Toon posts:

Exchange mail ophalen via linux mailserver

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
goedemorgen allen,

Aangezien ik het niet kon vinden, misschien verkeerde zoek opdracht, vraag ik het hier even :

Is het mogelijk om met Exchange 2003 de mail op te halen van een interne linux mail server?
Dit in verband met de filters die daarop geinstalleerd staan.

Mailserver os is e-smith.
Exchange 2003 draait op een Windows SBS2003 server.

Gewenste situatie :

Internet -> Linux mail server -> Exchange server

Dus in feite dat linux de mail filtert en doorsluist naar exchange!
Ik weet niet of hier een package voor is e.d. dus ik weet niet op welke termen ik kan zoeken :?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2005 08:46 ]

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-01 15:11
Het lijkt mij dat dit gewoon met het SMTP protocol kan.

mogelijke zoektermen:
SMTP
mail forwarding
fetchmail (mocht je de mail nog ergens vandaan moeten halen)
Message Transfer Agent (MTA)

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 21:39
je kan de pop3 boxen leeg halen met een pop connector.

Heb deze situatie ook al eens meegemaakt bij een klant,
dit was een snelle en goede oplossing

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Verwijderd

Je mailboxen staan neem ik aan op exchange, dan moet je dus de mail laten relayen via de linux bak. Dit wordt een smarthost of ook wel mx host genoemd, hiervoor kun je idd elke mta gebruiken die op *nix systemen voorhanden zijn. Persoonlijk zou ik gaan voor postfix of qmail met een antivirus engine. voor postfix bijv AmaVis en voor qmail , qmailscanner

Verwijderd

Topicstarter
Even een update!
Dit is een tijdje uitgesteld namelijk.

We halen nu de linux bak leeg middels een pop3 connector. De gewenste situatie is dat wij de mail van de linux server krijgen zonder pop3 connecors te gebruiken.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 17:52

silverstorm

tearing me apart

Waarom wil je van die pop-connectors af? Hoe wil je anders je mail naar exchange/outlook krijgen?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
Omdat Exchange om de 15 minuten mail ophaalt.
En aangezien wij nogal redelijk wat mail krijgen, is het fijn dat dat gelijk binnendruppelt.
Vooral als het van een interne mailserver komt.

Hoe ik het dan wil krijgen? Tja, dat ben ik aan het uitpluizen ;)

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 17:52

silverstorm

tearing me apart

Volgens mij kan je dat toch instellen via het register. Ik heb uit deze key gevonden (interne databank). Volgens mij moet je 2 waardes aanpassen. Helaas heb ik hier geen SBS2003 thuis staan. Dus checken kan ik het niet. De reg-key is : "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\SmallBusinessServer\Network\POP3Connector"

Heb ff snel dit nog gevonden op een site:

To determine the actual polling interval: Divide the POP3 Scheduling interval (the value you have configured in the POP3-Connector GUI's Scheduling tab) by the value you set for the ScheduleAccelerator reg entry. For example, if you specify a 15-minute interval in the POP3-Connector GUI, and you set the ScheduleAccelerator value to 3, the

POP3 Connector will poll every 5 minutes (15 divided by 3). If you set it to 5, the POP3 Connector will poll every 3 minutes.

[ Voor 46% gewijzigd door silverstorm op 18-02-2006 00:40 . Reden: meer info gevonden ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
Je wilt de mail dus meteen doorsturen? Kan elke mailserver wel, welke server draai je nu?

Bijvoorbeeld, uit de qmail faq:
4.1. How do I forward unrecognized usernames to another host? I'd like
to set up a LUSER_RELAY pointing at bigbang.af.mil.

Answer: Put

| forward "$LOCAL"@bigbang.af.mil

into ~alias/.qmail-default.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Wat je denk ik het beste kunt doen is:

a) primair mx record pointen naar het statische ip van je internet verbinding
b) mailserver op linux installeren bijv. exim die de mail ontvangt
c) exim configgen dat hij deze doorstuurt naar je exchange
d) exchange zorgt er wel voor dat het bij de juiste gebruikers aan komt ;-)

Wat je dan verder nog kunt doen voor gebruiksvriendelijkheid van de eindgebruiker

a) Clam antivirus op linux installeren
b) spamassassin op linux installeren
c) imf op je exchange bak installeren
d) ach, we zijn toch met gratis consult bezig, sp2 zodat je je mailstore kan vergroten naar 72gb ;-)

Stel je wilt dit allemaal niet .. dan zou je natuurlijk nog de pop connector van SBS kunnen gebruiken.

succes

• klaasbaas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02-2024
De combinatie E-smith - Exchange gebruik ik naar volle tevredenheid bij meerdere klanten. Afhankelijk van de gebruikerswensen wordt de mail per user doorgestuurd, of voor alle inkomende mail direct na het scannen. De mogelijkheden hiervan hangen af van de versie van E-smith die je gebruikt en ook vooral van de wensen en het aantal gebruikers. Het gaat wat ver om alle mogelijke opties hier uitvoerig te beschrijven. Het is zeker niet nodig de POP3-connector te gebruiken.

