niet meer verkocht op twinmos SP :)

• Spixo
  • Laatst online: 07:10
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:17:
[...]

Bh-5? worden niet meer verkocht op twinmos SP :)
Hynix D43 chips ;)
Pagina: 1