Als je vraagstuk nog steeds speelt mag je gerust mailen voor advies.

klaas-baas

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ErwinvA schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 01:03:
a) primair mx record pointen naar het statische ip van je internet verbinding
b) mailserver op linux installeren bijv. exim die de mail ontvangt
c) exim configgen dat hij deze doorstuurt naar je exchange
d) exchange zorgt er wel voor dat het bij de juiste gebruikers aan komt ;-)
Kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Niet de mail op de linux machine lokaal afleveren, maar over smtp door sturen naar de exchange machine. Op elke MTA kan je wel routing instellen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

little_soundman schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 01:47:
[...]

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Niet de mail op de linux machine lokaal afleveren, maar over smtp door sturen naar de exchange machine. Op elke MTA kan je wel routing instellen.
Beetje een oud topic, i know, maar dit ben ik dus van plan op te zetten.

Ik heb niet veel ervaring met linux mailservers maar wel redelijk wat met linux zelf en ik snap wel de principe's van hoe je het moet opzetten.

Ik wil dus ook Internet -> Debian + exim4 -> Exchange

Ik moet die Exim 4 bak dus zo instellen dat hij gaat relayen. Ik gebruik 1 grote configfile ipv losse files en ik heb de dpkg-reconfigure exim4-config al doorlopen.
Als de relay werkt ga ik een stap verder door SpamAssasin erop te knallen, dit is mijn doel.
Voor uitgaande mail kan de Exchange meteen naar de smarthost van de provider sturen en hoeft van mij niet ook over de Debian bak te lopen.

Alleen het instellen van de relay zelf... pfff.. het klinkt raar maar ik kan nergens vinden hoe dit nu echt te doen.
Ik heb Google en de manpages (/internet docs) al doorgenomen maar ik kom er niet uit.
Die configfiles zijn echt te verwarrend van exim imho en ik dacht juist dat exim redelijk duidelijk moest zijn :? De opbouw ontgaat me totaal..

Heeft iemand misschien al zo'n setup werkend en kan die misschien een config posten?
Of kan iemand mij een zetje in de rug geven / naar de juiste bronnen verwijzen?

De MX records staan verder allemaal al goed. Ik kan zo die server laten luisteren aan het internet en die SMTP mails binnen laten komen hier op die Debian bak, maar nu krijgt die Exchange dat dus nog door op poortje 25..

[ Voor 19% gewijzigd door DeMoN op 14-06-2006 11:56 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DeMoN schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:53:
[...]

Beetje een oud topic, i know, maar dit ben ik dus van plan op te zetten.

Ik heb niet veel ervaring met linux mailservers maar wel redelijk wat met linux zelf en ik snap wel de principe's van hoe je het moet opzetten.

Ik wil dus ook Internet -> Debian + exim4 -> Exchange
Doe ik hier ook, Exchange krijgt en verstuurd alles via exim4. Tis lang geleden, maar volgens mij een manualroute aanmaken.
Bij mij /etc/exim4/conf.d/router/099_naarexchange met als inhoud:

special:
driver = manualroute
transport = remote_smtp
route_list = www.domein1.nl 192.168.1.3 ; www.domein2.nl 192.168.1.3 ; www.domein3.nl 192.168.1.3

Verwijderd

/me zat weer niet op te letten :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 12:13 ]

Verwijderd

d) ach, we zijn toch met gratis consult bezig, sp2 zodat je je mailstore kan vergroten naar 72gb ;-)
75GB en zorg dat je je store iig niet vergroot naar die waarde als je schijf maar 40gb is :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

xx77qq schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:02:
[...]

Doe ik hier ook, Exchange krijgt en verstuurd alles via exim4. Tis lang geleden, maar volgens mij een manualroute aanmaken.
Bij mij /etc/exim4/conf.d/router/099_naarexchange met als inhoud:

special:
driver = manualroute
transport = remote_smtp
route_list = www.domein1.nl 192.168.1.3 ; www.domein2.nl 192.168.1.3 ; www.domein3.nl 192.168.1.3
K, thx, maar: /etc/exim4/conf.d/router/099_naarexchange
Die heb ik dus niet en die heb je waarschijnlijk zelf aangemaakt met de optie aan dat je alle configfiles in kleine files hebt gesplit? Dat heb ik namelijk niet.
Moet ik het dan in de exim4.conf.template gooien? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1